Antti Koskiniemi

Vintturihinauksen ME-yritys

13 viestiä aiheessa

Mielenkiintoista. Toivottavasti kaikki menee hyvin, periaatteessa maksimissaan 3,5 kilometrin pituinen, sen yhdistetyn omapainon ja vintturivedon aiheuttamat kuormat kestävä vetoköysikin mahtaa painaa melkoisesti, olkoonpa vaikka kevlariakin vastaavaa ainetta.

 

Äkkiarvaamalla em. kuorman nostamiseen lentokoneelta tarvittava hinausnopeus ja siipikuormatkin, toki myös kuorma hinauskytkimeen, kasvavat normihinaukseen verrattuna paljon..?

 

No, ylikuormia silmälläpitäenhän on toki pakkomurtovarokkeet keksitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Äkkiarvaamalla em. kuorman nostamiseen lentokoneelta tarvittava hinausnopeus ja siipikuormatkin, toki myös kuorma hinauskytkimeen, kasvavat normihinaukseen verrattuna paljon..?

 

No, ylikuormia silmälläpitäenhän on toki pakkomurtovarokkeet keksitty.

 

Kymissä vintturin kelalla käytettävä teräksinen 4,05 mm:n hinauslankerä (2 km) painaa muistaakseni karvan alle 200 kg. Joten noin 500 metrissä irroitettaessa lankaa on taivaalla aina > 50 kg edestä.

Korjatkoon joku jos kovasti väärin meni ;)

 

Btw, onnea yritykselle  :thmbup:

 

T. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiteellä on päästy 1800m dyneemalangalla ainakin kerran yli 1000 metrin korkeuteen. Heitetäämpä arvaus että 3,5 km langalla päästään 1700m!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Toivottavasti kaikki menee hyvin, periaatteessa maksimissaan 3,5 kilometrin pituinen, sen yhdistetyn omapainon ja vintturivedon aiheuttamat kuormat kestävä vetoköysikin mahtaa painaa melkoisesti, olkoonpa vaikka kevlariakin vastaavaa ainetta.

 

Dyneema painaa n. 1/8 osan teräksestä. Kaksi kilometriä (jos pääsevät niin korkealle) 4 mm:n teräslankaa painaisi noin 200 kiloa ja saman halkaisijaista Dyneemaköyttä n. 25 kiloa. Voi olla, että Dyneemaköysi on pienempihalkaisijaista joten en usko tuosta tulevan suurta ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno oivallus lähteä jäälle tosipitkän narun kanssa. Tuo mukavasti medianäkyvyyttä lentämiselle.

 

Tuohon keskusteluun; äärirajoilla tuo vinttauslangan paino lisäksi, toinen rajoittava tekijä tulee langan ilmanvastuksesta.

Jos meillä on se kilometrejä pitkä ohutkin lankaa pystyssä, jonka yläpää liikkuu purjekoneen nopeudella eteenpäin, se vastus kyllä lopulta kääntää langan pystyy, jolloin se ei enään pysty vetämään purjekonetta eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne vinttaamista. Tuli kuitenkin Akin kommentista mieleen kysymys:

Voiko sille ylhäällä lähes lakipisteessä olevalle antaa siimaa lisää, kuin leijalle, jos tuulta on tarpeeksi? Silloin korkeutta tulisi lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa mielenkiintoinen yritys. Ei kai kuitenkaan ASKilla yritetä. K8b olisi oikea laite kovalla vastatuulella. Silloin voisi antaa löysiä ja ottaa köydestä kaikki irti. Ei taida Immolassa Kasia olla ja PIK Vitonen ei ehkä ole ihan tehokone.

 

Vain yrittämällä voi saavuttaa!

 

Tuo Akin köyteen kohdistuva ilmanvastus on myös aika mielenkiintoinen teoreettinen kysymys. Miten vaikuttaisi korkeuden aiheuttama "ilman oheneminen"? Entäpä, jos köyttä olisi 10 km, - 4 mm dynemaa? Olisiko köyden ja jään/lumen väinen kitka niin iso, että vintturi hyytyisi siihen koneen hievahtamattakaan? Aika monta muutakin suuretta tulisi peliin. (lisähappi, tulisiko ilmanvastuksesta "takaveto" ja esseri laukeaisi.....)

 

Lento DI:hän laskee nämä vasemmalla kädellä. Niin ja sitten teoria voidaan koetella vain kokeilemalla :).

 

Hyvä IIK!  -Jäsenmaksu edelleen maksettu!

 

Terv

JU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno oivallus lähteä jäälle tosipitkän narun kanssa. Tuo mukavasti medianäkyvyyttä lentämiselle.

 

Tuohon keskusteluun; äärirajoilla tuo vinttauslangan paino lisäksi, toinen rajoittava tekijä tulee langan ilmanvastuksesta.

Jos meillä on se kilometrejä pitkä ohutkin lankaa pystyssä, jonka yläpää liikkuu purjekoneen nopeudella eteenpäin, se vastus kyllä lopulta kääntää langan pystyy, jolloin se ei enään pysty vetämään purjekonetta eteenpäin.

 

Erittäin hyvä huomio. Lankahan vetää konetta tasan siihen suuntaan mikä on kulma heti hinauskytkimen alla. Eli jos esimerkiksi vintturilangan tippumista hidastava varjo on lähellä konetta, aiheuttaa sen ilmanvastus suuren muutoksen hinauskulmaan ja laskee saavutettavia korkeuksia. Eli vintturihinauksessa hyvä voisi olla varjon ja koneen välille, sulakkeen taakse 10 metriä 4 mm Dyneemaa.

 

Ja jos ennätyskorkeuttakoitetaan ja tilaa on, laskuvarjo kokonaan pois...

 

Edit: Niin ja hienoa että tämmöistäkin harrastellaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup:koneena ASK-21 ja lentäjänä 1360 metriä Ville Tyyster.Vanha kunnon vintturi ja dyneema.Purjelentojaoston aktiivit yrityksen puuhamiehinä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... K8b olisi oikea laite kovalla vastatuulella. Silloin voisi antaa löysiä ja ottaa köydestä kaikki irti. ...

 

90-luvun alkupuolella olin Kymissä vintturilla kun vedin kerhomme K-8b:n taivaalle. Enegrenin Leksa oli pilottina. Kymissähän hinauslankaa on ulkona noin 1,3-1,4 km (mittasin vielä tuossa googlemapsista). Mutta, Leksa sai korkeutta noin 750-780 metriä. Tuuli oli sopiva ja ylempä annoin vintturin ruksuttaa liki tyhjäkäyntia ja Leksa piti lankaa tiukalla. Onhan tuolla vedetty korkeammallekin, mutta tuo kun sattui omalle kohdalleni - ja siis normi lankapituudella ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään