Pekka Potka

Blenheimin pyörän halkaisija?

6 viestiä aiheessa

Löytyisikö keneltäkään linkkiä tahi tarkkaa tietoa Blenheimin pyörän halkaisijalle?

 

Suomessa käytettiin sekä 12-12 että 12.25-12 -renkaita. Tikkakosken BL-200:lle (12.25-12) olen mitannut (kuvasta 12,25 tuuman leveyden mukaan) halkaisijaksi 82 cm. 12-tuumaiselle I-sarjan koneen pyörälle samalla 12 tuuman vanteella voin tietenkin laskea käypäisen mitan halkaisijalle edellisen mukaan. Mutta onko olemassa "virallista" mittaa? (Suomalaisessa Bristol Blenheim I Rakenneselostus -manuaalissa on mainittu vain rengaskoot, ja nekin väärällä tavalla eli 12x12 ja 12,25x12)

 

Britti/Kanada-koneissa on ollut myös 11-12-renkaita, joten se halkaisija ei käy. Tosin en ole onnistunut löytämään sitäkään... 

 

EDIT: Bristol Blenheim taitoa ja tekniikkaa antaa arvot II-sarjalle 918 x 306 mm. Joten sillä mennään, vaikka korkeus SA-kuvia katsellen isolta tuntuukin. Tässä kohtaa kirja ja Rakenneselostus-manuaali eroavat toisistaan, koska jälkimmäisessä on II-sarjalle annettu 12-12-rengas. Samalle vanteellehan nuo menivät, joten asia ei sen kummempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotanoin, en osaa vastata kysymykseesi mutta tuo merkintätapa jossa käytetään x lausutaan sitten x tai kertaa on vieläkin oikea tapa merkitä vanne, rengaskin merkittiin aikanaan tuolla tavalla joidenkin valmistajien toimesta.Nyt on siirrytty rengasmerkintöjen kohdalla väliviivaan tai pelkästään välilyöntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotanoin, en osaa vastata kysymykseesi mutta tuo merkintätapa jossa käytetään x lausutaan sitten x tai kertaa on vieläkin oikea tapa merkitä vanne, rengaskin merkittiin aikanaan tuolla tavalla joidenkin valmistajien toimesta.Nyt on siirrytty rengasmerkintöjen kohdalla väliviivaan tai pelkästään välilyöntiin.

 

Vastaus selvisi jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustavasti katsottuna löytyi seuraavanlaisia tietoja:

 

BL-104 (BL-I sarja) Puolustusministeriön luovuttaessa koneen Lentoasema 6:lle 4.8.1937: Ulkorengas: Dunlop matalapaine "12:00-12" (885x305). Nokian valmistamat matalapainerenkaat olivat mitoilla 12,25x12. BL-koneessa saattoi kummankin valmistajan renkaat olla saman aikaisesti käytössä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo! Tuo 885 mm on ainakin kuvia referenssinä käyttäen jo askel oikeaan suuntaan em. 918 mm:stä. Renkaiden sekakäytössä ei varmastikaan ollut ongelmia, koska eroa halkaisijassa oli ainakin nimellisesti vain neljäsosatuuma. Tärkeämpää oli saada rengaspaineet antamaan sama vierintävastus.

 

Olen uudenvuoden kieppeissä lähempänä Tikkakoskea, joten täytyy käydä mittaamassa, jos vain menemiset ja aukiolot osuvat yksiin. Jäin tässä liiaksi luottamaan, että voin laskea asian omista kuvistani. BL-200:n kumeissa lienee hyvin alhainen paine, jolloin ne eivät ole pullistuneet riittävästi ja saan vastaavasti liian pienen halkaisijan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumien kanssa on oltava varovainen:

 

 

img_3908.jpg.3ffbd323325812235163036d760977c7.jpg

 

Blenimin mittoja:

 

Pyörän koko Englannista toimitetussa BL-I sarjan BL-104:ssa vuonna 1937:

img_5338.jpg.d69a9519f4b693def08e63adcd728bd3.jpg

 

 

Pyörän koko BL-II sarjassa (valmistuslisenssin allekirjoituksen jälkeen 12.4.1938):

Kuvat: Kansallisarkisto

 

 

>img_3862.jpg.d5e97c245ef30ab756027ba964cb749f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään