Yrjö Paavilainen

Purjelentolupakirjasta

7 viestiä aiheessa

Omaan projektiini liittyen

Purjelentolupakirjaa sivuavia kysymyksiä näin ruohonjuuritasolta. Jos olen ymmärtänyt oikein niin kun täyttää 65 vuotta(minä) niin lääk. medikaali(1-2)? myönnetään kuuden(6) kuukauden ajaksi. Purjelentolupakirja taasen kolmeksi (3) vuodeksi. Mahdollinen lupakirja on siis voimassa puoli (6 kk.) vuotta?

 

Jos ei täytä kaikkia lupakirjan lääketieteellisiä vaatimuksia niin voidaan myöntää lupakirja varmistusohjaajalla. Myönnetäänkö niitä oikeasti vain vain kadunmiesten puheita?

Olenko siis oikein antanut itselleni ymmärtää luettuani mittavaa alan opusmäärää siltäkin(ilmailulääketieteen) saralta.

Toki lentäminen tärkeintä moottorilla tai ilman/kaverin kanssa tai ilman.

 

Onko näitä matkustajankuljetusoikeudella varustettuja purjelentäjiä muitakin kuin lennonopettajissa noin "reservissä"? jotta saa halunsa tyydytettyä mahdollisessa(tiimakiilareita) kaksinlennon osiossa? Ura ei kuitenkaan kovin monta vuotta jatkune jos alkaakaan.

 

Toki ilmailulääkäriltä tiedon saan kun ajan tilaan. Jos voimassa vain puolivuotta niin vasta kesän korvilla menen.

Omista voimanlaitteilla avustetuista lennoista aikaa varmaan nelisenkymmentä vuotta; uusi kokemus ilman avusteita siis...

Yst.yp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA-lupakirjat ovat voimassa toistaiseksi.

 

https://www.trafi.fi/yleisilmailijalle/lupakirjat

 

Medikaali;

https://www.trafi.fi/liikennejarjestelma/liikenne_ja_terveys/ilmailu_ja_terveys/laaketieteelliset_kelpoisuustodistukset

 

Lupakirjana olisi LAPL(S)?, tällöin medikaalina riittää harrastelentäjä, luokka LAPL.

 

Voimassaolo

Luokan LAPL lääketieteellinen kelpoisuustodistus on voimassa 60 kuukautta siihen saakka, kunnes todistuksen haltija on täyttänyt 40 vuotta. Tämän jälkeen voimassaoloaika on 24 kuukautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo moro Mikko A

Vastauksesta kiitän. En kyllä purematta niele kun en tiedä varmaksi. Toki voin olla väärässä ja todenäköisimmin olen mutta...

JAR-FCL 3 kertoo asiasta seuraavasti: Harrasteilmailijan lääketieteellinen kelpoisuusluokka 4 kyllä on kun 50 vuotta täyttää niin voimassaoloaika on 36 kuukautta.

Harrasteilmailijalla tämän mukaan täytyy olla voimassaoleva 1-tai 2-luokan lääketieteellinen kelpoisuus tai harrasteilmailijan kelpoisuusluokka 4(36kk).Sovelletaan kuitenkin JAR-FCL 3 luokan 2 lääketieteellisiä vaatimuksia paitsi kelpoisuustodistuksen voimassaoloaika on pidempi?

 

Siis; Luokka 1 ja 60 vuotta--- 6kk.

      Luokka 2  ja 50-----------12kk. (JAR-FCL 3 2 luokan lääketieteellinen vaatimus).

      Luokka 4 ja 50-----------36 kk.

 

Mikä kumoaa ja minkä? Elikkä koko vuodeksi saisin lupakirjan niinkö? jos muuten osoittaudun mitalliseksi ja jos en ihan niin kaksinlentäjäksi kuitenkin.

Toki tällä ei ole kohdallani merkittävää merkitystä. Noilla muilla kysymyksilläni toki enemmän merkitystä oikeassa lentämisessä.

Tieto on valtaa. Valtaan tietty kuuluu olennaisena osana vastuu.

Yst. yp

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

-Lääketieteellinen kelpoisuustodistus luokka 4 nykyään ei myönnetä enää, vaan se on korvattu EASA-LAPL MED:illa eli LAPL medikaalilla.

-EASA MED luokka 2 on edelleen olemassa (JAR:ista tuli EASA), voimassaolo kuten sanoit (yli 50v => 24 12 kk voimassa).

-(kansalliset) lupakirjat ja niiden medikaalivaatimukset katso mm OPS M1-20 ja Trafin esitelmä vuodesta 2013  tässä

 

EDIT: virhe korj.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro Armin Z

Kiitän. Trafin esitelmästä(bueno). Tosi haasteellista tämä purjelentäjäksi pätevöityminen.

Tieto on siis valtaa ja varsinkin se oikea ajan tasalla oleva tieto. Tämmöiset vertaistuksiryhmät ovat tosi tarpeellisia tälläkin saralla. Itse olen ostanut nettiteoriakurssin: purjelennon teoriakurssin siis.

 

Itse kyllä kaikki täytyy sisäistää ja oppia. Testaavakin tulevaisuudessa oppimisen asteen. Tietoa ja tietoa niin monenlaista ja purematta ei kyllä kaikkea voi ihan itsensä takia niellä. Ohjeet ja määräykset muuttuvat ja ristiriitaista tietoa(kun ei osaa allekirjoittanut lukea selvää tekstiä) ja ymmärtää.

Kuusikuukautta takaraivossani vaan muhii, Tutkivaa journalismia vielä pykäläviidakossa harrastan.

Toki ennen oli asiat suppeampia ja helpommin rautalankamalleilla tajuttavia.

Tosin kysymykseni vastaukset kapea-alaisia ja varmaan johtunee purjelentäjien vähäisestä? määrästä sivustolla. Mitä en kyllä usko. Ovat vain jossain muualla.

Auttoi siis eteenpäin näin noviisina(TraFin esitelmä). Toki pikkupoikana Saab Safireilla ja Fouga Magisterieilla lensin. Ne tosin eivät olleet purjekoneita ja ikä ja terveys toisissa sfääreissä. Ja nämäkin asiat jotkut toiset hoiti paperisodan.

Tutkin TraFin oikein ajankanssa.

Yst.yp

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Tuo JAR-FCL ei siis ole käytännössä enää miltään osin voimassa, eli sieltä ei kannata enää tietoa hakea. Lupakirjojen osalta sen on korvanut Part-FCL ja medicaalien osalta Part-MED, kumpikin lentomiehistöasetuksen 1178/2011 liitteitä.

 

Tosin kysymykseni vastaukset kapea-alaisia ja varmaan johtunee purjelentäjien vähäisestä? määrästä sivustolla. Mitä en kyllä usko. Ovat vain jossain muualla.

 

Purjelentoon erikoistunut suomenkielinen keskustelufoorumi on purjelennon pulinajakso, löytyy osoitteesta https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/ - sieltä voi löytyä paremmin tietoa jos täysin purjelentospesifisiin juttuihin mennään, vaikka (meitä) purjelentäjiä tälläkin foorumilla jonkin verran on. Nuo lupakirja- ja medikaaliasiat ovat tosin käytännössä yhteneviä useamman ilmailulajin kesken.

 

Kuusikuukautta takaraivossani vaan muhii, Tutkivaa journalismia vielä pykäläviidakossa harrastan.

 

6kk koskee ainoastaan luokan 1 medicalin haltijoita, kuten jo totesitkin. Nykyiset voimassaolot on määritelty MED.A.045:ssa (joka siis löytyy Part-MED:sta). Tästä on myös suomenkielinen koonnos AMC-materiaalin kanssa olemassa ja löytyy Trafin sivuilta: https://www.trafi.fi/filebank/a/1365157147/d1a8f0accf828306a07d0605e69cad04/11935-Trafi_Maarayskooste_EASA_Part_MED.pdf

 

med.a.045.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro Tatu K

Täältähän tätä vertaistukea heti löytyi. Ne(me tulevat siirrymme) Purjelentäjät olivat sitten siellä muulla sivustolla. Noviisina täällä ja sinä purjelentäjänä  kahdella pallilla istut.

Toki tämä purjelento tapa jolla taivaan sinen kohtuuhinnalla kokea. En kyllä ilmaan vielä päässyt. Viimeiset moottorittomat lennot joltain 70-80 luvun vaiheilta. Monta litraa on Vantaassa ehtinyt vettä mennä Vantaankoskesta näinä vuosina.

Kävin sivustolla ja rekisteröidyn hetken päästä. Monia asioita täytyy kysymieni ohessa sisäistää tästä apulaitteettomasta lentämisestä.

Täytyy nyt uskoa tuokin kun mustaa vihreällä kerran on.

Varmaan näistä muista kysymyksistä vinkkaamasiltasi sivustolta löydän vastaukset.

Tämä sivusto kyllä on positiivinen kokemus kun ensi heitolla 3  vertaistukea ja parempaa tietoa kun itselläni.

Yst.yp

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään