Jouni Haimi

Lentävä auto

43 viestiä aiheessa

Matkustajia kuljettavan laitteen onnettomuudessa saa yleensä yleisen suunnittelufilosofian mukaan tullakin romua, kunhan matkustajat selviävät. Toki aina löytyy sellainen onnettomuus, jota ei mikään laite kestäisi, joten järkevän testikuorman määrittely ja testaus on taidetta siinä kuin tiedettäkin, ellei sitä jokin viranomaismääräys määritä, jolloin se on myös byrokratiaa. Energiaa sitovien rakenteiden hallittu muodonmuutos ja hajoaminenkin absorboi törmäysenergiaa, mikä on pois matkustajiin kohdistuvasta rasituksesta. Matkustajien selviämistilan pitäisi kuitenkin pysyä muodossaan, joten testissä saatu yllätystulos takamatkustamon katon romahtamisesta on hyvä syy suunnittelun uusintakierroksiin. Saman voi toki aiheuttaa sekin, jos matkustajanukeilla mitattavavat kiihtyvyydet ylittävät selviämisrajat, tätä ei linkin teksti selvitä.

Mikä tässä näin lujuuslaskijana huolestuttaa eniten se että vielä tänäkään päivänä materiaali- ja FE-mallien laskennalla pystytty ennustamaan takamatkustamon katon romahdusta edes ilmailuteollisuudessa. Taitaa olla niin että jatkossakin turvallisuuskriittiset kuiturakenteet on aina syytä myös testata valmistustekniikankin aiheuttamien epävarmuuuksen vuoksi ainakin mentäessä materiaalin elastisen käyttäytymisen yli.

Tai no, ilmeisesti ainakaan Langleyn insinöörit eivät laskelmia tehneet, kun pitävät testiä suurena menestyksenä itselleen. Varmaankin itselleen jatkossa tulevien testitoimeksiantojen kannalta :hmm:

Quote

“However, the computational models did not predict the overall collapse as seen in the test,” Little said in a statement. “The test was a great success for the crash-worthiness team at Langley.”

PS. Tuskinpa kevlar olisi auttanut rässä tapauksessa ainakaan takamatkustamon romahduksen suhteen, ties vaikka sitä olisi jossain vähän käytettykin.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Ehkä tämä kuuluu tänne: Syyttäjän jaksossa tapahtuu murha lentävää autoa suunnittelevassa yrityksessä.

https://areena.yle.fi/1-72248394

Tuo auto oli varsinkin ohjaamoltaan hyvin uskottavan näköinen. Onkohan se jostain oikeasta projektista? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Martti Saarinen kirjoitti:

Tuo auto oli varsinkin ohjaamoltaan hyvin uskottavan näköinen. Onkohan se jostain oikeasta projektista? 

Taitaa olla hollantilainen Pal-V, Syyttäjän jaksossa konetta esitellään kohdassa 7:22. https://www.pal-v.com/en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Ehkä tämä kuuluu tänne: Syyttäjän jaksossa tapahtuu murha lentävää autoa suunnittelevassa yrityksessä.

https://areena.yle.fi/1-72248394

Tuossa Syyttäjän jaksossa käsiteltiin myös lentävän auton rahoitus- ja sijoituskuvioita. Aivan yhtä hyvin aiheena olisi voinut olla sähkölentokone. Auto oli muuten niin hienon näköinen, että se tuskin lentää.

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.3.2025 at 07.10, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Onhan siinä pyörät. Auto sattuu vain olemaan jostain syystä katollaan maan pinnalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
55 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Tuossa Syyttäjän jaksossa käsiteltiin myös lentävän auton rahoitus- ja sijoituskuvioita. Aivan yhtä hyvin aiheena olisi voinut olla sähkölentokone. Auto oli muuten niin hienon näköinen, että se tuskin lentää.

Esa

Ai muutkin kuin minä katsoo syyttäjä sarjaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Ai muutkin kuin minä katsoo syyttäjä sarjaa :)

Hahaa. Ich spreche fließend Deutsch.

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös auton ja moottoripyörän ero ole renkaiden lukumäärässä? Kulkuneuvo on moottoripyörä jos renkaita on alle neljä. En tiedä voisiko kolmipyöräinen olla jollakin edellytyksellä myös auto? Reliant Robin muistuttaa kovasti autoa. Lentävä auto saa helpommin rahoitusta kuin lentävä moottoripyörä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

Eikös auton ja moottoripyörän ero ole renkaiden lukumäärässä? Kulkuneuvo on moottoripyörä jos renkaita on alle neljä. En tiedä voisiko kolmipyöräinen olla jollakin edellytyksellä myös auto? Reliant Robin muistuttaa kovasti autoa. Lentävä auto saa helpommin rahoitusta kuin lentävä moottoripyörä.

PAL-V taitaa olla L5e-luokan kolmipyörä, jota saa ajaa B-kortilla, mutta ikää täytyy olla 21 vuotta, jos tehoa yli 15 kW.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmipyörä_(L5e)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentävä auto on vähän niinkuin rullaava lentokone, oman mukavuusalueensa ulkopuolella toimiva laite. Vaatimukset ovat niin erilaisia maaliikenteessä kuin taivaalla, että vaadittavat kompromissit aiheuttavat välttämättä merkittäviä suorituskyvyn puutteita tärkeilläkin osa-alueilla tai ainakin tarpeettoman kalliita ratkaisuja. Kuvitelkaapa vaikka tilannetta, jossa merijalkaväen, ilmavoimien ja laivastonkin pitäisi yrittää operoida samalla hävittäjällä..:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään