Kai Krause

"Tutkanäyttöjä" netissä?

3 296 viestiä aiheessa

No niinhän se olikin! Kiitos Harri infosta!

 

Samoin kiitos tiedosta! Laitoin restentin lentävän kännykkätukiaseman reittikuvia tänne: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87902.msg1430323.html#msg1430323

 

Tässä vielä muutama otos Planeplotterilta ja omalta ADS-B -vastarilta. Ylimmässä kuvassa on eilinen rinki koneen palattua kotiin. Ringin katkonaisuus johtuu noin puolen minuutin päivitysvälistä, tämä softa kun ei osaa ekstrapoloida jatkuvaa kaartoa. Etelälounaaseen osoittava reitti on koneen paluulennon jälki.

 

Keskimmäisessä kuvassa näkyy myös toissapäiväinen rinki, koneen parhaillaan lentämää rinkiä hieman etelämpänä.

 

Alimmassa kuvassa on mukana 'dopplereita' tämän ja muiden koneiden 50 MHz TV-kantoaaltojen lentsikkaheijastuksista (AS, Aircraft Scatter):

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Linkkejä:

 

Lento: http://planefinder.net/flight/RSD047

Kuva: http://www.airliners.net/photo/Russia-State-Transport/Tupolev-Tu-214SR/1578746/L/&sid=6436937a6046808aa19c1a8817bd9211

Tietoja 'special mission version' Tu-214PU "Control Post": http://www.ruaviation.com/docs/3/2010/11/1/7/

Venäjänkielisellä foorumilla: http://www.radioscanner.ru/forum/topic38530-2.html

Lentsikoiden havaitseminen käyttäen TV-lähettimiä passiivitutkana: http://www.oh7ab.fi/foorumi/viewtopic.php?f=21&t=295&start=60#p933

Mitäs Rossiyalla mielessä? http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,104226.0.html

Venäjän presidentille kaksi uutta konetta http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87902.0.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FR24:n on ilmestynyt ETA- kenttä eli arvioitu saapumisaika. Laitoin palautetta niille syksyllä ja ehdotin sitä. Tuli vastaus, että hyvä idea koitetaan saada se jossain vaiheessa sinne ja sillä se nyt on :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arjen pieniä havaintoja: Ukkonen aiheuttaa aina mielenkiintoisia reittimuutoksia. AFL2201 (HEL-SVO) ohittaa Pietarin länsipuolella olevaa ukkosrintamaa Laatokan kautta ja Jet2:n EXS4002 mutkittelee Viron rajan tuntumassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havainnot ja ihmetykset jatkuu ja heitetääs seuraavanlainen pohdinta:

 

Mitä sääntöjä tuohon Kaliningradin alueen ylilentoihin liittyy? Eli onko jokin sääntö, jonka mukaan alueen saa ylittää vain lennot, joiden määränpää tai lähtökenttä on Venäjällä? Joskus aina poikkeuksia näkyy kuten par'aikaa Norwegian HEL-PRG liihottelee Kaliningradin ylitse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Havainnot ja ihmetykset jatkuu ja heitetääs seuraavanlainen pohdinta:

 

Mitä sääntöjä tuohon Kaliningradin alueen ylilentoihin liittyy? Eli onko jokin sääntö, jonka mukaan alueen saa ylittää vain lennot, joiden määränpää tai lähtökenttä on Venäjällä? Joskus aina poikkeuksia näkyy kuten par'aikaa Norwegian HEL-PRG liihottelee Kaliningradin ylitse.

 

PF vai FR24 mukaan? En ehtinyt nähdä ajoissa tilannetta omalta läppäriltä. Huomioitava on, että nettitutkien reitit ovat ekstrapolaatioita, eivät siis todellisia. Osa lentsikoista voivat olla 'haamukoneita', jotka havaintohetkellä ovat todellisuudessa aivan muualla. Miten ne erottaa? Kannattaa ensin tarkistaa koneen viimeinen paikannus, eli 'Last update' -kellonaika, joka kertoo milloin nettitutkan avustajan mode-S -vastari on saanut kiinni viimeisimmän paikannuksensa koneesta.

 

Jos viimeisestä paikannuksesta on minuutteja, tai jopa kymmenenen minuuttia, kone on voinut todellisuudessa tehdä suunnanmuutoksia, tai se on vonut laskeuta kentälle, jolloin se on hävinnyt vielä ilmassa ollessaan ADS-B-vastarin kantamasta. Tämän jälkeenhän nettitutkien robotit piirtävät ekstrapolaationa koneen reitiksi suoraa viivaa, kunnes softan vahtikoira poistaa koneen kartalta sille ohjelmoidun ekstrapolaatioajan jälkeen. Ainakin PF käyttää pitkää reittiekstrapolaatiota, ja FR24:kin taisi pidentää omaansa hiljattain.

 

Toinen tapa tarkistaa viimeinen koneesta saatu paikannus on tsuumailla nettitutkan karttapohjaa, koneen reitti näkyvissä. Silloin reittiviivasta voi erottaa murtopisteitä, jotka ovat saatuja todellisia paikannuksia. Jos viimeisen murtopisteen jälkeen reitissä on puhdasta suoraa viivaa, niin kone on ulkona ADS-B-avustajan kantamasta, ja se on voinut todellisuudessa vaihtaa suuntaa, tai laskeutua.

 

 

'Haamukoneet' ADS-B:n lukuvirheitä

 

Ja jottei tämäkään olisi liian yksinkertaista, niin ADS-B mode-S -vastarit tekevät usein lukemavirheitä, koska ADS-B -purskeessa ei ole tietääkseni tarkistussummaa tms. varmistusta purskeen dekoodauksen oikeellisuuden havaitsemiseksi.

 

Tämä laittaa lentsikoita joskus pomppimaan nettitutkan näyttämällä reitillään edestakaisin, tai jopa hyppäämään hetkeksi hyvinkin kauas oikealta reitiltään, kuten nettitutkia paljon seuranneet ovat huomanneet.

 

Radiotiellä on paljon häiriöitä, ja varsinkin 1,09 GHz ADS-B -transponderijaksolla on vilkkailla reiteillä ajoittain todellinen kakofonia, lukuisien lentokoneiden päristäessä yhteensä jopa satoja paikannuspurskeita sekunnissa. Sieltä seasta pitää transponderivastarien yrittää kopittaa ja kursia kokoon joitakin selkeitä paikannuksia...

 

 

Transponderivika katastrofin osatekijänä

 

Nuo nettitutkien kartoillakin ajoittain villisti pomppivat, transponderipurskeiden vastaanottovirheistä aiheutuvat 'haamukoneet' ovat oire todellisesta turvallisuusriskistä. Moni kriittinen asia ilmailussa on varmistettu tuplana tai triplana, mutta lennonvarmistuksen tutkajärjestelmät ovat valitettavasti pudonneet kehityksen kelkasta.

 

Mode-S on jokseenkin ainoa vaihtoehto täydentää  tarkkuudeltaan varsin onnetonta ensiötutkamittausta, mutta varmistamattomana sekin on ajoittain epäluotettava. Joissain ilmailun tuhoisimmissa reittikoneiden yhteentörmäyksissä mukana on ollut transponderin, tai sille lentotietoja mittaavien ja syöttävien oheislaitteiden vika tai tulkintavirhe.

 

Kun tällainen transponderihäiriö yhdessä muiden onnettomien yhteensattumien kanssa on johtanut lennonvarmistusta harhaan, tavallisimmin koneen lentokorkeuden suhteen, seurauksena ovat pahimmillaan olleet mm. Intian katastrofi, sekä Sveitsin ja Brasilian yhteentörmäykset.

 

 

- Juha -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiantunteva vastaus, mutta oma vahva veikkaukseni on, että ei johdu em. seikoista. Kaliningradin ovat ylittäneet jo ainakin pari Luffen Aasian konetta ja yksi Asiana Airlines. Todennäköisempi syy on ukkosrintamien väistely.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sääntöjä tuohon Kaliningradin alueen ylilentoihin liittyy? Eli onko jokin sääntö, jonka mukaan alueen saa ylittää vain lennot, joiden määränpää tai lähtökenttä on Venäjällä? Joskus aina poikkeuksia näkyy kuten par'aikaa Norwegian HEL-PRG liihottelee Kaliningradin ylitse.

 

Ei liity mitään. Kaliningradin yli lennetään jatkuvasti, satoja kertoja päivässä, kaikki firmat.

 

(Mistä tuo on ettei ko.alueen yli saisi lentää? ...koska lennetään muunkin Venäjän yli vaikkei kohde olekaan siellä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity mitään. Kaliningradin yli lennetään jatkuvasti, satoja kertoja päivässä, kaikki firmat.

 

(Mistä tuo on ettei ko.alueen yli saisi lentää? ...koska lennetään muunkin Venäjän yli vaikkei kohde olekaan siellä)

Menee ehkä vähän off topic, mutta sen verran aihe kiinnostaa. En todellakaan allekirjoita väitettä, että lennetään samoilla lentomäärillä yli kuin muistakin maista. Ja todellakin Kaliningradin ylittävät vain venäläiset yhtiöt lisättynä niiden yhtiöiden lennoilla, joiden määränpää tai lähtökenttä on Venäjällä. Sen verran on FR:a tullut tapitettua, että uskallan tällaista väittää. Ainoat havaitsemani poikkeukset liittyvät ukkosrintamien väistelyyn, kuten nyt viikonloppuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahasta kaikki on kiinni.. Laita taaloja tiskiin, niin luvat irtoaa Kaliningradin ylitykseen ;D

 

Googletamme ensin Venäjän AIP:n.

http://aviadocs.net/aip/html/eng.htm

 

Sen jälkeen tutustumme ENR (Enroute) osioon ja etsimme sieltä aluetta koskevan kartan.

 

ENR 6.1 -> Charts -> EN-ROUTE CHART 3

 

Huomaamme, että pari kielto- ja vaara-aluetta siellä on, mutta myös paljon vapaata tilaa ja vapaita lentoväyliä käyetetttäväksi. Valitaan tarkempaan tutkailuun sattumanvaraisesti kaksi väylää.

 

G805 joka kulkee meren yllä

R801 joka kulkee Kaliningradin kaupungin yli.

 

Seikkailemme hieman ylös AIP:ssä ja avaamme edelleen ENR osiosta kohdan kolme ja sieltä:

 

ENR 3.1 ATS routes -> ENR 3.1.1 International Airways of the Russian Federation.

 

Löydämme väylät:

 

G805 sivulla 306

R801 sivulla 394

 

Kumpaankaan väylään ei ole merkitty rajoituksia joten homma siltä osin selvä.

 

Jos nyt haluaa jatkaa lupa-asioilla, niin kaivetaan esiin GEN 1 ja sieltä pari alaviitettä.

 

GEN 1 National regulations and requirements

GEN 1.2. Entry, transit and departure of aircraft

GEN 1.3. Entry, transit and departure of passengers and crew

GEN 1.4. Entry, transit and departure of cargo

 

Helppoa kuin heinänteko!

 

Ja kuten Sami tuossa yllä sanoikin, niin kyllä siitä paljon lennetään yli (vaikka FR24 tosin väittää?). Taalaa tiskiin ja hommat toimii!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja todellakin Kaliningradin ylittävät vain venäläiset yhtiöt lisättynä niiden yhtiöiden lennoilla, joiden määränpää tai lähtökenttä on Venäjällä. Sen verran on FR:a tullut tapitettua, että uskallan tällaista väittää.

 

Ihan höpöhöpöä tuo kyllä... (FR24 ei ole mitenkään erityisen luotettava tietolähde.)

 

Viimeksi eilen siitä mekin mentiin esimerkiksi, kahteenkin kertaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan höpöhöpöä tuo kyllä... (FR24 ei ole mitenkään erityisen luotettava tietolähde.)

Sanoisin kyllä että FR24 on pääsääntöisesti varmaan hyvinkin tarkka. Tottakai siellä on välillä muutamia bugeja, joista suurin osa on helposti havaittavia "murtoviivoja". Sekä joskus satunnaisia vääriä sijainteja, mutta nekin on monesti aika helppo havaita. Enkä laskisi mukaan sijaintivirheisiin noita vääriä reittitietoja, se on oma lukunsa, mitä database antaa jollekin lennonnumerolle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Flightradarin saapumisajasta UTC; millähän systeemillä ja tekniikalla se lasketaan kun esim. AY41:lle heti nousun jälkeen Vantaalta matkaa on jäljellä 12 tuntia ja Suomenlahden päällä se korjaantuu pikkuhiljaa jo vähän järkevämmäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Flightradarin saapumisajasta UTC; millähän systeemillä ja tekniikalla se lasketaan kun esim. AY41:lle heti nousun jälkeen Vantaalta matkaa on jäljellä 12 tuntia ja Suomenlahden päällä se korjaantuu pikkuhiljaa jo vähän järkevämmäksi.

 

Veikkaan, että laskee sen hetkisen maanopeuden ja jäljellä olevan matkan perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity mitään. Kaliningradin yli lennetään jatkuvasti, satoja kertoja päivässä, kaikki firmat.

 

(Mistä tuo on ettei ko.alueen yli saisi lentää? ...koska lennetään muunkin Venäjän yli vaikkei kohde olekaan siellä)

 

Rahasta kaikki on kiinni.. Laita taaloja tiskiin, niin luvat irtoaa Kaliningradin ylitykseen ;D

 

Kerkisin seurata vain vähän Kaliningradia, mutta yksi lufthansa ja yksi airfrance sattuivat silloin sen yli lentämään, jopa ihan voimassa olevin ADS-B-spottausaikaleimoin.

 

Luvat Venäjän puolelle lentämiseen onkin hyvä kysymys. Reittiluvan saamisessa voisi kuvitella tosiaankin olevan kysymys rahasta.

 

Kaliningradista en juuri tiedä, mutta kotimaamme lähialueella kaukoidän reittien rajanylitykset Venäjän puolelle todellakin tehdään vain sallituista paikoista, eikä määrätyistä reiteistä muutenkaan kovin paljoa näytetä lipsuvan rajan takana.

 

 

Planeplotter- lentsikkapaikannusverkko

 

Liitteenä ruutukaappaukset PlanePlotter -softan avulla omilta vastaanottimiltaan paikannuksia toisilleen jakavien ADS-B-harrastajien näytöstä noin yhden päivän ajalta. Tässä laitoin softaan reittiekstrapolaation asetuksen lyhyeksi, vain 2 min, eli kuvaan jäävät lentsikoiden jäljet ovat todellisia. Lentsikkakuvakkeet käänsin pois päältä, että reitit erottuvat selvemmin.

 

Reitit näkyvät tietenkin vain niiltä alueilta, jossa on PlanePlotteriin sijainteja jakavia harrastajia. Loput kartasta jää tyhjäksi. Peittoalueita voi arvioida tästä kartasta, jossa aktiiviset PlanePlotter -harrastajakuuntelijat likimääräisinen sijainteineen näkyvät sivulla: http://www.coaa.co.uk/pp-user-charts.htm#2

 

Nettitutkista Planefinder.net käyttää PlanePlotter-kuuntelijaverkon sijainteja. FR24 taas käyttää ihan omaa, suoraan sille jakavaa avustajaverkkoaan, joten näillä kahdella nettitutkalla on erilainen peitto eri puolilla maata. PlanePlotterin lentsikkalista osaa kertoa myös muut lennot, kuin pelkät ADS-B mode-S:t, jotka näkyvät nettitutkissa.

 

 

Venäjän rajan ylitykset

 

Kaliningradin ylilentoja on PP-kuvaan muutama tallentunut. Suomen lukuisista rajanylityksistä huomataan, että rajanylitykset todellakin ovat sallittuja vain tietyissä pisteissä.

 

Rajanylityspisteitä on Itä-Suomessa kolme, jotka ovat Tohmajärven, Ilomantsin ja Lieksan seuduilla. Koneet ylittävät rajan hyvin tarkasti näissä pisteissä, ja raportoivat ylityksensä kummankin maan aluelennonjohdolle. Pohjoisempana on myös Kajaanin tienoilla ainakin yksi ylityspiste, mutta se on tämän verkon avustajien kantaman ulkopuolella.

 

Verkon kantamassa olevia Venäjän sisällä olevia reittejä katseltaessa näkyy myös, että reitit pyrkivät seuraamaan tarkemmin tiettyjä sallittuja reittipisteitä, kuin lännempänä ruuhkaisen Euroopan päällä. Näiden väliin jää melkoisen suuria tyhjiä alueita, joiden ohi lennot ohjataan reittipisteiden kautta. Lentoreitit Venäjälle ovat siis ilmeisimmin tarkasti säädeltyjä ja luvanvaraisia, eikä maan sisällä ole asiaa oikaista joidenkin alueiden ilmatilan kautta.

 

[ attachment removed / expired ]

Vaikka PP-verkon peitossa on isoja aukkoja, kuten Pietarin seutu, niin tallentuneiden lentoreittien käännepisteineen voi havaita seuraavan tarkemmin tiettyjä sallittuja alueita Venäjän, kuin muun Euroopan päällä. 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Itä-Suomessa sallitut Kaukoidän reittilentojen rajanylityspisteet ovat Tohmajärven, Ilomantsin ja Lieksan kohdilla. Näiden itäpuolella lentoreitit näyttävät pysyvän varsin tiukasti koossa, verrattuna reittien viuhkamaiseen hajontaan Suomen päällä. Kantaman länsireunalla erottuu lisäksi kotimaan Oulun ja Pohjois-Suomen reitti, ja itäreunalla Venäjän Muurmanskin reitti.

 

 

Linkkejä

 

Lentsikkaspottausta PlanePlotterin, nettitutkien, ja TV-asemien kantoaaltojen lentsikkaheijastusten avulla on esitelty säikeessä:  http://www.oh7ab.fi/foorumi/viewtopic.php?f=21&t=295&sid=5cfd2bb6343006620fe35bbfbee5e8a8&start=60#p908

 

 

T: - Juha -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustaisikohan joku innokas harrastaja tutka-aseman myös Flightradar24:ään Pohjois-Karjalaan? Siellä on katve Arkangelin ja Lappeenrannan välillä, esim. FIN70 katoaa ruudusta säännöllisesti  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustaisikohan joku innokas harrastaja tutka-aseman myös Flightradar24:ään Pohjois-Karjalaan? Siellä on katve Arkangelin ja Lappeenrannan välillä, esim. FIN70 katoaa ruudusta säännöllisesti  ;)

 

Niin tosiaan on katve FR24:llä Itä-Karjalan päällä, hyvä huomio! Aikaisemmin FR24:lle oli avustaja Joensuun seudulla, mutta valitettavasti ketään ei ole aikoihin näkynyt EFJO-tunnuksella. Itäisin FR24:n avustaja taitaa olla Kuopiossa, ja seuraavaksi lähin Lappeenrannassa. Olen sama mieltä, kuunteluasema Itä-Suomeen olisi tervetullut myös FR24:lle. Samoin Pohjois-Suomeen, siellä on suuria aukkoja kaikkien nettitutkien peitossa.

 

Tosin toimeen voi tulla nykyisilläkin. Eri nettitutkien kantamissa on, ja tulee aina olemaan aukkoja. Niitä voi kuitenkin yhdistellä, seuraamalla useita nettitutkia. Alla olevassa ruutukaappauksessa käytän Planefinderia ruudun vasemman puolen, ja FR24:ää oikean puolen seuraamiseen, kumpikin avattuina eri selainikkunoissa. Nyt molempien kantamat ovat yhdistetty...!  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvassa vasemmalla ollaan Planefinderin Itä-Suomen verkon kantamassa, ja oikealla FR24:n Arkangelin aseman kantamassa, kumpikin avattuna omaan selainikkunaansa kantamien yhdistämiseksi. Planefinderin malliasetukset useiden koneiden yhtaikaisten lentoreittien näyttämiseksi näkyvät alemmassa pikkuikkunassa. Ylemmässä taas näkyvät valitun lennon tiedot.

 

 

RTL-halpisvastaanottimella lentsikkasijainteja kopittamaan

 

Nykyisin saa halvalla - tähänastisiin vastaanotinvaihtoehtoihin verrattuna lähes ilmaiseksi - 1090 MHz ADS-B -transponderien kuunteluun käypäisiä RTL-'tikkuradioita'. Nämä ovat alunperin digi-TV:n katseluun tarkoitettuja USB-tikkuja, joille softanrakennustaitoiset radioharrastajat ovat tehneet ajureita ja softaradioita myös lentsikkaspottaajille.

 

Halpa tikkuradio on helppo laittaa jakamaan sijainteja PlanePlotter -softan kanssa, jota Planefinderkin käyttää. FR24 kanssa sensijaan on vielä vaikeuksia. Yritin kerran laittaa RTL-tikkuradiotani jakamaan sijainteja FR24:lle, mutta en onnistunut. FR24:n oma 'jakosofta' ei tunnistanut tätä vastaanotinta. Jotkut softanikkarit ovat onnistuneet jakamaan tikkuradioistaan paikannuksia FR24:llekin, mutta käytännössä tämä oli kovin kimuranttista, eivätkä omat puutteelliset tietsikankäyttäjäkykyni riittäneet löytämään sellaista ajuri- ja softayhdistelmää, jolla jakaminen FR24:lle olisi onnistunut. Ehkä FR24:n käyttäjät voisivat pyytää nettisivun ylläpitäjiä tekemään yksinkertaisen softan myös näitä RTL-tikkuradioita käyttäviä harrastajia varten..?

 

Varsinaiset ADS-B-vastaanottimethan maksavat jopa satoja euroja, kuten Kinetic SBS, AirNav RadarBox tai Mode-S Beast. Omien kokemusteni mukaan parhaimmillaan lähes yhtä herkkäkorvaisen RTL-halpistikkuradion, tyyppiä RTL2832U+R820T saa Kiinan postimyyntikaupoista jopa alle kympillä, postikuluineen. Ei siis enää ole hinnasta kiinni vastaanottaa lentsikkapaikannuksia suoraan omalle kotiasemalleen. PlanePlotter -softa tosin vaatii lisenssimaksun. Toivotaan, että softavalikoimakin ajan mittaan paranee.

 

 

Linkkejä:

 

RTL-tikkuradioita netistä, tyyppi: RTL2832U+R820T 

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=RTL2832U%2BR820T&LH_PrefLoc=2&_sop=15

http://search.eim.ebay.fi/?kw=RTL2832U%2BR820T&el=3&en=50&elc=3&ep=1&es=21

 

PlanePlotter-softa: 

http://www.coaa.co.uk/planeplotter.htm

http://planeplotter.pbworks.com/w/page/17117302/FrontPage

 

RTL-tikkuradion käyttö PlanePlotterin kanssa:

http://radarspotting.com/forum/index.php?topic=1939.0

 

 

- Juha -

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostin juuri tuollaisen kiinalaisen tikun ebaystä (8,06€) ja hyvin toimii. Hernesaaresta melkein Riikaan standardi-tikkuantenni auton katolla (320km). Kovasti flightradarin sivuilla mainostavat että nämä toimisivat jakajina, mutta itse en viitsi yrittää kuudetta huonosti toimivaa tutkaa Vantaalle. Saahan siinä ohessa myös 2-1700MHz vastaanottimen jos jako ei onnistu  :) Siinä joutuu kyllä rakenteleen antenneja jotta ilmailu-VHF kuuluu kauempaa.

 

http://rtl1090.jetvision.de/

Ohessa hyvin toimiva dekooderi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut softanikkarit ovat onnistuneet jakamaan tikkuradioistaan paikannuksia FR24:llekin, mutta käytännössä tämä oli kovin kimuranttista, eivätkä omat puutteelliset tietsikankäyttäjäkykyni riittäneet löytämään sellaista ajuri- ja softayhdistelmää, jolla jakaminen FR24:lle olisi onnistunut. Ehkä FR24:n käyttäjät voisivat pyytää nettisivun ylläpitäjiä tekemään yksinkertaisen softan myös näitä RTL-tikkuradioita käyttäviä harrastajia varten..?

 

Onhan se aika säätäminen saada jaettua RTL-tikusta tuleva data. Elikkäs itsellä on softa yhdistelmä : ADSB# , adsbSCOPE, FR24 feed. RTL-tikun ajurit pitää muuntaa zadig ohjelmalla sopiviksi. Sitte vaan ADSB# vastaanottamaan, adsbSCOPElla otetaan yhteys ADSB# softaan. Ja adsbSCOPE osaa jakaa FR24 feederille nämä tiedot kun pistää serverin päälle vaan. Vaatii tosiaan jonkin verran säätämistä mutta ei ole kovin vaikeaa. Ja yhdistelmä RTL1090+PlanePlotter toimii myös. Planeplotterilla pitäisi pystyä jakamaan suoraan flightradar24:seen dataa rtl:stä, tätä en tosin ole itse kokeillut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Softaa tikkuradiolle (RTLSDR):

https://github.com/MalcolmRobb/dump1090

Tuossa aika paljonkin parannuksia signaalin käsittelyssä ja dekoodauksessa antirezin alkuperäiseen versioon verrattuna.

 

Parempaa paikallista web-viewta ollaan tekemässä bdavenportin kanssa githubin branchissa:

https://github.com/bdavenport/dump1090/tree/mapRefactor

web-view on toistaiseksi enemmänkin kokeellinen kuin beta. Kunhan saadaan ominaisuudet kasaan ja bugit pois niin yhdistetään mahdollisuuksien mukaan MalcomRobbin repositoryyn.

Paikallista karttaa voi katsella asennuksen jälkeen oletuksena osoitteella http://127.0.0.1:8080/ kunhan käynnistäessä on muistanut käyttää parametria '--net'

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustaisikohan joku innokas harrastaja tutka-aseman myös Flightradar24:ään Pohjois-Karjalaan? Siellä on katve Arkangelin ja Lappeenrannan välillä, esim. FIN70 katoaa ruudusta säännöllisesti  ;)

Nyt on ilmestynyt T-ULPB2 Petrozavodsk.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään