Petri Lehtovirta

Munchenin lentokentän visitors park

3 viestiä aiheessa

Maaliskuussa jäi aikaa pistäytyä Munchenin kentän sisäänajotien varrella olevassa vierailijapuistossa, Besucherpark des Flughafen München.

 

Puistossa on esillä kolme kiinteäsiipistä sekä yksi helikopteri.

 

_d703995.jpg.4bb83b1fb6132b4cbe8f186ead5e3c29.jpg

 

Kopteri on saksalaistuotantoa,  Eurocopter MBB BO105cbs-4,  reg D-HILF, valmistusvuosi 1991

Yksilö on ollut värityksensä mukaisesti saksalaisen ADAC -tieliikennejärjestön käytössä vuoteen 2003 jolloin kopteri vaurioitui.

 

p> 

Esillä on myös Swissairin väreissä feikkitunnuksella HB-IRN, Douglas C-53-DO, valmistusvuosi 1941, joka aloitti uransa USAF:lla tunnuksella 41-20058. Sodan jälkeen kone myytiin tanskaan Danish Airlines yhtiölle, tunnukselle OY-DCA ja sieltä edelleen SAS:lle OY-KLE, Kar-Airille suomeen (!!) vuonna 1954 tunnukselle OH-VKA jossa se jatkoi erilaisine vaiheineen vuoteen 1969 saakka (kts imy.fi). Kar-Airilta kone myytiin edelleen Nor-Fly -yhtiölle norjaan tunnukselle LN-KLV.

 

Alkuperäinen HB-IRN on ensin lentänyt USAF:n palveluksessa tunnuksella 44-77061, sitten RAF:lla tunnuksella KN683 ja myytiin Swissairille vuonna 1947 jossa oli vuoteen 1964 saakka - ja jonka jälkeen se museoitiin ja on nykyisin esillä Sveitsin liikennemuseossa Luzernissa.

 

Tarina siitä, että miksi tämä Munchenissa oleva yksilö on nykyään Swissairin väreissä liittynee siihen, että Swissair sponssasi koneen maalaamista restauroitaessa.

 

_d703973.jpg.ca48746486660f4c8d3cd52480d41ea9.jpg

 

Ja sitten on Konna: Lockheed L.1049G Super Constellation s/n 4671

 

p> 

Konna on toimitettu vuonna 1957 Air Francelle ja vuonna 1968 kone siirtyi toiselle ranskalaisyhtiölle Compagnie Air-Fret. Kone siirtyi käytöstä poistumisen jälkeen Saksaan 1978. Muncheniin kone saapui 1993, ja jossa restauroinnin jälkeen kone maalattiin vuoden 1955 mukaiseen Lufthansan väritykseen ja sai feikkitunnuksen D-ALEM. Tunnus viittaa Lufthansan käytössä olleeseen koneyksilöön, jolla yhtiö aloitti vuonna 1955 Atlantin ylittävän liikenten.

_d703966.jpg.9cce1ac2ae21972d5db48ac31338d3fd.jpg

 

L-1049G, ns "Super-G" tarjosi mm neljä Wright R-3350 972-TC-18DA-3 -moottoria, siivenkärkien lisätankit ja Bendixin tai RCA:n valmistaman säätutkan.

p> 

Kapteenimme Dietrich odottaa, että perämies Günther saa koneen ulkopuolisen tarkastuksen valmiiksi.

_d703957.jpg.2d52a1199a677dc6399d018d3bce1abc.jpg

 

Pirteää kabiinia, matkatavarahyllyt on poistettu täältä

p> 

Takaosassa on vielä hyllytkin

_d703954.jpg.90571bd5485337ed0cafac275fb1af36.jpg

 

Matkaaja on käynyt myös Finlandiassa

p> 

Viimeiseksi tutustutaan Ju-52:een.

_d703962.jpg.b7916e4c842a83c29419b7fdff01a20f.jpg

 

Tarkkaan ottaen kyseessä ei olekaan aito Junkers, vaan sen espanjalainen lisenssisisar CASA 352L.

Rekisteritunnuksen D-ANOY taakse - joka siis tässäkin tapauksessa on koneeseen jälkikäteen vaihdettu - sisältyy historialliset syyt. Alkuperäinen Junkers Ju-52 "D-ANOY" aloitti vuonna 1934 postinkuljetustehtävissä Etelä-Amerikassa, ja teki sitten vuodesta 1935 alkaen  lentoja kaukoidässä  - tehden historiaa lentäessään ensimmäisenä reitin Afganistanin Kabulista Pamir-vuoriston yli Kiinaan vuonna 1937.

p> 

Aaltopeltiä. "Rudolf von Thüna" nimi viittaa saksalaiseen ilmailun pioneeriin Rudolf Freiherr von Thüna, joka eli vuosina 1887 - 1936 ja valmistui vuonna 1913 olemalla ensimmäinen koulutettu saksalainen sotilaslentäjä.

_d703979.jpg.e35b2029aa4296a8628f9b74cf81ce84.jpg

 

Upeassa kunnossa!

p> 

Hanikat

_d703983.jpg.f1bde8881a768e1a0e66d87f17fbc102.jpg

 

Lopuksi vielä vierailijakukkulalle, josta näkymä on seuraavanlainen T1-terminaalille päin. Automaattiportilla taidettin periä parin euron maksu.

p> 

Loppuun vielä "historiallinen" retro, Lufthansan D-AIVD, Airbus A321-231, joka on kuvattu T2:n vierailijaterassilta.

_d704317.jpg.38b33a47f233ef39854aad8acb2bf276.jpg

 

--edit--

korjattu pari kirjoitusvihrettä

p>_d703951.jpg.c7cde91248a16bc4824b1590a62c1a63.jpg

p>_d703974.jpg.3f2573ed2c1f38c2fd778a20943bbef0.jpg

p>_d703963.jpg.60d72334e036312d9242a10f23fe7fbd.jpg

p>_d703956.jpg.757b997c217c1849c2557dda2962e894.jpg

p>_d703953.jpg.634f4b2b0613b6d07b81f45905158080.jpg

p>_d703977.jpg.049576d291c5dab26cd5b5d92ddee266.jpg

p>_d703986.jpg.bafef4cbb7f3b2b6ac30100c432ca3e8.jpg

p>_d704002.jpg.eaa719cb1fbc04ea23bb5eec76cb112f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää materiaalia!

Todettakoon vielä että kyseisessä Constellationissa ei ole säätutkaa, vaan kyseessä on lyhytnokkainen versio.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää materiaalia!

Todettakoon vielä että kyseisessä Constellationissa ei ole säätutkaa, vaan kyseessä on lyhytnokkainen versio.

Hyvä täydennys, säätutka tosiaan toi mukanaan 2ft 7" pidemmän nokkaradomen.

Tämän Munchenissa olevan koneyksilön alkuperäinen ranskalainen rekisteritunnus oli F-BHML.

Muutama kuva siitä mille kone on aikanaan näyttänyt löytyy täältä: aerovisuals.ca

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla