Peter Lord

Transponderin käyttö lentokentällä MAASSA

4 viestiä aiheessa

Tähän saakka olen tottunut kytkemään  (S-moodi-) transponderin  moodiin STBY kun käynnistän koneen ja uudelleen, kun poistun kiitotieltä. 

Mennessäni kiitotielle olen kytkenyt moodin ALT päälle.

 

Poikkeuksena eräs koneistani jossa on Garmin GTX330 yhdistettynä Garmin GNS530:een. Tässä koneessa moodi GND kytkeytyy automaattisesti päälle rullatessa ja moodi ALT kytkeytyy maanopeuden kasvaessa yli 30 KT. (tai sitten siinä on aktivoituna ominaisuus joka haistaa korkeuden alkavan kasvaa, !Automatic Airborne Sennsing; en olekaan ihan varma nyt kumpiko...)  eli ... "If the GTX 330 is configured with Automated Airborne Determination, ALT mode

selection occurs when lift-off is sensed."

 

Poikkeuksena Suomessa on Helsinki-Vantaa jossa on maaliikennekin tutkavalvonnassa - siellä olen pitänyt moodia ALT päällä kaiken aikaa.

 

Vaan mikä on "käypä hoitosuositus" nykyisin?  FAA-maailmassa kehotetaan pitämään moodi C tai S päällä (siis myös korkeusraportointi päällä) nyt kaiken aikaa. Päteekö tämä myös täällä puolella Atlanttia ?

 

malmilla saan lähestymisen aikana usein (turhan)  liikennevaroituksen "Traffic, Traffic" odotuspaikalla olevista tai rullaavista koneista joilla on transponderi päällä.

 

Ks. esim.

 

https://www.diamondaviators.net/forum/viewtopic.php?t=5267

 

http://www.flyingmag.com/technique/tip-week/use-correct-transponder-mode

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-Vantaalla riittää ymmärtääkseni kun moderni s-moodin transponderi on ground-moodissa, jolloin se vastaa tutkalle, joka lienee tällä hetkellä ainoita käytössä olevia s-moodijärjestelmiä Finavialla. Ainakin eräs yleisilmailulentokone on tällä tavalla toimien todistetusti näkynyt maaliikennetutkassa. Muistaakseni (en tarkista asennusmanuaalista) tuo 330:n airborne sensing on liftoff tarkoitti käytännössä transponderin aktivoimista laskutelinejärjestelmältä tulevan tiedon mukaan, ei sitä, että kone aistisi ilmanpaineen muutoksen. Lentoonlähdön kytkentähän voitaisiin ilmanpainetta haistelemalla vielä toteuttaa, mutta laskeutumisen havainnointi olisikin astetta vaikeampaa. 30 solmun GPS-nopeus on muuten sekin vähän ongelmallinen esimerkiksi C152:lla koulutuskäytössä, jos harjoitellaan hidaslentoa vastatuuleen, koska transponderi menee groundille tai standbylle kesken lennon, ja laite pitää muistaa pakottaa erikseen päälle. Normaalioperoinnissa ei kovin usein tule vastaan, ellei sitten ole karmeat tuulet...

 

Tästä FAA:n suosituksesta oli keskustelua Floridassa juuri hiljan kun siellä olin, eikä paikallisilla tarkastuslentäjilläkään tuntunut olevan tarkkaa käsitystä siitä, miksi ohjeistus on nyt sellainen kuin on. Vanhojen moodi a/c-peltipurkkien osalta tilanne on siinä mielessä selvä, että ilman niiden päälle kytkemistä (vähintään moodiin a) ne eivät näy, mutta mitään järkevää syytä sille, miksi moodi c pitäisi tai olisi hyvää pitää päällä, ei kukaan osannut sanoa. Epäilyjä esitettiin siitä, että olisi huoli kiitotiellä stby- tai gnd-moodeissa olevien koneiden näkymättömyydestä TCAS:ssa, eli koneet tulevat näkyviin vasta lähtökiidon aikana tai rotaation jälkeen muulle ilmaliikenteelle, vaikka maaliikennetutka koneen jo aiemmin näkisikin.

 

Edit: ja ainakaan moodia C ei käsketä käyttämään maassa EFHK:lla S-moodin transponderissa, ja toisaalta jos kyseessä on muu kuin S-moodin transponderi, sen käytölle ei ole annetu mitään ohjeita/vaatimuksia:

5.6 Maaliikennetutkajärjestelmä Moodi-S tunnistimella

 

5.6.1 Helsinki-Vantaalla toimivien, Moodi-S tranponderilla varustettujen

ilma-alusten liikennöitsijöiden tulisi varmistaa, että

Moodi-S transponderit toimivat ilma-aluksen ollessa

maassa.

 

5.6.2 Moodi S-transponderilla varustetun ilma-aluksen ohjaamomiehistön

tulee:

 

- asettaa määrätty koodi ja aktivoida Moodi-S transponderi

työntö- tai rullausselvityksen pyytämisen yhteydessä, kumpi

tapahtuu aiemmin;

 

- pitää transponderi aktivoituna laskun jälkeen, kunnes ilmaalus

on seisontapaikallaan;

 

- välittömästi seisontapaikalle pysähtymisen jälkeen asettaa

Moodi-A koodi 2000 ennen transponderin asettamista

STAND-BY- tai OFF-tilaan.

 

Moodi-S transponderin aktivointi tarkoittaa sen asettamista

AUTO-, ON-, XPNDR-tilaan tai muuhun vastaavaan tilaan

riippuen käytössä olevasta teknisestä sovelluksesta. Transponderin

asettaminen STAND-BY-tilaan ei aktivoi Moodi-S

transponderia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VS RATE (Vertical Speed Rate)

This field is the typical vertical speed for climb/descent of the aircraft. The settable number determines the

rate of climb the GTX 330 assumes as liftoff for starting the flight timer and operational functions. The

range is 100 feet per minute to 9999 feet per minute, and is set to 500 fpm at the factory.

 

Kyllä se GTX33X XPDR nimenomaan haistelee staattisesta paineesta liftoffin tapahtuneen, tarkemmin sanottuna pystynopeudesta. Kuten yllä kerrotaan.

Tuohon transuun saa myös kyykkykytkimen ohjauksen jos niin halutaan konfiguroitavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se GTX33X XPDR nimenomaan haistelee staattisesta paineesta liftoffin tapahtuneen, tarkemmin sanottuna pystynopeudesta. Kuten yllä kerrotaan.

 

Itse asiassa Garminin IM:stä:

Displays the Flight Time, controlled by the START/STOP key or by one

of four airborne sources (squat switch, GPS ground speed recognition,

airdata airspeed recognition or altitude increase) as configured during

installation.

 

 

Eli konfiguraatiosta riippuu. Aika monessa ole nähnyt rajana 40 knots maanopeutta.

Ja olenpa jopa nähnyt yhdistelmiä tietyillä valmistajilla. Toimivat jopa ok myös kuumailmapallossa.

 

Niin, ja itse asiasta:

When in standby mode, the transponder does not reply to any

interrogations.  Pressing and holding the STBY key selects ground (GND) mode if

Automated Airborne Determination is not otherwise selected from another source.  When

GND is annunciated, the transponder does not respond to ATCRBS interrogations but

squitters and replies to discretely addressed Mode S interrogations.

 

Eli jos laite on GND tilassa, niin se vastaa tarpeellisiin s-mode kyselyihin ja myös ilmoittaa niissä kyselyissä olevansa maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään