Juha Klemettinen

Kaivopuiston lentonäytös 9.6.2017

141 viestiä aiheessa

Jep, oli kyllä erittäin onnistunut ja suomen mittakaavassa oivallinen näytös. Yleensä ei kotimaisia näytöksiä juuri jaksa seurata kun ne ei yksinkertaisesti ole mistään kotoisin, mutta tässä oli jo suuren maailman menoa. Tämmöistä ehdottomasti lisää. :cool:

Sään kanssa kävi kyllä melkoinen munkki, edellisenä päivänä tuli kaatamalla vettä koko päivän mutta nyt aivan täydellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno näytös. Sää ja jopa auringon sijainti olivat kerrassaan ihanteelliset näytöksen seuraamiseen. Olikohan Fougat ja DC-3 kiillotettu ihan varta vasten näytöstä varten? Red Arrowsit olen nähnyt viimeksi Härmälässä joskus -70 luvun lopulla. Onnistuin myös laskeutumaan Hornetilla tukialukselle, vaikka hieman epäilen, että simulaattorin realismiasetukset eivät olleet ehkä aivan tapissa. :cool:

Poika teki itseasiassa paljon nätimmän suorituksen...

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella onnistunut tapahtuma. Ruoka riitti, vessat riitti, kulkuväylät riitti. Esitys hienoa katsottavaa. Ainoana miinuksena jäi mieleen tapahtuman loputtua vesikoneiden lähtiessä yhden koneen perseily. Joukosta kai aina pitää löytyä yksi vesiULTRA kuski jonka pitää suorittaa kallistelunäytös 20m veneiden yläpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Ainoana miinuksena jäi mieleen tapahtuman loputtua vesikoneiden lähtiessä yhden koneen perseily. Joukosta kai aina pitää löytyä yksi vesiULTRA kuski jonka pitää suorittaa kallistelunäytös 20m veneiden yläpuolella.

Onko siis niin, että lentoonlähdön jälkeen ei saa kallistaa lentokonetta? Olisiko ollut kuitenkin ok, jos "vesi ultra kuski" olisikin ollut ex-hävittäjälentäjä ja liikennelentäjä, ja koneena myös ultran sijaan tyyppihyväksytty ilma-alus?-) Kommentoin tätä nyt lähinnä siinä mielessä, että korostit omasta mielestäni typerästi tuota ultraa, vaikka asia ei liity omasta näkövinkkelistäni millään tavalla siihen, mihin ilma-alusluokkaan liikehdinnän suorittanut ilma-alus kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Onko siis niin, että lentoonlähdön jälkeen ei saa kallistaa lentokonetta? Olisiko ollut kuitenkin ok, jos "vesi ultra kuski" olisikin ollut ex-hävittäjälentäjä ja liikennelentäjä, ja koneena myös ultran sijaan tyyppihyväksytty ilma-alus?-) Kommentoin tätä nyt lähinnä siinä mielessä, että korostit omasta mielestäni typerästi tuota ultraa, vaikka asia ei liity omasta näkövinkkelistäni millään tavalla siihen, mihin ilma-alusluokkaan liikehdinnän suorittanut ilma-alus kuuluu.

Itsekkin ihmettelin kyseisen koneen liikehdintää. Kyllähän niitä voisi sanoa suorastaan laittomiksi kun muistuttivat lentonäytöksessä tehtäviä liikkeitä, mutta korkeutta taisi olla alle 200 jalkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ollut tarkoitus ultria dissata, lähtevistä koneista vain sen yhden huomasin olevan ultra. Ja kaikki muut lensivät hienosti. Niin tämä kyseinen konekin sen kikkailun jälkeen. Eikä siinäkään mitään muuta vikaa kuin korkeus. Mielestäni ei vaikuta kuka Jeesus siellä sauvasta vetää jos lisenssit kunnossa. Toivoisin vain ettei kukaan, oli sitten 100h tai 5000h, veisi itseään tilanteeseen josta ei ole siistiä ulospääsyä. Eikös se ollut sitä ilmamieslaivaa.

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Jori Lamberg kirjoitti:

Toivoisin vain ettei kukaan, oli sitten 100h tai 5000h, veisi itseään tilanteeseen josta ei ole siistiä ulospääsyä. 

Älköön tuomittako ymmärtämättömästi. Vaaputtaminen ei ole kokeneelle ja osaavalle lentäjälle välttämättä sen sortin taitolentoliike, että olisi syytä paheksua sitä, saati tuomita. Mikään ei viittaa siihen, ettei tilanteesta ollut siistiä ulospääsyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.6.2017 at 09.27, Jorma Laiho kirjoitti:

Pari asiaa jäi kummastuttamaan. Hieman ennen DC-3:n tuloa alueelle jonnekin Kauppatorin suuntaan ilmestyi multikopteri. Olikohan jonkun tiedotusvälineen.

Vieressä oleva kaveri katsoi vähän pitemmällä putkella kuin minulla ja tyyppi oli näitä DJI:n vehkeitä. Se pörräsi siinä koko kolmosen näytöksen ajan. Näkyy tuossa huonolaatuisessa kuvassani alareunassa.

Tapahtuman dokumentoinnista vastannut henkilö kertoi, että ko. drone oli järjestäjien käytössä. Eli oli siellä luvan kanssa, ja kaikki ok.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisihan se ollutkin harmi, jos kukaan ei olisi tuota myös ilmasta dokumentoinut.

Tätä siinä arvelimmekin. Kiitos tiedosta.

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.6.2017 at 21.19, Tommi Pettinen kirjoitti:

 Se vain kiinnostaa mistä tämä umpisotahullu Nikula oli taas kaivettu paatoksineen... Eikö sen voisi pudottaa laskuvarjolla rynkyn ja pakkauksen kera johonkin sotatoimialueelle?

Minun mielestäni Nikula oli mitä mainioin selostaja tapahtumalle, suurimmassa osassa asioita sentään osui kommentit kohdalleen. No joitain lapsuksia välissä oli ja omiin sotajuttuihin mentiin välillä, mutta aina se Jorma Pulkkisen päivitti viihdyttävyydessään.

Sääli vaan, että katsojilla oli kovin vähän radioita käytössä, ja suurimmalta osalta jäi selostukset sivu suun. En kyllä itsekään muistanut korostaa paikalle tulleille tutuille, että se pommisuojaevakoinnin varalle säilötty matkaradio kannattaa ottaa mukaan :)

Melkein kaiken nähneenä suurin positiivinen kokemus oli ohjelman alussa nähty paramoottorinumero yhdistettynä vesisuihkuperämoottorimieheen. Ja kerrankin meripelastusharjoitusnäytös voitiin toteuttaa oikeasti merestä. Näille iso:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Minun mielestäni Nikula oli mitä mainioin selostaja tapahtumalle, suurimmassa osassa asioita sentään osui kommentit kohdalleen. No joitain lapsuksia välissä oli ja omiin sotajuttuihin mentiin välillä, mutta aina se Jorma Pulkkisen päivitti viihdyttävyydessään.

No juu, niinkuin vaikka väite että Hornetille ei täydessä vauhdissa riittäisi Suomen leveys kapeimmalla kohdalla tehdä täyttä ympyrää. No jaa, ehkä tosiaan käsivarren Lapissa näin olisi, mutta että Suomi-neidon uumalla..? Peruskoulun fysiikkaa opiskeleville tästä sopiva kotitehtävä kesäisiksi lomapäiviksi - tarkistaa realistinen kaartoympyrän säde :hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

No juu, niinkuin vaikka väite että Hornetille ei täydessä vauhdissa riittäisi Suomen leveys kapeimmalla kohdalla tehdä täyttä ympyrää. No jaa, ehkä tosiaan käsivarren Lapissa näin olisi, mutta että Suomi-neidon uumalla..? Peruskoulun fysiikkaa opiskeleville tästä sopiva kotitehtävä kesäisiksi lomapäiviksi - tarkistaa realistinen kaartoympyrän säde :hmm:

Puhui Riikakin eräässä kohtaa "tonneista"  - mittaluokka heitti kolme dekadia. Mutta juontohomma on niin spontaania, että ei pidä takertua yksityiskohtiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:



Sääli vaan, että katsojilla oli kovin vähän radioita käytössä, ja suurimmalta osalta jäi selostukset sivu suun. En kyllä itsekään muistanut korostaa paikalle tulleille tutuille, että se pommisuojaevakoinnin varalle säilötty matkaradio kannattaa ottaa mukaan :)

Kait sitä nyt hyvästä kännykästä FM-radio sentään löytyy ja kuulokkeiden johto toimii silloin antennina ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

No juu, niinkuin vaikka väite että Hornetille ei täydessä vauhdissa riittäisi Suomen leveys kapeimmalla kohdalla tehdä täyttä ympyrää. No jaa, ehkä tosiaan käsivarren Lapissa näin olisi, mutta että Suomi-neidon uumalla..? Peruskoulun fysiikkaa opiskeleville tästä sopiva kotitehtävä kesäisiksi lomapäiviksi - tarkistaa realistinen kaartoympyrän säde :hmm:

Tietääkseni SR-71:n kääntöympyrän läpimitta nopeudella Mach 3.2 on n 160+ km, Hornetille taitaa riittää vähempi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(1994 Tikkakoskella Hornetti näytti, miten hidaslennossa käännytään markan lantilla ja annetaan vielä 90 penniä takaisin ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä upea näytös kertakaikkiaan! Red Arrowssin yllätysstartti sai yleisön haukkomaan henkeään. Gripenin, Typhoonin ja Hornetin soolot olivat juuri sitä mitä oli odotettavissa.

Onko missään tietoa ketkä näitä koneita lensivät? Typhonin ja Red Arrowsin ohjaajista oli juttua mutta esim kuka lensi Viimaa tai Jakolevia? Näytöslehdestä näitä tietoja ei löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kyllä kieltämättä hyvä näytös suomalaiseksi näytökseksi. Tosin tauot oli edelleenkin vähän turhan pitkia esitysten välillä. Onneks kuulosuojaimissa oli radio niin sai kuunnella juontajien turinat sitä kautta. Olisi kyllä ehdottomasti pitäny saada kuulutukset toimimaan myös rannallekkin ja mitä niihin juttuihin tulee niin mun mielestä ne oli just sopivat tohon tapahtumaan. 

Itelle top-5 näytöksessä oli

1. Red Arrows

2. Eurofighter Typhoon

3. Suomi Hornet

4. A350 XWB

5 Midnight Hawks. 

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Niemi
Korjailtu muutama näppäilyvirhe...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Jouni Niemi kirjoitti:

Oli kyllä kiletämättä hyvä näytös suomalaiseksi näytökseksi. Tosin tauot oli edelleenkin vähän turhan pitkia esitysten välillä.

Tauoista oli pakko tehdä niin pitkiä, koska koneet tulivat kolmelta eri lentokentältä: Vantaalta, Malmilta ja Pirkkalasta, eikä ollut käytettävissä ilmaliikennetutkaa jolla ajoitusta olisi voinut hienosäätää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.6.2017 at 10.34, Jori Lamberg kirjoitti:

No ei ollut tarkoitus ultria dissata, lähtevistä koneista vain sen yhden huomasin olevan ultra. Ja kaikki muut lensivät hienosti. Niin tämä kyseinen konekin sen kikkailun jälkeen. 

Ikävää, että tällaisia sankareita aina on. Lentonäytöksen johto pani merkille samaisen lentäjän erikoisen toiminnan myös laskussa. Ja niin näkivät myös paikalla olleet Trafin tarkastajat. Perästä kuuluu.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Jouni Laukkanen kirjoitti:

Tauoista oli pakko tehdä niin pitkiä, koska koneet tulivat kolmelta eri lentokentältä: Vantaalta, Malmilta ja Pirkkalasta, eikä ollut käytettävissä ilmaliikennetutkaa jolla ajoitusta olisi voinut hienosäätää.

Vartiolaiva Turvan tutka näytti välillä pyörivän hyvinkin kiivaasti. Tätä ei ilmeisesti kuitenkaan hyödynnetty itse näytöksen johtamisessa? Toki se oli ihan liian lähellä itse näytöslinjaa, mutta lentokenttiä ajatellen sopivan kaukana.

Kauempana ulapalla oli myös joku laivaston alus (Hämeenmaa tai Uusimaa?) Eikös näissäkin ole sama TRS3D tutka, kun Turvassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Vartiolaiva Turvan tutka näytti välillä pyörivän hyvinkin kiivaasti. Tätä ei ilmeisesti kuitenkaan hyödynnetty itse näytöksen johtamisessa? Toki se oli ihan liian lähellä itse näytöslinjaa, mutta lentokenttiä ajatellen sopivan kaukana.

Sanotaanko vaikka niin, että Turvan tutka ei ollut ihan omimillaan tällaisessa tehtävässä, vaikka muuten aika kyvykäs laite olikin. Sijainnissa ei ollut mitään vikaa, eikä tällaisissa tilanteissa näytöslinjan näkemisellä ole oikein mitään virkaa.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/15/2017 at 10.11, Seppo Kohonen kirjoitti:

Kauempana ulapalla oli myös joku laivaston alus (Hämeenmaa tai Uusimaa?) Eikös näissäkin ole sama TRS3D tutka, kun Turvassa?

Kustaanmiekan, Kruunuvuorenselän ja Eteläsataman välissä suhaili kylkinumeroltaan 05 eli MLC Uusimaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.6.2017 at 15.58, Jouni Laukkanen kirjoitti:

Sijainnissa ei ollut mitään vikaa, eikä tällaisissa tilanteissa näytöslinjan näkemisellä ole oikein mitään virkaa.

Ilmaisin asian vähän epäselvästi. Itse laivan sijainti oli ihan ok, mutta arvelinkin, että näytösalue jäi tutkan pienimmän mittausetäisyyden sisäpuolelle. Lennonjohdon kannalta mietin lähinnä sitä, pystytäänkö laivaston ja rajavartioston tutkia hyödyntämään sivlliililennonjohdossa? Ts. saadaanko pv/rv:n ilmatilannekuvaa tarvittaessa myös esim. siviililennonjohdon käyttöön?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään