Kai Krause

"Tutkanäyttöjä" netissä?

3 296 viestiä aiheessa

Joulutauon (25.12.) jälkeen sekä Kittilän ja Ivalon kiitotiet oli aika surkeassa kunnossa, kitsbyhelissä jopa siinä rajoilla että pääsikö sinne ollenkaan.

 

Ivalossa ei ihan noin huono keli, mutta platalta loppui tila .. Viisi airbussia samaan aikaan on aika paljon sinne (vai oliko jopa kuusi?). :P

 

 

Ivalossa satoi joulupäivänä vettä, joten se oli vielä omiaan huonontamaan kiitotieolosuhteita. Varsinkin, kun joulupäivänä eibollut ketään hoitamassa kenttää.

 

Platalta loppui tosiaan tila kesken Tapaninpäivänä. SmallPlanet joutui odottamaan standin vapautumista Finnairin takana, jotta tämä rullaisi alta pois. Viisi konetta oli yhtä aikaa platalla (2 x Finnair, 2 x easyJet ja SmallPlanet). Onneksi Transavia France ehti alta pois, sillä muuten olisi tullut todellinen tenkkapoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopio ei kelvannu

Flightradarille ei kelvannutkaan, lentokoneelle mitä ilmeisimmin kelpas. Tämä on flightradarin tapa helpottaa maan päällä vaeltavien sielujen elämää jos kone katoaa "tutkasta" hetkeksi aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enemmän kyytiä samalla rahalla, eli OH-LKH, jonka kyydissä tänään palasin Helsingistä Vaasaan, kiersi kehää viitisentoista minuuttia Pohjanmaan yllä. Koneen saapuminen lienee tullut jonkinasteisena yllätyksenä EFVA:n lennonjohdolle - se ei ehtinyt vielä töihin. Odottelimme siis yläilmoissa, kunnes herrat saivat konttorin pystyyn  ::)

 

pyorahdykset_070216.jpg.321638c5a29d41f0334386d876e8fdab.jpg

 

Koristeena evidenssiä paikallaolosta, ikkunan läpi kuvaaminen näkyy raitoina, joita pahoittelen tarvittaessa.

>_dsc3765_dxo.jpg.0c81b4d82a0b0a935683c9a80c29d393.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Now we put this grandmother to fly...", totesi brittikapteeni aikanaan Boeing 767-300ER ohjaamossa EFHK 22R päässä lähtiessämme siirtolennolle Köpikseen. Samanlaista menoa näytti harrastavan juuri BLX80P (SE-RFR), joka ampaisi 21:31 taivaalle kohti tuntematonta. Parissa minuutissa kone oli tavoittanut FL100... Se on voima kun jyllää... 11 minuutissa FL400!

 

Seuraavana lähtenyt AY037 (A333 OH-LTM) näytti 9 min jälkeen olevan FL200 matkalla kohti Phukettia.

 

Täydellä ja tyhjällä koneella on eronsa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin lento Kittilään palasi takaisin Helsinkiin kovan sumun ja tuulen takia. Varmasti operationalisesti paras ratkaisu palata Helsinkiin mutta esim Luxairin lento Rovaniemelle pääsi laskuun hieman sen jälkeen kun norski oli lähtenyt puskemaan takaisin kohti etelää.

 

nax.jpg.40b4a305f3ac71e8a0a4216a0ff742c0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin lento Kittilään palasi takaisin Helsinkiin kovan sumun ja tuulen takia. Varmasti operationalisesti paras ratkaisu palata Helsinkiin mutta esim Luxairin lento Rovaniemelle pääsi laskuun hieman sen jälkeen kun norski oli lähtenyt puskemaan takaisin kohti etelää.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Seuraavan kerran kun pilotit ovat tekemässä päätöstä ja olet kyydissä toivottavasti tekevät huonon valinnan sen takia että mielestäsi olisi kannattanut odottaa minimien yli (kuten mielestäsi tässä tapauksessa selkeästi olisi pitänyt toimia).

Ja ei kun tonttiin.

Ne minimit ja rajat on syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minä tiedän mitkä minimit ovat ja miksi niitä käytetään, turha niistä mussuttaa. Enemmän pointti oli miettiä mikä esimerkiksi oli lennon määrävarakenttä. Oliko se Helsinki vai joku muu ja miksi oli järkevintä lentää takaisin Helsinkiin jättäen myös paluulennon matkustajat Kittilään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä näistä operatiivisista hommista sitten, mutta luulisin, että kone halutaan saada kuitenkin takaisin Helsinkiin tuossa tilanteessa, jotta seuraava Helsingistä  lähtevä lento (ja samalla kaikki loputkin lennot loppupäivältä) tuolla koneella ei sitten myöhästy. Mikäli kone diverttaisi esimerkiksi Rolloon tai Ouluun eikä tietoa siitä milloin sää selkenee tai jatkokuljetus matkustajille järjestyisi ole, niin siinä pahimmillaan myöhästyy Kittilästä lähtevät matkustajat useita tunteja jo, ja sen jälkeen Helsingistä lähtevä lento lähtee myöskin tunteja myöhässä tai se saatetaan ehtiä jopa peruakkin. Joten mielummin sitten perutaan tuo Kittilästä lähtevä lento, kuin oltaisi yksi kokonainen rotaatio myöhässä useita tunteja tai jopa peruttaisi yksi kokonainen rotaatio Helsingistä. Etenkin nykyään, kun aikataulut ovat melko kireitä ja koneet tekevät tunnetusti rahaa vain ilmassa, ei niiden kanssa haluta turhaan odotella jossain Rovaniemellä sekoittaen kaikki konetyypillä lennettäväksi tarkoitetut lennot loppupäivältä, ja samalla myös luomalla tappiota kaikista lennoista (Kittilästä takaisin + Helsingistä lähtevät loput rotaatiot ko. päivänä) korvausten muodossa ja odottelusta tyhjänpanttina.

 

Näin siis uumoilisin, todellista syytähän en voi tietää, kun en ole mukana lentoyhtiöiden operatiivisessa toiminnassa sen kummemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä näistä operatiivisista hommista sitten, mutta luulisin, että kone halutaan saada kuitenkin takaisin Helsinkiin tuossa tilanteessa, jotta seuraava ...

 

Kieltämättä aika helvetin hyvin perusteltu vastaus ja kuulostaa ihan hyvin mahdolliseltakin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä aika helv**** hyvin perusteltu vastaus ja kuulostaa ihan hyvin mahdolliseltakin.  :)

 

 

 

Ja ylimääräinen lento  lennettiin klo 16 Helsingistä Kittilään myöhästyttäen Dubain lentoa

reilut kolme tuntia. Vaikeaa ku koneet tiukoilla aikatauluilla tienaamassa, mikään ei niin

hyvä, myöhästyy aina niin matkustajat ku koneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään