Timo Partanen

Siivouspäivä Madridissa

4 viestiä aiheessa

Madridissa on kaksi ilmailumuseota, jotka sijaitsevat vielä samalla entisen Cuattro Vientosin lentotukikohdan alueella Madridin lounaispuolella. Suurempi museoista, Museo del Aire esittää varsin laajasti Espanjan ilmailuhistoriaa staattisesti, kun kentän toisella puolella sijaitseva Infante de Orleans, säätiön museo taas keskittyy lentäviin historiallisiin koneisiin. Cuatro Vientosin kenttä on tavallaan kuin Mardidin Malmi, yleisilmailun kenttä, jolla on paljon muutakin ilmailuun liittyvää toimintaa. Infante de Orlreans oli merkittävä hahmo Espanjan ilmailun alullepanijana. Myöhemmin hän toimi serkkunsa, kuningas Alfonso XIII:n nimityksestä espanjan ilmavoimien esikuntapäällikkönä. Siksi museo kantaa hänen säätiönsä nimeä. Infante kuoli vuonna 1975 Sanlucar de Barramedassa, josta kuuluisa manzanilla-sherry on kotoisin.

 

Infante de Orleansin museo, josta olen kirjoittanut aiemminkin FF:lle, (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,107823.0.html)  järjestää joka kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina tapahtuman, jossa museon koneista pyyhitään pölyt kaikkia museon koneita  ulkoiluttamalla. Vierailimme tuossa tapahtumassa marraskuun alussa. Sään haltijat suosivat sunnuntain tilaisuutta, koska lauantaina raskaat sadepilvet olivat vuodattaneet lastinsa koko kaupungin ylle. Sunnuntaina sää oli täydellinen ilmailutapahtumaa varten. Lämpötila tosin olisi voinut olla jonkin verran vallinnutta noin 13 astetta korkeampi. Onneksi kuitenkin aurinko paistoi ja yleisö oli sijoitettu edullisesti auringon ja lentotoiminnan kannalta.  Sade ei haitannut vierailua Museo del Airessa lauantaina muutoin kuin siten, että siltä on yli kilometri käveltävää lähimmälle metroasemalle.

 

Museon konevalikoima on todella upea. Museon todellisina tähtinä on kaksi Polikarpovia, PO2 ja I-16. Jälkimmäisellä oli vahva rooli Espanjan sisällissodassa. Näitä on lento kuntoisina ilmeisesti 6 kpl. Ensin mainittu, lempinimeltään ”hermosaha” taas palveli erityisesti Punatähtisiä ilmavoimia. Kuuluisin konetta käyttänyt yksikkö oli varmasti ns ”Yön noidat”, eli naislentäjistä koostunut yksikkö, joka täydellisessä pimeydessä kylvi tuhoa saksalaisten linjoilla. Luulisin, että kone ja erityisesti sen tehtävät kylvivät kauhua myös lentäjien keskuudessa. Museon PO2 hinattiin kiitoradan äärelle, mutta sitä ei koskaan saatu käyntiin, joten siltä osin näytös jäi vajaaksi.

 

Muita merkittäviä koneita näytöksessä olivat Bücker / CASA Jungmann-pari, Boeing Stearman, De Havilland Moth ja Chipmunk, Cessna Bird Dog, Piper Army Cruiser ja Stinsonit Sentinel ja Voyager ja   sekä T-6 Texan. Espanjalaista lentokoneen suunnittelua edusti AISAn 115. Museon valikoimaa näytti olevan viime käynnin jälkeen kasvattanut myös Super Saeta, mutta sekään ei lentänyt. Pitänee käväistä vielä uudelleen alkuvuodesta.

 

Polikarpov I-16 tunnetaan ainakin nimillä Rata ja Mosca.  Nämä kaksi nimeä juontuvat Espanjan sisällissodan ajalta, jolloin falangistit kutsuivat konetta niumellä Rata (rotta), kun ne nousivat falangistien pommitukseen käyttämien Ju52:m kimppuun kuin rotat viemäristä. Mosca taas tulee siitä, että kun koneet kuljetettiin Espanjaan Neuvostoliitosta, oli niiden lähtöpaikaksi merkitty Moskova kyrillisillä kirjaimilla kirjoitettuna (MOCKBA). Venäjää osaamattomat tasavaltalaiset ajattelivat tämän tekstin tarkoittavan koneen nimeä. Todettava on, että vaikka kone on aivan omituisen näköinen, niin sen liikehtiminen ilmassa oli todella vakuuttavaa, varsinkin kun se pääsi eroon noista hidastavista Texanista ja AISA:sta. Telineiden ulos ottamisessa pilotilla oli runsaasti puuhaa, ne kun pitää veivata ylös. Lentäjä käytti keskipakovoimaa apuna tässä.

 

Kokeilin ottaa I-16:n lennosta ja sen äänestä myös videota, mutta totesin kuinka hankalaa on 400 mm polttovälin putkea pitää käsivaralla kohdistettuna liikkuvaan koneeseen. Oppiihan sitä kerrasta…   

Tilaisuuden juonsi sama Javier Permanyer, joka toimi edellisen käyntini aikana oppaana. Puhuimme lyhyesti, ja hän ilmaisi taas aikomuksensa vierailla museossa Vantaalla katsomassa I-16 UTI:a.

 

enjoy,

 

Timo

 

 

 

Bird Dog

bird_dog.jpg.641ab1790ee3024d18c62a3a533f1b90.jpg

 

Chipmunk

 

Javier ja PO2

javier_ja_po2.jpg.0178a7b875c3c4a3e9bccb6c2b3237b5.jpg

 

Bûcker / CASA Jungman pari

p> 

Moth ja Stearman

moth_ja_stearman.jpg.61cfcc87a9c0c3de71ddadc0add7fe58.jpg

 

Sattumanvarainen ohikulkija

p> 

RATA, Texan ja Beechcraft Mentor

rata_texan_ja_aisa.jpg.306b6c4295d78ed839998d058a4bc6da.jpg

 

RATA / Mosca

p> 

Rata telineet ulkona

rata_telineet_ulos.jpg.97b5b6d6277cac3ba16b6659f8c36d5f.jpg

 

Stinsonin ambulanssiversio

>chipmunk.jpg.00cde522f3fa06fb48cd6b6a4dbff468.jpg>jungman_pari.jpg.9cf60da1f8024e86624e4227a04d7f6d.jpg>sattumanvarainen_ohikulkija.jpg.ed4c7fc7e84f78206da91276de180527.jpg>rata.jpg.918eb24f823ab688584170aefe51c5f7.jpg>stinson.jpg.d6ba3baaca188fa76eea813a9258387a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa lisää, ja korjaukset noihin aiempiin. On hyvä, että tällä palstalla ollaan tarkkoja ja hereillä. Oma kärsivällisyys ei aina riitä siihen, että tarkistaisi kaikki detskut vielä viimeistä kertaa silloin kun on mielestään valmis postaamaan jutun palstalle.

 

Timo

 

 

AISA I-115

aisa_i-115.jpg.2d7e9ace0b69cb792ee04cdc5ed60bce.jpg

 

Toinen sille

 

Beechcraft T-34A Mentor

beechcraft_t-34a_mentor.jpg.d50c50ba18e7b356f98966e7a94de0ce.jpg

 

Dornier DO-27 / CASA C-127

p> 

Piper L-4

piper_l-4.jpg.db82a76a5c154f2ab99571a6691f0e62.jpg

 

Texan T-6

>aisa_i-115-2.jpg.8c9dc57803bea883bdb7e8a027ae54e5.jpg>dornier_do27_casa_c127.jpg.389282bcc40e47d3d4c6138500b4d326.jpg>texan_t-6.jpg.38827a483df59f3f540598d960b8ae2f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla