Kim Vainionpää

Finnairin juomat maksullisiksi (oli: Lentoyhtiöuutisia)

21 viestiä aiheessa

Pikkulinnut lauloivat, että Finnair kaavailee juomat maksullisiksi 1.6 lähtien lentojen tarjoiluissa. Eli kaikki alkoholijuomat ja kaikilla reiteillä, myös kaukoreitit. Perusteluina, kun muutkin yhtiöt tekevät niin (Esim SAS/ KLM/ BA/ AF:n kaukoreiteillä on maksuton tarjoilu). Katsotaan tuleeko tiedotetta keväällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkulinnut lauloivat, että Finnair kaavailee juomat maksullisiksi 1.6 lähtien lentojen tarjoiluissa. Eli kaikki alkoholijuomat ja kaikilla reiteillä, myös kaukoreitit. Perusteluina, kun muutkin yhtiöt tekevät niin (Esim SAS/ KLM/ BA/ AF:n kaukoreiteillä on maksuton tarjoilu). Katsotaan tuleeko tiedotetta keväällä.

 

Juuh, tulossa on. Ilta-Sanomat kirjoitti asiasta pari viikkoa sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kustannuksien säästö matkustajien tarjoilussa ei ole hyvää palvelua yhtiöltä. Eikä siitä suuria säästöjä tule viinahankintojen muuttamisesta maksullisiksi.

Moni lähipiiristäni on tykännyt siitä, kun ostetaan reittilentomatka, yhtiö hemmottelee tarjoilulla pilvien yläpuolella. Se kuuluu asiaan. Nyt Lomalentomainen tarjoilumalli stressaa jo ajatuksena: saa miettiä, mitä mikäkin juoma maksaa, kaivella rahat ja kortit aina sitä varten. Ja palvelu hidastuu rahastuksessa. Hommahan menee jo halpalentoyhtiöiden toimintaa vastaavaksi. Itse tulen vaihtamaan yhtiötä kaukolennoille, jos näin käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma veikkaukseni on että viiden vuoden päästä mikään eurooppalainen yhtiö ei tarjoa turistiluokassa mitään maksutta. Jenkkimalli tulee pikkuhiljaa tännekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on siis muuttamassa VÄKEVÄT alkoholihuomat maksullisiksi turistiluokassa. Viini ja olut sekä alkoholittomat pysyy ilmaisina. Buseneksen tajoilu pysyy luonnollisesti ilmaisena ja verhon etupuolella myös valikoima on ennallaan. Turistissahan sitä jo vähennettiin.

 

Muuten olen täsmälleen samaa mieltä palvelunn huonontamisesta kuin edellä kirjoittaneet. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuommoista tietoa noin tarkasti on saatavilla, kovin kauaa eivät uudella konseptilla (jossa karjassa saa konua,viskiä ja likooria, yhtä merkkiä kutakin) kokeiltu ennenkuin tuollainen päätös tehtiin...eikä ole busineksessakaan ihan ennallaan kuviot, lentoemännät itsekin tuntuivat ihmettelevän kärryjen sisältöä taannoisen muutoksen jälkeen...mutta siellä siis muutokset minimaalisia...

 

Hyvin iformoiduilta pikkulinnuilta 8). Eiköhän päätökset ole tehty yhtä aikaa, mutta toteutusta porrastetaan, että tulee vähemmän palautetta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on siis muuttamassa VÄKEVÄT alkoholihuomat maksullisiksi turistiluokassa. Viini ja olut sekä alkoholittomat pysyy ilmaisina. Buseneksen tajoilu pysyy luonnollisesti ilmaisena ja verhon etupuolella myös valikoima on ennallaan. Turistissahan sitä jo vähennettiin.

 

Muuten olen täsmälleen samaa mieltä palvelunn huonontamisesta kuin edellä kirjoittaneet. ;D

 

Harmillista sinänsä, kyllä mielestäni parit Gintonicit kuuluvat (lähes) jokaiseen lentomatkaan matkustamon puolella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm no joo... Minulle aivan sama niin pitkään kun alkoholittomat pysyvät maksuttomina, koskaan en ole viinaan koskenut, yleensä sen kolan otan :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm no joo... Minulle aivan sama niin pitkään kun alkoholittomat pysyvät maksuttomina, koskaan en ole viinaan koskenut, yleensä sen kolan otan :D

 

Ota ens kerralla Talkkarin vapaapäivä eli kossukola ilman kolaa...

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kustannuksien säästö matkustajien tarjoilussa ei ole hyvää palvelua yhtiöltä. Eikä siitä suuria säästöjä tule viinahankintojen muuttamisesta maksullisiksi.

 

 

Lähinnä säästöt voisivat syntyä tarjonnan rajoittamisena, tarkoittaen, että merkki ja laatu (miedot / väkevät) valikoimaa rajoitetaan. tyyyliin yksi viini kumpaakin laatua, yksi konjakki, yksi likööri, yksi olut jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Tuolla uudistuksella haetaan paitsi säästöä, myös palvelun parantamista ( ::):D ) Eli hieman toistasataa matkustajaansa saavat nopeammin juomansa kun valikoimasta poistetaan miksattavat drinksut sekä merkkivaihtoehdot. Enää ei siis tule "-Kalja kiitos, - Mitäs merkkiä?, -No mitäs teillä on...?" -keskusteluja vaan bisset tiskiin ja etiä päin.

 

Suomalaisten juomatottumukset ovat kuulemma muuttuneet viime vuosina eurooppalaisempaan suuntaan ja väkevien viinojen kysyntä on laskenut reittilennoilla.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Tuolla uudistuksella haetaan paitsi säästöä, myös palvelun parantamista ( ::):D ) Eli hieman toistasataa matkustajaansa saavat nopeammin juomansa kun valikoimasta poistetaan miksattavat drinksut sekä merkkivaihtoehdot. Enää ei siis tule "-Kalja kiitos, - Mitäs merkkiä?, -No mitäs teillä on...?" -keskusteluja vaan bisset tiskiin ja etiä päin.

 

Lentoemot pääsis vielä nopeammin lukemaan Me naiset lehteä sinne verhojen taakse jos tarjoilu olisi järjestetty noutopöytiin jotka ohitetaan koneeseen mennessä. Samalla säästetään polttoaineissa kun saataisiin ylimääräinen paino pois.

 

Itse en ole ollut koskaan sellaisella lennolla jossa tarjoilu on ollut liian hidasta tai jouduttu keskeyttämään kun joku miettiin kaljavalintaa liian kauan.

 

Olen samaa mieltä että suomalaisten juomatottumukset on siirtynyt eurooppalaiseen suuntaa olikohan alkon myynnissä kasvua jotain 15%. Muutenkaan lentokoneella matkustaminen ei ole enää luxus maineessa niin kuin aikoinaan niin miksi tarjoilun tarttis olla enää luxusta.

 

Suomalaisilla lentoemoilla ja ravintoloiden tarjoilijoilla olis paljon oppimista palvelualttiudesta muualta maailmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä säästöt voisivat syntyä tarjonnan rajoittamisena, tarkoittaen, että merkki ja laatu (miedot / väkevät) valikoimaa rajoitetaan. tyyyliin yksi viini kumpaakin laatua, yksi konjakki, yksi likööri, yksi olut jne.

 

Jep tuo on jo tätä päivää Finnairilla. Nyt kun kesällä astut koneeseen, et saa noitakaan enää. Kyse on siitä. Ellet kaiva 5 euroasi taskustasi ja pyydä esim eurooppalaisen juomatottuneen viiniä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ota ens kerralla Talkkarin vapaapäivä eli kossukola ilman kolaa...

 

-J

 

Eeeikä, ku kola, raakana ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemot pääsis vielä nopeammin lukemaan Me naiset lehteä sinne verhojen taakse jos tarjoilu olisi järjestetty noutopöytiin jotka ohitetaan koneeseen mennessä. Samalla säästetään polttoaineissa kun saataisiin ylimääräinen paino pois.

 

Itse en ole ollut koskaan sellaisella lennolla jossa tarjoilu on ollut liian hidasta tai jouduttu keskeyttämään kun joku miettiin kaljavalintaa liian kauan.

 

Olen samaa mieltä että suomalaisten juomatottumukset on siirtynyt eurooppalaiseen suuntaa olikohan alkon myynnissä kasvua jotain 15%. Muutenkaan lentokoneella matkustaminen ei ole enää luxus maineessa niin kuin aikoinaan niin miksi tarjoilun tarttis olla enää luxusta.

 

Suomalaisilla lentoemoilla ja ravintoloiden tarjoilijoilla olis paljon oppimista palvelualttiudesta muualta maailmasta.

Joo olet tosi oikeassa, nää mun kommentit oli poimittu suoraan finnairin lähdistötiedotteesta, joten varmasti siinä yritetään kiertää kaikinkeinon sitä että kyse on pelkästään säästöistä. Jos syy olisi pelkästään tapojen eurooppalaistuminen niin voisihan sieltä alkosta ostaa 150 koria vinkkua ja 50 koria tyvikossua eikä hehtokoria molempia..

 

Mitä palvelualttiuteen tulee, niin oppimista varmasti on. Tässä on suurin syy kulttuuriero, tietysti. Esim. Aasiassa ja Etelä-Euroopassa palveluammattilaisen palkka saattaa koostua kokonaan tipeistä, jolloin myös palvelua alkaa löytyä. En tietenkään tarkoita että siihen pitäisi mennä meilläkin mutta se siellä on taustalla. Menkääpä kyläkauppaan ostoksille ja jos omistaja sattuu kohdalle, saatte varmasti hyvää palvelua.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tietysti. Esim. Aasiassa ja Etelä-Euroopassa palveluammattilaisen palkka saattaa koostua kokonaan tipeistä, jolloin myös palvelua alkaa löytyä. En tietenkään tarkoita että siihen pitäisi mennä meilläkin mutta se siellä on taustalla.

 

Ainakaan Singapore Airlinesillä ei tarvinnut "tipata" lentoemäntiä. Kutsunapin painalluksesta meni max. ½ minuuttia siihen kun oli emo kyselemässä "what can I do for you, sir"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan Singapore Airlinesillä ei tarvinnut "tipata" lentoemäntiä. Kutsunapin painalluksesta meni max. ½ minuuttia siihen kun oli emo kyselemässä "what can I do for you, sir"

Ei tietenkään, mutta sielläpäin palvelukulttuurin lähtökohdat ovat täysin erilaiset kuin Suomessa. Ei ne edes ymmärrä että palveluammatissa voisi käyttäytyä niinkuin täälläpäin maailmaa monesti näkee - vaikka kiinteää palkkaa saavatkin.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon lentävänä voi vain sanoa, että Finnairilla on aina ollut hyvät viinit, sekä punkku että valkkari. Hieman reissusta riippuen lennän pussyneksessä tai sikaosastolla, mutta ei ne juomatavat sen mukaan muutu (mitä nyt hel-nyki on kiva lipittää hyvää shampanjaa pussyneksessä ;) ). Alkuun ruuvari ja sitten ruuan kanssa pari valkkaa tai punkkua hieman sen mukaan mitä puuroa on tarjolla. Jälkkäriksi Baileys (tai finskillä on Gordon's) ja se on siinä.

 

Tulen kyllä valitsemaan jatkossa lentoni semmoisesta yhtiöstä joka ei "sniidaile", koska hyvä viini kruunaa lentomatkat. Oisin jotenkin veikannut että SAS aloittaisi tämän matkustajien kurjuutuksen, ei finski, joka sentään teki voittoa viime vuonna. Nooh heipparallaa finski jos noin homman hoidatte. Isänmaallisuus tässä asiassa kiinnostaa todella vähän, syyttäkää itsekkääksi, mutta minähän niitä penkkejä kulutan työkseni!

 

Tosin meillä firma maksaa noin 5€:kin, mutta kyse on periaatteesta.

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään