Toni Osola

Finnair MPL:n ja SIO:n haku

67 viestiä aiheessa

Tulipa pudottua tässä vaiheessa. Haastatteluistako ei saa minkäänlaista palautetta? Sähköpostissa oli puhelinnumero soveltuvuustestien tuloskyselyihin, mutta nämähän käytiin haastattelussa läpi jos pelkästään testejä tarkoitettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hylky tuli tännekkin aloituksella "Hei {First Name}". Saa nähdä millaista palautetta soveltuvuusarvioinnista on saatavilla. Toivottavasti kattavampaa kuin psykotestien "palaute". Parin vuoden päästä uutta yritystä ja sitä odotellessa paneudutaan lentokoneiden tekniikkaan samassa firmassa. Onnea kaikille jatkoon päässeille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksyntä tuli  :thmbup: Psykologi kyllä vähän kyseenalaisti mun motivaatiota, tai jälkeenpäin ajateltuna saattoi ehkä kalastella jonkin asteista pilotille sopimatonta reaktiota :) Mutta ilmeisesti muuten meni kaikki hyvin.

 

Ikävän nopealla aikataululla kyllä alkaa nuo ensimmäiset kurssit näin töissä käyvän näkökulmasta. Ei pysty irtaantumaan mitenkään ajoissa, erityisesti kun medical-tuloksiakin pitää vielä odottaa ennen kuin voi katkaista uransa. Tänään tuli päätös, ja ensimmäiset kurssit alkaa jo 9.5. ja 19.6., sen jälkeen pitääkin seuraavaa SIO-kurssia odotella yli puoli vuotta. Toivoin vähän, että olisi päässyt syksyllä kurssille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyväksyntä tuli  :thmbup: Psykologi kyllä vähän kyseenalaisti mun motivaatiota, tai jälkeenpäin ajateltuna saattoi ehkä kalastella jonkin asteista pilotille sopimatonta reaktiota :) Mutta ilmeisesti muuten meni kaikki hyvin.

 

Ikävän nopealla aikataululla kyllä alkaa nuo ensimmäiset kurssit näin töissä käyvän näkökulmasta. Ei pysty irtaantumaan mitenkään ajoissa, erityisesti kun medical-tuloksiakin pitää vielä odottaa ennen kuin voi katkaista uransa. Tänään tuli päätös, ja ensimmäiset kurssit alkaa jo 9.5. ja 19.6., sen jälkeen pitääkin seuraavaa SIO-kurssia odotella yli puoli vuotta. Toivoin vähän, että olisi päässyt syksyllä kurssille.

Pystyisitkö avaamaan hieman tuon psykologitapaamisen sisältöä? Tarkoituksena siis seuloa johonkin tiettyyn muottiin sopivia tai sen ulkopuolelle jääviä persoonallisuuksia, mutta millaisilla kysymyksillä sitä käytännössä tehtiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyisitkö avaamaan hieman tuon psykologitapaamisen sisältöä? Tarkoituksena siis seuloa johonkin tiettyyn muottiin sopivia tai sen ulkopuolelle jääviä persoonallisuuksia, mutta millaisilla kysymyksillä sitä käytännössä tehtiin?

Tarkoituksena lienee etsiä lentäjän työn kannalta potentiaalisesti haitallisia persoonallisuuden piirteitä, ei suinkaan etsiä johonkin pieneen muottiin sopivaa.

 

Se oli sellaista mukavaa jutustelua, kuten missä tahansa työhaastattelussa. Sitten käytiin läpi psykologisten testien tulokset. Haastattelun lopussa hän mainitsi epäilyksistään mun motivaatiotani kohtaan. Keskusteltiin siitä sitten vielä vähän. Vähän tuli välillä sellaisia epämääräisiä tuntemuksia, että miksi psykologi muotoili kysymykset kuten hän muotoili, ja miksi hän ilmaisi asian juuri tuolla tavalla, ja siitä tuli sitten tuollainen tarkoitusperän mahdollisuus mieleen. Mutta tämä voi olla myös hänen persoonallinen tyylinsä.

 

Vanha tieto foorumeilla pitää paikkansa. Ei sillä ole väliä mitä joltain on kysytty siellä. Valmistaudu tilanteeseen kuten työhaastatteluun. Jos haluaa valmistautua, niin työhaastattelua varten löytyy paljon vinkkejä netistä. Sitten vain jutustelemaan. Omalla kohdallani pilottien haastattelu oli tosi rento ja mukava kaikin puolin. Oli ihan kiva jutella. Eli netissä kiertävä tieto "piruilustakaan" ei ole yleismaailmallisesti pätevä :)

 

EDIT: lisätään vielä, että psykologin tapaaminen oli siis lähes samansisältöinen kuin lentäjien kanssa jutustelu. Ihan normaalia työhaastattelua. Extrana vain käytiin läpi psykologisen testin tulokset, ja niistä sitten keskusteltiin muutamalla sanalla lentäjän työn kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko valitut käyneet toukokuun alussa järjestetyissä infoissa (toinen taitaa itseasiassa olla tänään ellen väärin muista)? Jos joku siellä on käynyt niin miten on Finnair kertonut MPL-koulutuksen työllistymisestä? Mediassahan toitotettiin työpaikkalupauksesta. Itsellä haastattelussa kun asia tuli puheeksi niin Finnairin lentäjät tyrmäsivät tämän vääränä infona. "Virheellinen markkinointi" oli terminä. Tuliko muilla asia haastattelussa esille? Sellainen kutina, että aika moni on hakenut juuri tuon porkkanan takia MPL-koulutukseen. Ainakin mitä muiden hakijoiden kanssa keskustelin. Itse meinasin lopettaa hakuprosessin saman tien siihen, mutta kohteliaisuudesta en lähtenyt kesken kaiken pois. Ei ollut intressejä lähteä uhraamaan nykyistä työuraa siihen, että 1,5 vuoden koulutuksen jälkeen huomaakin olevan työtön lentäjä.

 

Muutoinhan haastattelu oli varsin rennon oloista jutustelua, mitä nyt toinen Finnairin lentäjistä esiintyi varsin mulkun oloisesti. Ehkä tarkoituksella.

 

ps. Kysyin tästä MPL-koulutuksen työpaikkalupauksesta Finnairin ask.fm palvelusta. Yllättäen eivät ole vaivautuneet vastaamaan tähän.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  • MPL:n käyneillä on etuajo-oikeus A320-perämiesvakanssille.
  • MPL- koulutuksen aikana oppilaan maksettavaksi tulee noin 10000€ + alv neljässä erässä ja 53 000 € + alv vakituisen työsuhteen alkaessa.
  • Mikäli Finnair ei palkkaisi lentäjiä kolmeen vuoteen MPL- oppilaan valmistumisesta, raukeaa oppilaan velvoite maksaa koulutuskustannuksia yhtiölle. Samoin mikäli Finnair irtisanoisi lentäjiä tuotannollisista tai taloudellisista syistä ensimmäisen kolmen vuoden aikana työllistymisestä, palautetaan MPL- oppilaille koulutuskustannukset porrastetusti työssäoloajasta riippuen. Näin oppilaalle ei käytännössä synny riskiä jäädä työttömäksi kohtuuttoman lainarasituksen kanssa.

 

Ylläoleva on kopioitu suoraan Finnairin ask.fm:stä. Eihän tuo täysin riskitön ole, mutta parempaa diiliä ei löydy kuin valtiolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  • MPL:n käyneillä on etuajo-oikeus A320-perämiesvakanssille.
  • MPL- koulutuksen aikana oppilaan maksettavaksi tulee noin 10000€ + alv neljässä erässä ja 53 000 € + alv vakituisen työsuhteen alkaessa.
  • Mikäli Finnair ei palkkaisi lentäjiä kolmeen vuoteen MPL- oppilaan valmistumisesta, raukeaa oppilaan velvoite maksaa koulutuskustannuksia yhtiölle. Samoin mikäli Finnair irtisanoisi lentäjiä tuotannollisista tai taloudellisista syistä ensimmäisen kolmen vuoden aikana työllistymisestä, palautetaan MPL- oppilaille koulutuskustannukset porrastetusti työssäoloajasta riippuen. Näin oppilaalle ei käytännössä synny riskiä jäädä työttömäksi kohtuuttoman lainarasituksen kanssa.

 

Ylläoleva on kopioitu suoraan Finnairin asf.fm:stä. Eihän tuo täysin riskitön ole, mutta parempaa diiliä ei löydy kuin valtiolta.

 

Lentäjien suusta kuultuna en pitäisi tuota ensimmäistä kohtaa edes varmana. "Työllisyystilanteen mukaan palkataan mistä vain pilotteja. Ei väliä onko käynyt MPL:n vai SIO:n". Vaikka MPL:n käynyt ei työllistyisi niin pitää toki ottaa huomioon taloudellinen satsaus koulutuksen aikana (asuminen + eläminen). Tosiaan ask.fm:ssä ovat kommentoineet "etuajo-oikeudella", mutta markkinoituhan tätä on varmana työpaikkana.

 

Mm. MTV (http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/finnairilla-huutava-pula-lentajista-pikakoulutuksen-saaville-luvataan-varma-tyopaikka/6105710) ja Uusi Suomi (https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/205475-finnair-kouluttaa-uusia-peramiehia-varma-tyopaikka-heti-ei-kokemusvaatimuksia). Lentoposti (http://lentoposti.fi/uutiset/finnair_kouluttaa_uudet_lentajansa_mpl_koulutusohjelmalla_yhdessa_patrian_kanssa) sen sijaan uutisoinut "Lähes varma työpaikka" ja tekstissä mainittu sitten työpaikkalupaus.

 

Toivottavasti joku kysyy (tai on kysynyt) tästä näissä infoissa. Toivotaan, että kaikki, etenkin MPL:n valinneet, työllistyvät. Harmillistahan se olisi muutaman vuoden kuluttua lukea iltapäivälehdistä kuinka Finnair vedätti innokkaita..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se vedätys tässä mielestäsi on? Sekö, ettei Finnair voi tietää onko töitä parin vuoden päästä vai ei?

 

Suosittelen kyllä ehdottomasti jättämään koulupaikan jollekin motivoituneemmalle. Ettei tarvitse sitten soitella sinne iltapäivälehtiin.

 

Nimim. Laman aikana SIO:lta valmistunut.

 

EDIT:

 

Kustannus molempia reittejä on aivan sama, jos työpaikkaa ei löydy. Eli noin 13k€. SIO kestää puoli vuotta pidempään, mutta MPL on hieman rajoittavampi työnhaussa muualla. Silloin lupakirjassa tosin on A320-tyyppikelpuutus.

 

-T

 

Niin jätinkin, kuten edellisistä viesteistä olisi voinut päätellä. Lehdet olisi jo luultavasti uutisoinut jos sinne olisin soitellut. En näe moiselle kuitenkaan tarvetta. Etenkin nuoremmille, joilla ei vielä ammattia ole, varmasti varteenotettava mahdollisuus. Vedätyksellä (ei kun se olikin se "virheellinen markkinointi") tarkoitin tätä työpaikkalupausta, mistä on uutisoitu. MPL:stä voi vain työllistyä Finnairille ja jos työpaikkaa ei irtoakaan niin mitäs sitten?  Mahdollista toki on, että kaikki MPL:n kävijät työllistyvät, mutta tätä eivät voikaan luvata. Siinä mielessä SIO:n polku fiksumpi vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee ihan hyvä että jätit, toivottavasti ei myöhemmin harmita.

 

Ei tuossa lehdillä mitään uutisoitavaa ole. Saavat kirjoittaa työpaikkalupauksista mitä haluavat, mutta ehdot kannattaa selvittää mieluummin Finnairilta. MPL-infoissa nuo asiat on käyty aika tarkkaan läpi, kuten myös täällä foorumilla.

 

Niin, siinä on omat riskinsä, kuten kaikessa muussakin. Entä jos valmistut koulusta ja töitäkin olisi tarjolla, mutta menetät medikaalin? Aivan, Musta Pekka jää käteen silloinkin.

 

Vaikea valinta, mielestäni molemmat erittäin hyviä vaihtoehtoja ja tarjouksia. Se, kumpi on oikeasti järkevämpi vaihtoehto, selviää vasta noin 2-3 vuoden päästä ja siitä voidaan jälkiviisaina kirjoitella. Aivan kuten jotkut jättivät laman aikana menemättä SIO:lle, koska eivät halunneet valmistua työttömiksi. Ne, jotka menivät, lentävät suurin osa nyt Finnairilla tai muualla, moni työllistyi ulkomaille jo taantuman aikana. Joukossa oli myös paljon muilta aloilta tulleita, aina tohtori tasolle saakka.

 

-T

 

Ei harmita. Myönnettäköön, että alun innostuksen puuskassa tuli haettua ja itselle ainakin markkinoitu työpaikkalupaus oli yksi motivaattori, tosin ehkä kuitenkin väärä.. Hyvä jos työllisyys asia on infossa otettu esille  :thmbup:. Halusinkin vain tuoda asian muille hakijoille tiedoksi jos ei ollut tullu ilmi vielä. Haastattelun pilotit meinaan myönsivät, että koulutusta on virheellisesti markkinoitu, eikä Finnair näitä median uutisia ole oikein korjannutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Kustannus molempia reittejä on aivan sama, jos työpaikkaa ei löydy. Eli noin 13k€. SIO kestää puoli vuotta pidempään, mutta MPL on hieman rajoittavampi työnhaussa muualla. Silloin lupakirjassa tosin on A320-tyyppikelpuutus.

 

-T

 

Veloitetaanko SIOlaisiltakin tuo 53 rahaa + alv työsuhteen alkaessa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veloitetaanko SIOlaisiltakin tuo 53 rahaa + alv työsuhteen alkaessa?

Ei veloiteta. SIO:laisilta veloitetaan sidonnaisuusmaksu 29 000 euroa. Ilmeisesti se perustellaan tyyppikoulutuksella. Tuo työsuhteen aikana maksettava osuus MPL-koulutuksesta on maksua koulutuksesta, joka on jo annettu. Se alussa perittävä maksu ei todellakaan kata sitä 1½ vuoden koulutusta. SIO-väylä on valtion osittain maksama koulutus, joten se on huomattavasti halvempi.

 

Finnair kuitenkin on ilmeisesti halunnut saada hakijoita innostumaan MPL:stä enemmän, kun on tällainen mahdollisuus että koko maksua koulutuksesta ei peritä, jos työpaikkaa ei tulekaan... siinä hyvin onnistuen. Itse aluksi harkitsin vakavasti vain SIO-optiota, mutta tämä tieto sai minut harkitsemaan myös MPL:ää, vaikka lupakirja onkin huonompi.

 

Lisätään vielä, että SIO maksaa 15 000 euroa, eikä 13 000 euroa. Kurssipaikalle hyväksynnän yhteydessä peritään 1000 euroa, ja loput koulutuksen aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps. Kysyin tästä MPL-koulutuksen työpaikkalupauksesta Finnairin ask.fm palvelusta. Yllättäen eivät ole vaivautuneet vastaamaan tähän.  :)

Itsekin tuosta kysyin ja sain rehellisen vastauksen. Sen takia kiinnostus suuntautui SIO:on. Info-tilaisuuden jälkeen sitten näin MPL:n taas mahdollisena vaihtoehtona. Tilaisuus vastasi lähes kaikkiin epäselviksi jääneisiin asioihin. Oli hyvä, että ensimmäisestä tilaisuudesta oli järjestetty se nettistriimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin herätellääs tämäkin keskustelu taas henkiin. Viime viikolla tuli tieto lopuista kurssipaikoista, itsellä alkaa MPL 3 marraskuussa:thmbup:Se oli ykköstoiveena, joten ei voi muuta kuin hymyillä! Onko foorumilla muita samalla kurssilla aloittavia? Voisi kerätä yhteystietoja kasaan ja tehdä jonkun fb/whatsapp ryhmän, jossa pohdiskella tulevaa. Itse menen huomenna Kaivariin katsomaan lentonäytöstä, viestiä vaan jos kiinnostaa moikkailla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.6.2017 at 15.53, Heino Härkönen kirjoitti:

Noniin herätellääs tämäkin keskustelu taas henkiin. Viime viikolla tuli tieto lopuista kurssipaikoista, itsellä alkaa MPL 3 marraskuussa:thmbup:Se oli ykköstoiveena, joten ei voi muuta kuin hymyillä! Onko foorumilla muita samalla kurssilla aloittavia? Voisi kerätä yhteystietoja kasaan ja tehdä jonkun fb/whatsapp ryhmän, jossa pohdiskella tulevaa. Itse menen huomenna Kaivariin katsomaan lentonäytöstä, viestiä vaan jos kiinnostaa moikkailla!

Täällä toinen MPL 3!:thmbup:Fb/whatsapp ryhmä olisi tosi hyvä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.5.2017 at 13.57, Tuomas Reinikainen kirjoitti:

 SIO kestää puoli vuotta pidempään, mutta MPL on hieman rajoittavampi työnhaussa muualla. Silloin lupakirjassa tosin on A320-tyyppikelpuutus.

Oliskohan tätä voinut avata vielä vähän tarkemmin? Mitä tarkoittaa "hieman rajoittavampi työnhaussa muualla"?

Lisäksi: Mikä on siis MPL:stä valmistuneen asema, jos Finnair ei heti rekrytoi? Onko silloin velvollinen odottelemaan jonkun ajan Finnairin rekryä vai voiko hakea muualle?

 

Tuttavallisesti tiedustelee hän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään