Guest OldCrow

Vielä Fougista FM-78 & FM-38 kysyttävää?

51 viestiä aiheessa

Erkin tytär on jenkeissä lentäjänä, kävi ilmi kun juttelin hänen kanssaan erään ultraprojektin yhteydessä.

 

Heh. Sattumoisin Erkki soitteli juuri tänään, niin pääsin kysymään. Kyllä kyseessä on Laura os. Heinonen. Kone on tällä hetkellä Texasissa, jossa eräällä Lauran tuttavalla on warbirdejä varten oma halli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen rekisterissä näyttäisi olevan vielä OH-FMA (ex-FM37) ja OH-FMM (ex-FM51). Kuinkahan ahkerasti mahtavat lentää?

 

OH-FMM on nykyisin Rissalassa, ja periaatteessa lentokuntoinen. Marboren (moottorin vamistaja) irtisanoutui kaikista vastuista liittyen Fougan moottoreihin, joten Ilmailulaitos joutui graundaamaan koneen. Koneeseen on sen jälkeen tehty toiseen moottoriin täysihuolto ja toinen on työ alla. Toivottavasti se pääsee vielä lentämään.

 

OH-FMA on lentänyt Porissa suht ahkeraan joka kesä, mieltä lämmittävä näky tällaiselle joka nassikkana ihaili Fougia Porin taivaalla. Toivottavasti lentäminen jatkuu myös ensi kesänä.

 

Kyyditkin on saanut jo aika moni siviili, oli upea elämys, meikäläinen kun pääsääntöisesti luokitellaan "kalsarit jalassa monitorin edessä tärkeilijäksi" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens!

 

 

FM-78 myytiin Jyväskyläläiselle yrittäjälle, V. Nyströmmille, muistaakseni oli ko. autoliikkeen katolla jonkun aikaa. Onko tietoa 78:n kohtalosta vuonna 2005?

 

 

 

Gracias!

 

T: JJ

 

Morjens vaan!

 

Tänään kävin haastattelemassa Laukaassa erästä tietomiestä ja aihe oli tämä Nyströmin FM.

Haastettu kertoi koneen olevan tätä nykyä mahdollisesti samassa pitäjässä latoon talletettuna. Odottaako hintojen nousua, vai mitä.

Hän kertoi koneen haltijan, E.N:n olevan kova kauppamies, joka ei mielellään ala edes puhumaan Fougasta näinä aikoina??

 

Jos tuo tarina pitää paikkansa ei VIELÄ ole hätää koneen häviämisestä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, kiitos tiedosta :)! Autoliikkeen katolla olisi varmaan päässyt jo huonoon kuntoon.... Tämä yksilö meni sopuhintaan:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=4523695051&category=63679&sspagename=WD1V

 

Tässäpä pari muuta:

 

FOUGA MAGISTER CM170 • $35,000 • FOR SALE • Two CM170 airplanes plus a lot of orignial OEM parts.Most parts new in original bags and boxes.Airplanes w/o engines.A lot of extra's and spare parts,99% complete interior also included.For restauration or replacement parts for flying plane,or great as a static display.Email me for more info • Contact

Dirk Bellens - located Merksem, Belgium • Telephone: +32475555500 • Posted December 29, 2004 • Show all Ads posted by this Advertiser • Recommend This Ad to a Friend • Send a Message

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens!

 

FM-38 / OH-FMB myytiin vuonna 1988 Lentotoimi Öster & Heinonen ky:lle Tampereelle. Onko kenelläkään havaintoja ko. Fougasta vuonna 2005?

 

FM-78 myytiin Jyväskyläläiselle yrittäjälle, V. Nyströmmille, muistaakseni oli ko. autoliikkeen katolla jonkun aikaa. Onko tietoa 78:n kohtalosta vuonna 2005?

 

Tarttisin myös valokuvia ko. Fougista, jos löytyy....!

 

Terve. Tässä olis valokuva FM-38:sta ja samassa on FM-45. Sitten OH-FMB ja muutamia faktoja. (Kaikki SIIVET 1/89).

 

Jukka

 

 

T: JJ

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollahan mainostetaan "in good condition". Valehtelevatko silmäni, vai miksei kuvassa olevassa koneessa ole SIIPIÄ?

 

Olisiko valmiiksi "kuljetuskunnossa". Mahtuu varastoon pienempään tilaan, kun siivet on irrotettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei ole suuri urakka ottaa Fougasta siipiä irti ja laittaa taas takaisin paikoilleen.

kainalopellit irti, p/a ja sähköliittimet on helpohkoja irrottaa.

Itse siipi on sitten enää kolmella pultilla kiinni.

Puuhaa toki helpottaa jos on olemassa jigi tai teline jolla saa mallattua siiven "huulille".

Näitä jouduttiin tekemään Porissa kun piti saada Fouga koekäyttöjä varten pihalle hallista jossa oli vain kuorma-auton mentävä ovi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollahan mainostetaan "in good condition". Valehtelevatko silmäni, vai miksei kuvassa olevassa koneessa ole SIIPIÄ?

 

Olenko ymmärtänyt oikein, että sinulla on yksi Fouga projektina?

Mikähän yksilö se on, jos on. En oikein pääse kiinni sillä tavalla listaukseen, että löytäisin tämän koneen.

 

Tarkoitin tämän tuolle Juutilaiselle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ymmärtänyt oikein, että sinulla on yksi Fouga projektina?

Mikähän yksilö se on, jos on. En oikein pääse kiinni sillä tavalla listaukseen, että löytäisin tämän koneen.

 

Tarkoitin tämän tuolle Juutilaiselle

 

Juu...lisää listaan vielä FM-83 ;). Täältä löytyy tämän "sekasikiön" tarina:

 

http://www.saunalahti.fi/cabpilot/home.htm

 

Eli Pessi juniori pisti FM-61/67:n Kuusakoskelle noin vuosi sitten. Sekaanusta herättävät juuri FM-61 ja FM-67 kohtalot. Löysin vanhan hesarin ilmoituksen, jossa FM-61 ja -67 olivat huutokaupattavana Paimiossa ( Punainen Paroni ). Itse olen ottanut kuvan, jossa FM-67 on "koko pitkä" eli varustettuna ohjaamolla. No Kauhavan sotkussa on tätä nykyään "67" numeroitu keulan etuosa.... Pessin keula ei ollut lentäneen Fougan, vaan kasattu varaosista. Juuri siksi se oli oiva aihio simu-käyttöön. Eli missä on alkuperäinen FM-61 ohjaamo...? 80-luvulla joku yksilö myytiin ilman keulaa ilmavoimien toimesta, FM-61 vai FM-33 ?

 

Tässäpä kokoamani lista tuhoutuneista, myydyistä ja museoiduista Fougista:

 

http://www.saunalahti.fi/cabpilot/fouga.htm

 

FM-67 kuvan kohdalla keula on vielä paikoillaan....

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksestasi. Apua tuli tilastoihini.

Hirmu paljon olet saanut aikaan, joten lakkia nostan niin korkealle, kuin tällä varrellani saan nousemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tack! Tack! Hyvä, että kelpasi ;)! Itse asiassa tiedonmuruset ovat vain yhdistelty eri lähteistä. AirForces Research No1 huhtikuulta 1995 on hyvä tietolähde. Kaikki ilmavoimien suihkarit ovat listattu valmistusnumeroineen Vampireista Migeihin. Tuli muuten hankittua häämatkalta Palmasta huhtikuussa 1995 :D.

 

Toinen erittäin hyvä tietolähde oli ( on ) Nisulan Jukankin mainitsema 1/89 Siivet-lehden artikkeli.

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:D Nyt loksahti palaset paikoilleen :D

 

FM-14 on Porissa! Eli Porista on tulossa Suomen Fouga Mekka hyvää vauhtia ;).

 

OH-FMA museolentokerhon käytössä

FM-4 ja FM-50 teknillisessä oppilaitoksessa

FM-14 siirretty ilmeisesti Tikkakoskelta Poriin

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Joten total 80 kpl jakaantuu seuraavasti:

 

- museoitu/teknilliset oppilaitokset 14 kpl

- myyty Suomeen 4 kpl

- myyty USA 19 kpl

- tuhoutunut palveluksessa 19 kpl

- romutettu 24 kpl

 

Usein lehdet/kirjat väittävät 21 Fougan tuhoutuneen, mutta Hyvösen kirjan mukaan Fougia tuhoutui vain 19 kpl.

 

Kiitokset osallistujille ja tietoja luovuttaneille :)

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:D Nyt loksahti palaset paikoilleen :D

 

FM-14 on Porissa! Eli Porista on tulossa Suomen Fouga Mekka hyvää vauhtia ;).

 

Soittelin Museolentokonekerhon Ari Huhtalalla, Ari vahvisti, että Porin Tekniikkaopisto laittelee pikkuhiljaa FM-14:n lentokuntoon, eli ei jää pelkäksi seinäkukkaseksi ;D

 

Ja OH-FMA voi hyvin, lennot alkaa taas kunhan talvikeleistä päästään eroon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

No se oli ilo kuulla! Fougillahan on aika merkittävä osa ilmavoimien historiassa ;). Täytyy nostaa hattua Porilaisille!!!

 

Keep Fougas flying 8)!

 

T: JJ

 

Saisko Porilaisten marssin soimaan ;);D!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin sivuaa Fougaa, nimittäin Pariisin Le Bourgetin "Musee de l Air et d l`Espace"- museossa on Fouga CM-170 puinen tuulitunnelimalli.

Pituus 2.04 m ja kärkiväli 2.44 cm, todella hienon näköinen. Kuva tietoineen löytyy allaolevasta linkistä, kun vähän "scrollaa" alaspäin noita prototyyppejä. :)

 

http://www.mae.org/collec_prototypes.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näihin kotimaisiin vielä lentäviin Fougiin haluaisi lennolle niin: Pääseekö? Mitä suuruusluokkaa on lennon hinta ?

 

NipaN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näihin kotimaisiin vielä lentäviin Fougiin haluaisi lennolle niin: Pääseekö? Mitä suuruusluokkaa on lennon hinta ?

 

Porissa onnistuu liittymällä Museolentokonekerhon kannatusjäseneksi, hinta 500€ joka sisältää tutustumislennon. Tämä on tosin viime kevään tietoa, mutta tuskin mitään isompia muutoksia on tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka kauan tutustumislento kestää? Niin ja vaimo pyysi kysymään, että kuinkas noi vakuutukset ;D?

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka kauan tutustumislento kestää? Niin ja vaimo pyysi kysymään, että kuinkas noi vakuutukset ;D?

 

 

Lienee n. 20 minuuttia, vakuutuksista en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma keikka oli aikoinaan vajaa puolisen tuntia, nousun jälkeen pilotti pyöritti pikasen malliksi, jonka jälkeen sain itse ohjaimet myötätuuleen liittymiseen asti ;D Ja oli muuten ensimmäinen "pienkonekeikka" minulle.

 

Älkää kirjoittako tuollaista julkisesti - viranomaisetkin saattaa lukea tätä palstaa :P (paitsi tietysti jos kerholla on koulutuslupa ja lennättäjä hyväksytty opettaja ja kyseessä on aiotun kurssin tutustumislento jne, jne ....)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Katselin tuossa tota Jukan Fouga onnettomuuslistaa. Siitä puuttuu FM-61 joka teki pakkolaskun hesa-vantaalla 22.4.-74. Heti lentoonlähdön jälkeen molemmat moottorit sammuivat ja kone meni pitkäksi lähetymisvaloihin. Syynä muistaakseni oli vesi polttoaineen seassa. Ymmärtääkseni konetta ei enää korjattu tämän jälkeen.

 

Ehkäpä tämä antoi hieman lisävaloa!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Katselin tuossa tota Jukan Fouga onnettomuuslistaa. Siitä puuttuu FM-61 joka teki pakkolaskun hesa-vantaalla 22.4.-74. Heti lentoonlähdön jälkeen molemmat moottorit sammuivat ja kone meni pitkäksi lähetymisvaloihin. Syynä muistaakseni oli vesi polttoaineen seassa. Ymmärtääkseni konetta ei enää korjattu tämän jälkeen.

 

Ehkäpä tämä antoi hieman lisävaloa!

 

Antti

 

Jukan listauksessa tästä FM-61:stä on kuva romulaanilla. Tietämäni mukaan se sulatettiin vasta v. 2004. Olisikohan se maannut niin kauan tuolla romujen seassa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään