Olavi Uotila

Mikä vaivaa vapaata tavaran liikkumista EU:ssa ?

9 viestiä aiheessa

Olen törmännyt viime aikoina kahdesti seuraavanlaiseen tilanteeseen:

 

Braun-merkkinen sitruspuristin tarvitsi pienen tiivistepallukan. Arvo pari euroa. Löysin netistä hollantilaisen firman. Viesti oli, etteivät myy Suomeen. Jenkkilästäkin löytyi, parin taalan hintaan, mutta postituskulut olivat yli 60 $, joten jäi ostamatta. No, tsekkiläiset tekivät kauppaa, ja sain kaipaamani oikeaan hintaan.

 

Whirlpool-pakastimen muovinen ovenkahva hajosi. Tanskasta löytyi, mutta: Eivät myy Suomeen. Tavaran hinta luokkaa 50 €. Sitten muistin, että olin ottanut viiden vuoden vakuutuksen ostaessani pakastimen, ja on vielä voimassa. Tein takuuvalituksen. Muutaman kerran olen ollut yhteydessä pakastimen myyjään. Ripa on kuulemma tilattu, mutta ei ole näkynyt...aikaa kulunut toista kuukautta.

 

Näin se menee  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tavara sinänsä liikkuu vapaasti EU:n alueella. Asian pihvi onkin siinä, ettei kaikkien ole pakko myydä joka paikkaan. Myyntialueen rajoittaminen ei ole kiellettyä.

 

Kyse on puhtaasti eri valmistajien rajoituksista, koska eri markkina-alueilla on eri hinnat. Halutaan pitää liian halvat hinnat pois vaikkapa Suomen markkinoilta jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni omituista on se, ettei samaa osaa saa Hollannista, mutta Tsekeistä kyllä, ja muutamien senttien tarkkuudella samaan hintaan.

 

Kumpaakaan varaosaa ei löytynyt Suomesta, ainakaan netistä hakemalla. Luulisi, että myyjä ottaisi rahansa sieltä mistä sen saisi?

 

Ei kai Suomi ole ollut sopimassa, että ette sitten myy meille? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahva jäi minullakin käteen, mutta Siemensin jääkaapista. Se tuli netistä tilattuna valmistajan sivulta postissa kotiin kahdessa päivässä.

Oletko tutkinut Whirlpoolin oman palvelun. Osat tulee näköjään Englannista, vai tuleeko ?

http://www.4whirlpool.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai Suomi ole ollut sopimassa, että ette sitten myy meille? :o

 

"Suomi" ei tee sopimuksia siitä kuka myy ja kenelle. Suomalaiset yritykset voivat toki sopia mitä haluavat. Mutta Harrin näkemys siitä, että tässä olisivat taustalla ensisijaisesti valmistajien rajoitukset on nähdäkseni väärä. Useimmiten kyse lienee ihan kyseisen myyjän päätöksestä rajata omaa toiminta-aluettaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen törmännyt viime aikoina kahdesti seuraavanlaiseen tilanteeseen:

 

Braun-merkkinen sitruspuristin tarvitsi pienen tiivistepallukan. Arvo pari euroa. Löysin netistä hollantilaisen firman. Viesti oli, etteivät myy Suomeen. Jenkkilästäkin löytyi, parin taalan hintaan, mutta postituskulut olivat yli 60 $, joten jäi ostamatta. No, tsekkiläiset tekivät kauppaa, ja sain kaipaamani oikeaan hintaan.

 

No lukaseppas, mitä verottaja ohjeistaa 'kaukomyynnistä'! Siinä kuluu päivä rattoisasti ja voi jopa valjeta, miksi ulkomainen nettikauppa ei myy Suomeen ja mistä tavaroiden vapaa liikkuvuus EU:ssa kanittaa:

 

https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Kaukomyyntia_koskevat_arvonlisaverosaann(27219)

 

Mutta lyhyesti: jos nettikauppa EU:ssa myy yli tietyn euromäärän toiseen EU-maahan, siis esim. Suomeen, pitää kaupan hankkiutua arvonlisäverolliseksi tässä maassa! Kuulostaa kovin houkuttevalta ko. putiikin kannalla?

 

Joku toinen putiikki voi myydä, koska heidän myynti Suomeen jää alle rajan, p***** välittää EU-pykälistä, ei ole koskaan kuullutkaan asiasta, tms. Tottakai syy Suomeen  myymättömyyteen voi olla sekin, ettei huvita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalle, kyllä eri toimialoilla myös valmistajat voivat omilla keinoillaan rajoittaa myyntiä eri maiden välillä. Been there-done that.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalle, kyllä eri toimialoilla myös valmistajat voivat omilla keinoillaan rajoittaa myyntiä eri maiden välillä. Been there-done that.

 

Totta kai voivat, mutta väitän ettei tämä ole todennäköisin syy kun kuluttaja toteaa ettei joku myyjä toimita Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisin syy sille, että joku yritys ei myy ulkomaille (kategorisesti yhtään mitään), on yksinkertaisesti se vaiva ja säätäminen joka siitä aiheutuu. Yritys arvioi, että työaikaa hukkuu liian paljon ja riski tavaran palautumisesta on liian suuri (alkuperäiset lähetyskuluthan jäävät myyjän vahingoksi etämyynnin palautuksessa). Todennäköisesti tästä on kyse myös Olavin varaosaostosten kanssa, ei siitä, etteikö Hollantilainen firma saisi myydä niitä osia Suomeen. Se ei vaan halua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään