Mikko Vänttinen

Douglas A-20 Havoc löytynyt

24 viestiä aiheessa

Kenttälentovarikko 1:n (KLeV1) päällikkö kapteeni Kaarlo Lejon, raportoi ilmavoimien esikunnalle Hiitolan Uudessakylässä 14.10.1943 alas ammutun Boston/Havoc- pommittajan rakennetta. Tässä kuvallinen anti:

 

 

img_4347.jpg.e2635b0aef469535f1847e6622f87f83.jpg

 

 

isto

Kansallisark>img_4348.jpg.947446089eac18eb3a424bdf90cc74cf.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen artikkelissa ihmetellään sitä, että kone on ehjä. Saattaa olla että se on laskeutunut jäälle, ja siitä sitten keväällä mennyt pohjaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkutaisi  51.MTLeR koneelta.  Tällä konetyypillä sinetöitiin Saksalaisen IT risteilijä "Nioben" tuho Kotkassa Heinäkuussa 1944.

 

Neljä Havocia pudottivat 1000kg FAB pommit aivan laivan vesilinjan alapuolelle ja jo ennestään haavoittunut laiva alkoi nopeasti upota.

 

Taisi ainakin yksi Havoc tulla tuolloin alasammutuksi.

 

Tuossa hylyssä on ainakin alkuperäinen taka-ampumo, ei venäläinen modifikaatio. Tehnyt aika siistin laskun, tuskin avoveteen

 

mutta jäälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo yksi Havoc taisi pudota  ennen Niobea Hietasen edustalla tukkien sekaan. Jos oikein muistan kuulleni niin koneen vasen moottori/moottorin ja rungon välinen siipisäiliö olisi ollut tulessa pitkien liekkien nuollessa runkoa. Tämän olivat nähneet Paimenportin seisakkeella junasta poistuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16.7.1944 tehdyn Niobe-hyökkäyksen yhteydessä Itämeren laivaston ilmavoimien 51 MTAP:n pudonneen A-20G koneen miehistö oli ltn Pavel Shilkin, n.ltn Nikolai Falkov ja kers Ivan Maljevannyi. Lisää tietoja (ja erityisesti A-20 valokuvia) löytyy Red Stars 4-kirjasta (Lend-lease Aircraft in Russia).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuva-arkisto: SA-kuva numero 167368, kuvaaja kapteeni Leo Vepsäläinen:

 

"84.Kev.It.Jaos: Tykkiasema, oikealla olevaan tukkilauttaan putosi kesällä alasammuttu vihollisen Boston-mallinen pommikone."

 

1673681__kopio.jpg.55e97847de809d41d015086786869ea8.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kyllä, sehän on ollut selvää, että ei löytö Kotkan satamassa ole. Laitoin tuon Kotkan sataman kuvan lähinnä Vänttisen Mikolle ja tuon mahdollisen Niobe-yhteyden ja Calle Geustin laittaman miehistöluettelon takia.

 

Onkin mielenkiintoista, jos tässä syvällä Suomenlahden syövereissä olevasta koneesta löytyy vielä tunnukset tai tyyppikilpiä, josta selviää koneyksilö ym.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kyllä, sehän on ollut selvää, että ei löytö Kotkan satamassa ole. Laitoin tuon Kotkan sataman kuvan lähinnä Vänttisen Mikolle ja tuon mahdollisen Niobe-yhteyden ja Calle Geustin laittaman miehistöluettelon takia.

 

Onkin mielenkiintoista, jos tässä syvällä Suomenlahden syövereissä olevasta koneesta löytyy vielä tunnukset tai tyyppikilpiä, josta selviää koneyksilö ym.

 

Jukka

 

Kiitos kuvasta Jukka. Karhulan ilmailukerhon puuhamiehen Lehtisen Oivan Nioebe -näyttelyä olen odotellut jonkun aikaa. Kunhan mies sen ehtisi museoomme joskus pystyttää. Kuvaa, juttua ja taulua pitäisi riittää. Itse olen tuon hyökkäyksen elänyt monasti isäni kertomana. Kavereineen hän 11-vuotiaana seurasi hyökkäystä Suulisniemessa sijainneelta kalliolta. Suoraa näkymää Niobeen ei ollut, mutta muutoin tuolloin tapahtui ja paljon. Koneiden kk:n iskemiä oli tiessä kun palasivat muutaman sadan metrin päähästä tähstyspaikasta takaisin kotiin hyökkäyksen jälkeen ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asian vierestä huikkaan:

 

Maanpuolustusnuoriso-lehti julkaisi 1944 artikkelisarjaa koneiden tunnistamisen helpottamiseksi. Ohessa artikkelisarjan ensimmäinen sivu tammikuulta 1944

sekä lehden 31.toukokuuta 1944 ilmestyneestä numerosta  2. moottoristen tunnistusohjeet... Sinänsä voisi olla kiinnostavaa onko noita mainittuja tunnistuskuvastoja enää tallella, joita silloiset nuoret ilmavalvojat (ja -torjujat) ovat itselleen koonneet.  /JH

 

 

 

boston1.jpg.a7d006f191b212faa9a709337a3dc7f5.jpg

 

 

boston2.jpg.c26a7f550d71a9369c6a9ab556b3eb16.jpg

 

 

http://digi.kansalliskirjasto.fi , Maanpuolustusnuoriso, 1.1.1944, 31.5.1944, Kansalliskirjaston digitoidut aineistot

p>boston1.jpg.94ebbed6c3732ec1ff2a966f6d008267.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone kuitenkin löytyi "sadan metrin syvyydestä läntisellä Suomenlahdella". Sellaisia syvyyksiä kilometrin päässä kaasuputken reitiltä löytyy ilmeisesti vasta Hangosta länteen. Kartta ympäristöhallinnon sivulta liitteestä 12.

On myös sellainen mahdollisuus että tuo syvyystieto "sadan metrin syvyydestä" on väärä, syystä tai toisesta. Mitä Havoc/Boston olisi ollut tekemässä tuolla karttaan merkityllä syvän meren alueella?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On myös sellainen mahdollisuus että tuo syvyystieto "sadan metrin syvyydestä" on väärä, syystä tai toisesta. Mitä Havoc/Boston olisi ollut tekemässä tuolla karttaan merkityllä syvän meren alueella?

 

 

Pakkolaskua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti teki pakkolaskun, kuten Juha toteaa. 51MTAP ja 1GMTAP, joissa oli yhteensä 35 A-20G -konetta, pitivät tukikohtanaan Klopitsyn lentokenttää, Leningradista lounaaseen. Mutta kun katsoo mittakaavaa, niin eihän etäisyydet alueella ole isoja. Koneiden nopeudet olivat sitä luokkaa, että aivan hyvin on mahdollista, että kone on eksynyt ja esim. polttoaineen loppumisen takia on joutunut tekemään pakkolaskun. Tai sitten moottorivian takia tms.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just näin, ei kai siellä Havocissa miehistö pohtinut alla olevan meren syvyyttä. Torpedokoneina näitä kai aika paljon käytettiin, kaipa niillä yritettiin löytää laivoja kohteiksi, syvemmistäkin meren kohdista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokatapauksessa eräs Boston putosi Lauttasaaren eteläkärjestä katsottuna Harmajan taakse yrittäessään palata Viroon (?).

Se oli sodan viimeinen pudotus, aselevon jälkeen. Kaksi niistä "hiipi" lähellä merenpintaa lännestä. Tultuaan näkyviin Melkin

takaa, patterimme 3 rannanpuoleista RMB:tä pystyi ampumaan Melkin ja Pihlajasaaren välistä. Käännyttyään kotimatkalle

pudotti pomminsa (ei siis puhtaita Olavi Kaislajauhoja pussissa) ja putosi savuten. Muistaakseni toinenkin savusi.

Olavi Kaisla

6.-tykin korkeussuuntaaja, silminnäkijä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omin silmin nähty tapahtuma on varmasti jäänyt mieleen. Aake Pesonen on kirjoittanut mielenkiintoisen kirjan ilmatorjuntajoukoista talvi- ja jatkosodassa. Kirjan nimi on Tuli-iskuja taivaalle (Kirjayhtymä, 1982). Olavi Kaislan mainitsemasta tapauksesta laitan pari sivua liitteeksi.

IMG_3322.JPG

IMG_3323.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkaistussa Itämeren laivaston (aikoinaan salaisessa) sotapäiväkirjassa ei mainita mitään "sopivaa" Boston- (tai Il-4 tms) pommikonetappiota 17.9.1944, joten osuman saanut kone on ilmeisesti päässyt palaamaan tukikohtaansa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hypätäänpä tämän säikeen toiseen Bostoniin eli siihen, joka tuhoutui Kotkassa Nioben hyökkäyksessä. Facen Iskuri-ryhmässä paikallinen merihistoriaan perehtynyt kertoo kirjoittaa seuraavaa:

"... Ahtaja oli huilaamassa Kalarannassa. Madsen-ampuja yritti kahta edellistä Bostonia ampua, mutta sarjat jäivät jälkeen. Toisen kohdalla hän oli katsonut lentolinjan verrattuna Hovinsaaren sahan piippuun ja aloitti kolmannen pitkän sarjan pelkästään omien kiintopisteitten avulla ja siihen se kolmas lensi, täyteen 60 ammuksen lippaalliseen. Sunilan lahdelle se putosi, seuraavana päivänä romut nostettiin. Maininta tuhosta on useassa sotapäiväkirjassa ja pudotus on vahvistettu virallisestikin".

Kyseessä oli siis Uuraasta pakkolunastettu moottorivene Ahtaja, jonka keulatäkille oli asennettu 20 mm Madsen -konetykki. Kuva Iskuri-ryhmästä.

FB_IMG_1569743700816.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Vänttinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään