Ilkka Mäkelä

GSM-puheluista liikennekoneissa odotetaan miljoonamarkkinoita / EU sallimassa 5G:n

53 viestiä aiheessa

Huolimatta siitä, että suuri osa lentomatkustajista vastustaa kännykkäpulinaa lentokoneissa, GSM-projekti näyttää etenevän hitaasti, mutta varmasti.

 

Airbus on osallisena OnAir-yhtiössä, joka odottaa Euroopan ja Aasian markkinoilta huomattavia tuloja puhelinsoitoista, jotka jaettaisiin lentoyhtiöiden ja palveluntarjoajien kesken ja tulisivat käyttäjän normaaliin puhelinlaskuun. Systeemiä on jo kokeiltu A320-koneessa, eikä sen todettu aiheuttavan häiriöitä koneen navigaatiojärjestelmiin.

 

Systeemiin tulisi sellainen mahdollisuus, että kabiinihenkilökunta voisi katkaista tavalliset puhelut silloin, kun matkustajat haluavat nukkua, ja vain tekstareiden lähettäminen olisi mahdollista.

 

http://news.airwise.com/story/view/1108493880.html

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huolimatta siitä, että suuri osa lentomatkustajista vastustaa kännykkäpulinaa lentokoneissa, GSM-projekti näyttää etenevän hitaasti, mutta varmasti.

 

 

Toivottavasti ei ikinä toteudu. On jo riittävän ärsyttävää junassa / linja-autossa kun joku puhuu kovaäänisesti puhelimeensa viime viikon lääkärikäynnistä tunnin saati sitten, että koneessa vieruskaveri tekee saman. Ja sitten ovat vielä nämä toinen toistaan hauskemmat soittoäänet...Ei kiitos. Sen sijaan tietenkin voisi olla kännykkäkoppeja mutta niistä taitaa aiheutua hieman liian isot tulojen laskut myymättöminä lippuina.

 

Kenelläkään ei varmasti voi olla mitään niin tärkeätä, että on omaan puhelimeen pakko pämättää. Puheluitahan kuitenkin voidaan nykyiselläkin hoitaa, sillä monilla yhtiöillä on sateliittipuhelun mahdollisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjetöntä! Kännykän akku tyhjenisi hetkessä, täytyy meinaan hakea aika vaivihkaa tukiasemia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjetöntä! Kännykän akku tyhjenisi hetkessä, täytyy meinaan hakea aika vaivihkaa tukiasemia...

 

Mutta sittehän lentoyhtiö vois kiskoa lisähintaa paikoista joissa olis pistoke että sais laturin kiinni ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ideanahan tuossa lentokoneessa tarjottavassa GSM palvelussa on, että koneessa on oma tukiasema (omalla verkkoID:llä yms), jota koneessa olevat kännykät käyttävät pienillä tehotasoilla.

Lentokonetukiasemaoperaattori voi hinnoitella palvelunsa haluamallaan tavalla ja voi nyhtää huimia roaming maksuja sekä vastaanotetuista että soitetuista puheluista.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---jatketaan vanhaan threadiin-----

 

Kännykkäpiirejä kehittävä Qualcomm ja Boeingin tytäryhtiö Connexion testaavat ensi kuussa matkapuhelimella soittamista erikoisvarustetussa Boeing 737-400 -lentokoneessa. Tavoitteena on hiljentää arvostelijoita, jotka eivät usko matkapuhelinkäytön leviävän lentokoneisiin.

 

http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=12&news_id=46818

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---jatketaan vanhaan threadiin-----

 

Tavoitteena on hiljentää arvostelijoita, jotka eivät usko matkapuhelinkäytön leviävän lentokoneisiin.

 

 

Tuossa kun IT-Viikon uutista samasta aiheesta luin, niin otti taas kerran silmiini lause, jossa mainittiin, että epäilijät ovat kuluttajia.

 

Connexionin tavoitteena on aloittaa matkapuhelinpalvelujen myyminen lentokonematkustajille jo ensi vuonna, vaikka moni tutkimus on osoittanut kuluttajien epäilevän palveluita.

 

Yhdessäkään aiemmassa uutisessa en ole huomannut kuitenkaan mainintaa siitä, mihin nämä epäilykset kohdistuvat mutta uskon (ja toivon) että ne kohdistuvat nimenomaan samaan asiaan josta mainitsin jo aiemmin tässä ketjussa: lentomatkustajat eivät halua kännykkään puhuvaa huutavaa vieruskaveria tai kuulla kuinka kaksi teiniä vertailee uusimpia soittoääniään. Ja silti nämä yritykset aikovat tuoda kännykän väkisin lentokoneeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lentomatkustajat eivät halua kännykkään puhuvaa huutavaa vieruskaveria tai kuulla kuinka kaksi teiniä vertailee uusimpia soittoääniään. Ja silti nämä yritykset aikovat tuoda kännykän väkisin lentokoneeseen...

 

Ja miksi haluavat kuitenkin kännykkämahdollisuuden tuoda: No luultavasti se tarjoaa

a) laitevalmistajille uusia markkinoita (tukiasemat, siirtoverkot)

b) lentoyhtiöille lisätulonlähteen (lentoyhtiö operaattorina)

c) voidaan tarjota "lisää palveluja", näyttää hyvältä mainonnassa

 

Joku voisi sitten tarjota kännykkävapaita lentoja (vrt. tupakaton)  ;) (tai  "cellularfree" -osasto ?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miksi haluavat kuitenkin kännykkämahdollisuuden tuoda: No luultavasti se tarjoaa

a) laitevalmistajille uusia markkinoita (tukiasemat, siirtoverkot)

b) lentoyhtiöille lisätulonlähteen (lentoyhtiö operaattorina)

c) voidaan tarjota "lisää palveluja", näyttää hyvältä mainonnassa

 

Joku voisi sitten tarjota kännykkävapaita lentoja (vrt. tupakaton)  ;) (tai  "cellularfree" -osasto ?)

 

Oikeassa olet kaikissa mainitsemissasi asioissa. On kuitenkin todella kallista kehittää palvelua jota kukaan ei käytä...Valitettavasti vain pelkään, että tässä käy niin, että GSM lyödään väkisin läpi lentokoneisiin ja myös käyttäjät innostuvat asiasta. Ymmärrän kyllä hyvin miksi GSM halutaan toimivaksi lentokoneissa mutta en vain ymmärrä miksi...

 

Muistuupa mieleeni tapaus, jossa iäkkäämpi rouvashenkilö istui teinitytön edessä HKL:n bussissa ja joutui kuuntelemaan teinin kovaäänistä kertomusta kaverillleen puhelimitse edellisen viikonlopun juomisesta höystettynä suurella määrällä voimasanoja.  Bussin pysähtyessä pysäkille, rouva nousi ja sanoi kovalla ja kuuluvalla äänellä "V***u, minä jään tässä v***u pois v***u"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeassa olet kaikissa mainitsemissasi asioissa. On kuitenkin todella kallista kehittää palvelua jota kukaan ei käytä...Valitettavasti vain pelkään, että tässä käy niin, että GSM lyödään väkisin läpi lentokoneisiin ja myös käyttäjät innostuvat asiasta. Ymmärrän kyllä hyvin miksi GSM halutaan toimivaksi lentokoneissa mutta en vain ymmärrä miksi...

 

Aika rohkeaa sanoa, ettei kukaan käyttäisi ilman tutkimustuloksia. Nythän kukaan ei voi käyttää, kun se ei ole mahdollista. Kehittäminen tässä vaiheessa GSM-tekniikkaa ei ole enää järin kallista. Tarvittava tietotaito ja tekninen valmius on jo olemassa, joten valmiin laitteen rakennus koneisiin ei ole mitenkään kallista. Maanosien välillä matkustavat liikemiehet haluavat varmasti pysyä reaaliajassa sen suhteen, miten osakkaiden hinnat vaihtelevat. Nykyisin he varmaankin käyttävät koneen omia puhelimia, mutta tulevaisuudessa jokainen voisi käyttää omaansa ja hoitaa vielä reaaliaikaista internetliikennettä esim omalla läppärillään. Käyttäjiä järjestelmälle löytyy takuulla, eri asia onkin kuka on valmis maksamaan sen käytöstä. Liikemiehet ainakin, parempi muutaman kympin kulut kuin miljoonien tappiot...

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika rohkeaa sanoa, ettei kukaan käyttäisi ilman tutkimustuloksia. Nythän kukaan ei voi käyttää, kun se ei ole mahdollista. Kehittäminen tässä vaiheessa GSM-tekniikkaa ei ole enää järin kallista. Tarvittava tietotaito ja tekninen valmius on jo olemassa, joten valmiin laitteen rakennus koneisiin ei ole mitenkään kallista. Maanosien välillä matkustavat liikemiehet haluavat varmasti pysyä reaaliajassa sen suhteen, miten osakkaiden hinnat vaihtelevat. Nykyisin he varmaankin käyttävät koneen omia puhelimia, mutta tulevaisuudessa jokainen voisi käyttää omaansa ja hoitaa vielä reaaliaikaista internetliikennettä esim omalla läppärillään. Käyttäjiä järjestelmälle löytyy takuulla, eri asia onkin kuka on valmis maksamaan sen käytöstä. Liikemiehet ainakin, parempi muutaman kympin kulut kuin miljoonien tappiot...

 

 

Kukaan sanan käyttö vastauksessani ei ollut tarkoitettu kirjaimellisesti tulkittavaksi. Yhtä kaikki, tehdyt tutkimukset viittaavat vahvasti siihen, että halukkuutta käyttöön ei ole kovin laajassa mittakaavassa. Tosin kun käyttöön jossain vaiheessa mahdollisuus on, varmasti myöskin käyttäjien määrä kasvaa.

 

Eittämättä työmatkalaiset ja liikemiehet ovat suurin kohderyhmä. Heillähän on tälläkin hetkellä, olen joskus itsekkin joutunut käyttämään, mahdollisuus puhelimen käyttöön. Minusta se on aivan riittävä niihin tarpeisiin joita suurimmalla osalla matkustajista on. Sitten on erikseen pieni joukko matkustajia joilla tarve saattaa olla suurempi. Ja paljon työkseen tai muuten matkustavat henkilöt ovat yleensä myös niitä, jotka osaavat ottaa huomioon muiden matkustajien matkustusmukavuuden.

 

Eniten minua häiritsee asiassa se, että matkustusmukavuus alenee huomattavasti, varsinkin "karjaluokassa" kun koneesta on ihan pakko soittaa kotiin, tyttöystävälle, lemmikkikoiralle tai isovanhemmille ja ainoana asiana on "Hei, me lennetään". Ei kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

 

Taas näitä aiheita joista voi vääntää kättä vuosisadat ilman tulosta. Ymmärrän Heikki näkökantasi pälpättäviin känniläisiin suomalaisukkoihin, joiden olisi pakko päteä lentämistään :D Itse en tarkkaan tiedä montako yleisöpuhelinta kussakin jumbossa on, mutta miksi jarrutella maailman kehittymistä? Tottakai, kehittyminen tuo lieveilmiönsä mukanaan, mutta ne hyväksytään aina ennen pitkään sen suurempia pulinoita. Jos meillä ei olisi autoja, ei olisi tieliikenneonnettomuuksia. Jos ei olisi lentokoneita, ei olisi ilmailuonnettomuuksia. Jos ei olisi kännyköitä, ei olisi ongelmia **ttua puhuvien teinien ja suomalaisten känniukkojen kanssa. Jos ei olisi rahaa, ei olisi kehittyviä markkinoita, eikä mitään muutakaan hauskaa. Money talks, shit walks! Jokainen voi lentokone matkalleen laittaa nappikuulokkeet korville ja antaa musan pauhata, ja jos ei musan kuuntelu kiinnosta, laita earit! Kukaan ei voi vaatia julkisessa matkustusvälineessä hiljaisuutta. Ajatelkaa nyt vähän.

 

Ade

 

PS: Saa ottaa kantaa, minen hermostu pienistä.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas näitä aiheita joista voi vääntää kättä vuosisadat ilman tulosta. Ymmärrän Heikki näkökantasi pälpättäviin känniläisiin suomalaisukkoihin, joiden olisi pakko päteä lentämistään

 

 

Niinhän tämä on, mutta toisaalta vääntäminen on mukavaa :) Ei minua nuo känniläiset ukot sinänsä haittaa, koska heitä harvemmin näkyy reittilennoilla ja minä en käytä lomalentoja.

 

Ajattelen asiaa hivenen yleisemmin, lentokoneen matkustamo on kuitenkin monen ihmisen mielestä erittäin epämielyttävä tila jo itsellään, penkit ovat usein ahtaita ja vieruskaverikin tunkee kyynerpäänsä yli oman penkkinsä käsinojien, ilma on helposti huono ja monet pelkäävät lentämistä. Siihen kun lisätään vielä viereen kännykkään huutava teini ja perheen isä tai kuka tahansa niin ei se ainakaan matkustusmukavuutta lisää.

 

Itse en tarkkaan tiedä montako yleisöpuhelinta kussakin jumbossa on, mutta miksi jarrutella maailman kehittymistä? Tottakai, kehittyminen tuo lieveilmiönsä mukanaan, mutta ne hyväksytään aina ennen pitkään sen suurempia pulinoita. Jos meillä ei olisi autoja, ei olisi tieliikenneonnettomuuksia. Jos ei olisi lentokoneita, ei olisi ilmailuonnettomuuksia. Jos ei olisi kännyköitä, ei olisi ongelmia **ttua puhuvien teinien ja suomalaisten känniukkojen kanssa.

 

 

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kehitystä pitää tapahtua ja kehityksen jarruttaminen on typerää. Kokonaan toinen kysymys, ja siitä mielestäni on tässäkin keskustelussa kysymys, on miten kehityksen tuloksia sovelletaan. Totta kai yksittäisen ihmisen on vaikea olla hyväksymättä osaa lieveilmiöistä.

 

Otan kuitenkin esimerkin. VR on lanseerannut, asiakkailta saadun palautteen mukaisesti, palveluita joissa tietyissä vaunuissa on puhelimen käyttö kiellettyä ja puhumista varten on olemassa omia kännykkäkoppeja, joita matkustajien toivotaan puheluihinsa käyttävän. Itse pyrin kaikissa tilanteissa välttämään kännykän käyttöä viimeiseen asti kaikissa julkisissa kulkuneuvoissa. Kyse on muiden matkustusmukavuudesta ja sitä kautta omasta matkustusmukavuudesta.

 

Kukaan ei voi vaatia julkisessa matkustusvälineessä hiljaisuutta. Ajatelkaa nyt vähän.

 

 

Eihän tässä hiljaisuuden vaatimisesta olekkaan kyse vaan ihmisten käyttäytymisestä.

 

PS: Saa ottaa kantaa, minen hermostu pienistä.  ::)

 

 

:) mitäpä sitä näistä nyt ylipäätään hermostumaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni lentopelkoisille on tarjolla sellaisia paikkoja, joissa voi tuntea olonsa viihtyisäksi. Jos lentäminen toden teolla pelottaa, niin kannattaako siihen koneeseen edes mennä??? Kyllä tavan jumbossa enemmän on tilaa kuin normaalissa bussissa, eikä kaikissa junissakaan ole ihan hirveän tilavat istuimet.

 

VR:n mukaan vetäminen nyt onkin taas ihan typerää. VR:n tekemä päätös on paikallinen ja koskee vain suomea, tuo lentokone kysymys koskisi koko maailmaa. Oletko sitä paitsi Heikki tietoinen, toimiiko tuo kännykielto VR:llä? Mitä väliä sillä on, puhuuko joku ihminen siihen luurinsa kovaan ääneen vai vierustoverilleen. Vierustoverilleen puhumista ei voi estää missään vaunussa, eikä tähän ole säädetty mitään enimmäis desibeli rajoituksia. Joillekin ihmisille kovaa puhuminen on luontainen ominaisuus, johon on mahdoton puuttua. Ihmisten käyttäytyminen ei parane, vaikka olisi kaikissa julkisissa kulkuneuvoissa minkälaisia rajoittelta. Siihen löytyvät lääkkeet aivan muualta. Itse osaan puhua julkisissa omaan luuriini muita häiritsemättä. Puhelimen voi pitää värinällä, jolloin typerät melodiat eivät rassaa muiden hermoja. Oma kasvatukseni on antanut minulle eväät ajatella aivoillani, eikä suullani, niin kuin yleensä tuppaa ihmisillä tapahtuvan.

 

Kehityksen sovelluksia käytetään lähes aina mahdollisimman tuottavasti, eli jos jossain on mahdollisuus tehdä rahaa, sitä sitten tehdään. Kovan kilpailun alalla, kuten matkapuhelinbisnes on, suurimmat tekevät kaikkensa vahvistaakseen etumatkaansa niin laitevalmistajina kun palveluntarjoajina. (hullu sanamuoto) Jos ja kun, lait ja direktiivit antavat/mahdollistavat GSM-puhelut lentokoneessa, ne tulevat sinne ja sitä en edes kyseenalaista.

 

Siinäkö sitten syy, että tälläinen autoton opiskelija on väliinputoaja, kun julkisten vuoroja vähennetään matkustajapulan vuoksi, joka sitten johtuisi matkustusepämukavuudesta julkisessa kulkuneuvoissa, jonka olisivat aiheuttaneet puhelimeen puhuvat myökkääjät? Noh, sekin oli vitsi, ehkä  8)

 

Hinnoittelulla voidaan karsia ne turhat soitot sieltä koneesta, joten olen edelleen sitä mieltä, ettei puhelujen salliminen mitenkään merkittävästi lisäisi matkustusepämukavuutta lentokoneissa ja miksei koneeseenkin voitaisi määrätä erillistä aluetta, jossa puhelut ovat sallittuja esim WC:n läheisyyteen. Kaikkihan on kiinni järjen käytöstä.

 

Ade

 

PS: Antakaa palaa, tykkään ottaa kuitteja vastaan, en välttämättä vastaile kaikille  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten minua häiritsee asiassa se, että matkustusmukavuus alenee huomattavasti, varsinkin "karjaluokassa" kun koneesta on ihan pakko soittaa kotiin, tyttöystävälle, lemmikkikoiralle tai isovanhemmille ja ainoana asiana on "Hei, me lennetään". Ei kiitos.

 

Unitedin koneissa on joko joka penkissä puhelin tai yksi puhelin per penkkirivi - myös karjaluokassa. Jonkun verran on tullut matkustettua UA:n lennoilla mutta kertaakaan en ole nähnyt / kuullut kenenkään käyttävän ko. puhelimia. Ilmeisesti puhelimille on olemassa joku businesscase jonka takia ne siellä ovat (esim. palveluntarjoaja sponssaa tms).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kännykkä on siitä kiva, että myös koneessa olijalle päin voitanee soittaa - jotta kaikki puhelinmyyjät ja txt-spämmi kilahtaa luuriin lennossa sananmukaisesti (ja roaming sääntöjen mukaisesti operaattori vetää taalat välistä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni lentopelkoisille on tarjolla sellaisia paikkoja, joissa voi tuntea olonsa viihtyisäksi. Jos lentäminen toden teolla pelottaa, niin kannattaako siihen koneeseen edes mennä???

 

 

Eivät kaikki lentopelkoiset voi valita millä kulkevat vaan joskus on tilanteita joissa koneeseen on pakko mennä. Tosin tämä asia nyt ei liity suoranaisesti aiheeseen millään tapaa vaan tein viittauksen siksi, että maailmassa on paljon lentopelkoisia ihmisiä jotka tuntevat jo pelkän lentokoneessa olemisen erittäin epämiellyttäväksi.

 

VR:n mukaan vetäminen nyt onkin taas ihan typerää. VR:n tekemä päätös on paikallinen ja koskee vain suomea, tuo lentokone kysymys koskisi koko maailmaa. Oletko sitä paitsi Heikki tietoinen, toimiiko tuo kännykielto VR:llä?

 

 

Mielestäni tämän kysymyksen kannalta ei ole typerää. Eivät kaikki lentoyhtiötkään tule kerralla sallimaan puheluita eivätkä kaikki lentoyhtiöt tehneet lennoistaan savuttomia samalla kellonlyömällä. Sillä kokemuksella joka minulla on, tuo kielto toimii hyvin. Uskon toki joillakin olevan vastakkaisiakin kokemuksia.

 

Se, mikä on matkustusmuoto ei tämän asian kannalta ole olennaista ja ovathan juna ja lentokone molemmat putkimaisia :)

 

Oma kasvatukseni on antanut minulle eväät ajatella aivoillani, eikä suullani, niin kuin yleensä tuppaa ihmisillä tapahtuvan.

 

 

Kuten varmaan hyvin tiedät kaikki eivät ole yhtä onnekkaita...Valitettavasti.

 

Kehityksen sovelluksia käytetään lähes aina mahdollisimman tuottavasti, eli jos jossain on mahdollisuus tehdä rahaa, sitä sitten tehdään.

 

 

Roimasti yleistäen näin. Todellisuudessa kilpailuetua, näkyvyyttä ja tunnettavuutta lisätään myös tuomalla markkinoille ratkaisuja ja tuotteita joiden tiedetään olevan tappiollisia mutta samalla pystytään näyttämään muille, että teknisesti ollaan muita edellä. Lisäksi pitää muistaa, että osalle teknisistä innovaatioista ei tuotantohetkellä edes tiedetä minkälaisia kaupallisia sovelluksia ne saattavat tuoda mukanaan ja mihin niitä voidaan tulevaisuudessa soveltaa. Tosin GSM - lentokoneessa ei kuulu tähän kategoriaan.

 

Jos ja kun, lait ja direktiivit antavat/mahdollistavat GSM-puhelut lentokoneessa, ne tulevat sinne ja sitä en edes kyseenalaista.

 

 

En minäkään, en ole koskaa sitä kännykän tuloa lentokoneeseen kyseenalaistanutkaan mutta en ole siitä kovinkaan mielissäni. Ja todennäköisesti minun tulee niellä tappioni vielä jonakin päivänä.

 

...ja miksei koneeseenkin voitaisi määrätä erillistä aluetta, jossa puhelut ovat sallittuja esim WC:n läheisyyteen. Kaikkihan on kiinni järjen käytöstä.

 

 

Kustannuskysymys. On kuitenkin järkevämpää ja taloudellisempaa istuttaa alueelle mielummin 3 lippunsa maksavaa ihmistä kuin rakentaa puhelinkoppi.

 

Petri muuten teki tuossa ylempänä erinomaisen huomion!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivetaanpa vanha ketju henkiin, ja hieman asian sivusta, mutta yhteyksiä liikennekoneista koskien kuitenkin:

 

 

Wi-fi ei kiinnosta liikematkaajia

 

Brittiläisiä ja yhdysvaltalaisia jututtaneen Gartnerin mukaan monet haluavat olla irti muusta maailmasta lennoilla.

---

Liikematkaajista selvä enemmistö esimerkiksi sanoi, ettei käytä langatonta lähiverkkoyhteyttä lentokoneissa, koska tahtovat yksinkertaisesti olla tavoittamattomissa matkan ajan. Lentoyhtiöille wi-fin tarjoaminen tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin muiden mukavuuksien, kuten paremman istumatilan tai höllempien matkatavararajoitusten, tarjoaminen.

 

kertoo Digitoday

 

Eipä sen puoleen, eipä tuo koneessa työskentely juurikaan kiinnosta (kun on tärkeämpää tähyillä sieltä ikkunasta ulos...), paitsi ehkä seurata FSN:ää  :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eipä sen puoleen, eipä tuo koneessa työskentely juurikaan kiinnosta (kun on tärkeämpää tähyillä sieltä ikkunasta ulos...), paitsi ehkä seurata FSN:ää  :D

 

 

Kuka siellä koneessa töitä tekee kun ylemmille ei makseta vapaa-ajan matkustuksesta. Minusta lennot menee paljon rattoisammin kun on nettiyhteys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noiden puheluiden hintataso taannee ainakin aluksi sen että kaikkein joutavimmat pölinät jää soittamatta, ainakin näin toivon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkilän viranomaiset tappelevat tästä asiasta keskenään. Asialla on monta ulottuvuutta.

 

Kommunikaatioviranomainen FCC olisi sallivalla kannalla, edellyttäen, että koneista soitetut puhelut eivät sotke maanpäällistä verkkoa.

 

Ilmailuviranomainen FAA on tiukasti sitä mieltä, että jokainen yhtiö erikseen, joka haluaisi koneisiin kännykkäsysteemin, joutuisi testaamaan KAIKKI mahdolliset puhelin- ja tietokonemallit, joita joku lentomatkustaja saattaisi tuoda koneeseen, ennenkuin poikkeuslupa myönnetään ko. yhtiön kullekin konetyypille erikseen, mikä tulisi erinomaisen kalliiksi.

 

Turvallisuusviranomaiset (Dpt of Homeland Security, TSA, Justice Dpt, House of Representatives Aviation Subcommittee jne) pelkäävät terroristien räjäyttävän pommeja kännykkäyhteyksiä käyttämällä tai pitävän yhteyttä keskenään kaapatuissa koneissa.

 

Lentoyhtiöt ja lentoemännät pelkäävät, että kännyköihin kiljuminen herättää kanssamatkustajissa raivoreaktioita (air rage-ilmiö) ja vaarantaa lennon turvallisuutta.

 

Ja sitten FBI/CIA ja muut vastaavat agentuurit haluavat salakuunteluoikeuden kaikkiin koneista tehtäviin puheluihin ja datansiirtoon, jne.

 

Laitevalmistajat ja operaattorit tietysti haluavat lisää rahaa, sehän on selvä.

 

Halukkaille luettavaa esim:

 

http://www.mindfully.org/Technology/2005/Cell-Phone-On-Airplanes15jul05.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos ne nyt Iberia ja BMI,jotka sallivat kokeiluluontoisesti kännykkäpuhelut koneistaan. Itse vastustan kännykän käytöä koneissa, edes yksi paikka jossa saa olla rauhassa pirinältä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin joutua kuuntelemaan "isokenkäisen" juttua firman asioista, jopa luottamuksellisista selaisista.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkilän kommunikaatioviranomainen FCC (Federal Communications Commission) on vaihteeksi ottamassa kielteistä kantaa lentokoneiden kännykkäpuhelinjärjestelmiin, koska maanpäällisten verkkojen ylläpitäjät väittävät, että heidän verkkonsa voivat mennä sekaisin.

 

http://www.chron.com/disp/story.mpl/ap/fn/4653012.html

 

Muistaakseni Euroopan puolella ainakin Ryanair edelleen suunnittelee kännykkäpuhelujen sallimista, vaikka en ole ihan viime aikoina asiaa seurannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA:n hyväksyntä kännykkäpuheluille lentokoneissa on ilmeisesti saatu, joten ei kestäne kauankaan, ehkä tämän vuoden lopulle, kun OnAir-firman vermeillä varustetuista koneista tehtävät puhelut tulevat mahdollisiksi mm. Air Francen, Ryanairin, Bmi:n ja TAP:in lennoilla, ainakin Euroopassa:

 

http://www.telegraph.co.uk/travel/main.jhtml?xml=/travel/2007/06/26/etmobile126.xml

 

Saa sitten nähdä, tulevatko muut yhtiöt mukaan järjestelmään vai eivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään