Marko Ryynänen

Lentokoneiden huollot

14 viestiä aiheessa

Tervehdys Gurut

 

Mietiskelin tuossa että miten mahtaa noiden huoltojen laita olla eri yhtiöillä?

 

Finnair ja muut isommat yhtiöt nyt varmaan huollattaa koneensa säännöllisesti (meneekö lento tuntien mukaan?) Mutta miten "halpis" yhtiön kalusto huollatetaan? / ostavatko palvelun esim. finskiltä?

 

Valvooko joku instanssi että kalusto on huollettua vai annetaanko lentää ilman huolto-ohjelman mukaisia huoltoja ?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneiden huollot menevät useimmiten joko käyntiaikaan tai kalenteriin perustuvan jakson mukaan, tyyliin mitä enemmän lennetään sitä suurempia huoltoja tehdään. Tietyissä huolloissa tilanne "nollataan", joten huollot eivät suurene laajuudeltaan loputtomasti... Periaatteessa huoltoja tehdään päivätarkastuksista parista päivästä viikkoon vievien huoltojen kautta raskashuoltoihin, jotka voivat kestää toista kuukautta.

 

Osaa härpäkkeistä, eli koneen osista tai rakenteista, seurataan myös kunnon mukaan ja huolletaan, kun on tarvis.

 

Huollot ovat jatkuvan lentokelpoisuuden edellytys. Samoin ovat katsastukset, joita tehdään sekä määrävälein, että suurempien huoltojen ja korjausten jälkeen tai muuten tarvittaessa. Katsastuksissa todetaan vaadittujen huoltojen suorittaminen (mm.).

 

Mikäli yhtiöllä ei ole kapasitettia huoltaa omaa kalustoaan, se joutuu hankkimaan huoltopalvelut ulkoa, esim. Finnairilta. Kyseessä ei ole välttämättä lainkaan "halpisfirmat", vaan Finnair on huoltanut esim. Lufthansan rahti-11:sia viime vuosina. Maailmalla on myös kokonaan lentokonehuoltoihin erikoistuneita firmoja, jotka tarjoavat palveluitaan yleensä kohtuullisen suuria kustannuksia vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kohtuullisen suuret kulut tulee myös siitä, että yhtiöt, joilla ei ole omaa, riittävän raskaisiin huoltoihin valtuutettua huolto-organisaatiota lennetyille konetyypeille ja moottoreille jne, joutuvat lennättämään ne jonnekin päin maailmaa tyhjinä huoltoa varten.

 

Ja kuten Antti jo sanoikin, raskaammat huollot voivat kestää pitkäänkin, jolloin kone ei lennä eikä siis tienaa rahaa yhtiölle.

 

Täällähän on jo aikaisemmin ollut puhetta siitä, että raskaimmissa huolloissa (D-huolto tjsp) esim. 5 vuoden välein kone puretaan käytännössä alkutekijöihinsä ja lähes kaikki uusitaan.

 

Olisikohan joku n. 30 vuotta keskimääräinen modernin konetyypin elinkaari, jonka jälkeen kone kannattaa mieluummin poistaa rivistöstä kuin perushuollattaa uudelleen lentokelpoiseksi? Toisaalta myös uudemmat, taloudellisemmat konetyypit painavat päälle. Onnistunut konetyypin valinta on yhtä vaikeaa kuin tulevaisuuden ennustaminen yleensäkin.

 

Esim. Airbus väittää, että busseissa on niin paljon samoja osia, että huolto- ja varaosakustannuksissa tulee huomattavia säästöjä yhtiöille, joilla on pelkkiä busseja. Tiedä sitten.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastaksista.

Tuota tosiaan mietin kun pienemmillä yhtiöillä joudutaan huollattamaan muualla (tosin eipä itselle tule kuluja huolto-organisaation ylläpidosta) niin kattaako nykyiset lippujen hinnat edes lennosta aiheutuneita kuluja?

saatikka että pitäis huollattaakkin vielä. Jos ei emoyhtiö (kellä sellainen on)pumppaa rahaa, niin onko yhtiöllä tulevaisuutta pitemmän päälle.

Tässä valossa tulisi mieleeni että pienemmät yhtiöt ehkä helpommin laiminlöisivät huoltoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä valossa tulisi mieleeni että pienemmät yhtiöt ehkä helpommin laiminlöisivät huoltoja.

 

Pienemmistä yhtiöistä ei ole tietoa, mutta SAS sai tässä tänä talvena pientä kohua aikaan soveltamalla huoltosääntöjä vähän omien halujensa mukaan eli siirsivät päivätarkastusten tekoa, jolloin välttyivät niistä osan tekemiseltä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä huoltoja nyt niinvain voi "laiminlyödä". Kaikki tekemiset ja tekemättä jättämiset ovat jollain tasolla kontrolloitua ja valvottua.

 

Tokihan huoltoja voisi tehdä kynälläkin, mihin tosin en ole koskaan törmännyt. Suomessa huolto-organisaatioilla ja niiden työntekijöillä on hyvin korkea moraali tämän suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tokihan noita etelänmaalaisia halpafirmoja on vuosien varrella narahtanut vähintäänkin jonkinasteisista laiminlyönneistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo "Manàna" maiden koneet, huoltotoiminta ja toiminta ylipäätään ovatkin sitten ihan eri luku kaikkiaan ;)

 

Ne on niin lunkia porukkaa, ei niitä jaksa huollot kiinnostaa..

 

Mutta suomessa osataan ja viititään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä Suomessa ja yleensä Euroopassa koneiden huoltotoiminta on asianmukaisesti hoidossa, ilmailu on niin tarkasti kontrolloitua toimintaa, ja ilmailuviranomaiset huolehtivat siitä minkälainen yhtiö ilmatilassa lentelee.

 

Kaikilla konetyypeillähän on omat huoltokäsikirjansa jonka mukaan huollot toteutetaan, raskaimmissa huolloissa niin kuin Ilkka edellä mainitsi kone puretaan alkutekijöihinsä ja sen jälkeen on käytössä käytännössä lähes uusi kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentskareiden Isot huollot kestää tietysti useita päiviä tahi viikkoja niinkuin tuossa aijemmin jo joku totesi, mutta eri firmoissa on suuria eroja läpimenoajoissa ja se taasen johtuu siitä että porukkaa on eri määrä riippuen pajasta.

 

Isoin ero mielestäni kuitenkin on siinä että jossain firmassa konetta pajotetaan ympäri vuorokauden kun taas jossain tehdään ainoastaan kahdessa vuorossa ja yöaikaan kone seisoo tyhjän panttina (joissain jopa viikonloputkin).

 

Tässäpä eesmerkki.

Koneen C-huolto kestää yhden viikon ja toisessa pajassa kaksi viikkoa ja vaikka tehtäisiin huollot vain viiteen koneeseen niin se tarkoittaisi sitä että hitaammin tehtynä

kone olisi yhteensä viisi viikkoa poissa lennättämässä matkustajia.

 

Ja se että kannattaisiko itse tehdä raskashuollot, niin siihen ei aivan pienellä fliitillä kannata ruveta ryhtyyn sillä yhtiön johdolla tulis dillemma että mitä ajankulua sitä mekatsuille muuna aikana keksisi kun huoltoa ei ole, kolmiloikkaankin helposti jo kuudessa viikossa kyllästyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo raskas/c -huoltojen läpimenoajat ovat jossain suhteessa jopa tärkeämpiä kuin se mitä se koko lysti maksaa. Koneiden kun nykyajan trendin mukaan pitää olla lähes 24/7 tienaamassa. Siispä ilmassa mielellään putki täynnä puoli-ilmaiseksi matkustavia ihmisiä.

 

Lisäksi esim. koneiden kääntöajat pyritään lyhentämään minimiin, aikaa ei jää ylimääräisiin, ennalta arvaamattomiin toimiin. "Halpalentoyhtiöiden" tuleminen markkinoille on vaikuttanut kilpailuun maailmanlajuisesti, matkustajille positiivisesti, kilpalijoille negatiivisesti. Ilmailu on nykyään kovan luokan businesta, jossa vain vahvat ja nopean muuntautumiskyvyn omaavat yhtiöt pysyvät hengissä.

 

Tämä kaupallisen ilmailun kokonaiskuva on muuttunut suhteellisen paljon viime vuosien aikana.

 

Kustannustehokkuus on nykyään myös ilmailun pääteema.Niin valitettavaa kuin se onkin. Se luo paineita jokaiselle suorittajaportaalle. Enään koneet ei seiso viikkoja huolloissa. Operaattorit kiinnittävät tarkemmin huomion siihen mitä tehdään, kaikki "turha" karsitaan pois. Ja jos läpimenoaika/hinta/laatu ei miellytä, seuraava base maintenance-paikka kyllä löytyy. Enään mikään ei ole varmaa - "kävihän se meillä viimevuonnakin" tyyliin. Tästä voisi jauhaa pitemminkin.

 

Muistaakseni Finskin bussien c-huoltojen läpimenoajat puolittuivat, kun nurkassa opeteltiin tekemään töitä. Tuohon tosin liittyi c -huolto - ohjelman osittaista hajauttamista. Ellen väärin muista.

 

Tais karata välillä aiheesta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tais karata välillä aiheesta.

 

 

 

 

Ei haittaa, tuleepahan kokonaiskuvaa aiheesta joka ainakin itselleni ollut aina hämärän peitossa.

 

Kun laitoin topikin niin käviöitä oli lukemassa kun stockmannilla asiakkaita mutta kukaan ei vastannut -> tein johtopäätöksen että onko tämä ns. arka-aihe jota ei parane penkoa :) (En tarkoita Finnairia).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun laitoin topikin niin käviöitä oli lukemassa kun stockmannilla asiakkaita mutta kukaan ei vastannut -> tein johtopäätöksen että onko tämä ns. arka-aihe jota ei parane penkoa :) (En tarkoita Finnairia).

 

Varmaan kuvastaa lähinnä sitä että simuharrastaja harvemmin huoltaa konettaan :) Niitä meistä suurin osa kuitenkin on, vaikka "IRL"-ilmailun kanssa tekemisissä olevia tuntuukin addiktoituneen foorumille viime aikoina melkoisia määriä.. ;D

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään