Mika Laakso

A.22 HANSA

3 viestiä aiheessa

Löytyi tämmöinen huonolaatuinen "kuva kuvasta" ? kopio. Takapuolella kynällä tekstit: Hansa 4F40 Suomalainen. Missä ja koska lie otettu ja ketä kuvassa?

 

hansa_0001.jpg.74af382179b7f5323937f0951b2cd2ee.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä mahdotonta sanoa keitä kuvassa on ja missä on otettu. Sen sijaan koneen elinkaaresta voisi jotain sanoa.

 

I.V.L. A 22. n:o 4.F.40 valmistui Ilmailuvoimien Lentokonetehtaalla (I.V.L.) Suomenlinnassa 10.5.1924. Samana päivänä kone luovutettiin Ilmailuvoimille. Luovutuksen yhteydessä tehtiin koelennot tehtaan koelentäjä Jäderholmin ja Ilmailuvoimien vastaanottajan, vääpeli Haijalan toimesta. Ilmailuvoimien esikunnassa päätettiin, että Hansa 4.F.40 luovutetaan Laatokan rannalla Sortavalassa sijaitsevalle Meritiedustelulaivue 2:lle pvm:llä 17.5.1924. Tukikohta tunnetaan paremmin Kasinhäntänä. Kapitulanttivääpeli Dahlberg oli koneen vastaava ohjaaja 1.6.24 - 20.2.25, tämän jälkeen oli ehkä reservinvänrikki Vatanen?, mutta ainakin sitten vuoden ajan (20.4.26 - 12.4.27) toimi kapitulanttivääpeli Schirakow vastaavana ohjaajana. Myös kapitulanttikersantti Porvari ehti vielä ennen koneen tuhoutumista toimia vastaavana ohjaajana. Kone tuhoutui koelennolla Viipurissa 18.6.1927. Koneen 4.F.40 kokonaislentoaika oli 310 h. 20 min., lentoja (startteja) yhteensä 385 kpl., laskuja 435 kpl. Tätä eroa voi joku ihmetellä, mutta se selittyy vaikkapa lento-oppilaan saamalla tehtävällä "lennon aikana suoritettava 5 harjoituslaskua".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään