Tarmo Kallio

Valourut

4 viestiä aiheessa

Näitä piti olla 70-luvulla ja  olivatkin silloin jotenkin hienoja.  8) . Jotkut koulukaverit ostivat, tai vanhemmat ostivat pojilleen Philipsin hienoja rakennussarjoja. Niissä oli kolme eriväristä Philipsin 100 Wattista peiliheijastuslamppua. Oli muistaakseni keltainen, punainen ja vihreä. Ne vilkkuivat hienosti musiikin tahdissa.

Piti rakentaa kaikki itse. Tein itse. Luin kaikki elektroniikakirjat ja lehdet läpi. Minulla oli avoin itsetehty koekytkentä- piirilevy.  Eli verkkojännite oli koko ajan vaarana. Sain vain kerran sähköiskun, kun kokeilin tyristorin lämpötilaa ja silloinkin se vain kirpaisi sormessa. Yhden kerran eräs osa, eli kondensaattori räjähti lähellä televisiota. Isäni ei siitä hermostunut yhtään, kun hän oli myös aikoinaan rakennellut.  Sain valourut toimimaan. Mulla oli vain 40 wattiset Philipsin peililamput. Punainen ja sininen Koko systeemi oli kaksikanavainen. Se toimi silloin hyvin musiikin tahdissa ja varsinkin, kun olin tehnyt sen itse.

Nykyään on helppoa.http://www.philips.fi/c-m-li/langaton-hue-valaistus Voi kiertää Philipsin hue systeemin lamput vanhoihin valaisimiin ja alkaa joraamaan. En ole vielä näitä kokeillut. Ehkä kokeilen. Minulla ei ole mitään yhteyksiä Philipsiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on useita HUE-lamppuja käytössäni. Eivät korvaa "oikeaa" valourkua - en suosittele. Reagoi nimittäin aika hitaasti musiikkiin. Jos haluat hankkia valourut, mulla on ylimääräisenä kolmikanavainen valourku - hehkut puuttuu, niitä voi tilata mm. Discoland-nimisestä yrityksestä. Parempi versio noista on LED-käyttöinen.. ei kuumu kuten toi normaalilla polttimolla oleva. Nää on nykyjään niin halpoja, ettei kyllä kannata alkaa itse tekeen  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo . . minulla oli myös aikoinaan valourut musiikkihuoneessa. Ne olivat myös ilmeisesti rakennus-sarjasta tehdyt mutta varsin hyvin koteloidut, taisin ostaa ne kirpputorilta. Kirpparilta löytyivät myös sopivat spottilamput joihinka hain sitten värikalvot tutun kaverin omistamasta Dj-yrityksestä. Kokeilin käyttää myös Phillipsin värillisiä peililamppuja.

Valot toimivat hyvin ja oli kovan näköistä kun suuntasin ne nurkassa olevaan hopeanväriseen rumpusettiin. Lopetin kuitenkin valojen käytön kun ulkoa katsottaessa näytti siltä kuin huoneessa olisi ollut tulipalo. Kerran tultiinkin soittamaan ovikelloa ja siellä oli mies joka tuli hädissään  kertomaan talossa roihuavasta tulipalosta.. Säikähdin todella pahasti, jalat menivät aivan hyytelöksi.

Rupesin miettimään tilannetta jossa kuuntelen rauhassa musiikkia kun palomies tulee ikkunan läpi palokirvettä käyttäen ja sumuttaa päälleni vettä. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on vanha systeemi. Luin netistä.  ;D

Kaiuttimen kartioon liimataan pieni pala peiliä. Peiliin suunnataan jalustalta kohdistettu Laser-säde. (tietenkin laillinen versio). Sitten musiikki päälle ja katsotaan seinältä kuvioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään