Marko Rintanen

Vanha potkuri?

18 viestiä aiheessa

Minulle on kotiutumassa vanha puupotkuri. Ilmeisesti kyseessä Viiman vispilä?

Vielä ei ole tarkempia kuvia, mutta tästä selvinnee jotakin?

 

viiman_potkuri_4.jpg.9d10ff96b428f72821c2c8e30a53a55a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä selitykset merkintöihin:

 

LVI.II (= Lentokone Viima II) / MSS (= Moottori Siemens Halske). N:o 10 (= Valmistusnumero). VL (= Valtion Lentokonetehdas). E 16181 (= VL:n piirustuksen numero).

Uusi potkuri ensiasennettiin uuteen Viimaan n:o VI-17, jonka luovutuspaperit on päivätty 14.10.1939.

 

img_9205.jpg.f657ea9c96f42fd504b5f49656c2c31e.jpg

Kansallisarkisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viima VI-17 teki kaputin Kauhavalla 16.4.1940, kun ohjaajana ollut oppilas lentosotamies Urho Lehto kaartoi matalalla ja kone sakkasi metsään. Lehto loukkaantui. Tuo oli tiettävästi koneen ensimmäinen vaurio. Potkuri voisi olla mitä todennäköisimmin irroitettu heti tuon kaputin jälkeen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viima VI-17 teki kaputin Kauhavalla 16.4.1940, kun ohjaajana ollut oppilas lentosotamies Urho Lehto kaartoi matalalla ja kone sakkasi metsään. Lehto loukkaantui. Tuo oli tiettävästi koneen ensimmäinen vaurio. Potkuri voisi olla mitä todennäköisimmin irroitettu heti tuon kaputin jälkeen.

 

Jukka

 

Tämä kyseinen Viiman potkuri on kuitenkin kokonainen ja oikeastaan täysin ehjä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä juttu...oliko potkuri voinut säilyä tuollaisessa rysäyksessä? Koneen on täytynyt mennä korjaukseen, mutta korjattiinko potkuri samalla? Tuntuisi erikoiselta, että se ei olisi särkynyt kaputissa. Onhan se mahdollista, mutta...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka on oikeassa, potkuri sai myös siipeensä onnettomuudessa. Potkurista on fiksailun jälkeen tehty koriste-esine seinälle pantavaksi arvaan..

 

img_9188.jpg.2fa094257df9c6e07fa1a94a1bb8a1e2.jpg

 

 

isto

Kansallisark>img_9189.jpg.c2a19ae11232ac6a977d308010f41cc0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että löytyy noinkin tarkkaa tietoa.  Ilmeisesti tuo taittuma toisessa lavassa on kuitenkin ollut sellainen, että siitä on suht helposti vielä saatu kasattua näköispotkuri.

No saan potkurin parin päivän päästä, joten saan kuvia tänne. Mutta kyllä se silti minun seinälle kelpaa, vaikka fiksailtu onkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos taas Raimolle mainioista dokumenteista. Näin tämä hieno esine sai tarinan taaksensa, ja se jos jokin tuo sille historiallista lisäarvoa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ei ole sitten n:o 10, olisiko 19? Nyt meni hyvä tarina hukkaan, on haettava toinen tarina. Jo pelkästään tuon päivämäärän (23.5.41) mukaan potkuri ei voi olla n:o 10. Kaiken lisäksi se on aivan ehjä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeasti löysin potkurille n:o 19 oikean koneenkin: VI-19! Ongelmana vain on se, että potkuri on valmistunut jo 1939, eikä näin ollen oikein stemmaa potkurissasi olevan päivämäärän kanssa. Tutkin asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viima VI-19:n koelento oli 25.10.1939, heti perään 6.11 luovutus Ilmasotakoululle, ja seuraavaksi luovutettiin peruskorjaukseen Karhumäelle 19.7.1940. 8.3.1943 syttyi käynnistyksessä tuleen Siikakankaalla ja paloi oikeata siipiparia lukuunottamatta. 18.8.1943 luovutettiin Karhumäelle korjaukseen jne...jne... ja kone lensi aina vuoteen 1957 asti, kun se kaputeerattiin kaarrosta järveen Luumäellä. Poisto 1959.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle näköjään päätyy kaikki mystiset potkurit :D

Voisikohan tuolla vuosiluvulla olla jokin muu merkitys kuin tekovuosi? Josko se on jollakin lailla korjattu silloin tai jotakin. Koska jokatapauksessa se on numero 10 tai 19 ja jos molempien tekovuosi on täysin eri, niin jotakin muutahan se vuosiluku silloin tarkoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Marko. Nyt näyttää vahvasti siltä että potkurisi numero on tosiaan se 19. Sen historia kun sopisi myös potkurin nykyiseen ulkoasuun: Potkurisi on täysin ehyt, siinä ei ole mitään VL:n hakaristimerkkejä eikä Veljekset Karhumäen logoja lavoissa, pinnan lakkaus on tosi siisti ja selvästi uusittu myöhemmin. Kuten Jukka tuossa aikaisemmin jo kertoikin, kohtasi konetta tulipalo. Se kärvennytti myös potkurin pintaa. Päättelen tämän pohjalta ettei sitä enää otettu käyttöön ilmavoimissa. Olisiko myöhemmin kunnostettu vain koriste-esineeksi?

 

 

img_1.jpg.6ae3300a4edca681ff7462254256fd01.jpg

Potkuri ensiasennettuna VI-19:ssa

 

VI-19 ensimmäisen peruskorjauksen jälkeen. Potkuri pysyi samana

 

img_3.jpg.680f6d2fda462a3be0db57b689f8e376.jpg

VI-19 Lentosotakoulun ajalta. Huomaa pitempi tauko lennoissa silloin kun potkuriin oli lyöty pvm. 23.5.41. Olisiko potkuri ollut tuolloin kunnostettavana? Tämän lentokonekirjan sivuilta ei löydy mitään mainintaa potkurista.

 

 

 

p> 

 

img_2657.jpg.ae98b37bab8e91746098688ba0005f7e.jpg

 

 

img_2658.jpg.32bbd8bfefca099ffcc8675d5390695b.jpg

>img_2.jpg.ff203f913d29c790420ba712272b8069.jpg

p>img_2656.jpg.9968faff9dee7c469982c53eed787cdb.jpg

p>img_2656.jpg.38deaac6865ceac14f076ab9779c9093.jpg

p>img_2658.jpg.75e01f0ab8f3f6ce4e2e7a017e7593de.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkurin pinta on tosiaan käsitelty jälkikäteen oikein kunnolla, eli voisi vahvasti viitata tuon tulipalon jälkeiseen korjaukseen. Se on kuitenkin hyvin erikoisennäköinen uusine lakkauksineen, jos vaikka vertaa muihin potkureihin. Eli tuo 23.5.41 on ilmeisesti jonkin korjauksen yhteydessä laitettu kaiverrus ja potkurissa ei todennäköisesti ole edes ollut valmistusvuotta 1939 merkattuna lainkaan. Tuntuu pikkuhiljaa historia selviävän :) Kiitoksia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään