Kai Krause

"Tutkanäyttöjä" netissä?

3 296 viestiä aiheessa

Flightradar on aloittanut multilateraation koekäytön. Sillä saadaan näkyviin myös koneita, joissa ei ole ADS-B:tä. Koekäyttö rajoittuu alueisiin Ruotsissa, Saksassa ja Puolassa ja koneet näkyvät vain premium-käyttäjille.

OK, selvä pyy, toi olikin noin "vaikea" tapaus, ilmankos ei mitään näkynytkään :(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia tietää kertoa että "21:00 ANTALYA FHY811 LASKEUTUNUT 21:03" vaikka FR:n mukaan teki go-aroundin ja tuli uuteen laskuun klo 21.15.

Tuosta samasta olen pistänyt palautetta sinne parikin kertaa, kun kone on jo divertannut muualle ja ilmoitettu silti laskeneen joskus 30-60min aikaisemmin, jonkin vanhan arvion mukaan, kun aika on koittanut. Tuollaisesta alle vartin heitosta ja kun kone on kuitenkin laskeutunut "toleranssien" rajoissa, ole jaksanut sinne mitään ilmoitella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIB350

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän jotkut Finnarin lennot ovat lennonnumerolla (esim. FIN846Q) ja toiset taas "ihmekoodilla" (esim. FIN7PR) ?

 

 

Ihan normaalia nykypäivänä, "ihmekoodi" se FIN846Q on myös, lennonnumero aikataulussa tuolle lennolle on AY846 ja sillä on monta vuotta jo ollut suffiksii icao-tunnuksessa Q. FIN7PR on siis AY718, ICAO-tunnuksissa noita kaksikirjaimisia suffikseja on jo ollut tovin ja on laajalti muillakin lentoyhtiöillä käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta miksi? (ks. alkuperäinen kysymys).

 

Koodejahan voi olla kai vaikka mitä, mutta mikä on syynä jos lennon numero korvataan tuollaisella kirjainkoodihässäkällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta miksi? (ks. alkuperäinen kysymys).

 

Koodejahan voi olla kai vaikka mitä, mutta mikä on syynä jos lennon numero korvataan tuollaisella kirjainkoodihässäkällä?

Vähentää lentäjien työtaakkaa kun radioliikenteessä ei tarvitse skarpata v-mäisen lennonnumeron muistamisessa. Lisäksi varmasti vähentää myös lennonjohtajien työkuormitusta sekä sekaannuksia jaksolla kun koneilla on mahdollisimman erilaiset kutsutunnukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähentää lentäjien työtaakkaa kun radioliikenteessä ei tarvitse skarpata v-mäisen lennonnumeron muistamisessa. Lisäksi varmasti vähentää myös lennonjohtajien työkuormitusta sekä sekaannuksia jaksolla kun koneilla on mahdollisimman erilaiset kutsutunnukset.

Mitenkä paljon on helpompi muistaa 7PR kuin 718, ihmettelen vaan :'(. Itse en muista yhtään noita "uusia" radiokutsuja(vielä ainakaan), mutta lennonnumeroita( joista monet ovat olleet samoja vuosikymmeniä lähes) muistan kymmenittäin. Noiden mahdollisten sekaannusten takia kai niitä viljellään, en siinä muuta järkeä näe. Mitenkä esim vähentää kuormitusta "sevenpaparomeo" verrattuna "sevenvaneit", kun kirjaimiakin on 14 verrattuna 11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta miksi? (ks. alkuperäinen kysymys).

 

Koodejahan voi olla kai vaikka mitä, mutta mikä on syynä jos lennon numero korvataan tuollaisella kirjainkoodihässäkällä?

 

Kappas, siihen jäikin vastaamatta. Yksi syy ainakin on se, että Euroopan ilmatilassa alkaa olla jo aikasen monta lentokonetta ilmassa ja lennonnumerot voivat ns. kohdata samalla lennolla (esim. AY718 laskeutuu Prahaan samalla kun BA718 tai vaikka U2718 sieltä lähtee, äskeiset siis keksittyjä tähän hätään), jolloin sekaannuksen vaara on ilmeinen. Eikä tuon "numeroiden kohtaamisen" tarvitse tapahtua laskussa tai nousussa vaan vaikka ihan pinnoilla mentäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä paljon on helpompi muistaa 7PR kuin 718, ihmettelen vaan :'(. Itse en muista yhtään noita "uusia" radiokutsuja(vielä ainakaan), mutta lennonnumeroita( joista monet ovat olleet samoja vuosikymmeniä lähes) muistan kymmenittäin. Noiden mahdollisten sekaannusten takia kai niitä viljellään, en siinä muuta järkeä näe. Mitenkä esim vähentää kuormitusta "sevenpaparomeo" verrattuna "sevenvaneit", kun kirjaimiakin on 14 verrattuna 11.

 

Ei kai kyse ole oman radiokutsun muistamisesta vaan lähinnä siitä, että lennonjohtajan kutsuessa konetta, on lentäjien helpompi tunnistaa oma kutsunsa, jos siinä on numeroiden lisäksi kirjaimia.

 

Tähän mennessä monet lentoyhtiöt ovat lennonnumeron perään lisänneet yhden kirjaimen, mutta siinä menetelmässä on se huono puoli, että eri lentoyhtiöiden esim. Heathrowille suuntautuvilla lennoilla se on usein H.

 

Kirjainten käyttö lisää myös erilaisten kutsujen määrää huomattavasti. Jos käytetään pelkkiä numeroita, niin erilaisia kolmimerkkisiä kutsuja on 10 x 10 x 10 = 1000 kappaletta. Jos otetaan mukaan myös kirjaimet, niin erilaisia kutsuja on teoriassa (ellei mitään yhdistelmää poissuljeta) 36 x 36 x 36 = 46656 kappaletta, mikä huomattavasti pienentää samankaltaisten kutsujen mahdollisuutta. Ymmärtääkseni myös joku instanssi koordinoi näiden kirjainkutsujen muodostamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen ja epäilen että pääasia on, että ammattilaiset on sujut noiden koodien käytössä ja lentokonehörhöjen sekaantuminen niiden kanssa näissä olohuonetutkissa on ihan toisarvoinen asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olette Ilkka ja Harri ihan oikeassa, kyllä nuo syyt tiedän itsekin ;), kunhan nyt sanoin että ei tuo helpota meidän hörhöjen ;D tutka-/radioseurantaa alkuunkaan >:(.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen ja epäilen että pääasia on, että ammattilaiset on sujut noiden koodien käytössä

Ei se oo heillekään helppoa  ;) Ei siitä sen enempää, kun hörhöjä ollaan.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, siihen jäikin vastaamatta. Yksi syy ainakin on se, että Euroopan ilmatilassa alkaa olla jo aikasen monta lentokonetta ilmassa ja lennonnumerot voivat ns. kohdata samalla lennolla (esim. AY718 laskeutuu Prahaan samalla kun BA718 tai vaikka U2718 sieltä lähtee, äskeiset siis keksittyjä tähän hätään), jolloin sekaannuksen vaara on ilmeinen. Eikä tuon "numeroiden kohtaamisen" tarvitse tapahtua laskussa tai nousussa vaan vaikka ihan pinnoilla mentäessä.

Juurikin näin. Kerran koin ongelman omakohtaisesti, kun kaksi LOT:n lentoa hyvin samantyylisin lennonnumeroin sattui sektoriin samanaikaisesti ja kaverit kuittailivat toistensa selvityksiä peräjälkeen. LJ voi tarvittaessa vaihtaa koneen kutsua, mutta tässä tapauksessa eriävän numeron PAINOTTAMINEN riitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jo wanha juttu?

En tiedä mitä wanhalla tarkoitat, mutta TOW on EFOP:lla hinaamassa purtsikka-MM kisoissa(harjoituspäivät menossa). Tai ainakin tänään aamupäivällä/puolenpäivän edellä se siellä oli hallin edessä ja tankille siitä lähti, sitten lähdin pian minäkin, joten ilmassa sitä en ehtinyt näkemään(tänään).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoisen S- mutkan teki Emiratesin Torontoon matkalla ollut A380.. kirkas taivas eikä liikennettä lähelläkään? Kattelin kyllä ihan livenäkin Vuosaaren satamasta.

edit: muutaman minuutin perässä tullut Qatarin 777 paineli täsmälleen samasta kohtaa ja sama kiemura. Miksi lie, yleensä mitä nähnyt niin eivät kyllä tuota ylimääräistä mutkaa ole tehneet jotka ko. kohdalta yli lentävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään