Heikki Rantasalo

AY979 Madeiralle (FNC) poikennut

32 viestiä aiheessa

Finnairin lento AY979 Madeiralle (FNC) on poikennut Porto Santo'on (PXO). Lento on sen jälkeen laskeutunut Funcal'ille klo 19:26. Paluulento AY980 onkin sitten jo yli 17 tuntia myöhässä. Helsinki-Vantaan sivulla lukee informatiivisesti "Myöhässä". Eikö olisi kiva, jos siellä lukisi "Hieman paljon myöhässä"?

EDIT: Tai "Hiukan paljon myöhässä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Eipä mahda mitiä, jos ei Madeiralle päästä laskuun ja joudutaan Porto Santossa vartoilemaan. Madeira on miehistölle edestakainen, joten työajat paukkuvat ja paluu siirtyy merkittävästi. Joskus näitä sattuu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Avataan vielä hieman. Pienellä tutkiskelulla:

 

Lento saapui ABUSU:lle 3000 jalan holdingiin 1619Z ja kurvaili alun toistakymmentä kierrosta, kunnes tunnin odottelun jälkeen suuntaili Porto Santoon, jonne laskuun 1732Z.

 

Madeiran kelit

 

METAR LPMA 211430Z 02011KT 330V040 8000 3500NE -RADZ SCT015 SCT030 18/16 Q1012=

METAR LPMA 211500Z 01015KT 330V040 6000 SCT015 SCT030 18/15 Q1012=

METAR LPMA 211530Z 01017KT 330V030 8000 SCT015 SCT030 19/14 Q1012=

METAR LPMA 211600Z 32009G22KT 260V030 9999 SCT015 SCT030 18/14 Q1012=

>-

METAR LPMA 211630Z 35016G28KT 310V020 9999 SCT015 19/13 Q1012=

METAR LPMA 211700Z 34014G24KT 260V010 9999 FEW010 SCT015 19/13 Q1012=

>-

METAR LPMA 211730Z 32014G27KT 220V010 9999 FEW010 SCT015 18/12 Q1012=

METAR LPMA 211800Z 34013KT 280V020 9999 FEW010 BKN015 18/12 Q1012=

METAR LPMA 211830Z 34013G23KT 290V020 9999 FEW010 BKN015 18/12 Q1012=

METAR LPMA 211900Z VRB10G22KT 9999 BKN015 18/12 Q1012=

>-

METAR LPMA 211930Z 32011KT 250V020 9999 BKN015 18/12 Q1012=

 

eli kyseisen ajankohdan tuulisektorin puuskarajoitus ylittyi ja joitakin pilvenroikaileitakin oli visuaalikoukeroiden alla. Näkyvyys on ollut riittävä.

 

Puolentoista tunnin jaloitellun jälkeen (1906Z) vartin pomppu Funchalin nollavitoselle (1920Z) onnituikin jo sallituissa olosuhteissa.

 

- -

 

Madeiraa koskevassa sanassa sanotaan:

 

When landing Maximum of two minutes mean Wind Speed Values indicated by the Touchdown anemometer:

- In the sector 300° to 010° MAG (clockwise) - 15KT, with the maximum Wind Gust of 25KT

 

- Wind of 15 KT or even less from sector 300° to 020° MAG (clockwise) may cause “SEVERE” turbulence

 

All landings are to be made in visual conditions

 

a. Approach Runway 05 must be made in a minimum visibility of 5000 meters

b. Approach Runway 23 must be made in a minimum visibility of 7000 meters

 

- -

 

Kuuluu turvalliseen ilmailuun tällainen vaikka kunnon delayksi meneekin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä pyörimiset Madeiralla ja odottelut Porto Santolla eivät lie kovinkaan harvinaisia. Omalle kohdalle sattui syksyllä 2015. Istuskeltiin puolitoista tuntia Porto Santon kentällä kuumahkossa koneessa. Lopulta onneksi päästiin Madeiralle, mutta jos keli ei olisi rauhoittunut meidät olisi kuulemma viety yöksi Las Palmasiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs siellä Ronaldon kentällä oikein tapahtuu ? Tuulta vai jotain muuta hapeningkiä? 

No yö Lissabonissa on edessä jengillä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Jan Augustsson

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

eli kolmas divertti samalle lennolle.

 

Siitä kertyykin lentostatistiikkoihin paljon harvinaisia legejä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Jan Augustsson kirjoitti:

Mitäs siellä Ronaldon kentällä oikein tapahtuu ? Tuulta vai jotain muuta hapeningkiä? 

No yö Lissabonissa on edessä jengillä.

 

Tuuli on ollut eilen ja vielä tänäänkin keskimäärin 350 astetta 15-20 solmua ja puuskissa 30 solmua, ja kiitotie on 05/23, eli 60 astetta sivusta tuulee. Ei hyvä.

Tämän aamun TAF: 03/10/2017 05:00->

TAF LPMA 030500Z 0306/0406 35017KT 9999 SCT015 TEMPO 0306/0406 35020G32KT=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu olenvan vaikeaa myös tänään  koneet pyörii holdissa .Puolalaiset yrittivät alas mutta ylösvedoksi meni ,tuulta taas noin 30solmua suunta  350

979 nousi Lissabonista kohti Madeiraa 19:25 Suomenaikaa.

Muokattu: , käyttäjä: Jan Augustsson

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas on yrittämässä Funchaliin. Valitettavasti tuuli on taas voimistunut, eli 350/17. Pari solmua liikaa. No toivotaan parasta. Alkaa olemaan melko rasittava reissu niin matkustajille, kuin miehistöllekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on vedellyt lähemmäs 20 rundia holdausta, mutta juuri lähti koittamaan lähestymistä.

EDIT.  kääntyikin sitten PXO:n suuntaan muutaman minuutin päästä.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Koski
uutta tietoa päivitetty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Porto Santosta ei varmaan löydy huoneita tuolle porukalle, ei löytynyt eilenkään. Siksi Lissaboniin. Minneköhän tänään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Ja Porto Santosta ei varmaan löydy huoneita tuolle porukalle, ei löytynyt eilenkään. Siksi Lissaboniin. Minneköhän tänään?

Finskin lisäksi Porto Santossa taisi olla pari muutakin konetta iltayöstä odottelemassa. Porukkaa kolme koneellista, ehkä jopa 450 pax eli ei varmasti löydy majoitusta. TAPin kone oli jo palannut Lissaboniin, kun Finski teki vielä lähtöä PXO:lta. Mielenkiintoinen matka FNC:lle (HEL-TFS-PXO-LIS-PXO-LIS-FNC?). Jokohan tänään onnistuisi? Harmi lomalaisten kannalta, lyhenee viikon matka huomattavasti.

Edit: EasyJet ja TravelService näyttävät olevan menossa yrittämään laskeutumista FNC:lle juuri nyt...

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Vainio
lisäinfo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Tapio Vainio kirjoitti:

Harmi lomalaisten kannalta, lyhenee viikon matka huomattavasti.

Eihän lomasta tai viikosta ole minnekään hävinnyt mitään. :)

 

Ja hei, on samaan rahaan saatu paljon enemmän mitä esitteissä on luvattu. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Mikäli sekä miehistö että liikenneturvallisuusvirasto Trafi antavat suostumuksensa pidemmälle työskentelyajalle, saman miehistön kanssa yritetään päästä Funchaliin joko keskiviikkoiltana tai torstaiaamuna.

Mikäli samalla miehistöllä ei voida jatkaa, Suomesta lähetetään keskiviikon aikana uusi miehistö Lissaboniin. Tässä tapauksessa Funchaliin yritetään päästä aikaisintaan torstaiaamuna.

Lisäksi Finnair aikoo tarjota epäonnisen koneen matkustajille mahdollisuutta palata Lissabonista takaisin Helsinkiin jo tänään.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710042200436222_u0.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Tapio Vainio kirjoitti:

Edit: EasyJet ja TravelService näyttävät olevan menossa yrittämään laskeutumista FNC:lle juuri nyt...

Molemmat pääsivät laskeutumaan, Travel Servicen 737 ensimmäisellä ja Easyjetin A319 toisella yrittämällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä takia lentoyhtiöt eivät ikinä harkitse toisen tyyppisiä ratkaisuja. Tässäkin tapauksessa kun hieman nettiä selasi niin Porto Santosta olisi päässyt lautalla määränpäähän. Jos käy niin, että Finnair ja lomalentoyhtiö joutuvat maksamaan korvauksia niin olisi varmaan ollut melko paljon halvempaa heittää ihmiset lauttaan. Toisaalta silloinkin ihmiset olisivat hakeneet korvauksia, koska myöhästyminen olisi kuitenkin todella pitkä, mutta periaatteessa jos verrataan lauttaa 100€ / henki maksimi korvaukseen, oliko peräti 600€ / henki niin onhan tuossa jo aika iso ero.

Mutta siis yleensäkin mikä estää lentöyhtiöitä tekemästä tämänkaltaisia päätöksiä? Miksi ei hyödynnetä muita vaihtoehtoja vaan majoitetaan väki lentokentän lattialle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on helppo aina huudella kotisohvalla että miksei hommata satoja hotellihuoneita heti ja käden käänteessä ja miksei tehdä 206 asiakkaalle sita ja tätä tiedostamatta edes miten helposti liikuteltavaa massaa ne 206 asiakasta ovat ja kuka hommaa bussit ja kapsakit satamaan molemmissa päissä paikassa jossa lentoyhtiöllä ei ole mitään edustajaa, kenen vakuutuksilla operoidaan lauttasatamaan ja lautassa jne jne. 

 

Lauttaa on lehtitietojen mukaan mietitty mutta ei ole onnistunut.

Lainaa

Porto Santosta ei ole linnuntietä matkaa Madeiralle kuin noin 70 kilometriä. Yhtenä vaihtoehtona oli pohdittu matkustajien kuljettamista lautalla Porto Santosta Madeiralle. Tämä ei kuitenkaan onnistunut.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Uskomatonta-epäonnea-Finnairin-lomalennolla-matka-Madeiralle-vaatinut-jo-viisi-välilaskua/1050794?pwbi=dcf3f71baea70a156642c7ac1fb91472

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Toisaalta silloinkin ihmiset olisivat hakeneet korvauksia, koska myöhästyminen olisi kuitenkin todella pitkä, mutta periaatteessa jos verrataan lauttaa 100€ / henki maksimi korvaukseen, oliko peräti 600€ / henki niin onhan tuossa jo aika iso ero.

Luonnonolosuhteista johtuvat myöhästymiset eivät oikeuta rahallisiin korvauksiin vaan ainoastaan huolenpitoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Minkä takia lentoyhtiöt eivät ikinä harkitse toisen tyyppisiä ratkaisuja. Tässäkin tapauksessa kun hieman nettiä selasi niin Porto Santosta olisi päässyt lautalla määränpäähän. Jos käy niin, että Finnair ja lomalentoyhtiö joutuvat maksamaan korvauksia niin olisi varmaan ollut melko paljon halvempaa heittää ihmiset lauttaan. Toisaalta silloinkin ihmiset olisivat hakeneet korvauksia, koska myöhästyminen olisi kuitenkin todella pitkä, mutta periaatteessa jos verrataan lauttaa 100€ / henki maksimi korvaukseen, oliko peräti 600€ / henki niin onhan tuossa jo aika iso ero.

Mutta siis yleensäkin mikä estää lentöyhtiöitä tekemästä tämänkaltaisia päätöksiä? Miksi ei hyödynnetä muita vaihtoehtoja vaan majoitetaan väki lentokentän lattialle?

Kuten Harri edellä totesi, mm. säät eivät ole korvausperuste. Lisäksi, jos lentoyhtiö laittaisi matkustajat lauttamatkalle, ja lautta sattuisi uppoamaan, vastuukysymykset ja vakuutusasiat voisivat muodostua varsin mielenkiintoisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään