Lauri Tarkkonen

Missä on yleisilmailu?

3 viestiä aiheessa

Helsingin sanomat julkaisi:

 

http://www.hs.fi/talous/art-2000005137036.html?share=717bd6fa35bf69975e77bb81c5cd64f6

 

Nopealla lukemisella ei oikein löytynyt muuta ilmailua kuin reittilennot ulkomaille, mieluummin isoilla  koneilla suurilta kentiltä.

 

Eipä mitään mielenkiintoa pienemmillä koneilla tapahtuvaan kotimaan logistiikkaan, pienen rahdin tai henkilökuljetuksen tai juuri tarpeeseen täsmätyn taksikuljetuksen mahdollisuuksiin. Eipä juuri visioita siihen mitä pienemmällä lentokalustolla voidaan tehdä.

 

Ilmailun asiantuntemusta valtiohallinnossa käyttää Finavia ja LVM, jossa ei taida olla juuri yleisilmailun näkemustä.  Jollain tavon saa sellaisen käsityksen, että esimerkiksi poliittinen eliitti näkee maailman sellaisena, että siinä on tuo suurten massojen lomalennont ja sitte on vähän harrastelentämistä, joka voidaan rinnastaa pikkupoikien lennokkitoimintaan.  Miksi näin?

 

Herää ajatus, että ilmailijoiden suurin ja tärkein yhteenliittymä Suomen ilmailuliitto SIL on ainakin ulkoapäin katsoen oikeastaan Suomen harrasteilmailuliitto, sehän on oikeataan "urheiluseurojen" yhteenliittymä ja suuria vaikutajia ovat aina olleet purjelentäjät, joilla on myös kansainvälistä kilpailumeestystäkin. 

 

Olisiko aika muodostaa jonkunlainen yleislimailun puolustamiseen ja kehittämiseen perustuva organisaatio vai ottaisivatko SIL ja/tai Suomen moottorilentäjien liitto tästä kopin.  Esimerkiksi Malmin lentokentän puolustamista haittaa erittäin voimakkaastei hallinnossa oleva selkeä käsitys, että se on vain muutaman harrastelijan paikka, ja kun valtio on siirtänyt kaiken merkittävän toiminnan sieltä pois, niin se on tyhjää täysi ja voidaan täyttää vaikkapa asunnoilla.

 

Miten voimme puolustaa yleisilmailua, joka on kuitenkin kaiken ilmailun perusta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti ottaen yhteiskunnan käsitys ilmailusta on valitettavasti juuri niin kuin kerroit. Ainoastaan Trafi tuntuu ymmärtävän, että kevyempi ilmailu on olemassa ja se on tärkeää, mutta heti kun mennään ministeriön puolelle, niin sitä ei enää ole. Sama koskee Finaviaa, joka on voittoa tavoitteleva yhtiö ja tietää, että iso raha ei tule kevyestä ilmailusta. Rumasti sanottuna yhteiskunnan kannalta ilmailua on vain Finnair, kaukoitä, Helsini-Vantaa sekä sotilaat omana ryhmänä. Vertauksen vuoksi, eihän maanteilläkään ajele ainoastaan rekat ja bussit, vaan kyllä sieltä löytyy henkilö- ja pakettiautoja, moottoripyöriä, mopoja, jalankulkijoita, ym...

Suomen Moottorilentäjien Liitto on puuttunut asiaan melko monesti, mutta yhteiskunnan kokoisen laivan keikuttaminen on aika hidasta ja vaatii pitkäaikaista ponnistusta. Jos SMLL olisi ollut olemassa kymmeniä vuosia, ei tilanne olisi tämä kuin nyt.

Jos sinulla on käänteen tekevä ajatus, niin kannattaa olla yhteydessä minuun tai SMLL:n hallitukseen, niin katsotaan yhdessä kuinka tuota mainittua laivaa saadaan ohjattua entistä tehokkaammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin sanomat julkaisi:

 

http://www.hs.fi/talous/art-2000005137036.html?share=717bd6fa35bf69975e77bb81c5cd64f6

 

Nopealla lukemisella ei oikein löytynyt muuta ilmailua kuin reittilennot ulkomaille, mieluummin isoilla  koneilla suurilta kentiltä.

 

Eipä mitään mielenkiintoa pienemmillä koneilla tapahtuvaan kotimaan logistiikkaan, pienen rahdin tai henkilökuljetuksen tai juuri tarpeeseen täsmätyn taksikuljetuksen mahdollisuuksiin. Eipä juuri visioita siihen mitä pienemmällä lentokalustolla voidaan tehdä.

 

Ilmailun asiantuntemusta valtiohallinnossa käyttää Finavia ja LVM, jossa ei taida olla juuri yleisilmailun näkemustä.  Jollain tavon saa sellaisen käsityksen, että esimerkiksi poliittinen eliitti näkee maailman sellaisena, että siinä on tuo suurten massojen lomalennont ja sitte on vähän harrastelentämistä, joka voidaan rinnastaa pikkupoikien lennokkitoimintaan.  Miksi näin?

 

Herää ajatus, että ilmailijoiden suurin ja tärkein yhteenliittymä Suomen ilmailuliitto SIL on ainakin ulkoapäin katsoen oikeastaan Suomen harrasteilmailuliitto, sehän on oikeataan "urheiluseurojen" yhteenliittymä ja suuria vaikutajia ovat aina olleet purjelentäjät, joilla on myös kansainvälistä kilpailumeestystäkin. 

 

Olisiko aika muodostaa jonkunlainen yleislimailun puolustamiseen ja kehittämiseen perustuva organisaatio vai ottaisivatko SIL ja/tai Suomen moottorilentäjien liitto tästä kopin.  Esimerkiksi Malmin lentokentän puolustamista haittaa erittäin voimakkaastei hallinnossa oleva selkeä käsitys, että se on vain muutaman harrastelijan paikka, ja kun valtio on siirtänyt kaiken merkittävän toiminnan sieltä pois, niin se on tyhjää täysi ja voidaan täyttää vaikkapa asunnoilla.

 

Miten voimme puolustaa yleisilmailua, joka on kuitenkin kaiken ilmailun perusta. 

Aikanaan Lentoliikennestrategiassa vuosille 2015-2030 oli tarkoitus selvittää Suomen lentoliikenteen tulevaisuuden näkymiä, määritellä lentoliikenteen tavoitteet jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja arvioida Suomen lentoasemaverkostoa erityisesti alueiden saavutettavuuden näkökulmasta. Strategian valmistelu käynnistettiin lentoliikenneseminaarilla, jonka tavoitteena oli:

1) kertoa sidosryhmille lentoliikennestrategian valmistelusta; ja

2) kuulla sidosryhmien näkemyksiä siitä, mitkä ovat ne keskeiset asiakysymykset ja ongelmat, joihin lentoliikennestrategiassa pitäisi etsiä ratkaisuja.

 

Lentoliikennestrategiassa vuodelta 2015 esitettiin, että strategian toimeenpanoa varten asetettaisiin viisi alueellisen tason työryhmää, joiden tehtävänä olisi kehittää alueellisella tasolla erilaisia innovatiivisia yhteistyö- ja toimintamalleja, jotka parantaisivat alueellisten lentoasemien toimintaedellytyksiä ja niiden lentoliikennepalveluita. Toistaiseksi vain Etelä-Suomi, Pohjanmaa ja Itä-Suomi on laatinut loppuraportin ja Pohjois-Suomen alueellinen työryhmä on välittänyt teesinsä LVM:n. Viime vuoden lopulla oli vielä epäselvää jatkavatko alueelliset työryhmät sillä valtakunnallisen työryhmän työ päättyi vuoden 2016 lopussa.

 

Raportti "Liikenteen infrastruktuuri tulevaisuuden mahdollistajana" on ilmeisesti täydennystä ja päivitystä Lentoliikennestrategiaan, sillä siinä tarkasteltu aikajänne on sama. Kuten edellä on todettu, yleisilmailu loistaa poissaolollaan tuostakin raportista vaikka se on ilma-alusten lukumäärältään suurin ilmatilan käyttäjäryhmä. EU:ssa on käynnissä Single European Sky -ohjelma (SES) jäsenmaiden ilmatilojen käytön kehittämiseksi. Siinä ohjelmassa ja kaikissa siihen liittyvissä dokumenteissa yleisilmailu, General Aviation, on määriteltu yhdeksi täysivaltaiseksi ilmatilan käyttäjäksi.

 

Suomen Moottorilentäjien Liitto antoi aikanaan kommenttinsa Lentoliikennestrategiaan tunnetuin seurauksin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään