Kai Krause

"Tutkanäyttöjä" netissä?

3 296 viestiä aiheessa

Oudon pitkiä ovat. Mm. UZB273 veti juuri omien mittauksien mukaan n.140km finaalin ja myötätuulen.  ???

Ei tarvitse itse mittailla :D, kun siihen vaakapalkkipylvääseen tjsp vie hiiren päälle, tulee matka kentälle näkyviin(tosin se yleensä on kentän keskelle eikä kiitotien päähän, mutta pari kilsaa ei tässä tunnu). Samaa lähes 140km lukua se näytti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä melko tyypillinen METAR:

 

METAR: EFMI 011920Z AUTO 00000KT 3800 -SN SCT007 SCT015 OVC033 M01/M01 Q0976

 

Suomennettuna: EFMI=Mikkeli 01.02. klo 19.20 (21.20 paikallista aikaa) Z=automaattinen mittaus, tuuli 00000KT=0 KT (tyyni), vaakanäkyvyys 3800 m, -SN lumikuuroja, hajanaisia pilviä (SCT=scattered) 700 jalkaa, hajanaisia pilviä (SCT=scattered) 1500 jalkaa, täysin pilvinen (OVC=overcast) 3300 jalkaa, lämpötila -01 astetta, kastepiste -01 astetta, ilmanpaine 976 hehtopascalia.

 

Viilausta EFMI 01 1920z- tarkoittaa kuluvan kuun 1.päivää, kuukautta ei METARissa mainita.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

METAR: EFMI 011920Z AUTO 00000KT 3800 -SN SCT007 SCT015 OVC033 M01/M01 Q0976

 

Suomennettuna:... Z=automaattinen mittaus,

 

Z=Zulu- eli UTC-aikaa ja AUTO=automaattinen mittaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viilausta EFMI 01 1920z- tarkoittaa kuluvan kuun 1.päivää, kuukautta ei METARissa mainita.  :)

 

Kyllä, ei kuukautta mainita, mutta selvennykseksi laitoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Z=Zulu- eli UTC-aikaa ja AUTO=automaattinen mittaus

 

Kiitos Niko, näin juuri. Sitä kun nopeasti latoo, niin käy kuin meillä kirjapainossa...  :-[

 

Ja tuohon 00000KT sen verran selvennyksenä, että kolme ensimmäistä numeroa ovat tuulen suunta ja kaksi viimeistä tuulen nopeus solmuina. Tuossa esimerkissäni nyt sattui kaikki olemaan nollia. Esim. 18003KT tarkoittaa tuuli suunnasta 180 astetta 3 solmua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Ja tuohon 00000KT sen verran selvennyksenä, että kolme ensimmäistä numeroa ovat tuulen suunta ja kaksi viimeistä tuulen nopeus solmuina. Tuossa esimerkissäni nyt sattui kaikki olemaan nollia. Esim. 18003KT tarkoittaa tuuli suunnasta 180 astetta 3 solmua.

Tuuleen tulee lisäksi tuuliryhmän suunnaksi VRB kun tietyt ehdot täyttyvät tuulen suunnan vaihtelevuuden ja - nopeuden suhteen, tai tuuliryhmän perään lisätään tuulen vaihteluvälin rimpsu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuuleen tulee lisäksi tuuliryhmän suunnaksi VRB kun tietyt ehdot täyttyvät tuulen suunnan vaihtelevuuden ja - nopeuden suhteen, tai tuuliryhmän perään lisätään tuulen vaihteluvälin rimpsu.

 

Eli siis vaikka näin: 12005KT 070V140

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emirates EK203 Dubai-New York on tehnyt matkustajan sairastapauksen vuoksi välilaskun tänään Tukholman Arlandan lentokentälle. Ruotsissa vieraili Airbus A380 A6-EDZ. Kone jatkoi Tukholmasta kello 10:08 (CET).

 

Kuva Arlandasta. Kuvaaja ja lupa julkaisuun H. Johansson.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinköhän mahtaa olla menossa Aeromexicon ikivanha DC-9 tällä hetkellä Islannin eteläpuolella itään päin? Matalalla 18 000 jalassa ja alhaisella nopeudella. Teki välilaskun Reykjavikissa ja tuli sinne Grönlannin Kangerlussuaqista. Siihen loppuivat jäljet, ainakin ne mitkä minä pystyin kaivamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinköhän mahtaa olla menossa Aeromexicon ikivanha DC-9 tällä hetkellä Islannin eteläpuolella itään päin? Matalalla 18 000 jalassa ja alhaisella nopeudella. Teki välilaskun Reykjavikissa ja tuli sinne Grönlannin Kangerlussuaqista. Siihen loppuivat jäljet, ainakin ne mitkä minä pystyin kaivamaan.

 

On kyllä erikoinen kuljetus:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutui juuri Prestwick:n kentälle (03.35 LT).

XA-TFO ex. N1003U McDonnell Douglas DC-9-30 Aeroméxico wfu and std at MEX 31. Aug 2004.

 

Toisaalta taas N1003U on annettu koneelle Cirrus SR-22, v.1999, joka on lennellyt jenkeissä viimeksi tammikuussa 2015...

Eli olisko kuitenkin kyse tästä SR-22, joka myyty johonkin päin Eurooppaa tai jonnekin itäänpäin USA:sta...

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutui juuri Prestwick:n kentälle (03.35 LT).

XA-TFO ex. N1003U McDonnell Douglas DC-9-30 Aeroméxico wfu and std at MEX 31. Aug 2004.

 

Toisaalta taas N1003U on annettu koneelle Cirrus SR-22, v.1999, joka on lennellyt jenkeissä viimeksi tammikuussa 2015...

Eli olisko kuitenkin kyse tästä SR-22, joka myyty johonkin päin Eurooppaa tai jonnekin itäänpäin USA:sta...

Cirrus SR22 turboversion performanssia wikistä:  The turbo version has a certified ceiling of 25,000 feet (7,600 m), a maximum cruise speed of 211 knots (391 km/h), and a top speed of 219 knots (406 km/h)    Cirrus introduced the "SR22 Turbo" in 2006.

Eli mahdollisuuksien rajoissa,olla vaikkapa Cirrus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta taas N1003U on annettu koneelle Cirrus SR-22, v.1999, joka on lennellyt jenkeissä viimeksi tammikuussa 2015...

Eli olisko kuitenkin kyse tästä SR-22, joka myyty johonkin päin Eurooppaa tai jonnekin itäänpäin USA:sta...

 

Jos ollaan tarkkoja, niin N1003U ei ole annettu millekään tietylle koneelle vaan se on Cirrus Design Corporationille annettu väliaikainen rekisteritunnus:

http://registry.faa.gov/aircraftinquiry/NNum_Results.aspx?NNumbertxt=1003U

 

Type Reservation Manufacturer (Temp)

Mode S Code 50003610

Reserved Date 04/23/1999

Renewal Date None

Purge Date 99/99/9999

Pending Number Change None

Date Change Authorized None

Reserving Party Name CIRRUS DESIGN CORP

 

Cirrus SR22 on ollut tuotannossa vasta vuodesta 2001 alkaen.

 

Flightawaresta käy tosiaan ilmi, että viimeksi tuolla tunnuksella on lennetty tammikuussa Cirrus SR22:lla:

http://flightaware.com/live/flight/N1003U

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutui juuri Prestwick:n kentälle (03.35 LT).

Toisaalta taas N1003U on annettu koneelle Cirrus SR-22, v.1999, joka on lennellyt jenkeissä viimeksi tammikuussa 2015...

Eli olisko kuitenkin kyse tästä SR-22, joka myyty johonkin päin Eurooppaa tai jonnekin itäänpäin USA:sta...

 

Studiojoukkue veikkaa N719SD ?!

 

http://myweb.tiscali.co.uk/egpkpik/FEB2015.html#end

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Studiojoukkue veikkaa N719SD ?!

 

http://myweb.tiscali.co.uk/egpkpik/FEB2015.html#end

 

Kattelin tuota samaa ja näyttäis osuvan melko hyvin kohdalleen.

FR24:n mukaan N1003U laski Prestwickiin 01.36 ja samaan aikaan siellä havaittiin SR22 N719SD. Jatkoi matkaansa 22.2 iltapäivällä Groningeniin ja taas molemmista havainto siellä yhtäaikaa.

Eli kaiketi jäänyt vaan kuokkimaan vanhaa tunnariaan N1003U aalloille ja kyljessä seisoo N719SD.

 

EDIT: Lentelee muuten parhaillaan Groningenista kohti itää ja laskeutui hetki sitten Bydgoszcz Airport/ Poland (BZG/EPBY)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinan ensimmäinen G650 liikehtii:

[ attachment removed / expired ]

 

Gulfstream G650 (c/n 6098) N698GA tbr B-KEY delivered to China 02.2015

 

EDIT: Jatkaa kohti itää Pietarin päällä 22.00 LT. Rekisteröity N698GA to B-KEY 23/2, joten voisi olla siirtolennolla tehtaalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyy olevan New Yorkin liikenne jonkin verran sekaisin.. La Guardia ilmeisesti kokonaan kiinni Deltan onnettomuuden takia, aikalailla holdaa koneet sekä Newarkille että JFK:lle. Etenkin JFK näkyy olevan vähän "tukossa" joten rundia tehdään siellä ja täällä.

Ihan mielenkiintoista samalla kuunnella LiveATC:ltä JFK:n aprroacheja ja seurata ruudulta mitä tapahtuu  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään