Marko Pajunen

Kysymys: Harvakseltaan operoitavat kaukolennot & miehistö (AY)

16 viestiä aiheessa

Kuinkas miehistövaihdokset hoidetaan harvakseltaan operoitavilla Finnairin kaukolennoilla, esim Kuubaan ja Dominikaaneihin? Lentoja on tyypillisesti ollut kerran viikossa, ensi talvikautena 2x viikossa Havannaan. Hoituneeko tulevan Puerto Vallartan lentojen vaihdokset USA:n kautta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kunnia palvella reilut viisi vuotta DC-10 ryhmässä 1980-luvulla. Se oli juuri sitä aikaa, kun moneen paikkaan lennettiin harvakseltaan. Näitä olivat esimerkiksi lennot Los Angelesiin Seattlen kautta, Tokioon, Singaporeen, Torontoon ja Miamiin. Bangkok taisi olla jo silloin pari kertaa viikossa ja New York melkein joka päivä, osa suoria ja osa Montrealin kautta. Kyllä niitä viikon oleskelujakin oli paljon. Kuitenkin tätä pakkaa sekoitti se, että chartereita oli joskus siinä välissä. Siihen aikaan USA:n ja Kanadan suomalaiset siirtolaiset kävivät usein vanhassa kotimaassaan ja miehistönkäytöllisesti siirryttiin matkustajina paikasta toiseen. Esimerkiksi kaunis Vancouver tuli tutuksi charterkohteena. Jossain vaiheessa siirryttiin matkustajina myös Singaporen ja Tokion välillä. Charterlentoja oli muistaakseni myös Thaimaan ja Malesian kentille.

 

Seppo     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miehistö on kohteessa niin kauan, kunnes seuraava lento saapuu.

 

Kiitos tiedosta, näin siis noissa Karibian kohteissa? Saigonin reitillä miehistö kuulemma vaihtuu Bangkokin kautta.

 

Kyllä niitä viikon oleskelujakin oli paljon. Kuitenkin tätä pakkaa sekoitti se, että chartereita oli joskus siinä välissä. Siihen aikaan USA:n ja Kanadan suomalaiset siirtolaiset kävivät usein vanhassa kotimaassaan ja miehistönkäytöllisesti siirryttiin matkustajina paikasta toiseen. Esimerkiksi kaunis Vancouver tuli tutuksi charterkohteena.

Seppo       

 

Kanadassa asuva perheenjäsen oli mukana noiden Pohjois-Amerikan chartereiden markkinoinnissa, pienenä poikana pääsin Finnarin DC-8:n kyytiin Vancouveriin 1978. Myöhemmin oli tilaisuus kokea DC-10 Seattleen kun reittilennot aloitettiin, hienoja lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan huhuiltiin jotta miehistökulut olivat yksi Ameriikan länsirannikon reittien suurin lopettamissyistä. Vaikka kone lensi täytenä pari kertaa viikossa Los Angelesiin ei se kattanut kuluja jotka syntyivät mutta nykyään lienee ajat jo eri? En tiedä mutta arvelen että kulurakennetta on "kehitetty" tältäkin osalta kuten muutenkin?

 

Ei olla enää nykyään siellä minne on menty eikä edes paikkakunnan parhaassa hotellissa. Kanariallakin siirrytään saarilta toisille.

 

Varmaankin siirrellään akselilla PVR-POP-HAV mutta miten, en tiedä eikä kuulukaan, ehkä myös MIA mukana jos lennot jatkuu??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiväthän ne miehistökulut mitättömiä ole, jos lennetään laajarunkokoneella jonnekin vain kerran viikossa. Se on kuitenkin vain osatotuus. Toinen ongelma tulee siitä, ettei tällaista reittiä voi oikein tarjota liikemiehille. He haluavat mennä silloin kun tarvitsee eikä kerran viikossa oleva vaihtoehto ole houkutteleva. Totuus kun on, että kannattavuutta tavoitteleva reittilentoyhtiö tarvitsee liikematkustajia. Kolmas ongelma, suurin kaikista, oli huonosti organisoidut myyntikanavat. Karrikoidusti liian monet matkatoimistot saivat myydä ilman kunnollista kontrollia aivan liian paljon matkoja. Esimerkiksi Los Angelesissa ylibookkaus oli hyvin yleistä, sanoisin, että ennemmin sääntö kuin poikkeus. Se vasta kalliiksi tulee, kun kymmeniä charterlipun hinnan maksaneita matkalaisia reititetään uudelleen reittilipun hinnalla muilla yhtiöillä. Neljäs ongelma tästä harvasti lentotiheydestä johti siihen, ettei yhteys toimi kovinkaan hyvin jatkomatkustajille. Juuri näitä aikoja muistellessa olen hyvin ylpeä nykyisestä Finnairista. Koneisto pelittää hyvin ja toivottavasti myös akilleen kantapäänä oleva henkilöstöpolitiikka saadaan rasvattua joustavaksi.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus mielenkiintoiseen kysymykseen nyt kuitenkin lienee aivan tarpeettoman arkisen harmaa...

 

Mikä on tietenkin, asetetuin rajauksin ja kriteerein, sitten tuo kuluekonomisin vaihtoehto miehistönkäytölle. Huomautan, että tässä lasketaan muitakin muuttujia kuin pelkkiä euroja.

 

Tais loppua Fineairilla nuo pitkät pulikoinnit uima-altailla, kun pistettiin firman BB-ryhmä mixed fleettiä lentämään. Olikohan ne BiitsiBojot, BailuBojot vaiko BeyondBeginners jne.

 

Kaukomailla kun tuo siirtely kotobaseen on asteen turhaa, niin kolmiota näissä yritetään useinkin pyörittää jonkin toisen saman suunnan kohteen kanssa. Useimmin sitä taitaa ko. puulaakin jengi tosin siirtyä kotimaassa, kun muissa kohteissa työuransa aikana.

 

Tämä toki mistään mitään tietämätön näkemykseni ja niin päin pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän sillä on edes väliä miten homma hoidetaan. Ne joita asia koskettaa varmasti näkevät työvuorolistalta miten kauan ollaan ja missä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marko, älähän veli hyvä lähde Ilkan viattomiin provoihin. Kuset näät sen ennustusmuroihin, ettei voi kertoo tuikitärkeää vuodettua tietoa omanaan :)

 

Ilkka ottaa nyt sit kiikkustuolissa kivan asennon hesarin kanssa, eikä anna pienen miehistörotaation enää palaa päiväuniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marko, älähän veli hyvä lähde Ilkan viattomiin provoihin. Kuset näät sen ennustusmuroihin, ettei voi kertoo tuikitärkeää vuodettua tietoa omanaan :)

 

Vai vuodettua tietoa.  :laugh: Ettei nyt vähän Akilla vaan vuoda.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt tämä kysymys varmaan kovin montaa kiinnostane, mutta kaikkia saa kiinnostaa se minkä itse katsoo kiinnostavaksi ja johon haluaa tietoa. Joten jos jonkin mielestä kysymys ei ole kiinnostava, niin ei siihen tarvi mitään v-provoiluja kuitenkaan vastailla kuten tähän näköjään tehty. Jätetään nuo v-provoilut suomi24 ym. 'laatusivujen' hoitoon:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 80-luvun loppupuolella törmäsin Pekingissä tai Shanghaissa Finnairin porukkaan,saivat viikon läsiä kiinassa paluuta odotellessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt tämä kysymys varmaan kovin montaa kiinnostane, mutta kaikkia saa kiinnostaa se minkä itse katsoo kiinnostavaksi ja johon haluaa tietoa. Joten jos jonkin mielestä kysymys ei ole kiinnostava, niin ei siihen tarvi mitään v-provoiluja kuitenkaan vastailla kuten tähän näköjään tehty. Jätetään nuo v-provoilut suomi24 ym. 'laatusivujen' hoitoon:)

 

Kummeksun kovasti juurikin tuota Ilkan kommenttia, joka ei tosiaan antanut mitään lisäarvoa mihinkään. Vähän sama kun herra olisi kommentoinut, että mitäs vattua arvotte mikä kone siellä portilla on, jos on, sen näkee ne matkustajat siellä kyl sitten. Istuvatko joulupukin porojen vetämässä pulkassa, airbussissa vai siellä lentokenttähotellihuoneen nojatuolissa, kun lento peruttiin, jos peruttiin.

 

Toivottavasti voidaan jatkaa otsikkoasiasta, paljon mielenkiintoisempi keskustelu kun jonkun ilmabussin ihmeen tunnin viivästykset siellä sun täällä, nekin kun kuuluu siihen reaalitodellisuuteen ilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään