Sami Marttila

Kun kaikki ei lentomatkatessa mennyt kuin Strömsössä

7 viestiä aiheessa

Kerro oma kokemuksesi siitä, kun lentomatkalla kaikki ei mennyt ihan putkeen. Oma aloitukseni ei loppupeleissä ole edes paha, mutta muutama hius harmaantui matkan varrella kun pienestä selvästä asiasta tuli melkoinen päänsärky.

 

Ostettiin halvat alle 300€ Lufthansan myymät liput Helsingistä Montrealiin juuri poikamme synnyttyä. Pojalle ei chat-asiakaspalvelun mukaan voinut ostaa lippua, koska hänellä ei ollut vielä nimeä. Teimme työtä käskettyä ja ostimme liput vain itsellemme, pojan voisi lisätä myöhemmin kun nimi olisi tiedossa.

 

Kun pojan nimestä päästiin sopuun, soitin Lufthansalle Saksaan ostaakseni lipun. 45 minuutin jonotuksen jälkeen vastattiin ja hetken ihmettelyn ja nimen tavaamisen jälkeen homma oli ok. Mitä nyt vauvan lipun hinta oli noussut alkuperäisestä varaushetkestä 20€ -> 75€. Vahvistuksen tultua huomasin nimen olevan päin prinkkalaa, joten uutta jonotusta Saksan suuntaan. Ymmärsivät yskän ja nimi korjattiin. Samalla toinen asiakaspalveluhenkilö huomasi, että vauvalta oli jäänyt veloittamatta 45€ palvelumaksu. Hän totesi, että se nyt vaan olisi veloitettava. En ollut asiasta samaa mieltä, ja aikamme jankattuamme totesin että tee mitä teet, laitan reklamaation perästä. Uusi vahvistus tuli, vauva ilmestyi varaukseen ja kaikki tuntui olevan ok. Kirjoittelin reklamaation palvelumaksusta, johon en vielä näin 8kk jälkeen ole saanut vastausta.

 

Viimein koitti lähtöaamu. Hyvissä ajoin Vantaalle ja lähtöselvityksessä kävi ilmi, että vauvalla ei ole lippua, eikä häntä ole lennolla. Hän tosiaan näkyi varauksessa, mutta e-lipun numeroa ei ollut muodostunut. Palvelutiskillä asia selvisi vahvistuksia vilauttamalla ja vartin selvittelyn ja Saksaan suuntautuneen puhelun jälkeen vauvalla oli lipun numero. Lippua ei pystytty kytkemään olemassa olevaan varaukseen, joten lähtöselvityksissä olisi luvassa säätöä ja tiskivierailu joka etapilla. Vantaalla saatiin lopulta boardarit Frankfurtiin asti.

 

Frankfurtissa marssimme intialaisen Lufthansan sedän kehotuksesta hakemaan boardarit Air Canadan tiskiltä. Täti äimisteli hetken vauvan varauskuviota, mutta homma hoitui kivuttomasti. Vauvan boardarissa tosin luki minun nimeni. Näillä mentiin Montrealiin.

 

Paluulennolle lähdettäessä olimme kentällä aivan hyvissä ajoin, yli 2h ennen lähtöä. Lähtöselvityksessä oli n. 15 hengen jono. Jono ei edennyt millään ilveellä ja 2 minuuttia ennen selvityksen sulkemista pääsimme tiskille. Vauva aiheutti jälleen harmaita hiuksia, selvitys ehti sulkeutua, mutta pääsimme ja ehdimme juuri ja juuri lennolle Frankfurtiin. Vauvan boardarissa komeili taas minun nimeni.

 

Frankfurtissa aloimme metsästämään boardareita 2h vaihdon turvin. Montrealin lennolta saavuttaessa ulostauduttiin turvattomalle puolelle ja lähtöselvityksiin oli kilometrien jonot. Parkkeerasin vaimon perheselvitykseen ja lähdin itse metsästämään boardareita muuta kautta. Itsepalvelulähtöselvityksen tukitäti ymmärsi yskän ja ohjasi minut syrjemmälle todetakseen, että vauvalle ei taaskaan ole lippua ja hän ei voi tehdä mitään. Hän ohjasi meidät lipputiskille, jossa taas kerran äimisteltiin huolella. Pitkällisen näpyttelyn ja huokailun jälkeen kävi ilmi, että vauvan fra-hel oli peruttu, koska hän ei ollut käyttänyt aiempia legejä. Selkeästi oli, koska vauva oli sylissämme ja oli ollut mukana Kanadassa. Tätä piti todistella aiempien boardarien ja kuvien avulla, jotta homma lopulta korjaantui. Liekö Air Canada hieman oikonut lisätessään vauvan lennoille.

 

Summa summarum, kielitaitoiselle suht kokeneelle matkaajalle esteet oli ylitettävissä, mutta hohhoijjaa. Kaikille lennoille ehdittiin juuri ja juuri, mutta olihan juoksemista.

 

Lufthansa ei tähän päivään mennessä ole veloittanut senttiäkään vauvasta, eikä reklamaation ole vastattu. Tarina ei kerro mistä johtui se, että e-lippua ei vauvalle alkujaan muodostunut. Jää nähtäväksi onko kyse ollut puhelinasiakaspalvelijan ammattitaidottomuudesta, luottokorttinumeron väärin kirjaamisessa, palvelumaksusta riitelystä vai mistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm. Joillakin lentoyhtiöillä ymmärtääkseni pystyy varaamaan vielä nimettömälle vauvalle lipun nimellä SUKUNIMI/VAUVA (tai infant). Kun vauva saa nimen, lippuun korjataan oikea nimi. Ilmeisesti siis LH:lla ei onnistu tällainen...

 

Yritittekö tehdä Suomessa lähtöä edeltävänä päivänä nettichekkausta? Aina, aina ja aina ja joka tilanteessa kannattaa check-in tehdä online (jos vaan mahdollista), monestakin syystä, mutta esim. juuri siksi, että jos lipussa on joku ongelma, se selviää siinä kohtaa, ja aikaa alkaa selvittää asiaa on enemmän kuin lähtöpäivänä kentällä. Kuin myös jos epäilee että omassa varauksessa voi olla häikkää, kannattaa käydä kirjautumissa lentoyhtiön MyTrip (tai vastaavaan) -palveluun, ja tarkistaa sieltä, että löytää sekä varausnumeron (kuuden numeron/kirjaimen yhdistelmä) sekä lippunumeron.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm. Joillakin lentoyhtiöillä ymmärtääkseni pystyy varaamaan vielä nimettömälle vauvalle lipun nimellä SUKUNIMI/VAUVA (tai infant). Kun vauva saa nimen, lippuun korjataan oikea nimi. Ilmeisesti siis LH:lla ei onnistu tällainen...

 

Yritittekö tehdä Suomessa lähtöä edeltävänä päivänä nettichekkausta? Aina, aina ja aina ja joka tilanteessa kannattaa check-in tehdä online (jos vaan mahdollista), monestakin syystä, mutta esim. juuri siksi, että jos lipussa on joku ongelma, se selviää siinä kohtaa, ja aikaa alkaa selvittää asiaa on enemmän kuin lähtöpäivänä kentällä. Kuin myös jos epäilee että omassa varauksessa voi olla häikkää, kannattaa käydä kirjautumissa lentoyhtiön MyTrip (tai vastaavaan) -palveluun, ja tarkistaa sieltä, että löytää sekä varausnumeron (kuuden numeron/kirjaimen yhdistelmä) sekä lippunumeron.

 

Moi Elina! Olin itsekin siinä uskossa, että Baby Marttila olisi toiminut, ja olisi voinutkin toimia jos en olisi erehtynyt kysymään asiasta.

 

Nettitsekkausta yritin ja muistaakseni onnistui vain itseni ja vaimoni osalta. Osin tämän vuoksi kentälle tulikin mentyä hitusen aiemmin. Kiinnitin kyllä huomiota, että infantille ei puhelun jälkeen e-tiketin numeroa muodostunut, mutta jotenkin erehdyin ajattelemaan että se johtui vauva-statuksesta. Nytpä tiedän tämänkin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tulin aikanaan erinäisten mutkien kautta Aasiasta LH:n kyydissä Frankin kautta stadiin, olivat tuolloin juuri siirtyneet itsepalveluautomaatteihin. En voi enää muistaa, että oliko lippu TG:lle alunperin vaiko Mucin lennolle LH:lla, mutta sinällään vituroilleen kaiketi tiketoitu, mutta Amadeuksesta aina Salaisiin kansioihin, niin lippu oli kirjoitettu kahdelle ruumalaukulle.

 

Kun kaksi ruumalaukkua törötti TG:llä Frankkiin ja kannat ne LH:n checkiin (SBY boordari jatkolegille), niin ystävällinen henkilö siinä opastajan roolissa ohjeistaa, että kun tomaatti kertoo että vain yhden voi tuuppaa sisään, mutta pällisteltyä lippua, niin totesi että ensin pitää se yksi tuupata sinne, sekä mennä sitten korjaamaan etixiä lipputoimistoon, sure thing ja alles gut.

 

Riitelemättä edes lipunkirjoituksesta, mutta kun olisin ne laukut voinut pakata niin, että valikoimasta juuri se vain toinen olisi mennyt ruumaan, sekä toinen kabiiniin. Mutta luonnollisesti valikoimaksi jäi juuri se kirottu pakaasi, jossa oli kaikki kabiiniin kelpaamaton valikoima.

 

Jokseenkin irvokasta oli, että mahdollisuudeksi saada takaisin se ensimmäinen pakaasi oli jättäytyä pois lennolta, sekä mennä seuraavalle. Muita variaatioita ei löytynyt, mutta lippu kun oli muutoskelpoinen, laukkumäärä vain hiersi. Logiikka ei meinannut allekirjoittaneelle aueta, mutta sanavalmiutta ei ole puuttunut ikinä, joten asiakin selvisi lopulta kun tarpeeksi painokkaasti asiaa edisti. Piti toki aikaa ja efforttia käyttää useampaan henkilöön, kunnes löytyi soveltuvin natsoin ja/tai mielenlaaduin varustettu.

 

Tietenkään lipun tiketoinnit tai väärät ohjeet siinä itsepalvelutsekissä eivät olleet vastuullani, olisi silti voinut luulla pienehkön vastuunkantamisen onnistuvan GH:ltä. Mutta jopa siinä kohden olisi ongelmat vältetty, olisin voinut vaikka pakata toisin, mutta lisälaukun hinta palveluveloituksineen oli absurdi, ettei mitään kauppoja tosiaan ollut syntymässä. Etenkin kun virhe ei ollut itsessäni, kivempi se sinne Köpikseen tai Osloon olisi ollut lentää 7h aiemmin, mitä kautta sitten oli pääsyä kotimaahankin alkuperäisellä piljetillä, lippua tiketoitiin näet uudestaan lukuisat kerrat kun olivat ylibookissa.

 

Jotenkin tuntuu, että sieltä alihankkijoiden hoitamasta rajapinnasta puhelimitse tai paikanpäällä niin ei meinaa enää saada ketään kiinni, jolla on oikeasti natsoja edustaa itse lentoyhtiötä. Ja katsoa sitä kokonaiskuvaa, Iltalehteen soittelevat vyölaukkukossupoliitit on toki oma lukunsa, en palvelua niille tässä toki missään kohden peräänkuuluttanut.

 

Mutta kuten tässäkin on käsitelty Samin esittämänä, niin selkeät virheet tai epäselvyydet pitää oikaista sujuvasti.

 

Olen myös ostanut lennot itselleni ja kotinatsille aikoinaan, molemmat etixit tulivat nimelleni. Yrittivät periä vartti varauksen jälkeen nimenmuutosmaksua kun soittelin aiheesta, luonnollisesti en kirjoittanut varausvaiheessa nimeäni myöskään kahdesti, enkä tituleerannut puolisoani omalla nimelläni, enkä edes kotinatsina tai nautana, muutoin osuvia ilmaisuja toki henkilöstä ex-post perspektiivissä (Ex-post translated from Latin means "after the fact").

 

Saamassani uuden etixin saatteessa kerrottiin vuolaasti kuinka poikkeuksellista tämä on, että nimi muutettiin vastoin käytäntöjä. Myönnän ison egoni kieltämättä vaativan parikin jakkaraa, mutta en ole kenties halukas niistä sentään maksamaan, kun en niitä ollut toki bookannutkaan..

 

Tässäpä pari muistelmaa, lukuisten sattumien joukosta.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Elina! Olin itsekin siinä uskossa, että Baby Marttila olisi toiminut, ja olisi voinutkin toimia jos en olisi erehtynyt kysymään asiasta.

 

Nettitsekkausta yritin ja muistaakseni onnistui vain itseni ja vaimoni osalta. Osin tämän vuoksi kentälle tulikin mentyä hitusen aiemmin. Kiinnitin kyllä huomiota, että infantille ei puhelun jälkeen e-tiketin numeroa muodostunut, mutta jotenkin erehdyin ajattelemaan että se johtui vauva-statuksesta. Nytpä tiedän tämänkin :thmbup:

 

Ok. Hyvä kuitenkin, että ehditte kaikille lennoille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään