Kirjoitettu Helmikuu 12, 2005 Lähes neljäkymmenen vuoden ajan piti istumani kymmeniä tuhansia lentomaileja erilaisissa lentokoneissa ennen kuin pääsin kokemaan ylösvedon livenä. Tänään klo 06:22 olimme finaalin loppuvaiheessa, ehkä noin 300-500 jalan korkeudessa, kun koneemme MD11 (OH-LGB, mikäli tulkitsin tunnuksen oikein) kiihdytti takaisin ylös. En istunut ikkunalla, joten korkeusarviointini olkoon ehdottomasti vain arvio! Noin minuutin nousun jälkeen kapteeni Rissanen palveli matkustajiaan sekä henkilökuntaansa rauhallisella ja harkitulla ilmoituksella, josta selvisi, että ylösvedon syynä oli kiitoradalta poistumassa ollut toinen kone. Klo 06:30 laskeuduimme tyylikkäästi samaiselle 22L kiitoradalle. Kieltämättä vihlaisi vatsanpohjasta, kun suunta odotetun kosketuksen sijasta olikin ylöspäin. Kierrokset ärähtivät yksitoistasen kolmesta voimanlähteestä ja liikkuvat palautuivat kuoreensa. Hetkisen ajaksi matkustamossa tuli jokseenkin hiirenhiljaista, mutta kapteenin varma esiintyminen nollasi jännittyneen tilanteen. Kotiin oli jälleen tosi kiva tulla. Sydäntalven vietto aurinkoisessa Thaimaassa sai mieleenpainuvan päätöksen - lähes kaksi laskeutumista yhden lipun hinnalla. T. Jukka Turvallisesti kotona, EFHK 12.2. klo 06:40 (kuva JL) [ Attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2005 Vau olisi varmaan joskus itsekkin jännittävä kokea ylösveto ehkäpä jo hiihtolomalla jos Mädäri sattus vetämään ylös Helsinki-Vantaalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2005 Eihän vaan ollu ruotsalaisia toimittajia mukana? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2005 Juupa. V.2000 Lufthansan A300 teki ylösvedon Thessalonikissa. Kreikkalais nainen (yli 60 ihan varmasti) itkien tarttu mun jalkaan kiinni huutaen kauhusta... Vähän sitä ennen olin käyny ohjaamossa ja juteltiin kipparin kanssa mm. siitä, että lähestytään kenttää vuorten päältä jne. - vinkkasi silmää koneesta poistuttaessa - tosin ylösvedon syytä en tiedä vieläkään... Brasilian Natalissahan näitä ylösvetoja oli kaks ennen kuin laskeuduttiin - ja sillonkin päin peetä...pitkäks... Mut on se tavallaan rajumpi toimenpide matkustamosta käsin kuin siitä, että olis ite tyrkkäämässä tehoja täysille ohjaamossa. TLi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2005 Mut on se tavallaan rajumpi toimenpide matkustamosta käsin kuin siitä, että olis ite tyrkkäämässä tehoja täysille ohjaamossa. Ja nimenomaan siksi että sitä osaa harvemmin mitenkään ennakoida. Matkustamon puolella on epämiellyttäävä istua vöihin hirtettynä, ja on turhauttava fiilis joutua uuteen kierrokseen. Kerran ollessani Thain lennolla Chengduun näkyvyys oli niin kehno että jouduttiin tekemään muistaakseni kolme ylösvetoa ennenkuin lopulta päästiin maahan. Oma arvaukseni on että varakentälle lähtö keskellä Kiinaa olisi ollut sellainen byrokraattinen show että mielummin runtattiin lähestyminen ja lasku vaikka väkisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 2, 2012 Iltalehti sai taas näyttävän otsikon. Sharm-el-sheikin kone katsoi parhaaksi vetää ylös ja jatkaa Pirkkalaan laskuun. Aika paha myräkkä lie ollut? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012010215031301_uu.shtml EFHK 022120Z 13016KT 3500 -RASN BKN004 00/M00 Q0999 15590394 BECMG 5000 EFHK 022050Z 13017KT 2500 -SN DRSN BKN005 00/M01 Q0999 15590394 BECMG 3000 BKN004 EFHK 022020Z 13016KT 2000 SN DRSN VV008 M00/M01 Q0999 15590394 BECMG 3000 -SN EFHK 021950Z 13018KT 1800 SN DRSN VV008 M00/M01 Q0999 15590392 BECMG 3000 -SN Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 2, 2012 Et sitten yhtään vanhempaa thrediä löytänyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2012 Ilta-Sanomat vetää kyllä taas pohjat draaman vääntämisessä: http://www.iltasanomat.fi/matkat/finnairin-kone-vedettiin-akisti-ylos-helsinki-vantaalla---lentoemannalta-pysayttava-kommentti/art-1288439434084.html Eipä tässä oikein tiedä pitäisikö näille jutuille itkeä vaiko nauraa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2012 http://www.iltasanomat.fi/matkat/finnairin-kone-vedettiin-akisti-ylos-helsinki-vantaalla---lentoemannalta-pysayttava-kommentti/art-1288439434084.html Eipä tässä oikein tiedä pitäisikö näille jutuille itkeä vaiko nauraa... Onhan siellä huolestunut kommentti: "Mukana ollut tyttäreni soitti juuri ja kertoi, että Helsinki-Vantaan kentällä koneen siipi oli osua maahan laskussa ja kone vedettiin ylös viime hetkellä!. Ja Pirkkalassa koneen oli pakko laskeutua heti kun polttoaine oli aivan lopussa. Kone tuli nokakkamerasta katsottuna kentälle aivan kiitoradan sivusta keskelle kiitorataa sen pituussuunnassa!!! Siis kahdesti oli SUURONNETTOMUUS lähellä, kai tämä tutkitaan perinpohjin, Finnair?" Vastausta yhä etsii kysymys "itkeäkkö vai nauraa". Edit: Niin, en halua väheksyä kirjoittajan pelkoa, etenkin kun tuo koneen nokkakamera antaa sivutuulella "mielenkiintoisen" näkemyksen laskeutumisesta. Mutta ehkä hieman ylireagointia. Noh, onneksi tällä foorumilla ei moista tapahdu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2012 Onhan siellä huolestunut kommentti: "Mukana ollut tyttäreni soitti juuri ja kertoi, että Helsinki-Vantaan kentällä koneen siipi oli osua maahan laskussa ja kone vedettiin ylös viime hetkellä!. Ja Pirkkalassa koneen oli pakko laskeutua heti kun polttoaine oli aivan lopussa. Kone tuli nokakkamerasta katsottuna kentälle aivan kiitoradan sivusta keskelle kiitorataa sen pituussuunnassa!!! Siis kahdesti oli SUURONNETTOMUUS lähellä, kai tämä tutkitaan perinpohjin, Finnair?" Vastausta yhä etsii kysymys "itkeäkkö vai nauraa". Edit: Niin, en halua väheksyä kirjoittajan pelkoa, etenkin kun tuo koneen nokkakamera antaa sivutuulella "mielenkiintoisen" näkemyksen laskeutumisesta. Mutta ehkä hieman ylireagointia. Noh, onneksi tällä foorumilla ei moista tapahdu Muuten näille voisi nauraa mutta Iltalehmien ilmailujournalismin heikko taso alkaa jo ottaa sen verran kupoliin ettei enää naurata. Toki kaikki kunnia on myös annettava näille matkustajille jotha hakevat helpotusta oloonsa ja julkisuutta soittelemalla lehtiin heti kun koneen siipi heilahtaa. Jotta muut liikennemuodot eivät jäisi lehdistössä paitsioon, foorumilaiset voisivat alkaa tehdä vastaavia soittoja esimerkiksi paikallisbussien yllättävistä ja äkillisistä nopeudenpudotuksista eli liikennetermeillä jarrutuksista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2012 Mutta pittähän musitaa että kyseessä oli Finnairin lento, jos kyseesä oli si ollut vaikka AA:n lento, asiaa ei näin dramaattisesti kommentoitaisi Ilta-Lehdessä ja tuskin siitä ilmoittetaisiin lainkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 4, 2012 Mutta pittähän musitaa että kyseessä oli Finnairin lento, jos kyseesä oli si ollut vaikka AA:n lento, asiaa ei näin dramaattisesti kommentoitaisi Ilta-Lehdessä ja tuskin siitä ilmoittetaisiin lainkaan. Juu, eipä tainnut olla esim. noista (toisessa osiossa täälläkin dokumentoitu/kerrottu) Tapaninyön Norjan ylösvedoista ja diverttauksista uutisia iltabashoissa, vaikka Trondheimin lennot kääntyivät Osloon ja siellä ylösvedon jälkeen ottivat ja lähtivät Stavangeriin. Olisiko pitänyt soittaa Verdens Gangiin? Minua kun niin pelotti katsella sitä hommaa täällä kotona . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla