Vieras

Kun lentäjä vaihtaa alaa

30 viestiä aiheessa

Tiedättekö tapauksia kun lentäjä on joutunut vaihtamaan alaa syynä terveys tai potkut? Miten ovat työllistyneet ja selvinneet asiasta? Varmaankin kova paikka kun lentäminen monelle kutsumus sekä kallis koulutus ja hyvä palkka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedättekö tapauksia kun lentäjä on joutunut vaihtamaan alaa syynä terveys tai potkut? Miten ovat työllistyneet ja selvinneet asiasta? Varmaankin kova paikka kun lentäminen monelle kutsumus sekä kallis koulutus ja hyvä palkka.

 

Luuletko todellakin, että sellaisista tapauksista puhutaan julkisesti !

 

Get a life!  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu varmaan pitkälti siitä, miten niistä puhuu. Voihan niistä puhua yleisellä tasolla. Onhan ihan mielenkiintoista pohtia, mitä lentäjä tekee jos ei voi lentää. Veikkaisin, että lentäjän koulutusta ja kokemusta arvostetaan mutta jos ei muuta koulutusta ole niin jotain muuta on kai opiskeltava. Liittyi se uusi ala ilmailuun tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu varmaan pitkälti siitä, miten niistä puhuu. Voihan niistä puhua yleisellä tasolla. Onhan ihan mielenkiintoista pohtia, mitä lentäjä tekee jos ei voi lentää. Veikkaisin, että lentäjän koulutusta ja kokemusta arvostetaan mutta jos ei muuta koulutusta ole niin jotain muuta on kai opiskeltava. Liittyi se uusi ala ilmailuun tai ei.

 

Niin no, no niin... jos ei voi lentää ja ei ole muuta koulutusta, jotain muuta on kai opiskeltava. Liittyi se uusi ala ilmailuun tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedättekö tapauksia kun lentäjä on joutunut vaihtamaan alaa syynä terveys tai potkut? Miten ovat työllistyneet ja selvinneet asiasta? Varmaankin kova paikka kun lentäminen monelle kutsumus sekä kallis koulutus ja hyvä palkka.

 

Mikä on se hyvä palkka ja mistä olet saanut käsityksen että lentäjillä on sellainen hyvä palkka paljonko se ikinä onkaan? Et ole vielä vastannut kysymykseen niistä hyvistä hommistakaan että mitä ne on.

 

Palkkaa maksetaan muistakin hommista ja jos ei terveys tai luvat anna myöden lentää, niin eihän siinä ole entisen lentäjän kohdalla mitään sen erikoisempaa kun alkaa hommaamaan korvaavia töitä ihan kuten kaikki muutkin.

 

Mistä kumpuaa näitä lentäjien romantisoituja ja ruusunpunaisia tarinoita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nämä nyt mitään romantisoituja juttuja ole, ehkä hieman huumorimielessä osa. Finnairilla keskipalkka lentäjillä kuulemma n. 11 tonnia kuussa, muista yhtiöistä en tiedä. Vaikkei lentäminen olekaan ihmeammatti niinkuin ei mikään muukaan ole, en silti usko että joku rupeaisi siihen siksi, ettei muutakaan keksinyt. Kovat terveysvaatimukset ja vaativa koulutus ja monelle lentäminen voi olla elämäntapa. Onhan se kova paikka, jos työ loppuu kuin seinään kun tulee jotain terveydellistä vikaa. Ajatellaanpa vaikka lääkäriä joka joutuu pyörätuoliin onnettomuuden takia, hän voi jatkaa ammattiaan. Lentäjä vastaavassa tilanteessa ei voi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nämä nyt mitään romantisoituja juttuja ole, ehkä hieman huumorimielessä osa. Finnairilla keskipalkka lentäjillä kuulemma n. 11 tonnia kuussa, muista yhtiöistä en tiedä.

 

Sun pitäs varmaan kuunnella vähän muita ihmisiä kuin heitä, jotka tuollasta väittää.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiva Eetu artikkeli menneiltä vuosilta USA:n lentoyhtiöiden kippareista jotka asuu vanhoissa läävissä asuntovaunuissa pusikoissa kun palkka ei riitä muuhun.

 

Maailma on muutakin kun Finnaria ja 11000 euron keskipalkkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa alaa vaihtaneista on kai päätynyt erinäkösiin asiantuntijatehtäviin, esimerkiksi ilmailun koulutuspuolelle vastaaviksi johtajksi tai viranomaistehtäviin esimerkiksi Trafille. Muistan joissakin Trafin tehtävissä olleen vaatimuksena "Liikennelentäjän tai lennonjohtajan lupakirja, voimassaoleva tai aiemmin voimassa ollut ja työkokemusta vastaavista tehtävistä vähintään 10 vuotta".

 

Osalle tulee ykkösmedikaalin lähtö syystä tai toisesta. Osa näistä on väliaikaisia (esim uniapneaa tai jotain kirurgisia toimenpiteitä) tai sitten pysyviä. Kaipa sitten tilanteen mukaan...jääkö eläkkeelle, jos ikää on, vai hakeutuuko jonnekin muihin hommiin vielä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjälle vaihtoehtoduunia? Näinpä kerran sellaisenkin ilmoituksen että (silloinen) Ilmailuhallitus haki maalinajajaa. Vaatimuksena silloin oli mittarikelppari. Tuskin tuohon olisi tarvittu medikaalia? En ole varma, onko tällaista ammattikuntaa enää olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo kovin kaukana totuudesta liene, ks. Finnairin palkka- ja palkkioselvitys: https://newsclient.omxgroup.com/cds/DisclosureAttachmentServlet?showInline=true&messageAttachmentId=546092

 

Lentäjien mediaani n. 10700 eur/kk ja keskimääräiset palvelusvuodet 15,2.

 

Jep jep, juuri näin. Juuri palkattu perämies se onkin keskimäärin 15,2 vuotta palvellut talossa ja tienaa sen 10,7 kuussa....äläkä nyt lisää tähän mitään. Tiedetään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos lentäjän homma loppuu terveydellisistä syistä niin mikä merkitys virkaiällä on potutuksen suuruuteen? Esim. vuoden verran hommissa ollut perämies ja opiskellut muualla kuin SIO:ssa eli voi olla sadan tonnin koulutus. Mutta kun on nuori niin helpompi opiskella uusi ammatti ja työllistyä. Vanhemmilla piloteilla tämä ehkä vaikeampaa mutta vastaavasti taloudellinen puoli paremmassa jamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos lentäjän homma loppuu terveydellisistä syistä niin mikä merkitys virkaiällä on potutuksen suuruuteen? Esim. vuoden verran hommissa ollut perämies ja opiskellut muualla kuin SIO:ssa eli voi olla sadan tonnin koulutus. Mutta kun on nuori niin helpompi opiskella uusi ammatti ja työllistyä. Vanhemmilla piloteilla tämä ehkä vaikeampaa mutta vastaavasti taloudellinen puoli paremmassa jamassa.

 

:'( ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:'( ?

Mitäs tuossa on vaikea ymmärtää? Eikö se yleensä ole niin, että nuorempana on helpompi vaihtaa alaa? Ja tuosta lentäjän koulutuksen kalleudesta, jos ura loppuu lyhyeen ja koulutus on vielä osittain maksamatta niin eihän sekään mitätön asia ole? Vai kouluko sen maksaa lohdutukseksi? 15 vuotta lentänyt voi tietysti ajatella positiivisesti, että "kerkesin sentään lennellä sentään 15 vuotta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tuossa on vaikea ymmärtää? Eikö se yleensä ole niin, että nuorempana on helpompi vaihtaa alaa? Ja tuosta lentäjän koulutuksen kalleudesta, jos ura loppuu lyhyeen ja koulutus on vielä osittain maksamatta niin eihän sekään mitätön asia ole? Vai kouluko sen maksaa lohdutukseksi? 15 vuotta lentänyt voi tietysti ajatella positiivisesti, että "kerkesin sentään lennellä sentään 15 vuotta".

 

Onko sulla joku kysymys / pointti tulossa lähitulevaisuudessa näissä kirjoituksissasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin hieman taustoittaa tätä aihetta. Ensinnäkin ammattilentäjät testataan ja heiltä vaaditaan soveltuvuutta tähän vaativaan ammattiin. Tämä testausvaatimus pitää sisällään myös oletuksen, että ammattilentäjä olisi kykenevä myöskin moneen muuhun ammattiin. Toiseksi tuskin missään muussa ammatissa lupakirjan menettäminen terveydellisistä syistä on niin herkässä kuin ammattilentäjillä. Tämä seikka taas pitää sisällään oletuksen, että on syytä olla lupakirjavakuutus ja henkinen valmius asennoitua tekemään myös muuta työtä. Kolmanneksi ammattilentäjiksi valmistuneiden opintostatus on toisen asteen tutkinto. Tämä seikka pitää sisällään negatiivisen oletuksen, että jatko-opiskeluihin saatavat opintoviikkohelpotukset ammattilentäjän opinnoista eivät ole kaksiset.

 

Soveltuvuustestit tarkoittavat hieman yksinkertaistaen sitä, että ensin hakija ihmisenä kartoitetaan sadoilla kysymyksillä, jolloin saadaan selville hakijan eri ominaisuudet ja niiden syvyystasot. Seuraavaksi testataan lukuisilla tavoilla motoriset ominaisuudet ja henkinen sekä älyllinen kapasiteetti. Kun tämä hakijan "pilkkomisprosessi" on tehty, seuraavaksi eri ominaisuuksien positiivisilla ja negatiivisilla kertoimilla saadaan painotettua sekä haluttuja että poissulkevia ominaisuuksia. Lopputuloksena on matemaattinen mallinnus toivotusta ihmistyypistä, jonka parhaiten oletetaan soveltuvan ammattilentäjäksi. Johtopäätös on myös se, että monessa muussakin ammatissa tarvitaan samoja ominaisuuksia ja siksi soveltuvuustestit läpäisseet henkilöt ovat hyviä monessa muussakin.    

 

Ammattilentäjä voi menettää lupakirjansa sellaisistakin syistä, jotka eivät millään muotoa estä henkilöä toimimasta muussa työssä tai ammatissa. Asian positiivinen puoli on juuri se, että hankittuaan vuosikymmenen verran lentokokemusta, henkilö on pätevöitynyt kohtuullisen hyvin esim. juuri onnettomuustutkintaan, ilmailuviranomaiseksi tai lentoyhtiöiden tarvitsemiin toimistotöihin jopa johtajatasolla. Haluaisin lisätä vielä sen, että jo nyt monella ammattilentäjällä on lisänä muun alan opintoja, jotka antavat lisävalmiuksia lentouran jälkeiseen työhön.  

 

Tähän opintostatusasiaan pyrittiin parikymmentä vuotta sitten saamaan muutos, että halutessaan ammattilentäjillä olisi luonteva väylä täydentää opintojaan ammattikorkeakoulututkinnoksi. Ammattilentäjän opinnot muokattiin opintoviikoiksi ja esiteltiin lisäopintojen tarve tutkintostatuksen saamiseksi. Silloinen Espoon-Vantaan Ammattikorkeakoulu olisi ollut halukas aloittamaan tämän koulutusohjelman. Ilmailuviranomainen antoi kuitenkin jyrkän kieltävän lausunnon opetusministeriölle tästä hankkeesta eikä se toteutunut.

 

Seppo            

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sulla joku kysymys / pointti tulossa lähitulevaisuudessa näissä kirjoituksissasi?

Kannattaako näitä trolleja ottaa niin tosissaan... ::) Tosin olihan tuossa alussa kivasti tyhmään kysymykseen tyhmä vastauskin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sulla joku kysymys / pointti tulossa lähitulevaisuudessa näissä kirjoituksissasi?

Aloitusviestini oli lyhyt ja ytimekäs, ehkä olisin tarkemmin voinut selventää asiaa mutta ymmärtäähän sen vähemmällä. Seppo Kolehmaiselle kiitokset hyvästä vastauksesta. Lentäjän hommassa jos missä on aina hyvä olla varasuunnitelma, johtuen juuri tiukista terveysvaatimuksista. On kyllä monia muitakin ammatteja, joissa ei voi olla varma, että eläkeikään saakkaa paiskii hommia. Olen kyllä tiennyt jo ennestäänkin, että alaa vaihtaessaan on yleensä opiskeltava jotain lisää. Lentäjä kun ei välttämättä osaa leipurin tai putkimiehen hommia :D Hainkin juuri sitä, miten entinen lentäjä voi hyödyntää ammattitaitoaan uudessa työssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan tuo ammattilentäjä jäädä eläkkeelle jos jostain syystä (terveydellisistä) joutuu homman lopettamaan, tiedän kolme jotka tätä joutuivat kokemaan, yksi jäi vain sairastelemaan, yksi siirtyi täysin kunnallispolitiikan puolelle ja kolmas harrastaa purjehtimista kesäisin.Eipä tuo sen vaikeampaa ole.Ammatti muitten joukossa ja jos käy niin että terveys prakaa niin sairauseläke siitä yleensä seuraa.Jos taas keikkahommia pelkästään tehnnyt eikä hoitanut eläkemaksujaan niin voivoi.

Näinhän käy myös leipurille, junakuljettajalle ja jopa rekkakuskille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä usko, että lentäjällä joka lopettaa hommansa jostain syystä olisi ongelmia työllistyä muille aloille tai ammatteihin. Onhan ilmailualalla ja lentoyhtiöissä monenlaista muutakin hommaa kuin lentäjän homma enkä puhu nyt matkustamohenkilökunnan hommasta :D

 

Kyllä lentäjänä hankittua kokemusta voisi arvostaa monellakin alalla vaikkei olisi edes sen kyseisen alan koulutusta mihin on siirtymässä. Kyllä lentäjänä hankittu kokemus CV:ssä olisi kovaa valuuttaa vaikkei se olekaan mikään sen kummempi homma mutta onhan se nyt niin, ettei joka jätkä tai muija ole ammattilentäjä, näin se vaan on. Joten kyllä rekrytoija arvostaisi varmasti lentäjänä hommattua kokemusta monellakin alalla. Onhan siinä lentäjän hommassa kuitenkin saatu kokemusta myös tekniikasta. Esim. vaikka eihän lentäjä nyt ole mikään insinööri mutta silti voihan jonkun alan insinöörin hommia tehdä vaikkei olisi insinöörin koulutustakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luuletko todellakin, että sellaisista tapauksista puhutaan julkisesti !

 

Get a life!  :-[

 

Kuka on kussut Keräsen muroihin kun pitää pahaa oloaan purkaa täällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas passiivis-aggressiivista menoa. Jenkeistä ehkä saattaisi jopa löytyä jonkin tason tutkimusta aiheesta kun otanta on tarpeeksi suuri, mutta sikäläiset työmarkkinat ovat monessa suhteessa hyvin erilaiset kuin Euroopassa. Noin perstuntumalta voisi sanoa, että lentäjät(kin) ovat ihmisiä ja reagoivat asioihin erilailla, jostain saattaa tuleva menestyvä yrittäjä, joku taas tekee masennuksissaan itsemurhan. Yleensä lentäjiksi kuitenkin hakeutuu / pääsee keskivertoa paremmat aloituskortit elämässä (en tarkoita vain rahaa vaan älyä, kognitiivisia taitoja jne.) saaneita henkilöitä, joten syrjäytymisen riski lienee pienempi kuin monilla muilla hyvin erikoistuneen koulutuksen saaneilla ammattiryhmillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään