Kirjoitettu Joulukuu 31, 2015 Joulutauon (25.12.) jälkeen sekä Kittilän ja Ivalon kiitotiet oli aika surkeassa kunnossa, kitsbyhelissä jopa siinä rajoilla että pääsikö sinne ollenkaan. Ivalossa ei ihan noin huono keli, mutta platalta loppui tila .. Viisi airbussia samaan aikaan on aika paljon sinne (vai oliko jopa kuusi?). Ivalossa satoi joulupäivänä vettä, joten se oli vielä omiaan huonontamaan kiitotieolosuhteita. Varsinkin, kun joulupäivänä eibollut ketään hoitamassa kenttää. Platalta loppui tosiaan tila kesken Tapaninpäivänä. SmallPlanet joutui odottamaan standin vapautumista Finnairin takana, jotta tämä rullaisi alta pois. Viisi konetta oli yhtä aikaa platalla (2 x Finnair, 2 x easyJet ja SmallPlanet). Onneksi Transavia France ehti alta pois, sillä muuten olisi tullut todellinen tenkkapoo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2016 Kuopio ei kelvannu Flightradarille ei kelvannutkaan, lentokoneelle mitä ilmeisimmin kelpas. Tämä on flightradarin tapa helpottaa maan päällä vaeltavien sielujen elämää jos kone katoaa "tutkasta" hetkeksi aikaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2016 Kyllä tuo AY507 kääntyi takaisin, uudelle yrittämälle lähti toinen kone. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 1, 2016 Kyllä tuo AY507 kääntyi takaisin, uudelle yrittämälle lähti toinen kone. Oorait, kiitos tiedosta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2016 On kyllä haipakkaa tultu alas, pommiuhkaus SAS:n lennolla Lontoosta Tukholmaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2016 Hyvin kulkee markka seiten kakkonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 22, 2016 Taitaapi olla kyse ihan normaalista M-LAT toiminnasta.. Toisin kuin täällä: https://www.flightradar24.com/data/airplanes/n734sx/ N734SX != Cessna 172 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2016 Isoveli pulassa, pikkuveli riensi auttamaan ;-) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2016 No nyt päästiin matkaan. mbnailed" alt="nayttokuva_2016-02-03_kello_13_36_30.jpg.df36a8332bdc4a48a05a42861c37749a.jpg" /> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kenen 772 lähti hiljattain Trondheimista? http://www.flightradar24.com/B772/8b94ed2 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kenen 772 lähti hiljattain Trondheimista? http://www.flightradar24.com/B772/8b94ed2 Sitä olen itsekin ihmetellyt ja tutkinut että mikä tuo on. A6-ALN se ei ole, koska tuo kone on nyt lähes joka päivä lentänyt Kuwait-Shannon välillä tai jonnekin muualle eurooppaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kenen 772 lähti hiljattain Trondheimista? N918AX http://www.airplane-pictures.net/photo/665757/n918ax-omni-air-international-boeing-777-200er/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Jaahas. Omnithan on blokattu pois olohuonetutkista militaarilentojen vuoksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 7, 2016 Enemmän kyytiä samalla rahalla, eli OH-LKH, jonka kyydissä tänään palasin Helsingistä Vaasaan, kiersi kehää viitisentoista minuuttia Pohjanmaan yllä. Koneen saapuminen lienee tullut jonkinasteisena yllätyksenä EFVA:n lennonjohdolle - se ei ehtinyt vielä töihin. Odottelimme siis yläilmoissa, kunnes herrat saivat konttorin pystyyn Koristeena evidenssiä paikallaolosta, ikkunan läpi kuvaaminen näkyy raitoina, joita pahoittelen tarvittaessa. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 7, 2016 "Now we put this grandmother to fly...", totesi brittikapteeni aikanaan Boeing 767-300ER ohjaamossa EFHK 22R päässä lähtiessämme siirtolennolle Köpikseen. Samanlaista menoa näytti harrastavan juuri BLX80P (SE-RFR), joka ampaisi 21:31 taivaalle kohti tuntematonta. Parissa minuutissa kone oli tavoittanut FL100... Se on voima kun jyllää... 11 minuutissa FL400! Seuraavana lähtenyt AY037 (A333 OH-LTM) näytti 9 min jälkeen olevan FL200 matkalla kohti Phukettia. Täydellä ja tyhjällä koneella on eronsa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Norwegianin lento Kittilään palasi takaisin Helsinkiin kovan sumun ja tuulen takia. Varmasti operationalisesti paras ratkaisu palata Helsinkiin mutta esim Luxairin lento Rovaniemelle pääsi laskuun hieman sen jälkeen kun norski oli lähtenyt puskemaan takaisin kohti etelää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Norwegianin lento Kittilään palasi takaisin Helsinkiin kovan sumun ja tuulen takia. Varmasti operationalisesti paras ratkaisu palata Helsinkiin mutta esim Luxairin lento Rovaniemelle pääsi laskuun hieman sen jälkeen kun norski oli lähtenyt puskemaan takaisin kohti etelää. [ attachment removed / expired ] Seuraavan kerran kun pilotit ovat tekemässä päätöstä ja olet kyydissä toivottavasti tekevät huonon valinnan sen takia että mielestäsi olisi kannattanut odottaa minimien yli (kuten mielestäsi tässä tapauksessa selkeästi olisi pitänyt toimia). Ja ei kun tonttiin. Ne minimit ja rajat on syystä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Kyllä minä tiedän mitkä minimit ovat ja miksi niitä käytetään, turha niistä mussuttaa. Enemmän pointti oli miettiä mikä esimerkiksi oli lennon määrävarakenttä. Oliko se Helsinki vai joku muu ja miksi oli järkevintä lentää takaisin Helsinkiin jättäen myös paluulennon matkustajat Kittilään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Tiedä näistä operatiivisista hommista sitten, mutta luulisin, että kone halutaan saada kuitenkin takaisin Helsinkiin tuossa tilanteessa, jotta seuraava Helsingistä lähtevä lento (ja samalla kaikki loputkin lennot loppupäivältä) tuolla koneella ei sitten myöhästy. Mikäli kone diverttaisi esimerkiksi Rolloon tai Ouluun eikä tietoa siitä milloin sää selkenee tai jatkokuljetus matkustajille järjestyisi ole, niin siinä pahimmillaan myöhästyy Kittilästä lähtevät matkustajat useita tunteja jo, ja sen jälkeen Helsingistä lähtevä lento lähtee myöskin tunteja myöhässä tai se saatetaan ehtiä jopa peruakkin. Joten mielummin sitten perutaan tuo Kittilästä lähtevä lento, kuin oltaisi yksi kokonainen rotaatio myöhässä useita tunteja tai jopa peruttaisi yksi kokonainen rotaatio Helsingistä. Etenkin nykyään, kun aikataulut ovat melko kireitä ja koneet tekevät tunnetusti rahaa vain ilmassa, ei niiden kanssa haluta turhaan odotella jossain Rovaniemellä sekoittaen kaikki konetyypillä lennettäväksi tarkoitetut lennot loppupäivältä, ja samalla myös luomalla tappiota kaikista lennoista (Kittilästä takaisin + Helsingistä lähtevät loput rotaatiot ko. päivänä) korvausten muodossa ja odottelusta tyhjänpanttina. Näin siis uumoilisin, todellista syytähän en voi tietää, kun en ole mukana lentoyhtiöiden operatiivisessa toiminnassa sen kummemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 9, 2016 Tiedä näistä operatiivisista hommista sitten, mutta luulisin, että kone halutaan saada kuitenkin takaisin Helsinkiin tuossa tilanteessa, jotta seuraava ... Kieltämättä aika helvetin hyvin perusteltu vastaus ja kuulostaa ihan hyvin mahdolliseltakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 10, 2016 Kieltämättä aika helv**** hyvin perusteltu vastaus ja kuulostaa ihan hyvin mahdolliseltakin. Ja ylimääräinen lento lennettiin klo 16 Helsingistä Kittilään myöhästyttäen Dubain lentoa reilut kolme tuntia. Vaikeaa ku koneet tiukoilla aikatauluilla tienaamassa, mikään ei niin hyvä, myöhästyy aina niin matkustajat ku koneet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 11, 2016 Passit jäi kotiin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 13, 2016 Mikäs tässä on konsepti? ??? e ipsImage_thumbnailed" alt="ss2016-02-13at04_40_57.jpg.97899c5be1e82d4f6494f0e0a8e36824.jpg" /> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 Seuraava Sivu 107 / 132 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 20 Palaa aiheisiin Konespottaus ja Valokuvaus
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kenen 772 lähti hiljattain Trondheimista? http://www.flightradar24.com/B772/8b94ed2 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kenen 772 lähti hiljattain Trondheimista? http://www.flightradar24.com/B772/8b94ed2 Sitä olen itsekin ihmetellyt ja tutkinut että mikä tuo on. A6-ALN se ei ole, koska tuo kone on nyt lähes joka päivä lentänyt Kuwait-Shannon välillä tai jonnekin muualle eurooppaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kenen 772 lähti hiljattain Trondheimista? N918AX http://www.airplane-pictures.net/photo/665757/n918ax-omni-air-international-boeing-777-200er/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Jaahas. Omnithan on blokattu pois olohuonetutkista militaarilentojen vuoksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2016 Enemmän kyytiä samalla rahalla, eli OH-LKH, jonka kyydissä tänään palasin Helsingistä Vaasaan, kiersi kehää viitisentoista minuuttia Pohjanmaan yllä. Koneen saapuminen lienee tullut jonkinasteisena yllätyksenä EFVA:n lennonjohdolle - se ei ehtinyt vielä töihin. Odottelimme siis yläilmoissa, kunnes herrat saivat konttorin pystyyn Koristeena evidenssiä paikallaolosta, ikkunan läpi kuvaaminen näkyy raitoina, joita pahoittelen tarvittaessa. > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2016 "Now we put this grandmother to fly...", totesi brittikapteeni aikanaan Boeing 767-300ER ohjaamossa EFHK 22R päässä lähtiessämme siirtolennolle Köpikseen. Samanlaista menoa näytti harrastavan juuri BLX80P (SE-RFR), joka ampaisi 21:31 taivaalle kohti tuntematonta. Parissa minuutissa kone oli tavoittanut FL100... Se on voima kun jyllää... 11 minuutissa FL400! Seuraavana lähtenyt AY037 (A333 OH-LTM) näytti 9 min jälkeen olevan FL200 matkalla kohti Phukettia. Täydellä ja tyhjällä koneella on eronsa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Norwegianin lento Kittilään palasi takaisin Helsinkiin kovan sumun ja tuulen takia. Varmasti operationalisesti paras ratkaisu palata Helsinkiin mutta esim Luxairin lento Rovaniemelle pääsi laskuun hieman sen jälkeen kun norski oli lähtenyt puskemaan takaisin kohti etelää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Norwegianin lento Kittilään palasi takaisin Helsinkiin kovan sumun ja tuulen takia. Varmasti operationalisesti paras ratkaisu palata Helsinkiin mutta esim Luxairin lento Rovaniemelle pääsi laskuun hieman sen jälkeen kun norski oli lähtenyt puskemaan takaisin kohti etelää. [ attachment removed / expired ] Seuraavan kerran kun pilotit ovat tekemässä päätöstä ja olet kyydissä toivottavasti tekevät huonon valinnan sen takia että mielestäsi olisi kannattanut odottaa minimien yli (kuten mielestäsi tässä tapauksessa selkeästi olisi pitänyt toimia). Ja ei kun tonttiin. Ne minimit ja rajat on syystä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Kyllä minä tiedän mitkä minimit ovat ja miksi niitä käytetään, turha niistä mussuttaa. Enemmän pointti oli miettiä mikä esimerkiksi oli lennon määrävarakenttä. Oliko se Helsinki vai joku muu ja miksi oli järkevintä lentää takaisin Helsinkiin jättäen myös paluulennon matkustajat Kittilään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2016 Tiedä näistä operatiivisista hommista sitten, mutta luulisin, että kone halutaan saada kuitenkin takaisin Helsinkiin tuossa tilanteessa, jotta seuraava Helsingistä lähtevä lento (ja samalla kaikki loputkin lennot loppupäivältä) tuolla koneella ei sitten myöhästy. Mikäli kone diverttaisi esimerkiksi Rolloon tai Ouluun eikä tietoa siitä milloin sää selkenee tai jatkokuljetus matkustajille järjestyisi ole, niin siinä pahimmillaan myöhästyy Kittilästä lähtevät matkustajat useita tunteja jo, ja sen jälkeen Helsingistä lähtevä lento lähtee myöskin tunteja myöhässä tai se saatetaan ehtiä jopa peruakkin. Joten mielummin sitten perutaan tuo Kittilästä lähtevä lento, kuin oltaisi yksi kokonainen rotaatio myöhässä useita tunteja tai jopa peruttaisi yksi kokonainen rotaatio Helsingistä. Etenkin nykyään, kun aikataulut ovat melko kireitä ja koneet tekevät tunnetusti rahaa vain ilmassa, ei niiden kanssa haluta turhaan odotella jossain Rovaniemellä sekoittaen kaikki konetyypillä lennettäväksi tarkoitetut lennot loppupäivältä, ja samalla myös luomalla tappiota kaikista lennoista (Kittilästä takaisin + Helsingistä lähtevät loput rotaatiot ko. päivänä) korvausten muodossa ja odottelusta tyhjänpanttina. Näin siis uumoilisin, todellista syytähän en voi tietää, kun en ole mukana lentoyhtiöiden operatiivisessa toiminnassa sen kummemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2016 Tiedä näistä operatiivisista hommista sitten, mutta luulisin, että kone halutaan saada kuitenkin takaisin Helsinkiin tuossa tilanteessa, jotta seuraava ... Kieltämättä aika helvetin hyvin perusteltu vastaus ja kuulostaa ihan hyvin mahdolliseltakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2016 Kieltämättä aika helv**** hyvin perusteltu vastaus ja kuulostaa ihan hyvin mahdolliseltakin. Ja ylimääräinen lento lennettiin klo 16 Helsingistä Kittilään myöhästyttäen Dubain lentoa reilut kolme tuntia. Vaikeaa ku koneet tiukoilla aikatauluilla tienaamassa, mikään ei niin hyvä, myöhästyy aina niin matkustajat ku koneet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 13, 2016 Mikäs tässä on konsepti? ??? e ipsImage_thumbnailed" alt="ss2016-02-13at04_40_57.jpg.97899c5be1e82d4f6494f0e0a8e36824.jpg" /> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 Seuraava Sivu 107 / 132 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 20