Mikko Vänttinen

Kymissä historia säilyy vitosella

25 viestiä aiheessa

Tänään Kymissä oli historiallinen hetki. Samassa kuvassa suomalaisen ensimmäisen alkeisliitokoneen Harakka I H-1 (reknro P1) runko kasattuna ja takana viimeinen Suomessa rakennettu PIK-20D purjekone - E-pikit sitten erikseen ;) Paljon mahtuu tuohon väliin - koneita, pilotteja ja kaiketi tupakkiakin. Kyllä tuo H-1 vielä esittelykuntoonkin kasataan - kaikessa ajan patinoimassa loistossaan.

 

Terv. Mikko

 

800_h-1_20170412_18_14_59.jpg.078d061d93a3b00df27213ca7bd01332.jpg

 

 

800_h-1_20170412_18_25_47.jpg.3136a65c42eaa9e6410fc145fdb4c00f.jpg

 

>800_h-1_20170412_18_23_07.jpg.38506fe79b0698f756b062b0c128851c.jpg>800_h-1_20170412_18_49_01.jpg.7ef828bb5ac35cd8a5df37f787006eb9.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikolta hauska otsikko. Onko "vitonen" koneen hankintahinta, projektin kustannusarvio euroina vai viitataanko radiopuhelinliikenteen kuuluvuusasteikon numeroon 5, kuuluu hyvin (perfectly readable)? Vai mihin? Hyvä löytö kumminkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikolta hauska otsikko. Onko "vitonen" koneen hankintahinta, projektin kustannusarvio euroina vai viitataanko radiopuhelinliikenteen kuuluvuusasteikon numeroon 5, kuuluu hyvin (perfectly readable)? Vai mihin? Hyvä löytö kumminkin.

 

Juha & co:t - vitonen mennyt tuohon hankintaan ja kymppi mennee kunnostukseen. Vitosella kuuluvuusasteikolta lähtee kuulumaan pilotilta ja samaisen asteikon vitosen tahtotilalla vaalitaan Kymissä historiaa - aika äijiä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy tarkistaa  Laukkasen "Kymi, Kotkan lentokenttä" teoksesta kuten myös Karhulan ilmailukerhon ja Kymin lentokentän historiikeistä. Uttilaisilla ja kotkalaisilla oli aktiivista yhteistä toimintaa sodan kynnyksellä jolloin oli tapahtunut myös yhdistysten yhdistymiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasen "Kymi, Kotkan lentokenttä" -kirjassa mainitaan, että kotkalaisten Grunau 9 (IL-KOTKA 3) oli käytössä vuodesta 1936. Kone "seikkaili" Utti-Kotka-Jämi -kolmiossa, mutta tuosta 1945 luovtetusta rakennussarjasta ei kyllä pääse jäljille. Ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, niin yhditystominnan organisaatio ja nimimuutokset yms. olivat tuolloin aktviivisesti muutoksessa.

Kymiin taasen ostettiin Jämiltä vuonna 1946 vaurioitunut Grunau G-6, mikä korjattiin ripeästi ja lentotoiminta käynnistyi 1.1.1947. Täytyy kysellä Lehtisen Oivalta tietääkö asiasta enämpiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkinen-Ritaranta "Finnish Civil Aircraft 1926-2000" -kirja kertoo seuraavasti:

 

IL-Kotka 3 Schneider Grunau 9

 

- Kymenlaakson-Kotkan IPY

- Post-war Kotkan PK, Kotka

- 120147 Destroyed

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ritarannan&Mäkisen kirja ilmeisesti tietää tämän yksilön. Rekisteröimätön Grunau 9 "Built by Mekaanikkokoulu, at Utti before war. Very Short lived."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni, kerro mistä löysit? Minulla on molemmat Mäkinen & Ritaranta kirjat, enkä ole löytänyt tuota mainintaa edelleenkään. Tottahan se siellä on, mutta ei ainakaan kohdassa UNREGISTERED GLIDERS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo, minulla on myös molemmat kirjat. Minultakin meni ohi aluksi, mutta se on ainakin uudemmassa painoksessa, sivulla jossa ovat Grunau 9-koneet, oikeanpuolimmainen sivu, aika keskellä sivua.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin! Kiitos Jukalle. Tämä kone ei koskaan päässyt Jämin rinteille.. Vuoden 1945 Ilmailussa todetaankin että Grunau 9 on vanhenevaa tyyppiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kevään vauhti on ollut melkoinen. Kymissä on Karhulan ilmailukerhon lisäksi yksityisiä ilmailuharrastajia (jotka taitavat kuulu myös em. kerhoon) omine purjekoneineen. Meidän muutaman tahtotilana on ollut saada täydennettyä Kymiin historian kattavin PIK-purjekoneiden laivasto. Tänään otettiin kaverin kanssa putkesta ulos PIK-16C Vasama (OH-284) - monille varmaan tuttu kone. Kymissä joitain vuosia sitten kunnostettu ja maalattu. Nyt se sitten hankittiin takaisin kun saatavilla oli ... tallessa on niin ikään tuo ihka ensimmäinen Harakka I (H-1) mikä tosi ei ole PIK-sarjalainen...

Vaan sitten se Kymissä tallessa oleva PIK-kalusto: Harakka II, Harakka III, PIK-5C, PIK-3B, PIK-3C Kajava, PIK-16C Vasama, PIK-20B, PIK-.20D, PIK-20E, radio-ohjattava rakennussarja PIK-20E "putkessa". Taitaa tuo luettelo enää yhtä/kahta saatavilla vailla olevana huutaa ... ja kavereilla on myös väkisinlentävä PIK-21 Super-Sytky.

Terv. Mikko

PIK-16C_Vasama_20170530.JPG

PIK-16C_Vasama_20170530_02.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.5.2017 at 23.00, Mikko Vänttinen kirjoitti:

 

Vaan sitten se Kymissä tallessa oleva PIK-kalusto: Harakka II, Harakka III, PIK-5C, PIK-3B, PIK-3C Kajava, PIK-16C Vasama, PIK-20B, PIK-.20D, PIK-20E, radio-ohjattava rakennussarja PIK-20E "putkessa". Taitaa tuo luettelo enää yhtä/kahta saatavilla vailla olevana huutaa ...

Laskin, että niitä olisi ollut enemmän, mutta mitkä kaksi kuuluvat omaan listaasi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän tullut "ulkoiltua" niin jäänyt foorumin selailua olemattomiin. Tuo Sytky kuuluu moottorilla lentäväksi suunniteltuuden kastiin, mutta ainakin "kaksitoistapaikkainen" puuttuu ja perus 20-sarjalainen ...

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Vänttinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun Rovaniemen tuliaisia Kymiin. Todella hienosti rakennettu ja hyväkuntoinen Grunau Baby IIb OH-BAY pääsi jatkamaan ansaittuja päiviään Kymiin. Koneen ensilennosta tulee muutoin tämän kuun lopussa eli 29.7.2017 klo 20.30 kuluneeksi tasan 60 vuotta. Konetta on säilytetty hienosti ja kriittiset liimasaumatkin olivat sitä mitä kuuluukin olla :).

baby_02.JPG

baby_01.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kaikki ei mene putkeen ... tai siis leveydeltään avokärriin niin puusepällekin ei koskaan ennen ole käynyt ja taas kävi näin ... Menossa ensi kertaa Meripäivien avajaisparaatiin;)

- mikko -

20170707_01_puuseppa.JPG

20170708_02_puuseppa.JPG

20170708_03_puuseppa.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Vänttinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.7.2017 at 10.46, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Hauskoja kuvia!

 

Kiitos Raimo, eihän nämä elämää vakavampia kysymyksiä ole. MItäpä menit editoimaan viestiäsi - hauska sekin oli, eritoten tuo "ilmatorjunta" sekä jousivaihtoehto siiven kiinnitykseen. Ei meillä tullut kuvattaessa heti mieleenkään.:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko tuosta Babystä lentävä museokone Kymin laivastoon? 

Muokattu: , käyttäjä: Janne Kuutti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.7.2017 at 14.21, Janne Kuutti kirjoitti:

Tuleeko tuosta Babystä lentävä museokone Kymin laivastoon? 

Kyllä noita liimasaumoja vähän siihen malliin on tsekattu ja taidetaan korjaillakin mikäli asiaa ymmärrän ... vaan minne saakka 😉

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Mikko Vänttinen kirjoitti:

Kyllä noita liimasaumoja vähän siihen malliin on tsekattu ja taidetaan korjaillakin mikäli asiaa ymmärrän ... vaan minne saakka 😉

Eli nähtäväksi jää. Se olisi sitten Suomen ainoa lentävä Baby, mikä olisi hieno asia, onhan tyypillä vahva historia täällä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään