Juho Leinonen

Puolalaismies luuli Vaalaa Ylivieskaksi ja töpsäytti umpihankilaskun

39 viestiä aiheessa

En ehtinyt olla kentällä pidempään, enkä tiedä mikä sitten oli lopulta tavoite, mutta ainakin hän oli soittanut Mikkelistä kaverille - ilmeisesti sään takia oli pitänyt jäädä sinne.

 

Nimenomaan sään vuoksi tuli Mikkeliin laskuun. Ihmettelin, että onpas joku tällä kelillä ilmassa kun näin koneen 29:n finaalissa, ja alkoi olla jo melkoinen lumipyry ja pilvi aika matalalla. Pääsi turvallisesti kuitenkin alas. Päivä taisi olla tiistai...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos Vaalaan mitään notamia asiasta? Muuta kuin tätä tunti sitten lisättyä?

 

EFVL - VAALA

+ NO WINTER MAINTENANCE. CTC FOR UP-TO-DATE INFO, TEL +358xxxxxxxxxx

FROM: 16MAR17 1552 TO: 30APR17 2359 (D0041/17)

 

Eipä ainakaan ais.fi:ssä torstaina aamupäivällä ollut muuta kuin "NIL". (Ks. edellinen kommenttini tässä ketjussa.)

 

Kalevan uuden uutisen mukaan kaveri olisikin aiemmista tiedoista poiketen lentänyt ihan tarkoituksellisesti Vaalaan eikä missään vaiheessa olisi luullut olevansa Ylivieskassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos Vaalaan mitään notamia asiasta? Muuta kuin tätä tunti sitten lisättyä?

 

EFVL - VAALA

+ NO WINTER MAINTENANCE. CTC FOR UP-TO-DATE INFO, TEL +358xxxxxxxxxx

FROM: 16MAR17 1552 TO: 30APR17 2359 (D0041/17)

 

Finavia ei tätä nykyä suostu julkaisemaan notameissa enää "mitä vaan". Tänä talvena sain yllätyksekseni läpi notamin siitä, ettei talvikunnossapitoa ole ja että kentän kunnon voi tarkistaa tästä numerosta, mutta parina edellisenä vuonna ei toivoakaan. Se oli että joko kiinni tai auki. Suksikonemiehet eivät tykänneet kun pistin sitten kentän kiinni.. Eikä onnistunut eräällä toisella lentopaikalla tänäkään talvena, ehkäpä Vaalassakin on käynyt niin?

 

Viime kesänä Jämillä meni bensa-automaatti kaput, tuumasin että kerrotaanpa muillekin ettei täältä saakaan bensaa kuten normaalisti, mutta sepä ei enää käynytkään. Finavian mukaan polttoaineen saatavuustilanteella ei ole suoraa yhteyttä lentoturvallisuuteen, niinpä kieltäytyivät tekemästä notamia aiheesta (pari vuotta aiemmin vielä onnistui). Kertoivat, että asiasta pitää tiedottaa vapaaehtoisvoimin ylläpidettävällä lentopaikat.fi -sivustolla, jonne tiedon sainkin sitten viisi päivää myöhemmin - silloin automaatti oli jo kunnossa. Muutama kone tuli tankille, ja kaikki lähtivät sitten eteenpäin, vajailla tankeillako? Vissiin pääsivät perille, kun ei ko. ajalla onnettomuuksia sattunut. Pilotit kyllä pyysivät tekemään asiasta notamin, mutta minkäs teet kun Finavia ei julkaise:

 

"Hei,

kuten jo aikaisemmin teille ilmoitettu pienlentopaikkoja NOTAMilla julkaisevat asiat ovat sellaisia jolla suora vaikutus lentoturvallisuuteen. Jos  kiitotiet 09/27 ja 15/33 suljettu kokonaan käytöstä, NOTAM ilman muuta julkaistaan heti. Nyt ei kuitenkaan ole näin?

 

Yst.terv.

NOF"

 

No eipä ollut, ei vaan saanut menovettä. En minäkään notameilla tietoa huvikseni jaa, vain silloin kun on tarpeen tiedottaa jostain "epänormaalista". Nykyään se on fifty-sixty julkaiseeko Finavia niitä notameja vai ei. Vastaavia kokemuksia on muidenkin lentopaikkojen päälliköillä, etten minä tässä suinkaan yksi rutise. Niin kauan kuin tuo Finavian linjaus pitää, ettei kenttien päälliköiden tarpeellisiksi katsomiaan tiedotteita julkaista, se on herran haltuun ja hyvää matkaa, mitä määräkentän olosuhteisiin tulee. Kattelkaa ilmasta miltä kenttä näyttää ja soittakaa etukäteen, josko ois käyny tuuri että sen kentän päällikkö olis vaikka siellä kentällä paikalla. Jämillä usein on, kun sattumalta asun kentällä. Saa soittaa.

 

Tässäpä vielä tiedote Jämiltä:

 

EFJM - JAMIJARVI

 

+

RWY15/33 CLSD

FROM: 05JAN17 2200 TO: 31MAR17 2200 (D0004/17)

+

RWY09/27 NO WINTER MAINT. CHECK RWY CONDITION TEL +358 40 557 2129

FROM: 05JAN17 2200 TO: 31MAR17 2200 (D0005/17)

 

Tällä hetkellä näyttää siltä ettei noita tarvitse jatkaa maaliskuuta pidemmälle.

 

-taneli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuore Iltasanomat paperilehti uutisoi hauskasti ja ehkä osuvasti: Märkäkorvalentäjä teki laskussa voltin

 

Kaikki varmaan tietävät, että nokkapyöräcessnan luonnollinen asento maastolaskussa on nokan kautta selällään. Jostakin luin, että tämä on Reims C-172. Pienenä lentelin Cessna Reims Rocketilla. Siinä oli tehokas ruiskutusmoottori. Semmoinenko tämä PH-LUU on?

 

:-)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

img_1357.jpg.95a81a33cc7a103758f204a97559f92e.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

img_1355_1.jpg.bf1076f480f64ca4a98d1c5e4c534ea5.jpg

 

 

noin 20m on telineet hiponut hankea ja sitte on tökännyt ja menny nokan kautta nurin. hankea tuolla on noin 50cm, jäkälää näkyy kemntällä koska rattorilla on käyty linkoamassa kulkutie koneen luo

 

>img_1356.jpg.e078bf8ae138788041a724f1a0924096.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spinneri on ainakin halki, lapa/lavat vääntyneet, olisiko nokkatelineessä vaurioita myös. Siipien kiinnitykset/siivet mahdollisesti kärsineet - tuosta kuvasta ei saa selvää siltä osin. Oikean puolen siipituki (streeva) näyttää olevan nitkahtanut. Sivuvakaaja saattaa olla jopa säilynyt vammoitta, jos tuossa kerran on noinkin paljon lunta (50 cm?). Toisaalta, näyttää tuo hanki olevan aika kovaa, kun kone on kuitenkin ihan "pinnalla" pääosin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä tuo lumi tuolla on kuin mannapuuroa eli semmosta jääryyniä. eli ei paljoa pehmennä.

 

Melko jäykkää mannapuuroa teillä päin tehrään...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finavia ei tätä nykyä suostu julkaisemaan notameissa enää "mitä vaan". Tänä talvena sain yllätyksekseni läpi notamin siitä, ettei talvikunnossapitoa ole ja että kentän kunnon voi tarkistaa tästä numerosta, mutta parina edellisenä vuonna ei toivoakaan. Se oli että joko kiinni tai auki. Suksikonemiehet eivät tykänneet kun pistin sitten kentän kiinni.. Eikä onnistunut eräällä toisella lentopaikalla tänäkään talvena, ehkäpä Vaalassakin on käynyt niin?

 

Jep, tästä on ollut valitettavan paljon puhetta. Finavian toiminta vaarantaa aktiivisesti lentoturvallisuuden ja asettaa eri toimijat ristiriitaiseen asemaan, koska Finavian omien kenttien osalta tiedotus toki pelaa polttoaineen saatavuutta myöden. Olen odotellut, koska Finavian käsittämätön toimintatapa aiheuttaa ensimmäisen onnettomuuden. Ehkä nyt? Tässä tapauksessa ei toki ole julkista tietoa siitä, onko Vaalasta yritetty jättää no winter maintenance -notamia aiemmin (tänä tai edellisinä talvina) kuin päivä onnettomuuden jälkeen, jolloin notam kyllä myös sitten julkaistiin. Kaikista hulluinta on se, että Finavialla käytetään paljon enemmän työaikaa tyhjänpäiväiseen veivaamiseen siitä, että notamia ei voida julkaista, sen sijaan, että ne vaan olisi julkaistu.

 

Käsittämätöntä, että Trafilla ei ole munaa puuttua Finavian toimintaan, joka tältäkin osin on ollut aivan hyvin viraston tiedossa jo vuosikausia. Sivistysvaltioissa moinen toiminta johtaisi toimiluvan menettämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spinneri on ainakin halki, lapa/lavat vääntyneet, olisiko nokkatelineessä vaurioita myös.

 

Niin, moottori siis vähintään iskuvauriotarkastukseen, kampiakseli saattaa myös olla solmussa. Nokkateline itsessään kestää paljon enemmän kuin se rakenne johon nokkateline on kiinnitetty, eli moottoripukki suurella varmuudella rikki ja mahdollisesti tuliseinässäkin vaurioita.

 

Sivuvakaaja saattaa olla jopa säilynyt vammoitta, jos tuossa kerran on noinkin paljon lunta (50 cm?). Toisaalta, näyttää tuo hanki olevan aika kovaa, kun kone on kuitenkin ihan "pinnalla" pääosin.

 

Olisi jokseenkin erikoista jos sivuvakaajassa tai takarungossa ei olisi vaurioita siitä, että pyrstö on mätkähtänyt maahan ja koko voiman on ottanut vastaan käytännössä vakaajan kärki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi jokseenkin erikoista jos sivuvakaajassa tai takarungossa ei olisi vaurioita siitä, että pyrstö on mätkähtänyt maahan ja koko voiman on ottanut vastaan käytännössä vakaajan kärki.

 

Vakaajan kärki on voinut ottaa vastaan kovan maan pintaan vauhdilla läpi 50 cm lumikerroksen, jos kippi on ollut ns. vauhdikas. Silloin tulee koko perärunkoon vaurioita. Kaikki riippuu siitä, miten kovalla vauhdilla kippi on tapahtunut. Ja tätähän me emme nyt tiedä.

 

Jos ylimeno on tapahtunut tyyliin "kippaa-ei kippaa", ja siivet ovat voineet vielä hankeen kääntyessään hidastaneet koko rungon kääntymistä, sivuvakaajaan kohdistunut voima on voinut olla pienehkö. Ehkä ei osunut kovaan maahan ollenkaan.

 

Tuosta kuvasta kun katsoo, niin vakaajan kärki on jossain lumen sisässä arviolta 30-40 cm syvyydessä, ja jos lunta on tuossa puoli metriä, ollaan siis siinä ja tässä. Lisäksi takarungon linja ei näytä ainakaan silmämääräisesti notkahtaneen.

 

Tämä siis pelkkää spekulaatiota ja ajatusten vaihtoa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nipotus. 172:ssa nokkateline ei ole moottoripukissa kiinni, vaan tuliseinässä ihan omilla korvakoillaan. Tosin mikään kestävä rakenne tämä ei ole, tuliseinä tod näk rutussa. (miten tuota aiempaa kommentointia haluaa käännellä, moottoripukki toki voi olla mutkalla tässäkin)  :thmbup:

No, koljaamolle kone joutuu jokatapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nipotus. 172:ssa nokkateline ei ole moottoripukissa kiinni, vaan tuliseinässä ihan omilla korvakoillaan. Tosin mikään kestävä rakenne tämä ei ole, tuliseinä tod näk rutussa. (miten tuota aiempaa kommentointia haluaa käännellä, moottoripukki toki voi olla mutkalla tässäkin)  :thmbup:

No, koljaamolle kone joutuu jokatapauksessa.

 

Totta, näinhän se onkin 172:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään