Kai Krause

"Tutkanäyttöjä" netissä?

3 296 viestiä aiheessa

Todella informatiivisia nämä linkit  ;D Eiköhän olisi fiksumpi laittaa kuvakaappauksina, niin tietäisi vielä tunninkin päästä, mistä puhutaan  ;)

 

Playbackia voi myös käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla pyssyfirmalla toimintaa  keski-Suomessa, kun pohjoisen koneita on muutama kiertänyt lännen tai idän kautta, eli Seinäjoki-Forssa linjaa tuli Kittilästä kone ja sitten Kuopio-Kajaani vv. meni Oulun norski eestas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla pyssyfirmalla toimintaa  keski-Suomessa, kun pohjoisen koneita on muutama kiertänyt lännen tai idän kautta, eli Seinäjoki-Forssa linjaa tuli Kittilästä kone ja sitten Kuopio-Kajaani vv. meni Oulun norski eestas.

 

Ilves-harjoitus, jossa harjoitellaan ilmatankkausta:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,107848.0.html

 

AIP Supplement:

https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2013/EF_SUP_2013_070_COR_en.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kun katsoo EFHK:n saapuvia, niin useakin kone on tehnyt rundia lähestymisen yhteydessä tässä klo. 14-15 välillä.. sumuahan tuolla kentälläkin näyttää metarien mukaan olevan, mutta eikö silloin voi olla rinnakkaislähestymiset käytössä, vai mikä noihin kiemuroihin oikein on syynä? Onko niin paljon pidemmät porrastukset koneiden välissä että ruuhkaa tulee, vaikka ei sunnuntaisin tähän aikaan mitään älytöntä trafiikkia ole?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kun katsoo EFHK:n saapuvia, niin useakin kone on tehnyt rundia lähestymisen yhteydessä tässä klo. 14-15 välillä.. sumuahan tuolla kentälläkin näyttää metarien mukaan olevan, mutta eikö silloin voi olla rinnakkaislähestymiset käytössä, vai mikä noihin kiemuroihin oikein on syynä? Onko niin paljon pidemmät porrastukset koneiden välissä että ruuhkaa tulee, vaikka ei sunnuntaisin tähän aikaan mitään älytöntä trafiikkia ole?

 

Noin huonossa kelissä joudutaan lähestymään kategorian II ILS menetelmällä, joka on ainoastaan kiitoteille 04L ja 22L, joten tälläisessä kelissä ei voida suorittaa rinnakkaislähestymisiä. Ja nytkin EFHK:lla käytössä ns. "Open-A" joka taas tarkoittaa sitä, että nousut kiitotie 15 ja laskut 04L, jolloin ei tule turhia kiitoteiden ylityksiä, eikä ylösvetotilanteessa koneet lennä toisiaan päin, eli ylösvetosektori on tyhjänä. Ja tästä syystä kun käytetään vain yhtä kiitotietä niin tulee holdia, koska ei saada mahdutettua samaa määrää koneita yhdelle kiitotielle, kuin kahdelle rinnakkaislähestymis tapauksissa.

 

-Henkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu, sitä pähkäilinkin että onko tosiaan niin huono sää että tarvitsee Cat II menetelmiä - näköjään on. Tosin ainakin täällä hertsikanrannassa oli jo 14-15 välillä varsin selkeää, mutta ei varmaan sitten ollut EFHK:lla kirkastunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja just silloin one-five -hupi loppuu kun aletaan laittamaan lahnoja Aasiaan. 57 lähti jo 04R:ltä  ???

 

Se on joka kerran varsin huvittava näky kun 343 kiipeää 15:ltä taivaalle :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin, olisiko lentsikan tyyppi tunnistettavissa sen dopplerijäljestä. Oli! Alla samaan kuvaan leikkaamani kahden eri 777:n jalanjäljet samalta reitiltä.

 

Samanlaisia ovat jotokset, joten konetyypin tunnistaminen tai varmistaminen onnistuu siis ilman SSR-tietoakin. ;) Laitoin tarkemman selostuksen kokeesta säikeeseen http://www.oh7ab.fi/foorumi/viewtopic.php?f=21&t=295&p=1174#p1174

 

Edelleen täällä maanpuolustusnetin tutkauutissäikeessä on visioitu, millaisia ominaisuuksia voisi näiden kokeiden ja mittausten perusteella lentsikkaheijastuksiin perustuvaan hajautettuun monipaikkatutkaverkkoon saada: http://maanpuolustus.net/threads/armeija-uusii-ilmavalvontatutkiaan.2065/#post-97128

 

 

- Juha -

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään