Kai Krause

"Tutkanäyttöjä" netissä?

3 296 viestiä aiheessa

Tervehdys,

 

Kaikki Flightradar24:n Premium käyttäjät ovat ehkä tutustuneet jossakin vaiheessa RadarView näkymään, joka tarjoaa hieman vaihtoehtoisen

tien ilmatilannekuvan esittämiseen. Siihen on lähiaikoina ilmestynyt päivitys, joka mahdollistaa nyt tietojen näyttämisen kaikista koneista yhtäaikaa.

Aikaisemmin ainoastaan valitusta koneesta näkyi tiedot, joka hieman söi käytettävyyttä.

 

Käyttäjänhän on myös mahdollista lähettää muun muassa omia outline ja waypoint tietoja, jollatavoin näytettävää karttapohjaa

voi muokata haluamansa näköiseksi. Itse luettavat tiedostothan juontuvat alunperin Kinetic Avionicsin Basestation sovelluksesta.

 

Kokeilin pikaisesti kuinka saisi hieman "ATC-lookkia" RadarViewiin (pieni kuva alla).

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikki jotka ovat halukkaita kokeilemaan, voivat ladata tiedostot ja pienen ohjeen täältä -->

http://oh2gax.dyndns.org:8080/~ode/fr24/EFHK_Area_FR24_Radarview_Outlines_Waypoints.zip

 

Käytännössä homma toimii niin, että puretaan .zip paketti johonkin hakemistoon omalla koneella ja lähetetään tiedostot RadarView:in Settings --> "Load user data"-toiminnolla.

Sitten vain muokataan mm. taustaväri ja muut asetukset oman maun mukaan. Navfix:it:t ovat AIRAC-syklistä 1304, muut tiedot voivat olla jo hieman vanhempaa perua.

 

Tiedostojen editointi on kuitenkin suoraviivaista ja tein tuohon nopeasti EFHK TMA Upper ja Lower rajat. Vastaavia .wpt ja .out tiedostoja

vaikka muille kentille ja alueille voi etsiä täältä:

http://jetvision.de/airac.shtml

 

 

-------------

Otso / F-EFHK2 feeder

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään noin klo.12 tutka häröily tai ilmatilan loukkaus  >:( Kone häviää tutkasta yht äkkiä eikä sen koomin enää näkynyt 8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään noin klo.12 tutka häröily tai ilmatilan loukkaus  >:( Kone häviää tutkasta yht äkkiä eikä sen koomin enää näkynyt

Kuten kuvasta näkyy kyseinen Il76 näkyy MLAT-tekniikan avulla, jolloin koneelle tulee laskennallinen sijainti. Eli reitti voi näyttää joltain muulta mitä se todellisuudessa on ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten kuvasta näkyy kyseinen Il76 näkyy MLAT-tekniikan avulla, jolloin koneelle tulee laskennallinen sijainti. Eli reitti voi näyttää joltain muulta mitä se todellisuudessa on ollut.

Juu samaa epäilinkin "tutka häröily" kommenttiin viitaten, ja ilmatila loukkaus "KOUKKAUS SUOMEN ILMATILAAN"oli sarkasmia HEHE ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten kuvasta näkyy kyseinen Il76 näkyy MLAT-tekniikan avulla, jolloin koneelle tulee laskennallinen sijainti. Eli reitti voi näyttää joltain muulta mitä se todellisuudessa on ollut.

 

Noin referenssinä, Finavian TopSky (ent. Eurocat) -tutkajärjestelmässä käytetään Multitracking-laskentaa, joka periaatteeltaan on melko lailla samanlainen kuin tuo MLAT. Siinä koneen sijainti määritellään kolmen MSSR-tutkan antaman sijaintitiedon avulla. Hyvin sillä pystyy töitä tekemään, vaikka koneen sijainti onkin laskennallinen. Reitin poikkeaminen saattaa johtua jostakin muusta kuin itse periaatteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raikulle Bremenistä ei kelvannut 300m RVR Pirkkalassa, veteli 6 holdia Ruutanan seudulla ja nyt menee eteläänpäin kyllästyttyään. Ohittelee just Nummelaa pinnalla 185 alaspäin, taitaa mennä Tallinnaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raikulle Bremenistä ei kelvannut 300m RVR Pirkkalassa, veteli 6 holdia Ruutanan seudulla ja nyt menee eteläänpäin kyllästyttyään. Ohittelee just Nummelaa pinnalla 185 alaspäin, taitaa mennä Tallinnaan.

 

Ja Finavian mukaan tullut 09:31  ???

 

09:35

Bremen

FR3606

Laskeutunut

09:31

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensi juuri kävelyltä tullessani ylitse. Eli melkein laskussa.

Ei sää kyllä mielestäni aamulla mitenkään huonolta tuntunut ainakaan meilläpäin ( Kaukajärvi, Tampere)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa palata takas Helsinkiin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

E: Menee Hangon yllä nyt, mitähän meinaa? Tekipä omituisen koukun kun näytti menevän Suomen, Viron ja Ruotsin ilmatilan rajoja pitkin  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MLAT väpättää omiaan?

Hyvä vastaus moneen kummalliseen tuntuiseen näyttämään, mutta yleensä ne kohta oikeaa. Tämä ei ollut kuitenkaan sellainen tapaus ,kun playbackistä historian katsoin. Luulisin, että seuraavalla jutulla on asian kanssa jotain tekemistä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013101517609368_uu.shtml

 

Tampereen aluelennonjohdon tilat jouduttiin tyhjentämään tiistaina vähäksi aikaa vääräksi osoittautuneen palohälytyksen vuoksi.

 

tilannehuone.fi:

Tampere 15.10.2013 15:40:13 palohälytys

 

Suomen lounaisen ilmatilan kierto tuon takia( ja kellonaika on sopiva) olisi loogista ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MLAT väpättää omiaan?

 

Ei vaikuta sellaiselta. Tässä lennon koko reitti playbackista tallennettuna:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuon saman reitin katsoneena kirjoitin viestini. Tuota ei MLATin epätarkkuudet ja pikku sekoilut aiheuta millään. Muuten aika mielenkiintoisen silmukan teki alussa, Nummela sightseeing, miksiköhän tuo piti tehdä :-[?

 

 

E: Menee Hangon yllä nyt, mitähän meinaa? Tekipä omituisen koukun kun näytti menevän Suomen, Viron ja Ruotsin ilmatilan rajoja pitkin  ???

Meni kyllä Porkkalan niemen päältä, Hanko on isompi niemi lähes 100km lännempänä, jos tarkkoja ollaan :D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuon saman reitin katsoneena kirjoitin viestini. Tuota ei MLATin epätarkkuudet ja pikku sekoilut aiheuta millään. Muuten aika mielenkiintoisen silmukan teki alussa, Nummela sightseeing, miksiköhän tuo piti tehdä :-[?

Meni kyllä Porkkalan niemen päältä, Hanko on isompi niemi lähes 100km lännempänä, jos tarkkoja ollaan :D.

 

No pikasesti tuli vaa katottua  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi SAS:n 717:t menee fr24:ssa muutenkin vähän miten sattuu. Olisiko joku heikko signaali tms syynä. Välillä ne peruuttaa tai menee "kahva eellä" pitkiäkin matkoja kun seuraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi SAS:n 717:t menee fr24:ssa muutenkin vähän miten sattuu. Olisiko joku heikko signaali tms syynä. Välillä ne peruuttaa tai menee "kahva eellä" pitkiäkin matkoja kun seuraa.

Siihen sitten taas syynä mistä tässä ketjussakin useaan kertaan keskusteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään