Erkki Huhtanen

Mikä laite ?

11 viestiä aiheessa

Mielenkiintoista! Laittaisitko laitteen numero- ja tekstitiedot esille, niin tarkistan mitä GL-269:n moottorin Mercury VIII (n:o S.1792) osien tiedoista löytyy..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semmoinen se luultavimmin on, eräässä esitteesä mainitaan ko. moottorissa olevan korkeapaine, matalapaine ja vakuumi pumput. Haluaisin tietää mikä näistä se on ja mitä järjästelmää se on "ruokkinut"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se paineilmakompura on. Samanlainen on myös Merlinissä. Valmistaja British Thomson-Houston Co. BTH valmisti myös magneettoja sekä käynnistyslaitteita. Muistaakseni kompura syöttää paineilmaa painepulloon, josta ohjataan painetta mm. pyöräjarrujärjestelmään ja asejärjestelmään.

Tuo valmistuskilpi näyttäisi olevan styyrpuurin, eli oikeanpuoleisesta alasiiven ohjaussiivekkeestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa edellä jo kerrottiin kaikki oleellinen. BTH:n valmistamia laitteita Suomeen saapuneissa Gladiatoreissa olivat käynnistinmagneetto (BTH SS-4) sekä paineilmakompressori (BTH AV III A).

 

Laskutelineiden pyöräjarrujen käyttölaite Dunlop, johon kuului:

2 kpl. paineilmasäiliöitä,

1 " täyttöventtiili,

1" 3-asteikkoinen painemittari,

1" paineilmakompressori BTH AV III A,

1" paineilmakompressorin öljysäiliö,

2" takaiskuventtiilejä,

1 erä jarrulaitteen paineilmaputkistoa, etc.

 

Luulisin, (vaikka sitä ei erikseen mainita) sama kompura syötti ilmaa myös asevarusteiden paineilmaputkistoihin.

 

Antti, miten päädyit lätkän suhteen ohjausiivekkeeseen? Englannista huhtikuussa 1940 saapuneessa varaosalähetyksen luettelossa mainitaan "4 kpl. siivekkeitä, oikeita, alimmaisia Ref. N:o 6041". Kaikki muutkin siivekkeet olivat N:o 60.. alkavia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Antti, miten päädyit lätkän suhteen ohjausiivekkeeseen? Englannista huhtikuussa 1940 saapuneessa varaosalähetyksen luettelossa mainitaan "4 kpl. siivekkeitä, oikeita, alimmaisia Ref. N:o 6041". Kaikki muutkin siivekkeet olivat N:o 60.. alkavia.

 

 

Ihan tuosta Aileron -tekstistä päättelemällä. Oletan, ettei sillä voi muuta ohjainpintaa tarkoittaa kuin siivekettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin, että hallussasi on yksi jarrusiivekkeiden toimintasylintereistä.

 

GL-koneissa oli jarrusiivekkeitä (= laskusiivekkeitä?) kaikkiaan neljä kappaletta; yläsiivissä, vasemmassa ja oikeassa sekä alasiivissä, vasemmassa ja oikeassa.

 

Jarrusiivekkeiden käyttölaite, johon kuuluu:

1 kpl. käsipumppu käyttövipuineen,

1" yhdistetty paineensäätö- ja takaiskuventtiili,

1" suodatin,

1" jakoventtiili käsivipuineen,

4 kpl. käyttösylintereitä,

2" alajarrusiivekkeiden asennonosoitintankoja,

1 erä paineöljyputkistoa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään