Guest jullex

Finnair Euroopan ensimmäinen?

8 viestiä aiheessa

Pitaako muuten paikkansa, etta Finnair olisi Euroopan ensimmainen lentoyhtio, joka sai luvan lentaa Siperian yli Aasiaan?

Anteeksi skandien puute, olen ulkomailla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitaako muuten paikkansa, etta Finnair olisi Euroopan ensimmainen lentoyhtio, joka sai luvan lentaa Siperian yli Aasiaan?

Anteeksi skandien puute, olen ulkomailla

 

Tällaista tietoa löytyy:

 

Vuonna 1983 Finnair aloitti välilaskuttomat Helsinki-Tokio -lennot DC-10-30ER -koneella. Samalla siitä tuli maailman ensimmäinen lentoyhtiö, joka lensi ilman välilaskua Länsi-Euroopasta Japaniin.

 

Ja Finnairin historia kertoo näin:

Huhtikuun 22 pvä 1983 Finnair aloitti välilaskuttomat lennot Helsingistä Tokioon DC-10-30-koneella, N345HC (OH-LHC), joka varustettiin lisäpolttoainetankein.

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Tokion lähetystön sivut tietää kertoa seuraavaa:

Finnair started direct flights between Helsinki and Tokyo in 1983. The collapse of the Soviet Union enabled direct flights across Siperia, and the time of flight shortened considerably.

 

NL:n hajoaminen tapahtui vasta 1991.

 

http://www.finland.or.jp/doc/en/embassy/history.html

 

 

Ja lisätietoja http://www.mofa.go.jp/region/europe/finland/

It takes only nine hours between both countries since flights were allowed to pass over Siberia in 1991.

 

Eli 1983 - 1991 Tokioon lennettiin Pohjoisnavan kautta ja vasta vuodesta 1991 Siperian yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosin ole eurooppalainen yhtiö, eikä lentänyt suoraan koko Venäjän ylitse ilman välilaskua, mutta kuitenkin:

 

28.03.1970 JAL aloitti lennot Tokio-Moskova-Pariisi-reitillä Siperian yli DC-8-62:lla, ja samana vuonna myös Lontooseen.

 

Siis välilaskut Moskovassa, mutta kuitenkin oman yhtiön koneilla Siperian yli, eikä Pohjoisnavan reittiä.

 

Sitäpaitsi japanilaiset olivat jo 18.04.1967 asialla reitillä Tokio-Moskova, mutta silloin Aeroflotin koneilla ja kippareilla. Kabiinihenkilökunta oli puoliksi japanilainen.

 

(Lähde:JAL historia netissä)

 

Eurooppalaisista yhtiöistä SAS oli myös asialla, mutta en tähän hätään löytänyt tarkkaa tietoa siitä, koska SAS pääsi aloittamaan Siperian ylityksen.

 

PS: Venäläiset myös osaavat rokottaa ulkomaisia yhtiöitä Siperian ylilennoista. Löytämäni tilasto parin vuoden takaa kertoo, että Siperian ylilentojen reitti- ja navigaatiomaksuja perittiin ulkomaisilta yhtiöiltä 225 miljoonaa USD vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1983 Finnair aloitti välilaskuttomat Helsinki-Tokio -lennot DC-10-30ER -koneella. Samalla siitä tuli maailman ensimmäinen lentoyhtiö, joka lensi ilman välilaskua Länsi-Euroopasta Japaniin.

 

Ja Finnairin historia kertoo näin:

Huhtikuun 22 pvä 1983 Finnair aloitti välilaskuttomat lennot Helsingistä Tokioon DC-10-30-koneella, N345HC (OH-LHC), joka varustettiin lisäpolttoainetankein.

 

Finnair todellakin aloitti tuolloin välilaskuttomat lennot Japaniin, mutta ei Siperian yli. Neuvostoliiton ja Japanin kanssa ei päästy sopimukseen Siperian yli kulkevasta reitistä, ilmeisesti he eivät halunneet antaa Finnairille liian suurta kilpailuetua. Niinpä sovittiin sellaista reitistä, joka kiersi Venäjän ilmatilan pohjoisnapa-alueen kautta.

 

Oma muistikuvani on sellainen, että japanilaiset olisivat suostuneet tähän, koska kuvittelivat, että Finnair joutuu tekemään välilaskun Alaskassa. John Weggin Finnair 1923-1983 -kirjan mukaan Anchorage olikin neuvoteltu Suomen ja USA:n väliseen lentoliikennesopimukseen yhdeksi kohteeksi.

 

Välilaskuton lento Tokioon tuli kuitenkin mahdolliseksi yhteen DC-10:een asennetun 12048 litran lisäpolttoainesäiliön asentamisen ansiosta. Säiliö oli kaksinkertaisen kokoinen aiempiin DC-10-30ER -koneisiin verrattuna. Weggin kirjan mukaan lentomatka Tokioon oli 11024 km ja lentoaika 13,5 tuntia. Siperian kiertäminen kasvatti matkaa 3200 kilometrillä.

 

En tiedä mikä lentoyhtiö alkoi ensimmäisenä lentää (välilaskutta) Siperian yli, mutta ei se ainakaan Finnair ollut vuonna 1983.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä sovittiin sellaista reitistä, joka kiersi Venäjän ilmatilan pohjoisnapa-alueen kautta.

 

 

Jostain arkistojen kätköistä löytynee vielä isän aikoinaan tuliaisina tuoma todistus, jossa kerrotaan hänen lentäneen pohjoisnavan yli Finnairin lennolla. Pitääkin kaivella arkistojen kätköjä. Tämä paperi siis jostakin 80-luvun alkupuolelta. Samantyyppisiä todistuksia oli muistaakseni muitakin aikoinaan. Ja kotona on edelleen erilaisia koristelautasia joita Finnair tarjosi joskus business luokan matkustajille Kauko-Idän lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kotona on edelleen erilaisia koristelautasia joita Finnair tarjosi joskus business luokan matkustajille Kauko-Idän lennoilla.

 

Aavistuksen off-topic: Meiltäkin taitaa porukoilta yksi tuollainen lautanen löytyä jonkun taannoisen ylibuukkauksen seurauksena. Taisi olla reitiltä losi-helsinki. Ja käsittääkseni tuolloin lennettiin vielä 3:lla luokkajaolla eli oli ykkönen, pisnes ja tursisti. Vateja jaeltiin ykkösessä. Tosin, eipä tainnut muuten olla nykyisiä busineksia paljon parempi.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS lensi ainakin v. 1983 Kööpenhamina-Tokio reittiä DC 10:llä sekä Neuvostoliiton kautta että Neuvostoliiton kiertäen Alaskan kautta. Neuvostoliiton kautta kulkevalla reitillä välilasku oli Moskovassa ja Alaskan reitillä välilasku oli Anchoragessa. Tietyt vuorot olivat lyhemmällä ja tietyt vuorot pitemmällä reitillä. Ilmeisesti Neuvostoliiton reitin käyttö oli jotenkin rajoitettu, jolloin SAS joutui käyttämään kahta reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään