Jussi Lisko

EFTP lentotoiminta - keskustelutilaisuus ilmailijoille 18.2.2017

14 viestiä aiheessa

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan EFTP lentotoiminnan ajankohtaisista asioista Tampereen aluelennonjohdon auditorioon (Aitovuorentie 10) lauantaina 18.2. klo 14.00-16:00.

 

Tapahtuman aiheina mm.:

 

- lähialueen ilmatilaluokan muutos

- uuden local-TRA-alueet

- lennonjohdon GND-työpiste

- Patria Pilot Trainingin toiminta

 

Ilmoittautuminen tapahtumaan on suotavaa, mutta ei välttämätöntä. Sen voi tehdä alla olevan linkin kautta, ja samalla kaavakkeella voi lähettää kysymyksiä tapahtuman keskustelun pohjaksi.

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdj1Zf_Z9aL4B9ipgNzCzEv58jptJH9iFlLz0BYfS8hJIeW8g/viewform

 

Tämä tapahtuma on avoin kaikille ilmailijoille, joten kutsua saa jakaa vapaasti eteenpäin.

 

Ystävällisin terveisin,

 

Jussi Lisko, Lennonjohdon apulaispäällikkö

Finavia Oyj, Tampere-Pirkkalan lentoasema

P. 020 708 5501

www.finavia.fi

www.facebook.com/finavia

Sujuvasti matkaan Finavian lentoasemilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti tuo on niin kaukana, ettei ehdi...

 

Mutta kysymys - mikä on yhtäaikaisten VFR-koneiden maksimimäärä laskukierroksessa (läpilaskuharjoittelu)?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkkalan osalta silloin kun lennonjohdossa on kaksi tai useampia työpisteitä auki, ei laskukierroskoneiden lukumäärää ole rajoitettu. Yksin työskennellessä rajoitus on 3 ilma-alusta laskukierroksessa.

 

Käytännössä laskukierroskapasiteettiin vaikuttaa työpisteiden lisäksi mm. muu liikenne, kiitotieolosuhteet ja sää, joten tarkkoja aina toimivia lukuja on mahdotonta julkaista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahus

Työ este, mutta Hyvinkään Grobi tulee vierailemaan Pirkkalassa useamman kerran viiden oppilaan kanssa kevään ja kesän aikana. Jos vaikka esitysmateriaalia saisi ladattavaksi?

Terv Håkan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Yksin työskennellessä rajoitus on 3 ilma-alusta laskukierroksessa.

 

Lentokoneiden määrä laskukierroksessa

 

Malmin loiston vuosina 1972 ja 1973 oli tavallista, että yksi lennonjohtaja pyöritti lauantaisin ja sunnuntaisin laskukierroksessa 10 lentokonetta ja enemmänkin.

 

Kauhavalla laskukierrokseen pyrki noin kello 11 ja kello 16 yhtäaikaa vähintään neljä safiria ja neljä fougaa. Siinä ainoa lennonjohtaja sai taiteilla luovasti sydämensä pohjasta.

 

Dubaissa neljä hävittäjää saattoi ilmestyä kuin tyhjästä kierrokseen raskaan lentoliikenteen sekaan vähillä gougoujuisseilla. Silloin torni- ja tutkalennonjohtaja joutuivat kyllä tekemään täydellistä yhteistyötä. Top Gun fraasia, patern is full, ei tuolloin vielä käytetty.

 

Ymmärrän hyvin, että maailma muuttuu ja ilmailussa turvallisempaan suuntaan. Kysyn kuitenkin ihan silkasta uteliaisuudesta, miksi yhdellä lennonjohtajalla saa olla laskukierroksessa korkeintaan kolme konetta?

 

Tarkoitan tietysti lentämistä näkösääolosuhteissa näkölentosääntöjen mukaan.

 

:-)   Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneiden määrä laskukierroksessa

 

Malmin loiston vuosina 1972 ja 1973 oli tavallista, että yksi lennonjohtaja pyöritti lauantaisin sunnuntaisin laskukierroksessa 10 lentokonetta ja enemmänkin.

 

Kauhavalla laskukierrokseen pyrki noin kello 11 ja kello 16 yhtäaikaa aikaan vähintään neljä safiria ja neljä fougaa. Siinä ainoa lennonjohtaja sai taiteilla luovasti sydämensä pohjasta.

 

Dubaissa neljä hävittäjää saattoi ilmestyä kuin tyhjästä kierrokseen raskaan lentoliikenteen sekaan vähillä gougoujuisseilla. Silloin torni- ja tutkalennonjohtaja joutuivat kyllä tekemään täydellistä yhteistyötä. Top Gun fraasia, patern is full, ei tuolloin vielä käytetty.

 

Ymmärrän hyvin, että maailma muuttuu ja ilmailussa turvallisempaan suuntaan. Kysyn kuitenkin ihan silkasta uteliaisuudesta, miksi yhdellä lennonjohtajalla saa olla laskukierroksessa korkeintaan kolme konetta?

 

Tarkoitan tietysti lentämistä näkösääolosuhteissa näkölentosääntöjen mukaan.

 

:-)   Esa

 

Täällä jenkeissä kierroksessa lentävien koneiden määrää ei myöskään ole rajoitettu, vaikka tornissa olisi vain yksi LJ. Ovat muuten aivan turkasen taitavia koordinoimaan liikennettä siten, että sekaan mahtuu läpärien lentäjät ja loppulaskuun tulijat ilman ylimääräisiä kiertelyitä. Menin muutama päivä sitten laskuun Fort Lauderdalen "isolle kentälle" (eli KFLL), mopocessnalla, ruuhka-aikaan. Hienosti sinne mahdutettiin kahdella vektorilla kahden 737 väliin. Ei onnistuisi EFHKlla moinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä jenkeissä kierroksessa lentävien koneiden määrää ei myöskään ole rajoitettu, vaikka tornissa olisi vain yksi LJ. Ovat muuten aivan turkasen taitavia koordinoimaan liikennettä siten, että sekaan mahtuu läpärien lentäjät ja loppulaskuun tulijat ilman ylimääräisiä kiertelyitä. Menin muutama päivä sitten laskuun Fort Lauderdalen "isolle kentälle" (eli KFLL), mopocessnalla, ruuhka-aikaan. Hienosti sinne mahdutettiin kahdella vektorilla kahden 737 väliin. Ei onnistuisi EFHKlla moinen.

 

Tuntuu olevan eroa Kentällä ja kentällä. Eräällä Fort Lauderdalesta n. 100 mailia pohjoiseen olevalla kentällä lennonjohtajien pelisilmä tuntuu olevan pääasiassa totaalisen hukassa, kun 3 mailin loppuosalla oleva cherokee estää toisen samanlaisen koneen lentoonlähdön... Aivan käsittämättömiä odotuksia ja täysin turhia 360:siä tai parin mailin venytyksiä lähestymisen yhteydesssä/laskukierroksessa. Mutta hyvä jos isolla kirkolla sujuu :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä jenkeissä kierroksessa lentävien koneiden määrää ei myöskään ole rajoitettu, vaikka tornissa olisi vain yksi LJ. Ovat muuten aivan turkasen taitavia koordinoimaan liikennettä siten, että sekaan mahtuu läpärien lentäjät ja loppulaskuun tulijat ilman ylimääräisiä kiertelyitä. Menin muutama päivä sitten laskuun Fort Lauderdalen "isolle kentälle" (eli KFLL), mopocessnalla, ruuhka-aikaan. Hienosti sinne mahdutettiin kahdella vektorilla kahden 737 väliin. Ei onnistuisi EFHKlla moinen.

 

Oman vähäisen kokemukseni perusteella juuri näin. Kierrosta olen lentänyt vain Lantana FL sekä Scottdale AZ kentillä. Isommilta kentiltä vain sivustaseuraajana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn kuitenkin ihan silkasta uteliaisuudesta, miksi yhdellä lennonjohtajalla saa olla laskukierroksessa korkeintaan kolme konetta?

 

Yksin työskennellessä on kyseessä ns. "tornitutka", eli lennonjohtaja hoitaa tornin ja maaliikenteen lisäksi myös lähestymislennonjohtopalvelun antamisen TMA:lla. Laskukierrosliikennettä lienee siis järkevää rajoittaa, jotta kapasiteettia jää myös tutkatyöskentelyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kollegani lennonjohtaja taiteilija Esa palautti minutkin Kauhavan laskukierrokseen. 4 Safirin ja 4 Fougan laskukierrokset olivat jokaviikkoisia, kurssiohjelmasta riippuen. Sään vaihtelut ja näkyvyyden heikkeneminen teki laskukierrosoperoinnista HYVIN vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Koneiden harmaa/hopea väritys, vaikka punaisella näkymistä haettiinkin, oli tehokasta naamiointia sateisina päivinä. Muistiini on jäänyt elävästi tilanne, jossa fougat tekivät läpilaskuja kiitotielle, safirit läpilaskuja samanaikaisesti rullaustielle ja parhaimmillaan/pahimmillaan safirit vielä ylösvetoja kiitotien ja rullaustien väliselle alueelle. Laskukierroksessa parhaimmillaan toistakymmentä konetta. Lähilennonjohtajan suurena apuna oli silloin koneissa oppilaiden kanssa mukana istuvat lennonopettajat, joiden kanssa yhteistyössä tuokin laskukierroskuvio saatiin toimimaan. Siinä sitten Esa ja allekirjoittanut, vihreinä kaiken oppineina lennonjohtajina, pian tunsivat olevansa yli-ihmisiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ha-haa Jorma. Kokemus kauhavalaisesta lentosirkuksesta puhkesi kukkaan, kun kohtasin Arabiemiirikuntien ilmavoimat Dubaissa ja Sharjahissa. Käytössä oli samat briteiltä kopioidut menetelmät kuin Suomen ilmavoimilla.

 

Kauhavan vilkkaus ei muuten koskaan näkynyt tilastoissa, koska lentotoiminta tapahtui yleensä vain arkisin virka-aikaan.

 

:-)   Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen oli ennen, nyt on nyt.  ;) Hienoja tarinoita vanhasta ajasta! Sotilaiden kanssa edelleenkin voidaan toimia hieman joustavammin kuin siviilien kanssa, mutta ei taida enää olla paluuta tuonne Safirien ja Fougien tyyliseen touhuun... Hyvä niin? :)

 

Yksin työskennellessä on kyseessä ns. "tornitutka", eli lennonjohtaja hoitaa tornin ja maaliikenteen lisäksi myös lähestymislennonjohtopalvelun antamisen TMA:lla. Laskukierrosliikennettä lienee siis järkevää rajoittaa, jotta kapasiteettia jää myös tutkatyöskentelyyn.

 

Tilanne on juuri, kuten Kalle toteaa. Pirkkalassa tämä laskukierrosrajoitus ei yleensä tule vastaan, koska niille ajoille kun laskukierrokseen olisi enemmän kuin 3 ilma-alusta tarjolla, on yleensä useampi lennonjohtaja vuorossa ja pystytään avaamaan toinen työpiste. Toisaalta poikkeustilanteet saattavat aiheuttaa tilanteen mukaista rajoittamisen tarvetta (esim. IMC-olosuhteen, muun liikenteen kuormitus, talvikunnossapito).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemani mukaan Kauhavalle on mahtunut vielä purjekoneetkin mukaan samaan aikaan lentelemään suihkarien kanssa. Ei tosin enää Finavian aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään