Mikko Kärkkäinen

Gripen tuhoutui näytösonnettomuudessa Thaimaassa.

20 viestiä aiheessa

Mistä niin päättelet?

Minusta kone kaartaa nopeassa ohilennossa vasemalle, jonka jälkeen kone nousee rajusti pystyyn suurella kohtauskulmalla. Tämn jälkeen mennään maahan asti eräänlaisessa vaakakierteessä. Vähän samaan tapaan kun joskus aikoinaan Tukholmassa sattuneessa onnettomuudessa.

 

Päädyin päätökseeni "julkaisemani" videon perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettava tapahtuma. Voimia lentäjän perheelle.

 

Miksi lentäjä ei hypännyt? Oliko mahdollisesti tajuton?

 

Ei kai? Aika taisi loppua kesken? Yllättää aina! aika on siitä jännä juttu että sitä tulee koko ajan lisää :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin katsottuna pc:ltä, kone tulee alas isolla kohtauskulmalla pohja edellä. Ei siis tee vaakakierrettä. Todennäköisesti nopeassa nokan nykäisyssä ylös g-voimat kasvoivat niin suureksi, että pilotti menetti tajuntansa ja siipi nostovoimansa.

Uuden tarkemman videon mukaan kone näyttääkin tehneen suuresta nopeudesta tynnyrimäisen liikkeen ennen maahan syöksymistä:

http://www.liveleak.com/view?i=3fa_1484379494

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips.

Tuo Thai-pilotin kaputti näytti melko varmasti G-logilta, tajunnan hämärtyminen/nopea tajuttomuus (mutta vähintäin näkökenttä pimeänä). Gripen kuuluu nykymittapuun mukaan koneisiin joilla nopea G-voimien kasvu joskus ylittää pilotin kapasiteetin. Tulee mieleen vähintäin kaksi huippuryhmiin kuuluvaa pilotin menehtymistä juurikin samantyyppisessä liikehdinnässä. Red Arrows-Hawk, jossa pilotti ilmeisesti hajoituskuvion jälkeen nopeassa vedossa ajoi pintaan, kuten Blue Angelsin F-18 hiljattain tiukan kokoontumisen kaarrossa.

Vaikka tajunnan tila tulisikin nopeasti takaisin, kestää melko pitkään ennenkuin tilannetietoisuus palautuu. Aikaa ei Thai-pilotilla näyttänyt olevan liikaa nopeasti vedetyn tynnyrikäännöksen jälkeen. Syy toki voi olla muukin, mutta kokemuksen rintaäänellä veikkaisin tajunnan häiriötä. Koneen lentorata on videon perusteella suurella nopeudella lennetty jossa ei liene yhtäläisyyttä Ruotsin kaputeista protolla!

 

Ikävä juttu joka tapauksessa.

 

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu!

Ei tynnyri niin helppo liike ole. Listasin  Suomessa 5 kpl Fouga Magisterille sattunutta onettomuutta, joissa osatekijänä on tynnyri.(FM-24,48,60,75 ja 56).

Liike lähtee kahden G:n vedolla ja siivekkeillä kiertäen haluttuun suuntaan. Veto säilyy koko tynnyrin ajan tuona 2G:nä. Jos kierto loppuu ja veto on päällä syntyy sellainen ongelma kun tuolle Jassille sattui. En tiedä mikä tuon kiertoliikkeen lopettaa. Ehkä sitä tulee tuijotettua vain tuota G-mittaria. Itse aikoinani koin kauhun hetkiä epäonnistuneen tynnyrin takia. Menetin 1500 m korkeutta. Onneksi aloituskorkeus oli 3000m. Kauhu nousi siitä, kun heti perään oli tehtävä kilpailusuoritus ja siinä tynnyrin aloituskorkeus oli 1000 m. Hyvin meni kummiskin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joskus kokeiltu systeemiä, jossa heittoistuin lähtee automaattisesti lentäjän ollessa toimintakyvytön? Tai istuin lähtee automaattisesti tarpeeksi ennen koneen varmaa tuhoutumista? Silloin saisi lentäjän lisäksi pelastettua "mustan laatikon" tiedot. Eikö se laatikko ole kiinni heittoistuimessa ja lähtee mukana?

 

Kummatkin tapaukset ovat varmaan aika haastavia teknisesti. Tietokone voi ampua ehkä heittoistuimen vahingossa ja kallis kone menee rikki. No niitä saa helposti rahalla uusia. Lisäksi kone ei saisi lentää hallitsematta minne tahansa. Koneen tietokoneen pitäisi laittaa teknisesti liian viallisen koneen tuhoutumaan paikkaan, jossa se tekee mahdollisimman vähän vahinkoa. Jos tajuton lentäjä on ammuttu tuoleineen koneesta, niin "ehjä" kone voisi sopivalla tekniikalla laskeutua jopa itsekseen kentälle.

 

Kuinka paljon heittoistuimen lähtö rikkoo koneen tärkeitä rakenteita ja tekniikkaa? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Crash.arp.600pix.jpg

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Thai-pilotin kaputti näytti melko varmasti G-logilta, tajunnan hämärtyminen/nopea tajuttomuus (mutta vähintäin näkökenttä pimeänä).

 

Tuo näyttää ihan rauhallisesti tehdyltä tynnyriltä, tosin aloitusnopeus vaikuttaa suurelta. Missä vaiheessa niitä g-voimia voisi tulla g-lockiin saakka?

 

Harvoin näkee tuolla tavalla tehtyä tynnöriä sotilaskoneella näytöksessä, yleensähän matalalla tehdään vain vaakakieteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo näyttää ihan rauhallisesti tehdyltä tynnyriltä, tosin aloitusnopeus vaikuttaa suurelta. Missä vaiheessa niitä g-voimia voisi tulla g-lockiin saakka?

 

No onhan tuossa G:tä varsin reilusti, kun katsoo, miten siipi tiivistää. Vauhtia kun on, niin kovakin veto näyttää "maahan" löysemmältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko joskus kokeiltu systeemiä, jossa heittoistuin lähtee automaattisesti lentäjän ollessa toimintakyvytön? Tai istuin lähtee automaattisesti tarpeeksi ennen koneen varmaa tuhoutumista? Silloin saisi lentäjän lisäksi pelastettua "mustan laatikon" tiedot. Eikö se laatikko ole kiinni heittoistuimessa ja lähtee mukana?

 

F/A-18 Hornet -hävittäjässä lennontallennin on takarungossa. Jos ohjaaja aktivoi heittoistuimensa, tallennin on ensimmäinen laukaisusekvenssissä mikä irtoaa koneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Katselin useampaan kertaan osoitteessa http://www.liveleak.com/view?i=3fa_1484379494 näkyvät videot. Niitä voi jonkun verran hidastaa pysäyttelemällä, mikä helpottaa käsityksen saamista siitä, mitä oikein tapahtuu. Mielestäni siinä ei ainakaan alussa ole aikomustakaan tehdä tynnyriä, joskin tilanne selkäasennon jälkeen alkaa vähän muistuttaa epäonnistunutta tynnyriä, jossa alkupuoliskolla veto on unohtunut ja selkäasennossa taas unohtuu siiveke. Liikkeen alku on kuitenkin alusta selkäasentoon asti vain pelkkää vaakakierrettä noin 10 asteen nousevalla lähes suoralla linjalla. Alkuosasta puuttuu täysin veto ja nokan nousu silmukan tapaan ruuvikierrettä muistuttavalla lentolinjalla. Selkäasennossa pilotti hetken epäröi, ja sitten nokka alkaakin pudota aivan kuin "muljahtaneessa" vaakakierteessä, jossa työntö selkäasennossa on unohtunut ja usein vielä vauhtikin loppunut. Tässä tapauksessa viimemainitusta tuskin on kyse. Nokan putoaminen nopeasti saattaa olla myös seurausta siitä, että ohjaaja on todellakin jostakin syystä yht'äkkiä vetänyt voimakkaasti selkäasennossa. Nokan laskiessa hän näkee maan lähestyvän ja muistaa jälleen siivekkeen yrittäen epätoivoisesti saada koneen oikein päin. Jos työntö on unohtunut selkäasennossa ja jopa vetoa jäänyt vähän päälle, jota vielä epätoivoinen pilotti helposti kiristää liian aikaisin, kone alkaa kaartaa kierteen suunnasta riippuen, tässä tapauksessa oikealle, jota kiristynyt veto vain pahentaa. Jos matalalla aloitetussa tynnyrissä veto ja korkeuden kerääminen on unohtunut ensimmäisen neljänneksen aikana, tai lennetty suoralla linjalla kuten tässä, ei korkeus enää riitä koneen "kuopaistessa" alaspäin toisella puoliskolla.

Kaiken kaikkiaan sekava esitys. Vaikea sanoa oliko everstin "recent experience" riittämätön, vai mikä oli syynä.

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmo puki omatkin ajatukseni sanoiksi, vieläpä paljon paremmin kuin itse olisin osannut. Jos meinaa tehdä vaakakierteen, tekee sitten sen ja jos tynnyrin, tekee sitten sen. Mutta ei pidä lähteä säveltämään omiaan kesken suorituksen. Pidän itämaisessa kulttuurissa myös mahdollisena, että joku viime aikoina vähän lentänyt "esikuntaeversti" on halunnut ottaa kunnian näytöslentämisestä eikä ole laskenut taitavampiaan siihen hommaan. Kaikenkaikkiaan ainakin videon perusteellla on vaikea syyttää konetta.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens.

 

Edelleen videota katsoessani (myös hidastettuna) on askelmerkit kuten alkavassa "tonokäännöksessä"/derrykäännöksessä, jolla hakeutuminen takaisin näytösalueelle kuluu lähes jokaisen jetin näytöksiin. Nokan nosto, kaarron aloitus vasemmalle ja pyörittämisen jatkuminen vasemmalle jossa rivakasti vetoa joka päättyy reilusti nokan repsahtamiseen. Ei ole täysin pois suljettu että pilotin nokan nosto on jäänyt reilusti vajaaksi jolloin pyörityksen jatkuessa nokka on painunut ja tilannetta on kompensoitu kovalla vedolla (G-Log). Jos kyseessä olisi videon perusteella vaakakierre on aloituskohta kovin myöhässä yleisöön suhteen. Itselläni ei ole oikeassa olemisen tarvetta, mutta jeteillä melko pitkään näytöksissä lentäneenä olen havainnut, että nopeudet ja tilanteet tuovat pilotille joskus "aivopieruja".

 

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens.

 

Edelleen videota katsoessani (myös hidastettuna) on askelmerkit kuten alkavassa "tonokäännöksessä"/derrykäännöksessä, jolla hakeutuminen takaisin näytösalueelle kuluu lähes jokaisen jetin näytöksiin. Nokan nosto, kaarron aloitus vasemmalle ja pyörittämisen jatkuminen vasemmalle jossa rivakasti vetoa joka päättyy reilusti nokan repsahtamiseen. Ei ole täysin pois suljettu että pilotin nokan nosto on jäänyt reilusti vajaaksi jolloin pyörityksen jatkuessa nokka on painunut ja tilannetta on kompensoitu kovalla vedolla (G-Log). Jos kyseessä olisi videon perusteella vaakakierre on aloituskohta kovin myöhässä yleisöön suhteen. Itselläni ei ole oikeassa olemisen tarvetta, mutta jeteillä melko pitkään näytöksissä lentäneenä olen havainnut, että nopeudet ja tilanteet tuovat pilotille joskus "aivopieruja".

 

ASa

 

Sama on myös minun arvioni.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Derryn käännös on hyvä veikkaus. Kun katsoin videota uudelleen tällä silmällä, niin pitää paikkansa, että kone oli jo ohittanut esitysalueen, ja vaakakierre tai tynnyri menisi jo harakoille. Sen sijaan tässä olisi nimenomaan Derryn käännöksen paikka. Kuitenkin kun kone alkaa kiertää, näyttäisi uloskaartoon tarvittava veto jäävän vähäiseksi tai sitten myöhästyvän niin, että kaartoon tarvittavan reippaan vedon vaikutus alkaa liian myöhään. Kone alkaa olla jo selällään, jolloin alkuperäisen vedon pitäisi olla jo pois ennen kylkiasennossa 90 astetta myöhemmin tulevaa uutta sisäänkaartoon tarvittavaa vetoa. Tai sitten pilotti on sen verran ulkona tilanteesta, että hän on huomannut uloskaarron myöhästyneen ja aloittaa sisäänkaarron vedon liian aikaisin. Kone on nopeasti jo niin pystyssä nokka alaspäin, ettei pilotilla ole enää mahdollisuutta työntämällä selkäasentoon puolivaakakierteen kautta loiventaa korkeudenmenetystä. Todetessaan vähäisen korkeuden hän ilmeisesti refleksinomaisesti vain kiristää vetoaan. Aivan viime hetkinä kone näyttää tulevan pohja edellä aivan kuin suuren nopeuden sakkauksessa (high speed stall).

 

Tässäpä jälleen tällaisille kolpakkostrategeille kiitollinen ongelma! 8)

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään