Juha Ritaranta

Hinauskoneen pakkolasku mereen Yyterin edustalla noin 50-60 v sitten

17 viestiä aiheessa

Eipä löydy tapauksesta mitään myöskään melko tuoreista Jukka Uharin Porin lentokentän historia-kirjoista.Tuli mieleen lennonjohtaja Jaakko Alander, joka on kirjoitellut Siivet-lehteen juttuja erikoisista tapauksista. Hän oli töissä Porin tornissa. Tunteeko joku foorumilla hänet?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska Alander tunnetaan ja asiastakin tiedustetiin. Ei ollut Jaskalla ko. tapauksesta tietoa.

 

 

 

 

Minusta hiukan tuntuu, että Hesarin haastateltava on oikeasti ainoa, joka asiasta "tietää".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta en tietenkään mitään tiedä, mutta jotkut asiat vähän ihmetyttävät.

 

1. Ainakaan nykyään hinauslentäjät eivät käytä varjoja.

2. Kuinkahan ylös on hinattu, kun jo jonkun aikaa liidettyäkin on korkeutta ollut vielä 800 metriä.

 

Kumpikaan ei ole mahdottomuus, mutta jos kukaan ei muutenkaan asiasta mitään tiedä, eikä sentään puhuta esihistoriasta, niin...

 

h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta hiukan tuntuu, että Hesarin haastateltava on oikeasti ainoa, joka asiasta "tietää".

Normaali lentijuttu. Jotain on sattunut jossain ja toimittaja on keksinyt loput, että on saanut vauhdikkaamman jutun kasaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Moi,

 

"...Arviolta 20 metriä vedenpinnasta hän oikaisi ja veti nokan jyrkästi ylös."

 

Aika omalaatuinen lähestyminen pakkolaskua varten veteen. Itselleni on opetettu toisenlainen tekniikka.

 

  / Jari Mutikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vilkaiskaa nyt nuo Hesariin jutun perään hissukseen ilmestyvät kommentit.

Jutut tosiaan tehdään otsikolla.

Varmaan tähän syöttiin kohta joku tarttuu....

Suomen vähälukuisat hinauskoneet taitaa olla hyvin dokumentoitu.

Eli niistä ei siis ole kyse. Mitkä palaset sitten on liitetty muistissa yhteen ? Miten tarina on syntynyt ?

Onko Porissa joku joskus tehnyt pakkolaskun Yyteriin tai sen edustalle ? Näitä taisi olla Alanderin jutuissa.

 

Jorma

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuossa jutussa ei sanota että hinasi, oli vain hinauskoneella liikkeellä, ei myöskään sanota että kone olisi Porista.Antaako tämä lisämahdollisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on kohtuullisen luotettavalta taholta kerrottu, että tarinan kertojan lentäjänura oli tasan PIK:ssa suoritetun purjelentolupakirjan mittainen. Muutenhan tämmöisen mielikuvitusjutun voisi laittaa vanhan miehen horinoiden piikkiin, mutta kuulemma hän on tätä tarinaa kertonut kymmeniä vuosia. Joskus kauan sitten juttu oli vielä parempi: paikka oli Turun saaristo, ja kone Ilmavoimien Gnat.

Mikäköhän saa elämässään keskimmäräistä aikalailla enemmän saavuttaneen ihmisen puhumaan moista p..kaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elämme totuudenjälkeistä aikaa, joskin iso-Masa onkin nähtävästi ollut edellä aikaansa. Masa presidentiksi ja infratyöllistämistä rajalle!  :)  ???  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin aikanaan virkani puolesta kahlanneeksi läpi Suomen lennonjohtotoimintaa koskevan arkiston sodan loppumisesta lähtien. Tämmöistä tapausta en muista.

 

Suomalainen lennonjohto ei suosittele hyppäämistä kenellekkään. Ei siviilille, eikä sotilaalle. Se olisi menemistä ilma-aluksen päällikön tontille. Sotilaslentotoiminnassa sotilaiden kesken on toiset säännöt, mutta päätöstä ei tee lennonjohtaja.

 

Juttelin Jaakko "Jaska" Kaskian kanssa. Hän hinasi Chipmunkilla Jämillä vuosina 1957, -58 ja -59 eikä muista tällaista pakkolaskua Yyterin lähellä. Porissa oli Porin ilmailukerhon radioton Tiger Moth hinauskone OH-ELB. Jaska hinasi myös sillä vuonna 1958 Pallasjärvellä. Porin ilmailukerho myi Mothinsa Kajaanin ilmailukerholle, jonka käytössä se myöhemmin tuhoutui.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta.Tuohan siinä,heti otsikossa oli se joka paistoi silmiin oudosti: "Lennonjohto suositteli hyppäämistä,Martin Saarikangas ei totellut" itsellä kävi mielessä,että jospa noin on saatettu ohjeistaa pilottia n.60v. sitten.Täällähän on kuitenkin "konkareita" jotka eivät tunnista tuollaista toimintaa.

No,kuitenkin Masa on melekosen "kova luu" valtakunnan businesskuvioissa ja miksei ihan globaalistikin!      https://fi.wikipedia.org/wiki/Martin_Saarikangas     ,joten:lippaan vaan!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään