Juho Leinonen

Puolalaismies luuli Vaalaa Ylivieskaksi ja töpsäytti umpihankilaskun

39 viestiä aiheessa

Ilmailua y h t ä ä n tuntematta kysyn: Mikä on Vaalan ja Ylivieskan lentopaikkojen etäisyys? NM? Millä vehkeellä puolalaispoika lensi ja suunnisti? Millä vehkeillä lentoa (ja plaania?) ehkä valvottiin?

 

Loppu hyvin, kaikki hyvin. "Every landing you make and walk away is a good landing"? Mutta siitä huolimatta mietityttää..."Kuis näi pääs käymää?"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailua y h t ä ä n tuntematta kysyn: Mikä on Vaalan ja Ylivieskan lentopaikkojen etäisyys? NM? Millä vehkeellä puolalaispoika lensi ja suunnisti? Millä vehkeillä lentoa (ja plaania?) ehkä valvottiin?

 

Loppu hyvin, kaikki hyvin. "Every landing you make and walk away is a good landing"? Mutta siitä huolimatta mietityttää..."Kuis näi pääs käymää?"...

 

Vaalan ja Ylivieskan etäisyys on noin 60NM. Konetyypistä ja muista laitteista ei ole tietoa, mutta Rovaniemi on ilmeisesti ollut määränpäänä. Mopo-Cessnalla tuo etäisyys tarkoittaisi noin 40-45 minuutin lentoa, joten ihan hetkosesta ei kuitenkaan ole kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailua y h t ä ä n tuntematta kysyn: Mikä on Vaalan ja Ylivieskan lentopaikkojen etäisyys? NM? Millä vehkeellä puolalaispoika lensi ja suunnisti? Millä vehkeillä lentoa (ja plaania?) ehkä valvottiin?

 

Loppu hyvin, kaikki hyvin. "Every landing you make and walk away is a good landing"? Mutta siitä huolimatta mietityttää..."Kuis näi pääs käymää?"...

 

Eipä noita kukaan valvo. Plaania ei välttämättä ollut. On voinut ollakin, siinä tapauksessa puoli tuntia arvioidun laskuajan jälkeen alkaa koneisto pyörimään.

 

Poika on todennäköisesti suunnistanut GPS:llä ja GPS on ohjannut Vaalaan. Muuten hän ei olisi löytänyt lumista lentokenttää lumisesta maastosta iltahämärissä. Olisiko GPS:ään syötetty väärä kenttä? Vaala (EFVL) Ylivieskan (EFYL) sijasta? Tai sitten oli tahallaan menossa Vaalaan ja kuvitteli että Suomessa kaikki kentät on talvella aurattuja. Jos katsoo vaikka lentopaikat.fi -sivuilta Vaalan kuvaa, siellä ei ole yhtään lunta.

 

Tällaisia nämä ilmailukolarit yleensä on, inhimillisiä munauksia, ja niitä voi sattua ihan kenelle vaan. Ikä (johonkin rajaan asti) ja kokemus (johonkin rajaan asti) vähentävät munauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kainuun sanomien mukaan lopullinen määränpää olisi ollut Rovaniemi,perustuu ilmeisesti pilotin kertomaan. Olettaisi nyt kuitenkin tuon pohjanlahden rantaviivan myös ohjailevan ainakin Ouluun saakka. Aika hyvä päätelmä on myös tuo Sakarin mainitsema EFVL -erhe,eli jos on orjallisesti seurannut GPS ruutuaan niin noinhan siinä käy!

Kone oli muuten 172 eikä mopo.  https://www.planespotters.net/photo/596753/ph-luu-private-cessna-172l

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä noita kukaan valvo. Plaania ei välttämättä ollut. On voinut ollakin, siinä tapauksessa puoli tuntia arvioidun laskuajan jälkeen alkaa koneisto pyörimään.

 

Poika on todennäköisesti suunnistanut GPS:llä ja GPS on ohjannut Vaalaan. Muuten hän ei olisi löytänyt lumista lentokenttää lumisesta maastosta iltahämärissä. Olisiko GPS:ään syötetty väärä kenttä? Vaala (EFVL) Ylivieskan (EFYL) sijasta? Tai sitten oli tahallaan menossa Vaalaan ja kuvitteli että Suomessa kaikki kentät on talvella aurattuja. Jos katsoo vaikka lentopaikat.fi -sivuilta Vaalan kuvaa, siellä ei ole yhtään lunta.

 

Sen lehtijutun mukaan oli ollut aikomus yöpyä teltassa Ylivieskassa, joten rantaa pitkin Ouluun ei ehkä ollut suunnitelmissakaan alun perin. Kallistuisin myös tuohon koodin luku-/syöttövirheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaikka lentäjän vastuulla toki onkin aina katsoa, millaiseen lumihankeen laskee, eikö lentopaikan pitäjänkin pitäisi ilmoittaa NOTAMilla, jos kenttä on kiinni tai siellä ei ole talvikunnossapitoa? Nyt EFVL:n bulletinissa lukee "NIL". Vertailun vuoksi esim. EFAH ilmoittaa "RWY CLSD. NO WINTER MAINTENANCE" ja EFAL "AD CLSD. MORE INFO FOR AVBL TEL ..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen kone PH-LUU kuvattuna Kuopiossa eilen 15.3. klo 1612.

 

 

Siis keskiviikkona klo: 16.12 Kuopiossa ja keskiviikko-illalla 19-20 maissa laskeutui Vaalaan? Kuvattiinko tämä ennen onnettomuutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylivieskan kentälle hälyys onnettomuudesta tullut 18.13 ja Vaalaan noin puolituntia myöhemmin. Hyvin on tuossa parissa tunnissa Vaalaan ehtinyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Varsovasta Rovaniemelle n.1600 km,eli ainakin kerran on välillä tankattu.Suoralta legiltä aika poikkeama,vajaat 200 km Kuopioon,eli tuollaista maisemamatkailua ;)  tai sitten tuttuja tapaamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kainuu/puolalaispilotti-tarkoitti-laskeutua-vaalaan-mutta-kentan-kunto-yllatti/

 

"Pelastuslaitos sai onnettomuudesta hälytyksen keskiviikkoiltana kello 18.36. Keskiviikon tietojen mukaan lentäjän tarkoituksena oli laskeutua Ylivieskan kentälle, mutta hän harhautui Vaalaan.

 

Mies kertoi torstaina poliisille, että tarkoitus oli laskeutua Vaalan kentälle, jonka olosuhteet tulivat hänelle yllätyksenä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Rikosylikomisario Markus Kiiskinen Oulun poliisilaitokselta kertoo, että tapausta tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja ilmailurikkomuksena. Mies muun muassa laiminlöi kentän kunnon varmistamisen.

 

Olikos Vaalaan mitään notamia asiasta? Muuta kuin tätä tunti sitten lisättyä?

 

EFVL - VAALA

+ NO WINTER MAINTENANCE. CTC FOR UP-TO-DATE INFO, TEL +358xxxxxxxxxx

FROM: 16MAR17 1552 TO: 30APR17 2359 (D0041/17)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjä oli soittanut ma Kymiin ja tiedustellut mahdollisuudesta tulla Kymiin - kentän oli todettu olevan käyttökelpoinen. Myöhemmin kone ilmaantui kentälle ja eräs ilmailija tarjosi pilotille yösijan ja avusti tiistaiaamuna pilottia mm. tankkauksessa. Minäkin menin sattumoisin kentälle ti aamupäivällä. Kaveri teki jatkosuunnitelmia ja teki mm. lentosuunnitelmaa ja kuulin että kohde olisi Kivijärvi.

 

Varoitin häntä tämäntapaisista kentistä, ettei niissä ole talvikunnossapitoa ja lumenpoistoa ja että on ehdottomasti soitettava ja saatava luotettava ennakkotieto. Kivijärvelle soitettiin ja eihän se ollut käytettävissä, toinen soitto taisi olla Haapavedelle joka oli käyttökelpoinen, mutta sää oli huono.

En ehtinyt olla kentällä pidempään, enkä tiedä mikä sitten oli lopulta tavoite, mutta ainakin hän oli soittanut Mikkelistä kaverille - ilmeisesti sään takia oli pitänyt jäädä sinne.

 

Kyllä täälläkin arveltiin tuota "GPS-näppäilyvirhettä" kentän tunnuksessa, eikä sitten varmistettu silmämääräisesti minne se reittiviivan pää näyttää, saatikka katsottu karttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/il-puolalaislentaja-halusi-kokea-pohjoisen-suomen/754539/

 

Oulun poliisin rikosylikomisario Markus Kiiskisen mukaan vuonna 1997 syntynyt puolalaismies laskeutui tarkoituksella Vaalan lentokentälle, vaikka julkisuudessa kerrottiin aiemmin, että hän luuli olevansa Ylivieskassa.

 

Kuinkahan tuo sitten lopulta on ollut, 'Ylivieskan kentälle hälyys onnettomuudesta 18.13' (?), onko plani kuitenkin ollut sinne?

 

Ylivieskan kentälle hälyys onnettomuudesta tullut 18.13 ja Vaalaan noin puolituntia myöhemmin. Hyvin on tuossa parissa tunnissa Vaalaan ehtinyt.

 

Kai tuosta onnettomuustutkintakin tehdään, siitä aikanaan selvinnee..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan tuo sitten lopulta on ollut, 'Ylivieskan kentälle hälyys onnettomuudesta 18.13' (?), onko plani kuitenkin ollut sinne?

 

Oli soittanut itse ja kuvitellut olevansa Ylivieskassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis keskiviikkona klo: 16.12 Kuopiossa ja keskiviikko-illalla 19-20 maissa laskeutui Vaalaan? Kuvattiinko tämä ennen onnettomuutta?

 

Kyllä, kuvattu nimen omaan ennen onnettomuutta. Tämä puolalaismies menikin koneelle muutama minuutti kuvan ottamisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään