Petri Lehtovirta

Sämpylähinnoittelu lentokentillä

23 viestiä aiheessa

Blogikirjoitus Markkinointi&Mainonta-lehdessä on kerännyt eilisen ja tämän päivän aikana paljon kommentteja:

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla ostin muovipussitetun juusto-ruissämpylän hintaan 6,20 eur ja Brämhultsin mehun 4,8 eurolla. Lähemmäs 5 euroa maksaneen kaurapuuron jätin kattilaan. Melko kallista.

 

Lentokentällä näyttääkin olevan käynnissä kahvila- ja ravintolapalveluiden kysynnän hintajouston laboratoriokoe: kuinka paljon hintoja voidaan nostaa niin, että aiheutuva kysynnän lasku on pienempi kuin korkeammista hinnoista syntyvä tulojen lisäys.

 

Finavia vastaa kentän palveluntarjoajien kilpailuttamisesta ja valitsemisesta, mutta toimijat vastaavat itse hinnoittelustaan. Tavoitteena on kilpailun ylläpitäminen, jotta laatu pysyy korkeana ja hinnat kilpailukykyisenä.

 

http://www.marmai.fi/blogit/lammolla_laaksonen/ryosto-lentokentalla-sampylan-hinta-karkasi-kasista-6609515

 

 

Keskustelu pyörii myös hyvillä kierroksilla, mm alkuperäistä artikkelia referoineen Uuden Suomen Facebookissa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä jos lentokentällä tarjottaisiinkin ilmaiseksi kaikille ulkomaisille matkustajille suomalaisista puhtaista raaka-aineista valmistettu tuore sämpylä ja Pauligin kahvit?

 

Jutut on kun vasemmistolla ja vihreillä eli keksitään miten muiden rahoja voitaisiin jakaa paljon ja leveällä suuttimella.

 

Siitä Laaksonen vaan maksamaan ensimmäiselle miljoonalle EFHK:n aasialaiselle läpimatkaajalle kahvit ja pullat kun on niin hyvä idea tullut päähän.

 

Mistä tämä Laaksonen saa ne ilmaiset sämpylät ja kahvit?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaiseksi en minäkään alkaisi noita jakelemaan, mutta onhan mehu ja sämpylä 11 eurolla ryöstämistä. Valistunut kuluttaja tosin voi äänestää lompakollaan ja jättää ostamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njooh.. 11€ sämpylästä ja mehusta, tai 5€ kaurapuurosta on lähinnä umpikusipäisen kapitalistin ultimaattista ahneutta. No, ei toki ole pakko maksaa mutta onhan tuollaiset ryöstöhinnat oikeasti aivan perseestä. Vai ryöstääkö Finavia kahvila- ja ravintoyrittäjiltä niin sikamaista tilavuokraa että tuotteiden hinta pitää nostaa noin korkeaksi että jää yrittäjällekin jotain kouraan? Veikkaan, että siinä on ehkä vähän molempia.

 

Onneksi alakerrassa on Burger King, sieltä saa mahan täyteen kohtuuhinnalla  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavialta taustaa asialle:

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2017/tiesitko-taman-lentokenttabisneksesta/

 

Tavarankäsittely vie lentoasemilla usein vähintään kaksin verroin aikaa, vaivaa ja rahaa kaupungin kulmakauppaan tai lähiravintolaan verrattuna. Liike- ja varastotilat ovat lentokentillä pieniä, ja niissä voidaan säilyttää kerralla vain pieniä määriä tavaraa ja raaka-aineita.

 

Kaikki porttialueella myytävät tuotteet on kansainvälisistä turvamääräyksistä johtuen läpivalaistava, joten kerralla kuljetettavat pakkauksetkin ovat pieniä.

...

 

Lentoliikenne on ainoa liikennemuoto, jota ei rahoiteta verovaroin. Suomen lentoasemainfrastruktuuri rahoitetaan puhtaasti Finavian liiketoiminnan tuotoilla, jotka koostuvat lentoyhtiöiltä perittävistä maksuista ja matkustajille myytävistä palveluista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaan tällä raudalla on monta seppää. Varmaan tuo tuotteiden käsittely on oikeasti kallista, mutta ei se voi mitenkään selittää tuota koko hinnaneroa. Kun omia eväitä, eli terminaalin ulkopuolelta ostettuja harva tuo sisään ja tarjoilu koneissa on tehty maksulliseksi / kalliiksi, niin miksi asemalla myytävistä sämpylöistä ei pyydettäisi niin paljoa kuin vain voi.  Tyhmähän se yrittäjä olisi joka ei tätä tekisi. Kun asiakkaalla ei ole oikeasti vaihtoehtoa, niin on pakko maksaa tai olla nälässä.

 

Toinen monopolijuttu on koneen vinitarjoilu. Turvastahan ei nesteitä voi viedä ja terminaalista ei voi ostaa viiniä (siis pientä pulloa) ja viedä koneeseen juotavaksi. Se varmaan rinnastetaan niihin isoihin tax-free pulloihin joista on lomalennoilla tullut hankaluuksia. Ainakin finskin koneissa Euroopan lennoilla viinivalikoima on pieni, kallis ja huono.  Toisaalta siinäkin, jos voi käyttää monopoliasemaansa hyväkseen, nin hulluahan olisi jättää se käyttämättä.

 

Näitä asioita ei julkisuudessa käsitellä kilpailunrajoituksina, vaan lentoturvallisuuskysymyksinä. Sen varjolla mikä tahansa kilpailunrajoitukseen johtava järjestely on hyväksyttävää, vai pitäisikö näin olla...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useita vuosia sitten ajattelin Heathrowlla lounastaa aamupäivällä koneenvaihtoa odottaessa. Ei löytynyt mitään kukkarolle sopivaa. Päätin säästää rahani kotimaiseen sapuskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun omia eväitä, eli terminaalin ulkopuolelta ostettuja harva tuo sisään ja tarjoilu koneissa on tehty maksulliseksi / kalliiksi, niin miksi asemalla myytävistä sämpylöistä ei pyydettäisi niin paljoa kuin vain voi.  Tyhmähän se yrittäjä olisi joka ei tätä tekisi. Kun asiakkaalla ei ole oikeasti vaihtoehtoa, niin on pakko maksaa tai olla nälässä.

 

Tässä kitetytyy ahneiden rahastus. Aina kun mahdollista, ollaan koura niin pitkällä kuin suinkin. Vanha vitsi kuuluu: Mistä erottaa herrasmiehen muista miehistä? Kun osaa soittaa hanuria, vaan ei soita. Eli, vaikka olisi mahdollisuus rahastaa, tekisi sen vain kohtuudella. Vähän niinkuin Sinuhen egyptiläisen Kaptah, joka varasti isännältään, mutta vain kohtuullisesti.

 

Ilmeisesti Helsinki-Vantaan lentokentän (ehkä jopa muidenkin kenttien, kuka tietää) erilaiset toiminnot ovat ulkoistettuja siten, että sama yrittäjä hoitaa aina kaiken oman alan toiminnon koko lentokentä alueella. Jos tämä pitää paikkansa, ei mikään ihme että hinnat nousevat. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ilmeisesti Helsinki-Vantaan lentokentän (ehkä jopa muidenkin kenttien, kuka tietää) erilaiset toiminnot ovat ulkoistettuja siten, että sama yrittäjä hoitaa aina kaiken oman alan toiminnon koko lentokentä alueella. Jos tämä pitää paikkansa, ei mikään ihme että hinnat nousevat. 

 

 

Ei parantunut Duty Free ostokset kentällä, kun Finavia ensin myi oman toimintonsa pois, eikä vuokrannut tiloja enää Finnairillekaan. Kaikki on nyt World Duty Freen käsissä ja valikoima on huono, palvelu heikkoa ja hinnat katossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän sitten kahvilat? Ovatko ne kaikki saman ulkoistus"kumppanin" busineksia?

 

Eivät ole. SSP ja HMSHoast ainakin ovat operoijina Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät ole. SSP ja HMSHoast ainakin ovat operoijina Vantaalla.

 

Kiitos tiedosta.

 

SSP on ainakin osannuksen kahvilabusineksen "näinä vaikeina aikoina". Pari vuotta vanha tp näytti 9.3% liikevoittoa liikevaihdosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Alepa on turvan ulkopuolella ja siten kilpailutilanteessa lähinnä muiden alueen markettien kanssa, vaikka hyötyykin jonkin verran sijoittumisestaan kentälle.

 

Tuo kommentti Kaptahista on relevantti ja istuu ihan hyivn tähän kilpailutilanteeseen. Kaptah varasti kohtuullisesti isännältään, koska Sinuhe olisi voinut korvata Kaptahin jollain toisella palvelijalla, jos varastaminen olisi kasvanut yli hyväksytyn. Kentällä vaihtoehtona on olla nälässä, mikä ei yleensä tunnu kovin hyvältä vaihtoehdolta. Monopoliaseman etuhan on juuri siinä, että ulkopuolisten asiaan puuttumatta voit hinnoitella tuotteen juuri niin kuin itse haluat ja hinnankorotuksella ei kysyntä alene samoin kuin kilpailutilanteessa. Tämä sama pätee tietysti ketjussa myös Finaviaan, joka voi hinnoitella tilavuokran melko mielivaltaisesti.

 

Kun finskin loungeen pääsyehdoksi on nyttemmin laitettu kultakortti, niin kilpailuttomuudesta kärsijöiden määrä on kasvanut aika paljon. Se on myös osaltaan osoitus kilpailun puutteesta.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monopoliaseman etuhan on juuri siinä, että ulkopuolisten asiaan puuttumatta voit hinnoitella tuotteen juuri niin kuin itse haluat ja hinnankorotuksella ei kysyntä alene samoin kuin kilpailutilanteessa. Tämä sama pätee tietysti ketjussa myös Finaviaan, joka voi hinnoitella tilavuokran melko mielivaltaisesti.

 

Näin juuri.

 

Teoriankin mukaan monopoli vähentää tarjontaa ja nostaa hintoja.

 

Näköjään pitää paikkansa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SSP on ainakin osannuksen kahvilabusineksen "näinä vaikeina aikoina". Pari vuotta vanha tp näytti 9.3% liikevoittoa liikevaihdosta.

 

Sehän on kyllä sen SSP:n tarkoituskin tuottaa sitä voittoa eikä ole mikään sosiaaliviraston ruokala.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisen perustarpeista syöminen ja juominen ovat lentoasemilla huippukalliita. Yksi on kuitenkin unohtunut. Esimerkiksi Helsingin rautatieasemalla wc on maksullinen. Ainakin Ryanair on suunnitellut vessamaksua lentokoneisiinkin. Saapa nähdä koska Finavia älyää vuokrata lentoasemien wc-tilat yksinoikeudella jollekin palvelujentuottajalle ja paljonko asiointi tulee maksamaan.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisen perustarpeista syöminen ja juominen ovat lentoasemilla huippukalliita. Yksi on kuitenkin unohtunut. Esimerkiksi Helsingin rautatieasemalla wc on maksullinen. Ainakin Ryanair on suunnitellut vessamaksua lentokoneisiinkin. Saapa nähdä koska Finavia älyää vuokrata lentoasemien wc-tilat yksinoikeudella jollekin palvelujentuottajalle ja paljonko asiointi tulee maksamaan.

 

Kiitos ideasta :) Lähetänkin heti postia Finaviaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ainakin minulle outo ajatus, lähteä lentomatkalle koska haluan herkutella lentoasemalla.Ja joo tiedän, jotkut tulee kaukaa ja on nälissään, lähtee aiemmin ja syö matkalla tai tekaisee kotona pientä purtavaa jonka syö ennen turvaa, jaa ei käy, no maksaa sitten eikä narise.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on omat sämpylät ja hedelmät mukana kun lähden matkalle. Tyhjällä vesipullolla turvatarkastukseen ja täyttää sen sitten ennen koneeseen menoa. Siinä halvat matkaeväät

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on omat sämpylät ja hedelmät mukana kun lähden matkalle. Tyhjällä vesipullolla turvatarkastukseen ja täyttää sen sitten ennen koneeseen menoa. Siinä halvat matkaeväät

 

Sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä mua tässä kohussa ihmetyttää on se, että oman havaintoni mukaan Helsinki-Vantaan hinnat ei ole erityisen kalliit verrattuna muihin eurooppalaisiin kenttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaan ongelmana ovat juurikin nuo pienten purtavien hinnat.

Ruokahan on lähellä keskimääräistä kenttähinnoittelua, mutta jos maksat kahvista ja sämpylästä lähes 10e niin silloin on joku pielessä.

Lentokoneissa tarjottavat (maksulliset) sapuskat alkavat olla halvempia, kuin syödä sämpylä kentällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään