Harri Koskinen

Finnairin liikennetilastoja

94 viestiä aiheessa

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Kasvua Finnairin Aasian-liikenteessä sekä rahdissa

 

Finnairin liikenne kasvoi henkilökilometreissä mitattuna heinäkuussa kolme prosenttia viime vuoden heinäkuuhun verrattuna. Kasvu tuli pääasiassa Aasian-liikenteestä, joka kasvoi yli 11 prosenttia. Myös Aasian-liikenteen käyttöaste parani lähes prosenttiyksiköllä 85 prosenttiin, kun kapasiteettia lisättiin 10 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Matkustajia Aasian-lennoilla oli lähes 12 prosenttia enemmän kuin edellisessä heinäkuussa.

 

"Päästrategiamme alueella eli Aasia-Eurooppa-liikenteessä kasvu on hyvässä vauhdissa. Olemme kasvattaneet kapasiteettia ja lisäämme sitä edelleen. Lentoja lisätään jo olemassa oleviin kohteisiin ja lisäksi uutena kohteena avataan Singapore ensi keväänä", Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo.

 

Euroopan-liikenne väheni hiukan yli neljä prosenttia heinäkuussa. Kapasiteettia leikattiin runsaalla prosentilla, joten käyttöaste laski muutaman prosenttiyksikön alle 75 prosenttiin. Kotimaanliikenne väheni lähes kolme prosenttia ja kapasiteettia leikattiin vajaalla prosentilla, joten käyttöaste laski runsaan prosenttiyksikön hiukan yli 62 prosenttiin.

 

Pohjois-Atlantin liikenne väheni 16 prosentilla. Käyttöaste pysytteli runsaassa 89 prosentissa.

 

Lomaliikenne kasvoi hiukan yli kolmella prosentilla. Muutaman prosentin kapasiteettileikkauksella käyttöaste nousi lähes viisi prosenttiyksikköä melkein 91 prosenttiin.

 

Finnairin kuljettaman rahdin määrä kasvoi heinäkuussa yli 54 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Reittiliikenteessä rahdin määrä kasvoi runsaat 30 prosenttia ja lisäksi tänä vuonna aloitetut rahtilennot näkyvät luvuissa.

 

Finnairin lennoista 86 prosenttia saapui aikataulun mukaisesti heinäkuussa, mikä oli kolme ja puoli prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti oli yli 87, mikä oli hiukan yli kolme prosenttiyksikköä alempi edelliseen heinäkuuhun verrattuna.

 

FINNAIRIN LENTOLIIKENTEEN SUORITTEET HEINÄKUU 2010

--------------------------------------------------------------------------------
|                                   | HEINÄKUU | MUUTOS | TAMMI-HEIN |  MUUTOS |
|                                   |     2010 |      % |  ÄKUU 2010 |       % |
--------------------------------------------------------------------------------
| KOKO LIIKENNE YHTEENSÄ            |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    663,1 |   -1,2 |    4 182,3 |    -4,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  2 247,6 |    2,5 |   14 717,2 |    -6,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 846,7 |    3,0 |   11 434,4 |    -3,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     82,2 |  0,4 p |       77,7 |   2,9 p |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti ja posti tn                 | 11 651,1 |   54,4 |   66 185,3 |    37,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut tonnikilometrit          |    344,3 |    5,0 |    2 173,2 |    -8,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt tonnikilometrit            |    236,9 |   15,7 |    1 422,8 |     7,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaiskäyttöaste %              |     68,8 |  6,4 p |       65,5 |   9,3 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| REITTILIIKENNE YHTEENSÄ           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    563,2 |   -2,0 |    3 636,2 |    -1,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  1 910,4 |    3,4 |   12 199,2 |    -0,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 540,2 |    3,0 |    9 188,6 |     5,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     80,6 | -0,4 p |       75,3 |   3,9 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| EUROOPAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    366,0 |   -5,1 |    2 096,2 |    -2,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    704,0 |   -1,3 |    4 288,9 |    -5,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    527,3 |   -4,1 |    2 916,4 |    -2,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     74,9 | -2,2 p |       68,0 |   1,9 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| POHJOIS-AMERIKAN REITTILIIKENNE   |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     16,4 |  -16,0 |       87,5 |    -4,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    121,6 |  -15,1 |      724,4 |    -2,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    108,4 |  -16,0 |      577,9 |    -4,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     89,2 | -1,0 p |       79,8 |  -1,6 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| AASIAN REITTILIIKENNE             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    119,0 |   11,5 |      725,1 |    11,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  1 031,2 |   10,1 |    6 518,3 |     4,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    871,2 |   11,3 |    5 296,2 |    12,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     84,5 |  0,9 p |       81,3 |   5,7 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| KOTIMAAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     61,7 |   -0,9 |      727,3 |    -8,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |     53,6 |   -0,6 |      667,6 |   -10,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     33,3 |   -2,8 |      398,2 |    -9,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     62,1 | -1,4 p |       59,6 |   0,4 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| LOMALIIKENNE                      |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     99,9 |    3,5 |      546,1 |   -23,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    337,2 |   -2,4 |    2 518,0 |   -28,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    306,5 |    3,0 |    2 245,8 |   -26,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     90,9 |  4,8 p |       89,2 |   2,6 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| RAHTILIIKENNE                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti reittiliikenteessä yhteensä |  9 482,1 |   30,2 |   60 123,4 |    29,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Euroopan rahtiliikenne tn       |  2 057,1 |   35,7 |   12 110,1 |    16,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan rahtiliikenne  |    704,5 |   66,5 |    4 763,1 |    42,0 |
| tn                                |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Asian rahtiliikenne tn          |  6 552,7 |   27,3 |   41 948,0 |    34,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Kotimaan rahtiliikenne tn       |    167,7 |  -14,0 |    1 302,2 |   -18,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti lomaliikenteessä tn         |     89,2 |   -9,6 |      898,1 |    26,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtilento tn                     |  2 079,8 | 1154,0 |    5 163,8 |   441,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaisrahti- ja posti tn        | 11 651,1 |   54,4 |   66 185,3 |    37,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut rahtitonnikilometrit*    |     98,1 |   35,7 |      541,7 |     7,1 |
| milj.                             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |     71,3 |   62,3 |      398,2 |    46,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtiliikenteen                   |     72,7 | 11,9 p |       73,5 |  19,8 p |
| kokonaiskäyttöaste* %             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan                |     79,5 | 42,5 p |       86,3 |  32,3 p |
| rahtiliikenteen käyttöaste* %     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Aasian rahtiliikenteen          |     86,2 | 13,7 p |       87,3 |  23,1 p |
| käyttöaste* %                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------

- * Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
- Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p =  prosenttiyksikköä)
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus tarjotuista tonnikilometreistä

 

Seuraava tilasto julkaistaan 7.9.2010.                                         

 

Finnair Oyj                                                                     

Viestintä                                                                       

5.8.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(muutin otsikon, tähän ketjuun voi kerätä tätä tilastotietoa jatkossakin kun eivät ole yleensä niin merkittäviä uutisia)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin taloustietoja toiselta neljännekseltä:

 

Finnairin liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 11 prosenttia 474         

miljoonaan euroon. Toiminnallinen tappio oli 14 miljoonaa euroa. Tulokseen     

sisältyy noin 30 miljoonaa euroa tuhkakriisin aiheuttamia tappiota. Tulos ennen

veroja oli -38 miljoonaa euroa.                                                 

- Vahvistuva kysyntä, tervehtyvät käyttöasteet sekä selvästi parantunut         

yksikkötuotto ovat kääntäneet kannattavuuskehityksen myönteiseen suuntaan.     

Myönteistä on myös se, että liiketoiminnan rahavirta on kääntynyt               

positiiviseksi. On selvää, ettemme voi olla tyytyväisiä tappiolliseen tulokseen,

mutta kehityssuunta on rohkaiseva, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen   

sanoo.

 

Koko tiedote täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnairin Aasian-liikenne sekä rahti edelleen kasvussa Finnairin Aasian-liikenne kasvoi elokuussa lähes yhdeksän prosenttia henkilökilometreissä mitattuna viime vuoden elokuuhun verrattuna. Myös matkustajamäärä kasvoi yhtä paljon.                                             

 

"Päästrategiamme Aasian-liikenne toimii hyvin ja nyt lippujen hintatasokin alkaa olla terveemmällä pohjalla. Myös matkustajakäyttöaste on edelleen hyvällä tasolla lievästä laskusta huolimatta", Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund arvioi.                                                                 

 

Euroopan-liikenne väheni elokuussa vajaalla neljällä prosentilla edelliseen elokuuhun verrattuna. Kotimaan-liikenteessä kapasiteettia lisättiin yli kymmenellä prosentilla ja liikenne kasvoi noin puoli prosenttia.

 

Pohjois-Atlantin-liikenne väheni yli 27 prosentilla elokuussa, mikä johtui pääasiassa New Yorkin viikkovuorojen määrän muutoksesta kymmenestä seitsemään.  Kapasiteetissa tämä näkyi vajaan 23 prosentin vähennyksenä.                     

 

Reittiliikenteessä käyttöasteet laskivat vajaat kolme prosenttiyksikköä viime vuoden elokuuhun verrattuna. Laskuun vaikuttaa kuitenkin viime vuoden kampanjahinnoittelusta johtuvat poikkeuksellisen korkeat luvut.                 

 

Lomaliikenne väheni yli yhdeksällä prosentilla elokuussa. Kapasiteettia leikattiin yli 13 prosentilla, joten käyttöaste kohosi yli kolme prosenttiyksikköä runsaaseen 82 prosenttiin.                                   

 

Finnairin kuljettaman rahdin määrä kasvoi elokuussa yli 43 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Reittiliikenteessä rahdin määrä kasvoi runsaat 22 prosenttia

ja lisäksi luvuissa näkyvät tänä vuonna aloitetut rahtilennot.

 

Finnairin kaikista lennoista 90 prosenttia saapui aikataulun mukaisesti elokuussa, mikä oli vajaat kolme prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime vuonna.  Reittilentojen täsmällisyysprosentti oli yli 90, mikä oli myös vajaat kolme prosenttiyksikköä alempi edelliseen elokuuhun verrattuna.                       

 

FINNAIRIN LENTOLIIKENTEEN SUORITTEET ELOKUU 2010                               

--------------------------------------------------------------------------------
|                                   |   ELOKUU | MUUTOS | TAMMI-ELOK |  MUUTOS |
|                                   |     2010 |      % |    UU 2010 |       % |
--------------------------------------------------------------------------------
| KOKO LIIKENNE YHTEENSÄ            |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    644,3 |   -1,9 |    4 826,5 |    -4,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  2 207,7 |    1,7 |   16 924,9 |    -5,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 730,9 |   -0,6 |   13 165,3 |    -2,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     78,4 | -1,8 p |       77,8 |   2,3 p |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti ja posti tn                 | 11 149,1 |   43,3 |   77 334,3 |    38,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut tonnikilometrit          |    337,7 |    3,9 |    2 511,0 |    -6,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt tonnikilometrit            |    222,9 |   10,5 |    1 645,7 |     7,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaiskäyttöaste %              |     66,0 |  4,0 p |       65,5 |   8,7 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| REITTILIIKENNE YHTEENSÄ           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    576,1 |   -0,2 |    4 212,3 |    -1,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  1 945,9 |    4,1 |   14 145,1 |     0,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 515,6 |    0,7 |   10 704,2 |     4,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     77,9 | -2,6 p |       75,7 |   3,1 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| EUROOPAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    347,7 |   -2,7 |    2 443,9 |    -2,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    718,3 |    3,0 |    5 007,1 |    -3,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    474,9 |   -3,9 |    3 391,3 |    -2,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     66,1 | -4,8 p |       67,7 |   1,0 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| POHJOIS-AMERIKAN REITTILIIKENNE   |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     15,9 |  -27,5 |      103,4 |    -9,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    121,6 |  -22,8 |      846,0 |    -6,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    105,0 |  -27,5 |      682,8 |    -9,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     86,4 | -5,6 p |       80,7 |  -2,5 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| AASIAN REITTILIIKENNE             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    122,1 |    9,0 |      847,2 |    11,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  1 024,5 |    8,8 |    7 542,9 |     5,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    890,5 |    8,6 |    6 186,7 |    11,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     86,9 | -0,2 p |       82,0 |   5,0 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| KOTIMAAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     90,4 |    5,3 |      817,7 |    -7,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |     81,5 |   10,4 |      749,1 |    -8,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     45,2 |    0,4 |      443,4 |    -8,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     55,4 | -5,5 p |       59,2 |  -0,3 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| LOMALIIKENNE                      |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     68,2 |  -13,8 |      614,3 |   -22,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    261,9 |  -13,2 |    2 779,8 |   -27,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    215,3 |   -9,5 |    2 461,1 |   -25,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     82,2 |  3,4 p |       88,5 |   2,5 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| RAHTILIIKENNE                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti reittiliikenteessä yhteensä |  9 372,1 |   22,3 |   69 495,5 |    28,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Euroopan rahtiliikenne tn       |  1 938,2 |   35,3 |   14 048,3 |    18,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan rahtiliikenne  |    696,8 |   13,3 |    5 459,9 |    37,6 |
| tn                                |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Asian rahtiliikenne tn          |  6 547,9 |   21,4 |   48 495,9 |    32,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Kotimaan rahtiliikenne tn       |    189,2 |  -13,1 |    1 491,4 |   -17,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti lomaliikenteessä tn         |     70,7 |  -20,5 |      968,8 |    21,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtilento tn                     |  1 706,3 | 5150,4 |    6 870,0 |   596,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaisrahti- ja posti tn        | 11 149,1 |   43,3 |   77 334,3 |    38,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut rahtitonnikilometrit*    |     95,3 |   32,3 |      637,0 |    10,3 |
| milj.                             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |     67,8 |   48,7 |      466,0 |    46,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtiliikenteen                   |     71,1 |  7,8 p |       73,2 |  18,2 p |
| kokonaiskäyttöaste* %             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan                |     78,6 | 29,7 p |       85,2 |  32,1 p |
| rahtiliikenteen käyttöaste* %     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Aasian rahtiliikenteen          |     86,4 | 11,3 p |       87,2 |  21,6 p |
| käyttöaste* %                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------

- * Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia                                                           

- Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä)                                                              
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä                                                
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä                                                            
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä                                                            
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä           
- Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä         
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus tarjotuista tonnikilometreistä                                                              

Seuraava tilasto julkaistaan 7.10.2010.                                         

 

Finnair Oyj                                                                     

Viestintä                                                                       

7.9.2010                 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

 

Finnairin reittiliikenteen yksikkötuotto nousi kysynnän vahvistumisen myötä

 

Finnairin liikenne kasvoi syyskuussa alle prosentin edellisvuoden syyskuuhun verrattuna. Reittiliikenteessä kasvua oli lähes kolme prosenttia. Aasian-liikenne kasvoi hiukan alle kuusi prosenttia, Euroopan-liikenne puolitoista prosenttia ja kotimaanliikenne alle prosentin. Reittiliikenteen yksikkötuotto parani huomattavasti.

 

Finnairin reittiliikenteen yksikkötuotto henkilökilometriltä nousi heinä-syyskuussa runsaat 23 prosenttia edellisvuodesta. Merkittävimpänä tekijänä on liikematkustuskysynnän voimistuva kasvu Suomen ulkopuolisilla markkinoilla.

 

”Työmatkustuksen kysyntä on kasvanut, mikä on tervehdyttänyt hintatasoa. Viime vuonna myimme lentolippuja kampanjahinnoilla puolustaaksemme käyttöastetta. Keväästä alkaen kysyntä on vähin erin piristynyt”, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund sanoo.                           

 

”Finnairin asema maailmalla vahvistuu. Elokuussa ensimmäistä kertaa Finnairin historiassa Suomen myyntiyksikkö ei ollut suurin, vaan Japani myi enemmän, Haglund jatkaa.                                                                 

 

Matkustajakäyttöaste reittiliikenteessä laski noin kaksi prosenttiyksikköä, mutta pysyi edelleen hyvällä tasolla yli 74 prosentissa. Aasian-liikenteessä käyttöaste oli lähes 83 prosenttia.

 

Finnairin kuljettaman rahdin määrä kasvoi yli 41 prosenttia viime vuoden syyskuusta.                                           

 

Lomaliikenne väheni syyskuussa hiukan yli 11 prosentilla edelliseen syyskuuhun verrattuna, mikä johtuu Finnair-konsernin ulkopuolisten matkanjärjestäjien siirtymisestä käyttämään omaa lentokapasiteettiaan.

 

Finnairin lennoista 90 prosenttia saapui aikataulun mukaisesti syyskuussa, mikä oli prosenttiyksikön vähemmän kuin viime vuonna. Reittiliikenteen täsmällisyysprosentti oli lähes 91, mikä oli puolitoista prosenttiyksikköä matalampi edelliseen syyskuuhun verrattuna.

 

FINNAIRIN LENTOLIIKENTEEN SUORITTEET SYYSKUU 2010                               

--------------------------------------------------------------------------------
|                                   |  SYYSKUU | MUUTOS | TAMMI-SYYS |  MUUTOS |
|                                   |     2010 |      % |   KUU 2010 |       % |
--------------------------------------------------------------------------------
| KOKO LIIKENNE YHTEENSÄ            |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    652,3 |    1,4 |    5 478,8 |    -3,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  2 157,0 |    3,3 |   19 081,9 |    -4,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 615,9 |    0,7 |   14 781,2 |    -2,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     74,9 | -1,9 p |       77,5 |   1,9 p |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti ja posti tn                 | 12 091,2 |   41,2 |   89 425,5 |    38,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut tonnikilometrit          |    337,5 |    8,5 |    2 848,4 |    -5,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt tonnikilometrit            |    219,1 |   13,4 |    1 864,9 |     8,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaiskäyttöaste %              |     64,9 |  2,8 p |       65,5 |   8,0 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| REITTILIIKENNE YHTEENSÄ           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    587,3 |    3,0 |    4 799,6 |    -0,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  1 922,4 |    5,7 |   16 067,5 |     0,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 427,0 |    2,6 |   12 131,2 |     4,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     74,2 | -2,2 p |       75,5 |   2,4 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| EUROOPAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    341,9 |    2,5 |    2 785,8 |    -1,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    703,9 |    4,3 |    5 711,0 |    -3,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    462,7 |    1,5 |    3 854,0 |    -2,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     65,7 | -1,8 p |       67,5 |   0,6 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| POHJOIS-AMERIKAN REITTILIIKENNE   |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     13,3 |  -14,3 |      116,7 |    -9,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    117,6 |   -8,7 |      963,6 |    -6,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     87,9 |  -14,3 |      770,7 |    -9,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     74,7 | -4,9 p |       80,0 |  -2,8 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| AASIAN REITTILIIKENNE             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    111,8 |    6,0 |      959,0 |    10,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    989,5 |    8,2 |    8 532,4 |     5,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    816,7 |    5,7 |    7 003,4 |    11,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     82,5 | -2,0 p |       82,1 |   4,2 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| KOTIMAAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    120,4 |    4,0 |      938,1 |    -6,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    111,4 |    9,6 |      860,5 |    -6,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     59,8 |    0,6 |      503,1 |    -7,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     53,7 | -4,8 p |       58,5 |  -0,9 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| LOMALIIKENNE                      |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     65,0 |  -10,5 |      679,2 |   -21,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    234,6 |  -12,9 |    3 014,4 |   -26,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    188,8 |  -11,3 |    2 650,0 |   -24,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     80,5 |  1,4 p |       87,9 |   2,4 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| RAHTILIIKENNE                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti reittiliikenteessä yhteensä |  9 691,2 |   14,3 |   79 186,7 |    26,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Euroopan rahtiliikenne tn       |  1 978,4 |   12,9 |   16 026,8 |    17,7 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan rahtiliikenne  |    763,3 |    8,7 |    6 223,1 |    33,2 |
| tn                                |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Asian rahtiliikenne tn          |  6 731,5 |   16,5 |   55 227,4 |    30,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Kotimaan rahtiliikenne tn       |    218,0 |  -12,0 |    1 709,4 |   -16,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti lomaliikenteessä tn         |     69,5 |  -13,2 |    1 038,4 |    17,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtilento tn                     |  2 330,4 |   -    |    9 200,4 |   833,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaisrahti- ja posti tn        | 12 091,2 |   41,2 |   89 425,5 |    38,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut rahtitonnikilometrit*    |     99,4 |   47,1 |      736,5 |    14,1 |
| milj.                             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |     74,4 |   50,1 |      540,4 |    47,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtiliikenteen                   |     74,8 |  1,5 p |       73,4 |  16,5 p |
| kokonaiskäyttöaste* %             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan                |     89,0 | 20,7 p |       85,7 |  30,7 p |
| rahtiliikenteen käyttöaste* %     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Aasian rahtiliikenteen          |     91,5 |  7,6 p |       87,7 |  20,1 p |
| käyttöaste* %                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------

- * Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
- Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä)
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna
lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa
kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus tarjotuista tonnikilometreistä

     

 

Seuraava tilasto julkaistaan 9.11.2010.             

 

Finnair Oyj                                                                     

Viestintä                                                                       

7.10.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj - Lehdistötiedote

Finnairin bisnesluokan matkustus kasvaa

 

Kysynnän kasvu Finnairin reittiliikenteessä tasaantui lokakuussa. Myytyjen henkilökilometrien määrä kasvoi 2,4 prosenttia edellisvuoden lokakuusta. Aasian-liikenne kasvoi viisi prosenttia. Bisnesluokan matkustus kasvoi lähes 14 prosenttia, Aasian-liikenteessä yli 28 prosenttia. Bisnesluokan osuus koko matkustajamäärästä on noin kahdeksan prosenttia ja Aasian-liikenteessä yli 13 prosenttia.

 

Euroopan reittiliikenteen kasvu oli parin prosentin tuntumassa. Kotimaanliikenne laski 2,4 prosenttia, mutta kapasiteettia oli lisätty runsaat kymmenen prosenttia, mikä heikensi käyttöastetta seitsemän prosenttia 53 prosenttiin. Kotimaan osuus Finnairin liikenteestä on kolme prosenttia.

 

Reittiliikenteen matkustajakäyttöaste kansainvälisillä lennoilla oli lähes 78 prosenttia, runsaan prosentin alle viime vuoden lokakuun tason. Aasian-lennoilla matkustajakäyttöaste oli 86 prosenttia.

 

Lomaliikenteen kysyntä laski runsaat 16 prosenttia ja Finnair vähensi myös liikennelajin kapasiteettiaan 18,5 prosenttia, mikä paransi matkustajakäyttöastetta runsaat kaksi prosenttiyksikköä 84 prosenttiin.

 

Rahtikysyntä on edelleen kasvussa, mutta reittiliikenteen viiden prosentin kasvu on aiempaa vähäisempi viime vuoden lokakuun vahvoista vertailuluvuista johtuen. Rahtikoneliikenteen ansiosta Finnairin kuljettaman rahdin määrä oli kuitenkin 32 prosenttia yli viime vuoden lokakuun. 75 prosenttia Finnairin rahtikiloista liikkuu Aasian-liikenteessä.

 

FINNAIRIN LENTOLIIKENTEEN SUORITTEET LOKAKUU 2010

--------------------------------------------------------------------------------
|                                   |  LOKAKUU | MUUTOS | TAMMI-LOKA |  MUUTOS |
|                                   |     2010 |      % |   KUU 2010 |       % |
--------------------------------------------------------------------------------
| KOKO LIIKENNE YHTEENSÄ            |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    654,0 |   -1,6 |    6 132,8 |    -3,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  2 187,6 |    0,3 |   21 269,5 |    -4,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 697,1 |   -1,1 |   16 478,3 |    -2,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     77,6 | -1,1 p |       77,5 |   1,6 p |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti ja posti tn                 | 12 284,4 |   32,0 |  101 709,9 |    37,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut tonnikilometrit          |    338,2 |    5,0 |    3 186,6 |    -4,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt tonnikilometrit            |    228,1 |    9,8 |    2 093,0 |     8,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaiskäyttöaste %              |     67,5 |  3,0 p |       65,7 |   7,6 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| REITTILIIKENNE YHTEENSÄ           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    572,5 |    0,7 |    5 372,1 |    -0,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |  1 861,2 |    4,5 |   17 928,7 |     1,2 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |  1 423,9 |    2,4 |   13 555,1 |     4,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     76,5 | -1,5 p |       75,6 |   2,1 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| EUROOPAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    338,3 |    0,3 |    3 124,1 |    -1,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    714,8 |    8,4 |    6 425,8 |    -1,8 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    471,4 |    1,9 |    4 325,4 |    -1,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     65,9 | -4,2 p |       67,3 |   0,1 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| POHJOIS-AMERIKAN REITTILIIKENNE   |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     13,0 |  -13,0 |      129,8 |   -10,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |     99,4 |  -10,4 |    1 063,0 |    -6,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     85,9 |  -13,0 |      856,6 |   -10,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     86,4 | -2,6 p |       80,6 |  -2,8 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| AASIAN REITTILIIKENNE             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    111,4 |    3,6 |    1 070,4 |     9,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    950,1 |    2,9 |    9 482,5 |     5,1 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    815,8 |    5,1 |    7 819,1 |    10,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     85,9 |  1,8 p |       82,5 |   3,9 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| KOTIMAAN REITTILIIKENNE           |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |    109,8 |    1,0 |    1 047,8 |    -5,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |     96,8 |   10,6 |      957,4 |    -5,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |     50,9 |   -2,4 |      554,0 |    -7,3 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     52,5 | -7,0 p |       57,9 |  -1,5 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| LOMALIIKENNE                      |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajat 1000                  |     81,5 |  -15,0 |      760,7 |   -21,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut henkilökilometrit milj.  |    326,5 |  -18,5 |    3 340,9 |   -25,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt henkilökilometrit milj.    |    273,2 |  -16,3 |    2 923,2 |   -23,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Matkustajakäyttöaste %            |     83,7 |  2,2 p |       87,5 |   2,3 p |
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
| RAHTILIIKENNE                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti reittiliikenteessä yhteensä |  9 667,1 |    5,0 |   88 853,8 |    23,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Euroopan rahtiliikenne tn       |  2 102,2 |   10,7 |   18 128,9 |    16,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan rahtiliikenne  |    733,9 |   -1,8 |    6 957,1 |    28,4 |
| tn                                |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Asian rahtiliikenne tn          |  6 642,5 |    5,0 |   61 869,9 |    27,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Kotimaan rahtiliikenne tn       |    188,5 |  -21,5 |    1 897,9 |   -17,4 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahti lomaliikenteessä tn         |     26,0 |  -72,8 |    1 064,4 |     9,0 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtilento tn                     |  2 591,3 |   -    |   11 791,7 |  1095,9 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Kokonaisrahti- ja posti tn        | 12 284,4 |   32,0 |  101 709,9 |    37,6 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Tarjotut rahtitonnikilometrit*    |     99,4 |   41,9 |      835,8 |    16,9 |
| milj.                             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| Myydyt rahtitonnikilometrit milj. |     76,1 |   41,1 |      616,5 |    46,5 |
--------------------------------------------------------------------------------
| Rahtiliikenteen                   |     76,6 | -0,4 p |       73,8 |  14,9 p |
| kokonaiskäyttöaste* %             |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Pohjois-Amerikan                |     95,0 | 10,7 p |       86,6 |  28,9 p |
| rahtiliikenteen käyttöaste* %     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------
| - Aasian rahtiliikenteen          |     95,5 |  5,3 p |       88,4 |  18,6 p |
| käyttöaste* %                     |          |        |            |         |
--------------------------------------------------------------------------------

- * Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
- Muutos-%: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä)
- Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
- Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä
kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa
kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
- Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus tarjotuista tonnikilometreistä

 

Seuraava tilasto julkaistaan 8.12.2010.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.11.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Aasian-liikenne kasvoi kahdeksan prosenttia viime vuonna

 

Vuonna 2010 Finnairin Aasian-liikenne veti reittiliikenteen kahden ja puolen prosentin kasvuun edellisvuoteen verrattuna. Aasian-liikenne kasvoi kahdeksalla prosentilla. Matkustajia reittiliikenteessä kuljetettiin vuoden aikana 6,2 miljoonaa, mikä oli vajaan prosentin vähemmän kuin edellisvuonna. Aasian-liikenteessä Finnair kuljetti runsaat 1,2 miljoonaa matkustajaa.

 

”Olemme saaneet Aasian-liikenteen hyvin strategiamme mukaiseen kasvuun ja lippujen hintataso on myös kehittynyt parempaan suuntaan”, Finnairin talousjohtaja Erno Hildén kuvailee.

 

Finnairin reittiliikenteen yksikkötuotto henkilökilometriltä nousi vuoden viimeisellä neljänneksellä 15 prosenttia. Vahvan kolmannen neljänneksen ansiosta yksikkötuotto nousi koko viime vuonna yhdeksän prosenttia. Yksikkötuoton myönteinen kehitys johtuu ennen muuta liikematkustuksen lisääntymisestä Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä.

 

Finnairin lennoilla matkusti kaiken kaikkiaan 7,1 miljoonaa matkustajaa vuonna 2010, mikä oli neljä prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009. Islannin tulivuorenpurkauksen seurauksena ilmassa ollut tuhka rajoitti lentämistä keväällä, mikä yhdessä matkustamohenkilökunnan lakon ja lomaliikenteen vähenemisen kanssa painoi Finnairin kokonaisliikenteen vajaan neljän prosentin laskuun. Euroopan-liikenne väheni kaksi ja puoli prosenttia ja kotimaanliikenne hiukan yli neljä prosenttia viime vuonna.

 

Kapasiteettia sopeutettiin kuitenkin onnistuneesti kysynnän laskua vastaavasti, joten käyttöaste parani koko liikenteessä vajaalla prosenttiyksiköllä lähes 77 prosenttiin ja reittiliikenteessä runsaalla yhdellä prosenttiyksiköllä lähes 75 prosenttiin. Aasian-liikenteessä käyttöaste kipusi lähes kolme prosenttiyksikköä melkein 82 prosenttiin.

 

Finnairin kuljettaman rahdin määrä kasvoi 38 prosenttia vuonna 2010. Huima kasvuluku johtuu ennen kaikkea toukokuussa liikennöinnin aloittaneesta rahtikoneesta, mutta myös erityisesti Aasiassa piristyneestä rahtikysynnästä.

 

Joulukuun liikenneluvut painuivat alhaisiksi yli viikon kestäneen matkustamopalveluhenkilöstön lakon vuoksi. Liikenne väheni yli 26 prosenttia edellisvuoden joulukuuhun verrattuna. Rahti kuitenkin kasvoi myös joulukuussa yli 33 prosentilla, sillä rahtia lennettiin myös lakon aikana.

 

Joulukuussa myös täsmällisyys kärsi lakon vuoksi. Lennoista saapui aikataulun mukaisesti vajaat 58 prosenttia ja reittiliikenteessä täsmällisyys oli runsaat 59 prosenttia. Vertailuvuodenkin joulukuussa täsmällisyysluvut olivat alhaiset, joten parannusta oli sekä koko liikenteen että reittiliikenteen osalta yli seitsemän prosenttia.

 

 

Taulukko lehdistötiedotteessa

 

 

Seuraava tilasto julkaistaan 9.2.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.1.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

FINNAIRIN AASIAN-LIIKENNE VETÄÄ JA RAHDIN MÄÄRÄ KASVAA

 

FINNAIR OYJ                      PÖRSSITIEDOTE                            9.2.2011  09.00

 

 

Finnairin Aasian-liikenne kasvoi henkilökilometreissä mitattuna runsaat seitsemän prosenttia tammikuussa edellisvuoden tammikuuhun verrattuna. Reittiliikenne kasvoi runsaat viisi prosenttia ja koko liikenne yli kolme prosenttia.

 

”Kysyntä on kasvamaan päin, mutta kärsimme vielä jonkin verran matkustamohenkilöstön lakon heijastusvaikutuksista. Lisäsimme kapasiteettia kasvua ennakoiden, mutta henkilökilometrien kasvulukemat jäivät heijastusvaikutuksista johtuen vielä suhteellisen vaatimattomiksi. Tämän vuoksi matkustajakäyttöasteet laskivat”, Finnairin talousjohtaja Erno Hildén sanoo.

 

Aasian-liikenteessä tarjontaa lisättiin yli 20 prosentilla, jolloin käyttöaste laski vajaat yhdeksän prosenttiyksikköä runsaaseen 73 prosenttiin. Reittiliikenteen kapasiteettia kasvatettiin yli 16 prosenttia ja käyttöaste laski hiukan yli seitsemän prosenttia 67 prosenttiin.

 

Pohjois-Amerikan liikenne kasvoi reilut seitsemän prosenttia, Euroopan-liikenne kasvoi lähes kymmenen prosenttia ja kotimaanliikenne yli yhdeksän prosenttia tammikuussa henkilökilometreissä mitattuna. Käyttöasteet laskivat kaikissa reittiliikenteen lajeissa.

 

Lomaliikenne väheni hiukan yli kaksi prosenttia viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Lomaliikenteessä myös kapasiteettia vähennettiin yli kahdella prosentilla, joten käyttöaste nousi hiukan yli 93 prosenttiin.

 

Finnairin kuljettaman rahdin määrä kasvoi 41 prosenttia tammikuussa edellisvuoteen verrattuna. Rahdin kasvussa näkyy piristynyt kysyntä etenkin Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä sekä viime vuoden toukokuussa liikennöinnin aloittaneen rahtikoneen vaikutus.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys oli tammikuussa runsaat 71 prosenttia, mikä on yli 12 prosenttiyksikköä viimevuotista parempi. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli runsaat 73 prosenttia, mikä on myös yli 12 prosenttiyksikköä parempi kuin edellisvuoden tammikuussa.

 

 

Taulukko lehdistötiedotteessa

 

 

Seuraava tilasto julkaistaan 8.3.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.2.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnairin kaukoliikenne kasvaa

 

Finnairin liikenne kasvoi helmikuussa vajaat kolme prosenttia henkilökilometreissä mitattuna edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Eniten kasvua oli kaukoliikenteessä, Aasian-liikenteessä yli viisi prosenttia ja Pohjois-Amerikan-liikenteessä runsaat 29 prosenttia.

 

- Kysynnän vilkastuessa olemme lisänneet kapasiteettia kaukoreiteillemme. Osa lisätystä kapasiteetista siirtyy toukokuun lopussa avattavalle Singaporen-reitille, Finnairin talousjohtaja Erno Hildén sanoo.

 

Aasian-liikenteessä kasvun maltillisuus johtuu osin vielä matkustamohenkilökunnan lakon heijastusvaikutuksista, sillä ryhmämatkustus on vähäisempää. Myös kiinalainen uusi vuosi, joka sijoittui helmikuun alkuun, vähensi matkustusta Aasian-reiteillä.

 

Euroopan-liikenteessä kapasiteettia lisättiin kahdeksan prosenttia, mutta liikenteen määrä väheni noin prosentilla, joten käyttöaste laski vajaalla kuudella prosenttiyksiköllä. Kapasiteettilisäysten johdosta käyttöasteet odotetusti laskivat hiukan myös muissa liikennelajeissa lukuun ottamatta Pohjois-Amerikan-liikennettä.

 

Tammi-helmikuussa Finnairin lennoilla on matkustanut jo lähes 1,2 miljoonaa matkustajaa, mikä on yli kolme prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

 

Lomaliikenne väheni kahdella prosentilla. Kapasiteettia leikattiin vajaalla kahdella prosentilla, joten käyttöaste pysyi yli 94 prosentissa.

 

Finnairin lennoilla kuljetetun rahdin määrä kasvoi helmikuussa lähes 34 prosenttia edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Rahtikysyntä on piristynyt erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä ja luvuissa näkyy myös viime keväänä aloitettu liikennöinti rahtikoneella.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys oli helmikuussa runsaat 81 prosenttia, mikä on lähes 15 prosenttiyksikköä viimevuotista parempi. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli lähes 83 prosenttia, mikä on yli 14 prosenttiyksikköä parempi kuin edellisvuoden helmikuussa.

 

 

Taulukko lehdistötiedotteessa

 

 

Seuraava tilasto julkaistaan 8.4.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.3.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj Lehdistötiedote

Finnairin kaukoliikenne kasvaa

Seuraava tilasto julkaistaan 8.4.2011.

Finnair Oyj Viestintä 8.3.2011

 

Tämä tilasto ei kerro sitä että kaikenmaalaisia lentoyhtiöitä on alkanut lentää suoraan eri paikoista eri paikkoihin jonka myötä esim. PEK-reitille on hankalaa tänänpänä saada täyttä matkustajakuormaa kun muut vievät Euroopasta suoraan. Tsemppiä vaan Vinairlle mutta maalimassa näyttää olevan muitakin ahneita. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämä tilasto ei kerro sitä että

 

Nuo julkaistavat liikennetilastot ei kerro oikeastaan mistään mitään mistä voisi tehdä mitään johtopäätelmiä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo julkaistavat liikennetilastot ei kerro oikeastaan mistään mitään mistä voisi tehdä mitään johtopäätelmiä.   :)

 

Asia valitettavasti on juuri näin.

 

Toki kertoohan ne jos on aloitettu uusi reitti ja saatu lisää lentokilometrejä mutta eivät muista kertoa jos joku toinen reitti on lopetettu. Suuri sinivalkoinen yleisö vaan lukee suurilla sinivalkoisilla silmillään.

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo liikennetilastojen julkistukset on eräänlainen silmänlume. Niissä yhtiöllä on mahdollisuus tuoda vanhentunutta tietoa, josta ei pysty päättelemään taloudellista kehitystä millään tavalla, yleisölle mahdollisimman positiivisessa mielessä. Otsikointi on Finnairin tapauksessakin lähes aina vaan kasvua ja laajentumista mutta yhtiön taloudellista tilaa tai ennustetta tulevasta nuo turhat julkistukset ei kerro koskaan. Siksi olenkin ihmetellyt jo kauan miksi noin turhia asioita julkaistaan kuukausittain kun olisi tärkeämpiäkin asioita mitä sijoittaja haluaa tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Yhtiö otsikoi liikennetiedotteensa toiveikkaasti ”Finnairin kaukoliikenne kasvaa”, mutta otsikon alta löytyneissä luvuissa ei ole hurraamista. Ne osoittavat, ettei yhtiön palvelusten kysyntä pysynyt alkuunkaan voimakkaasti lisätyn tarjonnan perässä.

 

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/finnairin-ongelmat-kasvavat-entista-tyhjemmat-koneet-lentavat-entista-kalliimmilla-kustannuksilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo liikennetilastojen julkistukset on eräänlainen silmänlume. Niissä yhtiöllä on mahdollisuus tuoda vanhentunutta tietoa, josta ei pysty päättelemään taloudellista kehitystä millään tavalla, yleisölle mahdollisimman positiivisessa mielessä. Otsikointi on Finnairin tapauksessakin lähes aina vaan kasvua ja laajentumista mutta yhtiön taloudellista tilaa tai ennustetta tulevasta nuo turhat julkistukset ei kerro koskaan. Siksi olenkin ihmetellyt jo kauan miksi noin turhia asioita julkaistaan kuukausittain kun olisi tärkeämpiäkin asioita mitä sijoittaja haluaa tietää.

 

Ihan mielenkiinnosta - voitko laittaa listaa noista tärkeämmistä asioista joita sijoittajille tulisi kertoa?

 

Liikennetilastot kertovat erittäin paljon oleellista tietoa jokaiselle yhtiöstä kiinnostuneelle. Samoin 10 pv vanha tieto ei nyt kovin vanhentunutta kai ole - tilaston tekeminen etukäteen olisi kait jo ennustamista - mikä sekin on ihan oleellinen juttu ja myös aika transparenttia pörssiyhtiöissä.

 

Se miten asiat viestitään on eri juttu - jokainen lukee tavallaan. Ihan niin kun Raivio on tehnyt...  

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Liikennetilastot kertovat erittäin paljon oleellista tietoa jokaiselle yhtiöstä kiinnostuneelle.

 

Kuten mitä?

 

Ihan mielenkiinnosta - voitko laittaa listaa noista tärkeämmistä asioista joita sijoittajille tulisi kertoa?

 

Ihan perusasia olisi se onko päättyneessä kuukaudessa tehty rahaa vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten mitä?

 

Liikennesuoritteet yksilöidysti. Yritä selvittää vastaavat tiedot vaikka Air Finlandista...

 

Ihan perusasia olisi se onko päättyneessä kuukaudessa tehty rahaa vai ei.

 

Eikö Q-taso+tulosohjaus riitä, jos yhtiön toteuma poikkeaa huomattavasti suuntaan tai toiseen niin informaatio päivitetään kesken kauden.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Maaliskuu 2011 Liikennetiedot

 

FINNAIR OYJ   PÖRSSITIEDOTE   8.4.2011   09.00

 

Japanin sekä Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan tilanne vaikutti maaliskuun kysyntään

 

Japanin-katastrofin vaikutukset näkyivät maaliskuussa erityisesti Euroopasta Aasiaan suuntautuvassa kysynnässä, mutta heijastuivat myös Aasian-liikenteen kysyntään.

 

– Kokonaiskäyttöasteet laskivat, koska kysyntä oli odotettua heikompaa muun muassa Japanin tilanteen vuoksi. Tämä näkyi paitsi Aasian-lentojen kysynnässä myös Euroopan-lennoilla syöttöliikenteen laskuna. Finnairin ensimmäinen vuosineljännes on erityisesti kaukoliikenteessä kausiluonteisesti vuoden heikoin, ja tänä vuonna kysyntä suhteessa lentokapasiteettiin oli keskimääräistä kausiluonteisuutta jonkin verran heikompi. Kesäliikennekauden alusta osa kapasiteetistamme siirtyy uudelle Singaporen-reitillemme, Finnairin talousjohtaja Erno Hildén sanoo.

 

Kotimaanliikenteen kapasiteettimuutos johtuu pääasiassa Finnish Commuter Airlinesin kanssa tehdyn, syöttöliikennettä koskevan ostosopimuksen muutoksista. Tämän myötä aiemmin Finncomm-koodilla lennetyt lennot on laskettu mukaan Finnairin tuotantoon. Lentovuoroja lisättiin hieman vilkkaimmin liikennöidyille reiteille.

 

Egyptin, Tunisian ja Libyan levottomuuksien vuoksi lomaliikenteen Egyptin- ja Tunisian matkat peruttiin loppukaudelta lähes kokonaan. Vapautunutta kapasiteettia pyrittiin ohjaamaan Kanarian-matkoihin, mutta vain osa kysynnästä kyettiin ohjaamaan muihin kohteisiin.

 

Japanin, Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan tilanne hidasti myös rahtikysynnän kasvua. Rahdin kasvuluvuissa näkyy viime keväänä aloitettu rahtikoneliikennöinti.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyyden positiivinen kehitys jatkui maaliskuussa; 84,6 % kaikista lennoista saapui aikataulussa, kun se edellisvuoden maaliskuussa oli 81,8 %. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 86 %.

 

 

Taulukko pörssitiedotteessa

 

 

Seuraava suoritetilasto julkaistaan 9.5.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.4.2011

 

 

EDIT:

 

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Finnair täydentää aikaisemmin julkaistuja maaliskuun liikennetietoja

 

FINNAIR OYJ  PÖRSSITIEDOTE  8.4.2011  14.00

 

Finnairin reittiliikenteen yksikkötuotto henkilökilometriltä nousi tammi-maaliskuussa kahdeksan prosenttia edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

 

Julkaistut liikenneluvut:

http://www.finnairgroup.com/linked/fi/sijoittajat/Monthly_traffic_data_MARCH_2011FI.pdf

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.4.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Huhtikuu 2011 Liikennetiedot

 

Japanin, Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän vaikutukset näkyivät huhtikuun kysynnässä, tuhka vaikutti viime vuoden vertailulukuihin

 

FINNAIR OYJ  LEHDISTÖTIEDOTE  9.5.2011  09.00

 

Japanin tilanne vaikutti huhtikuussa Aasian liikenteen kysyntään.

 

– Kokonaiskäyttöasteet pysyivät edelliskuukauden tasolla muun muassa Japanin tilanteen pitkittymisen vuoksi. Japanin tilanteen epävarmuus vähensi selvästi Euroopasta Japaniin suuntautuvaa kysyntää huhtikuussa. Lomaliikenteessä Tunisian ja Egyptin tilanne vaikutti suhteellisesti vielä maaliskuutakin voimakkaammin, sillä peruttujen lentosarjojen oli tarkoitus jatkua pääsiäisen yli ja pääsiäinen ajoittui tänä vuonna huhtikuun loppuun, Finnairin talousjohtaja Erno Hildén sanoo.

 

Kapearunkoliikenteessä oli kaukoliikenteen odotettuun kasvuun varauduttaessa keskimääräistä konekokoa kasvatettu lentämällä osa aiemmin Embraer kalustolla operoidusta liikenteestä suuremmilla Airbus-koneilla. Myös 11. vastaanotettu Embraer 190 tuli liikenteeseen 1.4.2011. Kysynnän jäätyä odotettua heikommaksi nämä tekijät vaikuttivat heikentävästi käyttöasteisiin Euroopan ja kotimaan liikenteessä.

 

Viime vuoden huhtikuussa Islannin tulivuorenpurkauksen aiheuttama Euroopan ilmatilan sulkeminen pysäytti Finnairin koko liikenteen viikoksi. Näin ollen kumpikaan kohdekuukausi ei edusta normaalitilannetta, joten lukujen mielekäs vertailu on haasteellista.

 

Kesäliikennekausi alkoi Finnairin liikenteessä 27.3.2011. Huhtikuun aikana avattiin reittilennot Nizzaan, Ljubljanaan, Lissaboniin, Krakovaan ja Venetsiaan. Lisäksi vuoroja lisättiin Gdanskiin, sekä Stuttgartiin. Nizzan lento on aiemmin operoitu lomalentona.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys säilyi huhtikuussa hyvällä tasolla; 86,5 % (87 %) kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 86,9 % (88,6 %).

 

Taulukko lehdistötiedoteessa

 

Seuraava suoritetilasto julkaistaan 7.6.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.5.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Toukokuu 2011 liikennetiedot

 

FINNAIR OYJ  PÖRSSITIEDOTE  7.6.2011  09.00

 

Finnairin liikenne kasvoi henkilökilometreillä mitattuna toukokuussa noin 7 prosenttia viime vuoden toukokuuhun nähden. Kapasiteetti kasvoi kokonaisuudessaan noin 9 prosenttia, Aasian-liikenteessä yli 10 prosenttia. Aasian liikenteen kasvun vuoksi myös Euroopan syöttöliikennekapasiteettia kasvatettiin muun muassa lisäämällä suuremmilla koneilla operoitavan liikenteen osuutta. Lisäksi laivastoon liittyi aiemmin tämä vuonna kaksi Embraer 190 -konetta.

 

Kaukoliikenteen liikematkustuskysyntä on kehittynyt positiivisesti, ja business-luokan matkustus kasvoi toukokuussa erityisesti Aasian-liikenteessä. Finnair aloitti päivittäiset reittilennot Singaporeen 30.5.. Yhtiö liikennöi nyt reittilentoja 10 Aasian kohteeseen.

 

Japaniin suuntautuva kysyntä jatkaa edelleen normaalia alemmalla tasolla, mutta liikematkustus Japaniin on elpymässä. Japanista Eurooppaan suuntautuva matkustus on edelleen hyvällä tasolla. Keskimäärin noin 70 % Finnairin Japanin reittien vuosittaisista matkustajista on japanilaisia.

 

Pohjois-Amerikan liikenteessä avattiin 26.5. suorat reittilennot Torontoon. Reittiä on aikaisemmin operoitu kesäkaudella lomalentona. Torontoon lennetään viidesti viikossa.

 

Kotimaanliikenteessä markkinoilla on ylikapasiteettia, mikä ilmenee edellisvuotta heikompina käyttöasteina. Finnairin kotimaanliikenteen kapasiteettimuutos johtuu pääasiassa muutoksista Finnish Commuter Airlinesin operoimassa syöttöliikenteessä. Tämän myötä Finncommin aiemmin itse operoimia lentoja on tänä vuonna otettu Finnairin tuotantoon.

 

Lomaliikenteessä osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä on lennetty kesäkauden alusta lähtien reittilentona. Lomaliikenteen laskennallinen kapasiteettimuutos johtuu pääasiassa tästä muutoksesta.

 

Islantilaisen Grímsvötn-tulivuoren purkauksen aiheuttama tuhkapilvi ei vaikuttanut merkittävästi Finnairin liikenteeseen toukokuussa. Joitakin Pohjois-Saksan lentoja kuitenkin peruttiin kohdekenttien sulkemisen vuoksi, ja lisäksi osa kaukolennoista myöhästyi jonkin verran reititysmuutosten vuoksi. Näistä uudelleenreitityksistä huolimatta Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys oli toukokuussa hyvällä tasolla: 88,9 % (87,4 %)kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 89,4 % (88,5 %).

 

Taulukko lehdistötiedotteessa

 

Seuraava suoritetilasto julkaistaan 7.7.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.6.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Kesäkuu 2011 liikennetiedot

 

FINNAIR OYJ   PÖRSSITIEDOTE   7.7.2011   09.00

 

Finnairin liikenne kasvoi henkilökilometreillä mitattuna kesäkuussa 13,3 prosenttia viime vuoden kesäkuuhun nähden, kun taas kapasiteetti kasvoi kokonaisuudessaan 15,8 prosenttia. Aasian-liikenteessä kapasiteetti kasvoi yli 30 prosenttia lähinnä Singaporen reitin avauksen myötä.

 

"Kaukoliikenteen liikematkustuskysyntä kehittyi myönteisesti myös kesäkuussa, business-luokan matkustus kasvoi kesäkuussa erityisesti Aasian-liikenteessä. Kokonaisuudessaan reittiliikenteen business-luokan kysyntä kasvoi viidenneksen toisen vuosineljänneksen aikana. Myös Japaniin suuntautuva liikematkustus on elpymässä, vaikka kysyntä on edelleen selvästi viime vuotta alemmalla tasolla. Matkustus Japanista Eurooppaan säilyi hyvällä tasolla. Kokonaiskapasiteetin merkittävästä kasvusta huolimatta käyttöasteemme laski vain hieman edellisvuoteen nähden,” toteaa Finnairin talousjohtaja Erno Hilden.

 

Liikematkustuksen myönteisestä kehityksestä huolimatta Finnairin liikenteen yksikkötuotto henkilökilometriltä oli toisella vuosineljänneksellä samalla tasolla kuin edellisvuonna. Reittiliikenteen yksikkötuotto laski 1,1 prosenttia. Yksikkötuoton kehitykseen vaikuttivat huhti-kesäkuussa erityisesti Japanin ja Lähi-idän -alueiden tilanteet. Lisäksi Suomen sisäisen liikenteen ylikapasiteetti painoi kotimarkkinoiden yksikkötuottoa.

 

Lomaliikenteessä osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä on lennetty kesäkauden alusta lähtien reittilentona. Lomaliikenteen laskennallinen kapasiteettimuutos johtuu näiden muutosten lisäksi Lähi-idän levottomuuksien aiheuttamista Egyptin ja Tunisian lentosarjojen peruutuksista.

 

Kuljetetun rahdin määrä kasvoi toisella vuosineljänneksellä 10,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys oli kesäkuussa 82,6 % (87,3 %) kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 83,5 % (88,7 %). Täsmällisyyteen vaikuttivat muun muassa lennonjohdon rajoitukset suomessa sekä rajatarkastuksen ruuhkautuminen Helsinki-Vantaalla.

 

Taulukko pörssitiedotteessa

 

Seuraava tilasto julkaistaan 8.8.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.7.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Heinäkuu 2011 Liikennetiedot

 

Finnairin reittiliikenne kasvoi Aasian vetämänä 23,9 prosenttia

 

FINNAIR OYJ  PÖRSSITIEDOTE  8.8.2011  09.00

 

Finnairin liikenne kasvoi henkilökilometreillä mitattuna heinäkuussa 14,6 prosenttia viime vuoden heinäkuuhun nähden, kun kapasiteetti kasvoi kokonaisuudessaan 14,7 prosenttia. Aasian-liikenteessä kapasiteetti kasvoi lähes 30 prosenttia ja liikenne henkilökilometreillä mitattuna 26 prosenttia. Pääasiassa uuden Singaporen reitin vauhdittaman Aasian kasvun ansiosta, Finnairin kokonaisreittiliikenne kasvoi 23,9 prosenttia.

 

"Liikematkustuskysyntä jatkoi myönteistä kehitystään heinäkuussa erityisesti Aasian-liikenteessä. Perinteisesti liikenteellisesti vahvan kolmannen vuosineljänneksen alussa myös matkustajakäyttöasteet olivat lähes edellisvuoden tasolla tarjonnan kasvusta huolimatta. Myös Japaniin suuntautuva kysyntä koheni,” toteaa Finnairin talousjohtaja Erno Hilden.

 

Lomaliikenteessä osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä on lennetty kesäkauden alusta lähtien reittilentona. Lomaliikenteen laskennallinen kapasiteettimuutos johtuu pääasiassa näistä muutoksista. Vastaava liikenne näkyy kasvuna Euroopan ja Pohjois-Amerikan liikenteessä.

 

Rahtikapasiteetti kasvoi 10,2 prosenttia, mutta liikenne myydyltä tonnikilometriltä laski 1,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys oli heinäkuussa 79 % (85,7 %). Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 80,2 % (87,3). Saapumistäsmällisyyden heikentyminen johtui pääasiassa lennonjohdon ilmatilarajoituksista Suomessa ja Euroopassa.

 

Taulukko pörssitiedotteessa

 

Seuraava tilasto julkaistaan 8.9.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.8.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

Elokuu 2011 Liikennetiedot

 

Finnairin liikenne kasvoi henkilökilometreillä mitattuna elokuussa 11,1 prosenttia viime vuoden elokuuhun nähden, kun kapasiteetti kasvoi kokonaisuudessaan 13,3 prosenttia. Aasian-liikenteessä Finnairin kapasiteetti kasvoi 28,7 prosenttia ja liikenne henkilökilometreillä mitattuna 20,3 prosenttia.

 

"Lomamatkustus jatkui elokuussa vahvana, mikä kohensi Euroopan sisäisen liikenteen ja lomaliikenteen matkustajakäyttöasteita. Vapaa-ajan matkustajat täyttivät myös Pohjois-Amerikan lentoja. Aasian liikenteessä matkustajakäyttöasteet laskivat keskimääräistä alhaisemman liikematkustuskysynnän vuoksi. Japanista Eurooppaan suuntautuva kysyntä on palautunut lähes entiselleen ja Japanin reittien käyttöasteet ovat hyvällä tasolla. Euroopasta Japaniin suuntautuva kysyntä elpyy selvästi hitaammin.” toteaa Finnairin talousjohtaja Erno Hilden.

 

Lomaliikenteen laskennallinen kapasiteettimuutos johtuu siitä, että kesäkauden alussa osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä muutettiin reittilennoiksi. Vastaava liikenne näkyy kasvuna Euroopan ja Pohjois-Amerikan liikenteessä.

 

Rahtikapasiteetti kasvoi 27,8 prosenttia ja liikenne myydyltä tonnikilometriltä 18,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys palasi elokuussa edellisvuoden tasolle: 90,4 % (90,1 %) kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 90,8 % (90,8).

 

Taulukko lehdistötiedotteessa

 

Seuraava liikennetilasto julkaistaan 7.10.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.9.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Syyskuu 2011 liikennetiedot

 

FINNAIR OYJ  PÖRSSITIEDOTE  7.10.2011  09.00

 

Finnairin liikenne kasvoi syyskuussa henkilökilometreillä mitattuna noin 12 prosenttia edellisvuoteen nähden, kun kokonaiskapasiteetti kasvoi 14,7 prosenttia. Finnairin Aasian liikenteen kapasiteetti kasvoi 28,2 prosenttia ja liikenne henkilökilometreillä mitattuna 19,5 prosenttia; käyttöaste laski 5,6 prosenttia.

 

"Syyskuun liikenteen kasvu oli ennakoitua heikompaa, eikä liikematkustus Euroopasta ole kehittynyt odotustemme mukaisesti Euroopan lomakauden jälkeen. Aasian liikenteessä koneemme lensivät aikaisempaa tyhjempinä ja tämä heijastui myös yksikkötuottoihin: kolmannen vuosineljänneksen tuotto tarjottua henkilökilometriä kohti laski 3,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lomaliikenteen käyttöaste oli yhä tavoiteltua heikompi, vaikka se parani hieman edellisvuodesta.” toteaa Finnairin talousjohtaja Erno Hilden.

 

Lomaliikenteen laskennallinen kapasiteettimuutos johtuu kesäkauden alussa tehdystä muutoksesta, jossa osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä muutettiin reittilennoiksi. Vastaava liikenne näkyy kasvuna Euroopan ja Pohjois-Amerikan liikenteessä.

 

Rahtikapasiteetti kasvoi 26,1 prosenttia ja liikenne myydyltä tonnikilometriltä 11,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys parani syyskuussa edellisvuoteen nähden: 90,9 % (89,9 %) kaikista lennoista saapui aikataulussa. Reittilentojen saapumistäsmällisyys oli 91,7 % (90,5).

 

Taulukko lehdistötiedotteessa

 

Seuraava liikennetilasto julkaistaan 8.11.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

7.10.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Lokakuu 2011 Liikennetiedot

 

FINNAIR OYJ  PÖRSSITIEDOTE  8.11.2011  09.00

 

Finnairin liikenne kasvoi lokakuussa henkilökilometreillä mitattuna 9,1 prosenttia edellisvuoteen nähden, kun kokonaiskapasiteetti kasvoi 14,8 prosenttia. Aasian liikenteen kapasiteetti kasvoi 26,9 prosenttia ja liikenne henkilökilometreillä mitattuna 14,1 prosenttia.

 

”Euroopan liikematkustuskysynnän kasvu hiipui selvästi lokakuussa. Erityisen huolestuttavaa on, että maailmantalouden epävarmuus on alkanut vaikuttaa kysyntään myös Aasiassa. Käyttöasteet laskivat lähes kaikissa liikennelajeissa epävakaan taloustilanteen vuoksi ja kokonaiskäyttöaste painui lähes neljä prosenttia edellisvuodesta.” Finnairin talousjohtaja Erno Hilden toteaa.

 

Lomaliikenteen käyttöaste laski lokakuussa 4,2 prosenttia edellisvuodesta markkinoiden ylitarjonnan vuoksi.  Tilausliikenteen laskennallinen kapasiteettivähennys on pääosin seurausta kesäkauden alussa tehdystä muutoksesta, jossa osa aiemmin lomalentoina operoiduista reiteistä muutettiin reittilennoiksi. Näiden reittien kokonaiskapasiteetti ei ole olennaisesti muuttunut edellisvuoteen nähden.

 

Kasvava talouden epävarmuus hidasti rahtikysynnän kasvua ja painoi käyttöasteita. Tarjotut tonnikilometrit kasvoivat 20,3 prosenttia ja myydyt tonnikilometrit 7,4 prosenttia. Kuljetetun rahdin ja postin määrä kasvoi 8,5 prosenttia. Kokonaiskäyttöaste oli 68,4 prosenttia.

 

Finnairin lentojen saapumistäsmällisyys oli erinomainen myös lokakuussa: 90,8 prosenttia (90,1 prosenttia) kaikista reittilennoista saapui aikataulussa. Reittilennoista 91,9 prosenttia saapui aikataulussa (91,4 prosenttia).

 

Taulukko pörssitiedotteessa

 

Seuraava tilasto julkaistaan 8.12.2011.

 

Finnair Oyj

Viestintä

8.11.2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään