Miko Verno

Ei se kohde, vaan se matka | AF B789, BT BCS3 jne...

10 viestiä aiheessa

Järjetön matkakuume iski marraskuun lopulla joten ei muuta kun monta tuntia sormet sauhuten skyscanneria ja googletusta. Lopputuloksena varsin edullinen ja mielekäs reittikokonaisuus hyvillä päivillä. Reissussa meitä oli mukana minun lisäksi kaksi. Tarkoitus oli päästä pitkästä aikaa ilmaan, suorittaa pienimuotoinen irtiotto lukuloman arjesta ja nauttia muutamat huurteiset Eiffelin juurella. Rennolla mielellä liikenteeseen, kuten aina. 8) Jos vaikka jotain uutta kokemustakin (koneista) jäisi kiikustuoleihin...

 

 

reissunreitti.jpg

 

 

Tosiaan kahdellasadallakolmellakympillä per nuppi istumapaikkavarauksineen irtosi kuvan mukainen setti eri legejä. UIA eli Ukraine International Airlines tarjosi kohtuuhintaan välilaskullista lentoa Gatwickiin reilulla 80 Euroopan rahalla. Brittein saarella tarkoitus viettää kaksi yötä ja käydä kiertämässä pakolliset Lontoon nähtävyydet. Aikanaan Heathrowilta suunnitelmien mukaan AirFrancen upouudella Unilinjurilla Patonkien luvattuun maahan. AF tarjosi tätä väliä 45€:lla. DeGaullelta sitten seuraavana päivänä Riikan kautta Helsinkiin. Vain kahden kuukauden ikäiseen, maailman uusimpaan lentokoneeseen, pääsi lennolla CDG-RIX. Kone on tietenkin Bombardier CSeries300. Koko setti CDG-RIX-HEL kustansi istumapaikkoineen jonkin verran päälle 100€.

 

PS152       28.2.2017 16:10 - 18:05 E190 HEL-KBP

PS113       28.2.2017 20:05 - 21:45 B738 KBP-LGW

 

AF1681     1.3.2017   09:40 - 11:55 B789 LHR-CDG

 

BT692       3.3.2017   10:10 - 13:55 BCS3 CDG-RIX

BT325       3.3.2017   23:05 - 00:10 DH8D RIX-HEL

 

 

 

Tästä se kaikki alkoi. Loskap**kaa ja sellasta. Lämpötila just ja just plussan puolella.

img_0754.jpg.aa583a2591fe0313bc8bc56db832eb24.jpg

 

Bussikyyti vei tänne.

 

CF34-moottoreiden avulla...

img_0777.jpg.94f4493918f7731f2d284845aaac0650.jpg

 

... tämä UIA:n E190 saa voimaa ja jaksaa mahdollisesti Kiovaan saakka. Koneena 5 vuotta vanha UR-EMB, joka lentänyt Aerosvit Airlinesillä ennen UIA:n väreihin maalaamista.

p> 

Online-lähtöselvitystähän UIA:lla ei ole, kuin jossain Kiovassa ja Amsterdamissa, joten venailtiin vartin verran tiskille HooKoolla. Tiskillä herrasmies suostui jokaiselle laittamaan perättäiset ikkunapaikat koneen oikealle puolelle. Boardarissani kuitenkin oli käytäväpaikka. Noh, ei se mitään. Portilla sitten sain ittelleni paikan 11D kun muut istuivat jossain kahdenkymmenen takapuolella. Lopulta kuitenkin selvisi että rivit 19-21 olivat tyhjiä joten pystytin leirin paikalle 21A.

 

img_0791.jpg.a336d5834f4a82b922e238a5d25c0c75.jpg

 

Täsmälleen aikataulussa ja sellaista. Alun istuinpaikkarumba alkoi jo unohtua, eikä sekään nyt tosimatkaajaa oikeasti haittaa. Matkustamohenkilökunta oli todella ystävällistä ja osasi englantia kiitettävästi.

 

Odotuspaikalla 22R annettiin suomalaisen vastineen lähteä ensin.

p> 

Sitten ilmassa

 

Lentoyhtiön lehtisessä (joka muuten oli varmaan paksumpi kuin puhelinluettelo) mainittiin jotain epämääräistä Suomesta. Torilla tavataan.

img_0831.jpg.864072e3597390ea02f5b6f3f67097f0.jpg

 

Graafisesti houkutteleva menu johdatteli halpoihin hintoihin.  :thmbup:

p> 

Paikallinen biisoni ei ole ainakaan hinnalla pilattu :-[

img_0847.jpg.2de4c7e575a40851e2cba7edc8ebc551.jpg

 

Kabiininäkymää. Emppu oli mukava kokemus. 2+2 konfiguraatio oli tilava.

p> 

Jalkatilastakaan ei ollut valittamista.

img_0856.jpg.f2340dad14a8e0be39eb82b674f7ce2e.jpg

 

MSL: Päädyin ilmaiseen vesilasiinmukiin ja 3€ Pepsiin.

p> 

Jokin mystinen taivaankappale alkoi pikkuhiljaa laskemaan koneen oikealle puolelle.

img_0864.jpg.c47f1fe2b19cb69c720ee921ed009dbb.jpg

 

[attachment]424809_img_0884.jpg[/attachment]

 

img_0897.jpg.00f589120e64f75464fbee05e26318de.jpg

 

p> 

img_0945.jpg.4adad217ce2a6eb884e7ecf823625edd.jpg

 

Vasemmalla puolella oli myöhemmin sininen hetki

img_0884.jpg.a83ad24b1b8ae5b84466dfef829e8f36.jpg

 

Kone ajallaan portilla. Laskun aikana pimeys oli kerennyt vallata jo Ukrainankin.

p> 

Adeus Brasilian ihme! Oli hyvä kyyti, ei valittamista.

img_1004.jpg.969226d8bcd667a14a54902e091f6940.jpg

 

 

Reilu puolentoista tunnin vaihto Boryspilissä. Ihan ok kenttä siihen nähden, että ollaan Ukrainassa, jossa ymmärrettävästi taloudellinen tilanne ei ole parhaimmasta päästä. Terminaali D oli kieltämättä moderni. Onhan se valmistunutkin vuonna 2012...

 

Kiovasta reilu kolmen ja puolen tunnin lento Gatwickiin. Kasisatanen putte hoitaa tämän välin. Näkymää öisestä matkustamosta. Tämäkin lento oli buukattu siten, että meidät oli paikoitettu vähän sinne sun tänne ympäri konetta vaikka tosiasiassa tyhjiä rivejä oli rivi toisen jälkeen.

p> 

Evväitä. Esitteessä sanottiin, että alkoholia ei turvallisuussyistä(??) myydä alle 21 vuotiaille. Noh, ei edes kattonut pahalla kun 18v pyytää kiltisti kahta.  :D Oli muutes pirun hyvää sämpylää/patonkia/leipää(name it). 4€(5€ pepsin kanssa), eka viileänä kun annettiin kärrystä. Myöhemmin lennolla nälkä iski uudelleen ja hain toisen vastaavan. Mukava matkustamohenkilökunta tarjosi lämmittävän sitä ja lupaus piti paikkansa. Varmaan parhaita eväitä ikinä. Lufthansan kolmaritkin jäävät kakkoseksi. 8) Juteltiin vielä meidän hieman oudohkosta harrastuksesta. Nämä kaverit kuulemma menevät kahdeksi tunniksi hotelliin jonka jälkeen aamuyölento(lähtö 3.00) takaisin kotiin.

img_1035.jpg.8d6e6f50cbc8cd2c91376c928ddf6cde.jpg

 

 

Gatwickiinkin saavuttiin aikataulussa. Todella positiivinen kokemus jäi lennosta! Hyvä palvelu, ajoissa, ei turhaa häslinkiä check-innin lisäksi, uudehkot koneet (tässä 738:ssa oli uudet jakkarat :thmbup: ) sekä tietysti leivät!

 

UR-PSP oli renkinä Kätvikkiin silloin. Vuonna 2001 valmistunut Ameriikan ihme, joka lentänyt Sun County Airlinesin ja Shenzhen Airlinesin nahoissa. UIA:n väreissä viime vuoden toukokuusta alkaen.

p> 

Junalla King's Crossille ja jonkin ählämikebun kautta sänkyyn. Kyllähän se jetlag ja itse matkustaminen vie mehut joka miehestä.

 

 

 

----

 

 

Aamulla sitten uusiin seikkailuihin. Ei ollut lentoja tälle päivälle, vaan päätettiin käydä katsastamassa London Cityn lentoasema. Pari metrolinjaa, yksi aseman sulku jonkin vian vuoksi ja automaattijunalla (DLR) kentälle.

img_1067.jpg.b6109ceec2e26294fcc3a0c0d5777325.jpg

 

Päivän aloitti Qantasin A380 ::)

p> 

Cityn kenttä on todella pieni. Pari kahvilaa groundsidellä sekä ainakin itselleni jäänyt sellainen kuva, että asemataso on erittäin ahdas. DLR kulkee terminaalin kylkeen, josta pääsee 20 minuutissa keskustaan. Ei turhaan liikematkustajien suosima kenttä. Käytiin käppäilemässä siinä terminaalin tuntumassa kiitotien vartta. Siinä sai suhteellisen vapaasti valita paikan kiitotien mitalta eikä alueella pörrännyt juuri ketään.

 

Ensimmäisenä BA Cityflyerin E170.

img_1086.jpg.ae991379cdf9f226bb16c9a7c349bd58.jpg

 

5,5 asteen liukupolku on havaittavissa 8)

p> 

Platalle näki hyvin, mutta kaikennäköiset esteet pilasi kuvat >:(

img_1113.jpg.1668cae065a2b99380da11578893a5fb.jpg

 

Helvetic Airwaysin kone oli ainoa joka edusti muuta, kuin BA Cityflyeriä sen tunnin aikana.

p> 

Ainoa lähtevä oli BA Cityflyerin E190 G-LCYR

img_1169.jpg.1001ef2b1c44b7305cbc08ba32ec21b2.jpg

 

Todistetaan nyt sitten että käytiin keskustassakin ;)

p> 

 

Illemmalla noin kasin aikoihin Piccadilly Linellä Heathrowille jossa vietimme toisen Lontoo-yön kentällä. Käytiin 4 ja 5 terminaalit läpi. AF lento lähtisi terminaalista 4, mutta airside sulkeutuu yöksi. Sitten vain päätetään kummassa terminaalissa halutaan olla groundsidellä...

 

-----

 

 

Lentopäivä, hyvä päivä.

 

Nukuttiin yö lopulta nelosterminaalin jossakin penkkialueella missä luki "Customers in need of special assistance" tai jotain. Kyllähän siinä ihan ok unet vetäsi korvatulpat korvilla, huppari tyynynä, takki patjana ja itse sujahdettuna makuupussiin. Tosin läheisen työmaan äänet sekä kuulutuslaitteiston testaus keskellä yötä kuulemma häiritsivät osan seurueemme unia :laugh: Lopulta joku virkailija tuli tökkimään viiden aikoihin aamuyöstä että on poistuttava. Nokka kohti airsidea siis! 8)

 

 

Nelosterminaalissa oli todella hiljaista, jossa sitten nämä kaksi kaverusta vielä jatkoivat uniaan onnellisina aamukasiin asti. Minä hyödynsin terminaalin nelosterminaalin Observation Deckin kun en enää jaksanut laittaa itseäni levyksi lattialle. Aamuhämärässä puoli seitsemän aikaan alkoi jopa saada jotakin huonolaatuisia kuvia ikkunoiden läpi. Kapusin "terassille"(joka on suljettu lasikoppi terminaalin päällä) jossa vietin n. tunnin 27L:lle laskeutuvien kuvailemista.

 

Saudian tripla rullasi terminaalin ohitse portille. HZ-AK37, Joulukussa 2016 toimitettu kapistus.

img_1254.jpg.ef546a5fe5aba9879ae41ffc03e06b8b.jpg

 

Spottausterassin portaikossa on inspiroivin lainaus, mitä olen koskaan eläessäni nähnyt... ::):laugh:

p> 

Terassilta aukesi heti tälläinen näkymä 27L:n loppuosalle

p> 

Ensimmäisenä taas Saudi Arabian ihme. HZ-AK15, viisi vuotta elokuussa täyttävä.

img_1306.jpg.3a2d2c48659c32e29a544ac9d6076452.jpg

 

Sitten tuli Bruneista Dubain kautta saapuva Royal Brunein B788. V8-DLB, 2013 toimitettu yksilö.

p> 

Tämmöiseltä näyttää spottausterassi. Näkymä on Heathrow:n sivujen mukaan 270 astetta. Koteloista löytyy kahdet (kenties mihin toiset olivat tuona aamuna kadonneet ::) ) kiikarit sekä kolme tablettia, joissa on auki FR24 maksullinen versio. Hyvä Heathrow :thmbup: :thmbup:

img_1381.jpg.b34a198ac7fb3b647260622109aa3e55.jpg

 

Seuraavaksi laskuun tuli Speedbirdin jumbo. Keli oli varsin puuskainen, joten savuilta ja kaiken maailman rysäyttämisiltä ei säästytty tuona aamuna ;D Rekkaria en mistään kuvasta saanut napattua.

img_1345.jpg.3a6fd8740202973bb5202d81707f0dff.jpg

 

AirFrancen aamulento lähdössä Roissyyn. F-GRXA. Viistoista kesänen ranskankaunotar.

img_1349.jpg.28d8233c11a9294e3fb98458d1de80df.jpg

 

Royal Brunei rullaa portille

p> 

Aurinkokin näyttäytyy taas, ja näyttäytyy muuten pirun kauniisti 8)

p> 

Aamutripla

img_1496.jpg.23db763b6236425cc8ebfa21f9bd38df.jpg

 

Aikaisen aamun Kelmi retronahassa lähdössä puukenkien tykö. Tämäkin 'Murican ihme on jo 17 vuotias. Kantanut retronahkaa vuodesta 2008. PH-BXA.

img_1287.jpg.edf3f8c96e85c2fc2ccc4a43d2b987bc.jpg

 

Aamujumbo 8) Lontoossa näitä vielä onneksi riittää. Tämänkään rekkaria ei näkynyt missään kuvassa.

p> 

Seiskakasiseiskoista alkaa tulla tuttu näky kaikkialla. G-ZBKO on vain puolen vuoden ikäinen.

img_1505.jpg.72b0d94a7e1ec079078ab463070252bf.jpg

 

Malesian möhköfantti majoittuu Heathrowilla terminaaliin 4.

p> 

9M-MNA on viiden ja puolen vuoden ikäinen.

img_1529.jpg.0c0ea0ef9e56c483397f68f21f1ad738.jpg

 

Ethiopian edustaa Heathrowille suorilla lennoilla Addis Abebasta A350:llä. ET-ATY on toimitettu tammikuun viimeisenä päivänä tänä vuonna.

p> 

Singapore lentää ainakin A380:llä en tiedä lentääkö myös A350:llä. Tässä kuitenkin tripla. 9V-SWA on kymmenen vuoden ikäinen.

img_1544.jpg.a863096d2c8134754be1b43e42e86d3f.jpg

 

Air Canada vanhoissa väreissä. C-GHKW on toimitettu vuonna 2001. Kanada edusti uusissa väreissäkin, mutten saanut riittävän tarkkaa kuvaa kaukana sijaitsevasta terminaalista

p> 

Välillä piti käydä tarkastamassa, että harrastajakollegani nukkuvat turvallisesti ja/tai hakemassa kuppi kuumaa. Sattumoisin Vietnam Airlinesin B788 saapui portille justiinsa silloin kun olin siinä viisi minuuttia.

p> 

Emiratesin A380 tuli visiitilles. A6-EES on kolme ja puoli vuotta vanha.

img_1593.jpg.75b0e66a726cdb9198f6c9c80f73b34d.jpg

 

Meidän kyyti CDG:lle saapuu 8) F-HRBA, joka on tällä hetkellä AirFrancen ainoa B787-9 sen laivastossa. Toimitettu 1.12.2016 eli suhteellisen uusi vehje tämäkin.

p> 

 

Portilla. Meillä kävi todella hyvä tuuri. Luultiin edellisenä aamuna check-inniä tehdessä, että tuskin kone oikeasti on tupaten täynnä. Kone arpoi meille keskirivin paikat sieltä sun täältä konetta :'( Ei voi mitään, 45€ setistä tämä on ihan ok, olihan meillä matkalla muutakin kuin tämä.

img_1612.jpg.3283bc6bd7ef308cdda6932bf42a99d0.jpg

 

Viereisellä portilla Etihad Airwaysin A6-APD, 2 vuotta vanha yksilö.

p> 

Se legendaarinen kuva ennen koneeseen astumista 8)

img_1616.jpg.c5aa0abd20e917f4d463a624e963a5f7.jpg

 

Portilla saatiin onneksi kaikille paikat samalle riville, 22. Otti hattuun kun ikkunapaikalla istui muuan nuori neiti silmälaput päässään koko lennon. ::) Spottaajia ja rekkarinkerääjiä tuntui olevan vähän joka puolella.

 

Air France lentää unilinjurillaan (koulutuslentoja tai mitälie?) Heathrowille kuudesti viikossa. Tämän lisäksi ainoalla koneyksilöllä pääsee Barceloonaan ja Kairoon. Lento ei ole kummoisen pitkä, vajaat 40min.

p> 

Kirjaimellisesti laajarunko. Karttasofta on sama kuin esimerkiksi Finskin A350:ssä. Ihan ok. Jäi puuttumaan ulkokamerat tästä vehkeestä. Tiedä sitten miksi. Olisi tuonut jotain fiilistä varsinkin keskipaikoille.

img_1635.jpg.2be5643550b9c14f6c2ce05ebeb4eab8.jpg

 

Ilmassa uskaltautui nopeasti käydä varauloskäynnin ikkunasta napsimassa parit kuvat siivestä. Kyllähän se juu vähän taipuu, ei kieltämistä.

p> 

Kabiinia. Jotenkin todella tunkkaisen oloinen. Ehkä johtuu ylenpalttisesta kiireen tunnusta tarjoilussa ja väenpaljouden halusta käydä saniteettitiloissa jne...

img_1648.jpg.21872cc0a2d845d5b1bc6ce3c8faf3df.jpg

 

Kiireestä johtuen en kerennyt saamaan kuumaa kuppia sitä hyvää, mutta kruasaan kyllä tarjoilitiin. :laugh: 7YLÖS on omasta takaa

p> 

Huvittava cockpit-näkymä. Tästä ainakin näkee maanopeuden solmuina ja korkeuden jalkoina. Muualla systeemiä korkeus oli aina joko metrejä tai nopeus kmh tai mph ::)

img_1649.jpg.bf4c62aa4832aa0b7918b86aff6e015e.jpg

 

Laskun jälkeen päästiin kuitenkin vierailemaan etuikkunoiden äärellä. Kaunis ohjaamo IMO, verrattuna esim "liian" futuristiseen A350:n ohjaamoon.

p> 

Toinen sille. Tämä kone jatkaa illalla matkaa Kairoon. Lentäjien mukaan Air Francelle pitäisi tulla yhteensä yhdeksän Boeing 787-9:ä.

img_1670.jpg.804a59f543eba5d432dd5281a232773e.jpg

 

Koneen nokkaa putkesta. Vaikka keskirivi oli keskirivi niin onhan laajarunko aina laajarunko. Verrattaen A350, B787 tuntuu olevan hieman äänekkäämpi eri sähkömoottoreiden takia varsinkin lennon kriittisissä vaiheissa. Yleisesti melutaso taitaa olla kutakuinkin samaa. Kyllä tämänkin koneen penkeillä viihtyisi pidemmänkin lennon aivan varmasti. :thmbup:

p> 

Matkalla hotellille, joka sijaitsi Le Mesnil-Amelotissa, alitettiin rullaustiet B ja Q, jonka jälkeen käveltiin niiden reunusta jonkin aikaa. En omista tarvittavia kuvauslupia Roissyn kentälle, joten päädyin sitten laittomaan salakuvaamiseen ::)

img_1699.jpg.68f9f178b6309aa10c26b2381ddf72da.jpg

 

Kamat hotellille, kävellen takaisin kentälle josta junalla keskustaan. Aina on hyvä idea lähteä Pariisiin :thmbup:

p> 

img_1811.jpg.4341b29bda99df15e470dcbbce22b8ae.jpg

 

Châteletin juna-asemalla ruudut eivät kaipaa päivitystä, niistä näkee kaiken olellisen 8)

p> 

Yöllä samaisella rullaustiellä rullasi Aeromexicon B788. Sorry huonosta laadusta ja aidasta tiellä. :-[

img_1870.jpg.f51ed534678d8a7a53a1c3d471c84714.jpg

 

 

------

 

Yksi mukava päivä taas kerran takana, vielä yksi edessä. Tänään suunnitelmissa testata Air Baltic, Bombardier CSeries300, Dash 8 sekä syödä hyvin Riikassa. 8)

 

Aamulla vielä kerran reilu kahden kilometrin taaperrus terminaaleihin. Jatkoin salakuvaustani vielä silloinkin. 3B-NBD on jo 20 vuotias ranskatar. Ainakin hienot värit on kylkeen maalattu. :thmbup:

p> 

Air Francen triploja

img_1884.jpg.b954efbed18a951c1a42c729e8fe63f0.jpg

 

8) 8)

p> 

BT lentää Kotimaisen kanssa samasta terminaalista, 2D. Ikkunat platalle ja palveluita löytyy just sen verran kun tarvii.

 

Air Maltan retroa edustaa 9H-AEI, joka on tullut uunista ulos vuonna 2004.

img_1901.jpg.a310199e8b8ff38087812965219ec901.jpg

 

Helppojetin G-EZPN A320 haievillä täyttää kesäkuussa vuoden.

p> 

Sitten, se hieno hetki kun kaunokainen, oma kyyti saapuu 8)

img_1910.jpg.8c5e9100297d2b5911775891ffab6d5f.jpg

 

YL-CSB on airBalticin toinen ja samalla uusin CS300-kone. Yksilö on toimitettu 30.12.2016 eli vain kahdeksan viikkoa vanha kapistus tämäkin. Sulavat linjat, hyvin kaunis kone mielestäni.

p> 

Awesome 8)

img_1924.jpg.403b4dcbd3e022e6e15f6ef4a58bfe35.jpg

 

Tämä oli ainoa lento, jolle oltiin etukäteen varattu istumapaikat. Istuin jakkaralla 20A. Tässä ollaan minuutin aikataulua jäljessä pushbackissä. ::) Vierellä Kotimainen.

p> 

Lähtee kuin tykki 8)

img_1956.jpg.e899bcb01b303a2789a955a26cf0e0c4.jpg

 

Matkustamo on erittäin kaunis. 2+3 on ihan ok vaikka 2+2 E190:n tapaan on mukavempi. Tällä konfiguraatiolla koneeseen saadaan kuitenkin jopa 146 paikkaa.

img_2016.jpg.21ea61b6ad94f6f5d916b53d63c80ab9.jpg

 

Matkustamo on myös valoisa. Kuva otettu ISO 100, f/3,5; valotusaika 1/100. Kirkkautta ei ole lisätty.

p> 

Tämä on todella hyvä ratkaisu kanadalaisilta! Pieni näyttö jokaisen rivin kohdalla, josta näkee mukavasti informaatiota mikä yleensä koneista puuttuu. En tiedä järjestelmää sen tarkemmin, mutta kartta on ikäänkuin Airshow, ei mitään turhia animaatioita, pari erilaista zoom asetusta jotka vaihtelevat vähän väliä.

p> 

Näytöllä pyöri kartan lisäksi hyödyllistä informaatiota...

img_1993.jpg.0a4ab162c7b5490b16739c6d84e5d4db.jpg

 

... sekä enempi teknistä tietoa meille tiedonjanoisille :D

p> 

Siipinäkymää koneen etuosasta...

img_1977.jpg.06a4b6515a899487fa76d741ad746957.jpg

 

...sekä siiven etureunan kohdilta...

p> 

...että myös omalta paikaltani, 20A.

img_2024.jpg.e6f769eba19dd055d8c911e970014c3e.jpg

 

Lennon jälkeen päästiin nopeasti vierailemaan ohjaamossa. En näitä Bombardierejä tunne juuri lainkaan joten en osaa verrata edeltäviin saman tehtaan luomuksiin, mutta omaan silmään näyttää ainakin suhteellisen erilaiselta verrattuna kuviin.

 

Oikean jakkaran heppu pisti vielä oikein kunnon miinuszoomin. Huomasin vasta kuvia editoidessa, että kuvassahan on Terrain-view koko Euroopasta :laugh:

img_2057.jpg.f21797e3400f5f7aa6f236aa0ad18818.jpg

 

Lennosta jäi todella positiivinen mieli. CSeries300 on äänentasoltaan mielestäni vain hieman uusia Airbus A320-koneita hiljaisempi. Matkustamo sen sijaan on kaunis ja tilava, ikkunoiden koko on vastaavia koneita suurempi sekä kyyti oli varsin tasaista. Tykkään ja suosittelen :thmbup: Pääsin hehkuttamaan konetta jollekkin BT:n promovideollekkin kun kuvasivat sitä kyydissä. Toivottavasti en kuitenkaan päädy mihinkään, en kehtaa kuunnella englanninkielen osaamistani siinä ;D

 

Käytiin Riikan keskustassa, johon pääsee pikkubussilla 2,30€ menopaluu. Matka-aika oli suuntaansa abauttiarallaa puolisen tuntia. Riikassa ei pidetty kiirettä, syötiin ja juotiin hyvin jonka jälkeen palasimme kentälle. Noin 10 tunnin vaihtoajalla kerkesi ottaa rennosti ja virittäytymään vielä viimeiselle lennolle kotiin.

 

 

Yölennolta ei kuvia juurikaan tullut. Matkasimme YL-BBU:lla, joka on viisi vuotta vanha koneyksilö.

47.jpg" />>img_2059.jpg.9344f8f443dff931c25ea8c85cfa1158.jpg

 

Tähän kuvaan paikalta 16F on hyvä lopettaa. :)

img_2085.jpg.4c03ed76a0c892885b77c4193a863519.jpg

 

 

Reissu oli kyllä yksi huikeimmista taas kerran! Mahtava porukka mukana taas kerran, kiitos siitä. :) Oli mukava irtiotto pitkän talven jälkeen. Pariisisissakin oli kuitenkin +13C ja aurinkoista. Hinnalla matkaa ei oltu pilattu. Lennot 230€ + hotelli Lontoossa kolmelle 70€ ja Pariisissa kolmelle henkilölle 50€ aamiaisineen.

 

Voin suositella UIA:ta sydämmeni pohjasta. Erittäin kilpailukykyiset hinnat varsinkin itäisen välimeren alueelle. Palveluasenne matkustamohenkilökunnalla on 10+, koneiden jakkarat ja tilat (ainakin 737NG ja emppu) olivat loistavat. Varmasti esim. Qatarilla saa vielä enemmän vastinetta rahoille, mutta UIA kyllä yllätti todella positiivisesti! Kiovan kenttäkin oli vaihtokenttänä suhteellisen sulava vaikka pitääkin mennä turvatarkastuksen läpi. 1h 20min aikana kerkesin terminaalin suhata päästä päähän, käydä taxfreessä, vessassa ja istahtaa alas tuopposelle(4€).

 

Air Francesta jäi henkilökohtaisesti painamaan se ikkunapaikan puute (yhyy,voivoi), mutta muuten 787 tuntui olevan ihan kelpokapistus varsinkin pidemmillä matkoilla. Nyt se tuntui turhankin ahtaalta ja kiireiseltä kokemukselta.

 

airBalticilla matkustaminen ei jäänyt tähän kertaan. Todella hyvät hinnat moneen Euroopan kohteeseen mukavilla koneilla. Palvelu oli sekin ihan ok. Riika vaihtokenttänä on paratiisi maan päällä. Siisti ja pieni.

 

 

Kiitoksia, jos jaksoit tänne asti lueskella. Reilu 90 kuvan pakkaus oli siinä. :laugh:

>img_0772.jpg.9c6a92d6b4f72d51b09a6b907a25661f.jpg>img_0790.jpg.1ff1dc75d6f8dbe3dd233449f091aac2.jpg>img_0811.jpg.8c0c47dc0360b13cb955860d528a68ed.jpg>img_0843.jpg.1a0c90b865b249e0bfe7c18cc5cb6160.jpg>img_0832.jpg.a029b4d41779ce885c8377a01962ec31.jpg>img_0851.jpg.aa4d354a5197d32a7e6b2524bf220125.jpg>img_0888.jpg.60b03c8dfe6b9685fd79e2ca4e314633.jpg>img_0938.jpg.dee683df85efa3c358ad03e30a42158e.jpg>img_0953.jpg.4e218e44869f1573d2394c3c34d32337.jpg>img_0997.jpg.690cedeb59e3fca7cc1cae07231e007b.jpg>img_1045.jpg.27dbb226268782a73f9944a8de1da21a.jpg>img_1063.jpg.0fda31fff7dc58cabc7b9c90a39adf46.jpg>img_1075.jpg.145a07ca25bfba06032980270526c7e3.jpg>img_1092.jpg.0d592f0a8a5b82a8bb4ad743d4c2207a.jpg>img_1135.jpg.74365190c20fb20bff65e514eb6c4b82.jpg>img_1192.jpg.ab339478f14592525e7c91a2e4d8c4aa.jpg>img_1266.jpg.71682e21d853f9676bdbe79901ac3790.jpg>img_1262.jpg.4d79c4faa936a48df44f2036d2fda34e.jpg>img_1336.jpg.934f2e7af0403e43bb8d084fb4586e6e.jpg>img_1363.jpg.e51770a072ba44c6847b5480872304dc.jpg>img_1366.jpg.c5b14a37d84d64c5a31e597e63b14a80.jpg>img_1440.jpg.485552a6ac3dcb62e953a880ae825d0d.jpg>img_1525.jpg.2d82ec03bdd4ae6e50d7fe54164ce892.jpg>img_1536.jpg.449f0d173b96072980aafe872b702bfa.jpg>img_1548.jpg.f5418d823e3a83a103209ec47f014f9b.jpg>img_1558.jpg.1c1186240a01f9720d60520d4ed3ce7a.jpg>img_1572.jpg.c3a3e89ed2387b77f39c4fe3482aa3e6.jpg>img_1614.jpg.a748e08d29f1e1f2eb4a0f9d6a2d4a2d.jpg>img_1633.jpg.2c09fe6f176510bc4a578c0e80c06ed0.jpg>img_1636.jpg.ff122f9e2c303ec8282576e13b573c25.jpg>img_1659.jpg.8839d303602a0cb2273dc2b6c4ae4657.jpg>img_1663.jpg.44b643893d4a09ce3eb3ccb7e3c3cbf6.jpg>img_1672.jpg.907220175df76ca45a57f88a752f7b45.jpg>img_1730.jpg.df92b806308153099bc3570460e8f9c6.jpg>img_1853.jpg.b8b9bb39c0f09e5145d2f45f7da4765e.jpg>img_1880.jpg.93b295195562279e2abc3f63e23feddc.jpg>img_1890.jpg.46e76b90062083a12c2a422ecdaf6a37.jpg>img_1906.jpg.838b30910da59a83adab910aa34f9492.jpg>img_1918.jpg.3e524019bae2a323355e59fd2e6a8632.jpg>img_1940.jpg.d8d68162d7cb8600be492de6d698d02b.jpg>img_2004.jpg.ea4fd2cde529ccd1b42c33de1adf0e33.jpg>img_1967.jpg.c50b323fe007c64670b7946582ea74d5.jpg>img_1995.jpg.451dabda90e72958dec0bfc161c72e6a.jpg>img_1984.jpg.ba66da457155f11d584f6561d3cc53de.jpg>img_2053.jpg.042f1120fdab9443c3ea3cb2e805b4

			
		</div>

		
			
				

	<div data-controller='core.front.core.reputation' class='ipsClearfix ipsPos_right ipsResponsive_noFloat'>
		
			
		
	</div>


			
		

		<ul class='ipsComment_controls ipsClearfix' data-role=
  • Ihan loistavan kombon lentoyhtiöitä ja konetyyppejä olet saanut mahdutettua reissullesi. On kyllä ilo lukea tällaista matkakertomusta, jossa on laadukkaita kuvia tasapainoisesti eri osuuksilta. Niin kuin itsekin sanoit, on kyllä valoisa ja hyvännäköinen tuo airBalticin uusimman koneen matkustamo. Keep up the good work!  :thmbup:

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Mukava kertomus! Kiva, että joku muukin jaksaa näitä vääntää  ;D

     

    PS. Kävitte Riian kautta ja olitte Riiassa. Jos kävitte ja olitte Riikassa, niin kävitte ja olitte Riikka nimisen naisen sisällä  :P

     

    http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/227

     

    Latvian pääkaupungin nimi Riika on suomen kieleen mukautettu muoto, ja sitä taivutetaankin kuten suomenkielisiä yleissanoja ja nimiä (esim. siika : siian: siikaa tai Juuka : Juuan : Juuassa : Juukaan):

    Riian

    Riikaa

    Riiassa

    Riiasta

    Riikaan

    Taivutus näkyy myös nimessä Riianlahti. Riian asukkaiden nimitys on riikalaiset (vrt. juukalaiset).

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Hienot kuvat Miko! Mukava lukea taas näitä lentotarinoita oudosta harrastuksestamme  ;D

     

    Noista rekkareista: Ilmeisesti ensimmäinen BA:n jumbo on G-BNLP ja toinen jumbo on G-CIVH,

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Noista rekkareista: Ilmeisesti ensimmäinen BA:n jumbo on G-BNLP ja toinen jumbo on G-CIVH,

     

    Näköjään joo lukeekin etufillarin suojuksissa. :laugh:

     

    PS. Kävitte Riian kautta ja olitte Riiassa. Jos kävitte ja olitte Riikassa, niin kävitte ja olitte Riikka nimisen naisen sisällä  :P

     

    Nooh ;D parempi se kai Riikassa, kuin Riiassa (äitini nimi on Riia :laugh: )

     

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Riiasta sinä olet tullut, Riikaan pitää sinun jälleen tuleman.  ;D

     

    Tässä kyllä illan naurut  :laugh:  Mutta joo mahtava stoori, lisää näitä!  :thmbup:

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla