Kirjoitettu Joulukuu 2, 2016 Uutta tietoa. Nyt on onnettomuuskoneen lentosuunnitelma tullut julkisuuteen. Lentoajaksi (EET) on suunnitelmaan merkitty 4:22 tuntia ja koneen toiminta-ajaksi samoin 4:22 tuntia eli ei yhtään varapolttoainetta. Tämä on täysin vastoin lentotoiminnan määräyksiä, jotka vaativat vähintään 30-45 minuutin reservejä (ammattilentäjät korjatkaa please jos olen pahasti väärässä). Tuolla oli asiantuntevan oloinen vastaus: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,101407.msg1329891.html#msg1329891 1) Pitäis löytyä trip fuel + reittireservi + final reserve + alt fuel eli soppaa varakentälle jatkamiseksi... Sitten vielä huonomman kelin sattuessa varaudutaan erinäisillä ekstroilla. 2) Varakenttä tarkastellaan sään mukaan ja lisäksi reittiliikenteessä lentävien koneiden osalta paljolti myös sen osalta, mikä on "sopivin" kenttä yhtiölle. Eli joku kenttä, jossa mahdollisesti on maapalvelut ja tankkaukset ja muut semmoselta palveluntarjoajalta, jonka kanssa on jo joku sopimus olemassa. 3) Polttoaineen kulutus lasketaan yleisimmin kiloa/aikayksikkö ja jos lentoaika nollatuulilla olisi 5h ja 40 solmun vastatuulella vaikka 6h niin siitähän saadaan laskettua, että vaikkapa 1,5 tonnia / A321n moottori / tunti kulutuksella menee, kaskas, 3 tonnia lisää soppaa siinä matkalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2016 Bolivian ilmailuviranomainen on peruuttanut LaMia Bolivia-yhtiön operaattoriluvan onnettomuuden takia. Toisaalta yhtiön kaksi jäljelläolevaa konetta ovat olleet muutenkin parkkeerattuina Valeran ja Cochabamban kentillä. LaMia Bolivia (Cochabamba) has suspended operations after the Bolivian civil aviation authority (Dirección General de Aeronáutica Civil - DGAC) suspended its Air Operator's Certificate (AOC) on Thursday, December 1. LaMia Bolivia's fleet now stands at two ARJ-85s of which CP-2297 (msn E2370) is stored at Valera while CP-2998 (msn E2350) is stored at Cochabamba. http://www.ch-aviation.com/portal/news/51311-lamia-bolivias-aoc-suspended-following-colombia-crash Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2016 Toinen kuva liittyen lentosuunnitelmaan. Tämä sisältää sen väittelyn Alex Quispen ja Celia Castedon välillä polttoaineen riittävyydestä. Niin ja tämä Quispe menehtyi siis tässä onnettomuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 2, 2016 Päivän uutisvirrasta: Nyt kerrotaan, että Colombiaan ja koneen saapumiskentälle Medelliniin oli tullut koneen lentosuunnitelman aikaisempi versio, jossa lähtökenttänä olisi ollut Bolivian pohjoisrajan lähellä sijaitseva Cobijas. Alkuperäisessä suunnitelmassa olikin tankkausvälilasku Cobijasissa. Tästä olisi ollut huomattavasti lyhyempi matka Medelliniin kuin onnettomuuslento suoraan Santa Cruzista. Tämä tarkoittaa että Medellinin lennonjohto tai Colombian aluelennonjohto ei voinut etukäteen tietää tai aavistaa, että koneen polttoaineet olisivat vähissä. Miksi lopullinen lentosuunnitelma, jossa siis ei ollut mitään reservejä, ei saapunutkaan määräkentän lennonjohtoon? Siitä ei ole vielä tietoa. Syy, miksi lento suunniteltiin uudelleen ja jätettiin Cobijasin tankkausvälilasku pois, oli mediatietojen mukaan ollut se, että Santa Cruzissa etsittiin pitkään yhden jalkapallojoukkueen pelaajan videopelilaitetta. Kun se vihdoin löytyi, päivä oli niin pitkällä että kone ei olisi enää ehtinyt Cobijasiin valoisan aikana, jolloin kenttä oli auki. Aika näyttää, oliko tämä videopelin katoaminen (ja siitä johtuneet lennon uudelleenjärjestelyt) alkuimpulssi, josta lähti liikkeelle onnettomuuteen johtanut monia virheitä sisältänyt tapahtumasarja. Yleensähän onnettomuudet johtuvat monista osatekijöistä, jotka voivat pohjautua johonkin sinänsä viattomaan alkutapahtumaan, jonka jälkeen asiat alkavat mennä väärään suuntaan. Toisaalta julkisuuteen on myös tullut mm. lentopolttoainetoimittajan lausuma, että "Lamian koneissa oli aina tankit aivan tyhjät kun tankkasimme ne". Tämä viittaa siihen, että määräysten vastainen toiminta on ollut toistuvaa ja tietoista riskinottoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2016 LaMian edustaja on lehtitietojen mukaan sanonut, että Cobijan välikaskun tultua mahdottomaksi, koneen olisi pitänyt tehdä tankkausvälilasku pääkaupunki Bogotássa, joka on jo melko lähellä Medellíniä. Tätä välilaskua siis ei kuitenkaan ollut edes lentosuunnitelmassa. http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/12/01/503963687/before-deadly-crash-in-colombia-pilot-said-he-was-out-of-fuel Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2016 Santa Cruz - Medellin 2946 km Santa Cruz - Bogota 2722 km Suorat etäisyydet kartalta mitattuna. Olisi saattanut jäädä 15 minuutin polttoaineet tankkiin. Mutta kun kiire on kiire, välilasku maksaa ja toiseen suuntaan koko reitti on lennetty pari kertaa onnistuneesti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2016 Onko tuon RJ 85 liito-ominaisuudet niin paljon huonommat kuin esim 767lla viittaan nyt tarkoituksella Air Canadan Gimli Glideriin? Tai onko ollut mahdotonta tuoda kone holdauksesta kentälle ilman moottoreita? Ammattitaito? Koneessa oli ohjaamossa 2 kapteenia ja tämä aiemmin mainittu malli oli koulutuksessa kolmantena. Liikaa häiriötekijöitä jotta lentävä pilotti olisi voinut keskittyä liitämiseen ilman työntövoimaa? Tietenkin pimeässä vuoristoisella seudulla eri juttu kun tasaisella maastolla päivänvalossa sen ymmärrän. Ainakin Pprunen palstan mukaan oli tällainen miehitys ohjaamossa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2016 Tietenkin pimeässä vuoristoisella seudulla eri juttu kun tasaisella maastolla päivänvalossa sen ymmärrän. Tuossa se oleellinen jo onkin. Muutoinhan ammattitaitonäytteet saatiin jo lennon suunnittelussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2016 Aikainen laskutelineiden ulos lasku muutti liitosuhteen lähelle 1:1 (ammattilaiset voi korjata) Telineethän laskettiin heti kun lähtivät holdingista kohti kenttää. Lennonjohdon keskustelu: Ja kenttä siis sijaitsee noin 7000 jalan korkeudessa. Käsitykseni mukaan teoriassa olisi ollut mahdollista liitää kentälle, jos telineitä ei olisi laskettu niin aikaisin tai ollenkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2016 Yhtä kaikki käsittämätöntä että nykyaikaisesta matkustajakoneesta päästetään loppumaan soppa. Luulisi kapteenillakin olevan mukavampi tunne kun tietäisi että ylimääräistä löpöä on tankeissa. Kun kerraan lennetään maksimitoimintasäteellä niin tankkauslasku olisi ollut ainoa oikea tapa toimia. Latinalaisten lentäjien airmanship ja turvallisuuskulttuuri taitavat poiketa huomattavasti Eurooppalaisesta? Joku tuolla toisaalla arvostelikin brasilialisten pilottien taitoja. Norweigianilla heitä taisi olla vaiko Ryan Airilla? Toisaalta taas vuoristoisissa maissa lentämisen luulisi taas kartuttavan ammattitaitoa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2016 Yhtä kaikki käsittämätöntä että nykyaikaisesta matkustajakoneesta päästetään loppumaan soppa. Luulisi kapteenillakin olevan mukavampi tunne kun tietäisi että ylimääräistä löpöä on tankeissa. Kun kerraan lennetään maksimitoimintasäteellä niin tankkauslasku olisi ollut ainoa oikea tapa toimia. Latinalaisten lentäjien airmanship ja turvallisuuskulttuuri taitavat poiketa huomattavasti Eurooppalaisesta? Joku tuolla toisaalla arvostelikin brasilialisten pilottien taitoja. Norweigianilla heitä taisi olla vaiko Ryan Airilla? Toisaalta taas vuoristoisissa maissa lentämisen luulisi taas kartuttavan ammattitaitoa. Jukka RJ-85 ei ole nykyaikainen matkustajakone, mutta siltikin käsittämätöntä touhua kipparilta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2016 Koneen kapteeni Miguel Quiroga oli myös yksi yhtiön omistajsta. Olisiko tässä syy mksi hän ei tehnyt tankkauvälilaskua. Se olisi maksanut.. Vain työsuhteessa yhtiöön oleva kapteeni olisi ehkä tehnyt tankkauslaskun. Säästettiin ja se johti onnettomuuteen. Ei kai tätä omistajakapteenin käytöstä voi muuten selittää Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2016 Aikainen laskutelineiden ulos lasku muutti liitosuhteen lähelle 1:1 (ammattilaiset voi korjata) En ole ammattilainen, mutta en usko, että pelkillä telineillä liitosuhde (liitoluku) putoaisi tuollakaan koneella mainitsemaasi. Vastusta tulee kyllä, enkä tiedä RJ:n liitolukua (=en jaksanut selvittää), mutta ei sentään kilometristä tulla tantereeseen kilometrin matkalla jos joku siellä keulilla osaa jottain tehrä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2016 Tuon videon mukaan kone oli 9000' korkeudessa ja 8,2 mailia kentältä n. minuutti siitä, kun polttoaineen loppumisesta ilmoitettiin. Jos kiitotie oli 7000' korkeudessa, kuten Jori kirjoittaa, liitoluvun olisi pitänyt olla lähes 22, jotta kiitotielle olisi päästy. Laskutelineethän oli laitettu alas jo pari minuuttia ennen, kuin kone ilmoittaa 'total failure'. Purjelentoa DC-9:llä, Southern Airways Flight 242, joka hyvästä yrityksestä huolimatta päättyi huonosti: http://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/AAR7803.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2016 En ole ammattilainen, mutta en usko, että pelkillä telineillä liitosuhde (liitoluku) putoaisi tuollakaan koneella mainitsemaasi. Vastusta tulee kyllä, enkä tiedä RJ:n liitolukua (=en jaksanut selvittää), mutta ei sentään kilometristä tulla tantereeseen kilometrin matkalla jos joku siellä keulilla osaa jottain tehrä. Googlaamalla kaikki selviää.. tai ainakin on jotain selkänojaa muistikuvien lisäksi, vaikka tuolta monen vihaamasta Wikipediasta (https://en.wikipedia.org/wiki/Lift-to-drag_ratio); Eli noin karkeasti matkustajakoneilla on sileänä liitoluku yleensä 10-20 välillä, cessna 172:lla liki 11, helikopterilla autorotaatiossa 4 ja liitopuvussa hyppäävällä laskuvarjoilijallakin 2,5. Jonkinlaista (pahimman tapauksen) osviittaa liitoluvun putoamisesta laskuasussa antaa Concordelle annetut arvot, joiden mukaan aliäänennopeudella 0,95Ma nopeudella kruisailevan koneen liitoluku olisi 12, mutta laskuasussa vain 4. Pahin tapaus siksi, että pienen sivusuhteen deltasiivellä vastuskerroin kasvaa rajusti hidaslennossa verrattuna tavallisempiin siivenmuotoihin. Ykkösen liukulukuun pääsevät tiettävästi mäkihyppääjätkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2016 Seison korjattuna. Annoin jossainpäin internettiä tartuttaa itseeni disinformaatiota. Jos jollain on jeppeseenit auki, voisi tuon kentän korkeudenkin tarkistaa. Epäilen silti ettei RJ85 ole liidoltaan kaikkein parhaita. Verrattuna muihin koneisiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2016 Jos jollain on jeppeseenit auki, voisi tuon kentän korkeudenkin tarkistaa. Kuten kuvakaappauksesta näkyy, kentän elevation on 7025 jalkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2016 Tuolla http://www.satcom.guru/2016/12/lmi2933-lamia-avro-rj85-medellin.html on sangen mielenkiintoinen kattaus aiheesta. Käsitellään myös liitosuhdeasioita. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2016 Missähän nyt mättää, kun videolla approach ainakin tekstityksen mukaan sanoo "You're 8.2 miles from the runaway" ja vähän aikaisemmin kone ilmoitti 9000', mutta tuon satcom gurun käyrissä kone näyttää olevan 7000' korkeudella (eli maassa?) n. 18 km kiitotien kynnykseltä? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2016 Bolivian ilmailuviranomainen on peruuttanut LaMia Bolivia-yhtiön operaattoriluvan onnettomuuden takia. Toisaalta yhtiön kaksi jäljelläolevaa konetta ovat olleet muutenkin parkkeerattuina Valeran ja Cochabamban kentillä. http://www.ch-aviation.com/portal/news/51311-lamia-bolivias-aoc-suspended-following-colombia-crash Syy siihen, miksi yhtiöllä oli vain 1 kone käytettävissään, on uutistoimisto AP:n tietojen mukaan se, että yhtiö oli jättänyt maksamatta laskuja koneiden huollosta/korjauksesta ja hallimaksuista, joten Bolivian ilmavoimat olivat takavarikoineet jäljellejääneet kaksi yhtiön konetta. Tämän lisäksi yhtiön osaomistaja ja onnettomuuskoneen menehtynyt lentäjä oli muutaman päivän pidätettynä samasta syystä. The airline involved in last week's crash in the Andes left a trail of unpaid bills that forced Bolivia's air force to seize two planes and briefly jail one of the company's owners, Bolivian Defense Minister Reymi Ferreira said Monday. in 2014, LaMia brought its three airplanes — all of them short-haul jets made by British Aerospace — to Bolivia's air force for repair. He didn't say what maintenance work was performed but accused the airline of paying for only half the work and abandoning two of the planes. After months of the company refusing to pay hangar fees, the government took legal action and seized the planes, Ferreira said. He added that one of LaMia's owners, pilot Miguel Quiroga, who died in the crash, was detained for a few days five months ago in the case. http://www.tri-cityherald.com/news/nation-world/world/article119063073.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2016 Jos totuus vastaa huhuja, eli "bensa loppui", niin ollaan fundamentaalin perusturvan äärellä.... Yksikään maksava asiakas (eikä viranomainen...) ei voisi /uskaltaisi olettaa, että tarina loppuu noin perustavaa laatua olevaan sääntöjen rikkomiseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 6, 2016 Jos totuus vastaa huhuja, eli "bensa loppui", niin ollaan fundamentaalin perusturvan äärellä.... Yksikään maksava asiakas (eikä viranomainen...) ei voisi /uskaltaisi olettaa, että tarina loppuu noin perustavaa laatua olevaan sääntöjen rikkomiseen. Varmaan vain ajan kysymys tässä yhtiössä että katastrofi tapahtuu. Tähän asti lentäneet tuurilla määräkentille. Olivathan tankkauksista vastaavat kentillä kertoneet kuinka yhtiön koneet olivat aina tankki kuvana lennon jälkeen. Ei reservejä. Mustan kun Ryan Air selvisi tuurilla kun saman päivän aikana useampi yhtiön kone joutui polttoainepulan takia tekemään hätälaskun muun saapuvan liikenteen ohi. Siinäkin pelattiin asiakkaiden hengellä. Eikä olleet omistajakapteenit puikoissa. Sittemmin tulikin televisiosta reportaasi jossa tuntemattomiksi muutettuja Ryan Airin lentäjiä haastateltiin ja he kertoivat avoimesti kuinka joka kerta joutuivat tankkaamaan vähemmän kuin olisivat halunneet. Yhtiössä hallittiin pelolla. Ei siis ihme että tällaisessa LAMIAn kaltaisessa miniyhtiössä rikotaan turvamääräyksiä. Kun isommissakin niin tehdään. Kuonka lie yleistä kun näitä miniyhtiöitä on pilvin pimein Afrikassa, Etelä Amerikassa, Australiassa ja eikös vähän kaikkialla. On taksilentoyhtiöitä ja muita puskajusseja. Ja Minichartereita kuten tämä Lamia Bolivia. Tämän yhtiön osalta tämä oli tässä kävi kehnosti. Mutta muut jatkavat kuka milläkin turvallisuusfilosofialla. Tai sen puutteella. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 7, 2016 LaMIa:n johtaja pidätetty. IS: http://www.iltasanomat.fi/jalkapallo/art-2000004898009.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2016 Lentoyhtiön toimitusjohtaja on vangittu ja on lukkojen takana oikeudenkäyntiin asti air wise Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 26, 2016 Kolumbian lentoturman tutkijat: Maahansyöksy johtui polttoaineen loppumisesta Ilmailuviranomaisten tiedotteen mukaan tutkinnassa on hyödynnetty koneen mustista laatikoista saatuja tietoja sekä muita todisteita. – Tekniset seikat eivät olleet osasyynä onnettomuuteen, vaan se johtui inhimillisistä virheistä, Freddy Bonilla Kolumbian ilmailuvirastosta sanoi toimittajille uutistoimisto Reutersin mukaan. Lentäjä ei ollut tehnyt välilaskua tankkausta varten, eikä hän ollut myöskään ilmoittanut polttoaineen vähyyden aiheuttamista moottoriongelmista ennen kuin oli liian myöhäistä. Bonillan mukaan lentäjä ei ole ainoa syypää, vaan lentoyhtiö LaMia ja Bolivian ilmailuviranomaiset olivat hyväksyneet lentosuunnitelman, joka ei ollut kelvollinen. Kone oli myös lentänyt korkeammalla kuin se olisi saanut, ja kyydissä oli ollut noin 400 kiloa ylipainoa. http://yle.fi/uutiset/3-9373677 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla