Lauri Fontell

matkustamohenkilökunnan kielitaidosta

3 viestiä aiheessa

Hei!

Kuinka paljon hyvä kielitaito (esim. suomi + 4 muuta kieltä) katsotaan eduksi matkustamohenkilökunnan työssä/koulutukseen pyrkiessä? Entä kuinka hyvin täytyy osata esim. italiaa, jotta saa (tässä tapauksessa Italian) lipun nimikylttiinsä?

 

Tällainen asia tuli vain mieleen, sillä viime viikolla LHR-HEL lennolla eräällä emännällä oli Suomen, Ruotsin ja Iso-Britannian lippujen lisäksi nimikyltissään Ranskan, Saksan, Venäjän ja Espanjan liput.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lippujen saaminen nimitagiin on varmasti ihan yhtiö kohtaista. Elikkä jos puhut riittävän sujuvasti kieltä, että pystyt sillä kielellä kommunikoimaan asiakkaille -> lippu lappuun.

Hyvä kielitaito on nykyään kaikessa asiakaspalvelu työssä ja matkailuun liittyvillä aloilla tärkeä. Varmasti auttaa rekryssä jos puhut useampaa kieltä, mutta toisaalta kuinka paljon matkustamohenkilökuntaan kuuluvana pystyt niitä hyödyntämään? Luulisin, että jos yhtiö haluaa saada kaikkein suurimman hyödyn irti monipuolisesta kielitaidosta niin ennemmin palkkaisi henkilön kentälle asiakaspalveluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuo lippujen saaminen nimitagiin on varmasti ihan yhtiö kohtaista.

 

Ainakin kaupan alalla myyjiä on testattu vakioiduilla testeillä. Jokin kielitaidon mittaamista harjoittava firma tekee testit, ja jos tulos on hyväksytty, lipun saa rintaan.

 

Kielten osaamistahan luokitellaan eri tavoin. Tuossa on yksi yleisesti käytössä olevista.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Common_European_Framework_of_Reference_for_Languages

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään