Jukka Luoma

Eteläinen Afrikka huhtikuu 2017

5 viestiä aiheessa

MAPUTO, MOZAMBIQUE (MPM)

 

Ulkomaanterminaali vasemmalla ja kotimaanterminaali oikealla.

1-dsc00917.jpg.ca12419cc2569b01123250eb65e8ec58.jpg

 

Ulkomaanterminaali

1-dsc00911.jpg.0a2865618739217a3a301ad4c32be77f.jpg

 

Lammeja kotimaanterminaalilla

p> 

Linhas Aereas de Mocambique Embraer ERJ-190AR C9-EMA

p> 

 

Ethiopian Airlines Boeing 737-860 ET-AQN

1-dsc00553-2.jpg.270648d0bab6b45983de48673f5a6590.jpg

 

Qatar Airways Boeing 787-8 A7-BCI

 

Näin tänään

1-dsc00895.jpg.40dac75d4e55de88e5f9e19b08e81e33.jpg

 

Mocambique EXpresso Embraer ERJ-145MP C9-MEH

p> 

 

LAMmin js EXpresson Laivasto

1-dsc00926.jpg.47e8396d46f2f44d066aaa0a32474899.jpg

 

 

 

GABORONE, BOTSWANA (GBE)

 

Approaching Gaborone

p> 

Air Botswana ATR-42-500 A2-ABP

Oli kyllä aika kummallinen tuo lennon toinen stuertti.

Lento oli noin kolme varttia. Toinen stuertti jakoi leivät ja mehut pikaisesti ja meni sit nukkumaan jollekin penkkiriville!

Sit ku saavuttiin perille, niin hän ei tehnyt mitään, istui vaan penkillään kunnes kaikki oli poistunut.

Tuli ekaa kertaa lennolla vähän sellainen tunne, että eipä meistä matkustajista oikein välitetä.

Kuinkahan kauan saa tyyppi pitää työnsä.

1-dsc01011.jpg.1e8eb1f6e77b6ab306cb4cb1e63475bf.jpg

 

Gaborone International Airport

p> 

Air Botswana Canadair CRJ-100-ER ZS-CME

1-dsc01012.jpg.fbf6b100911ce423ad301cb42729e817.jpg

 

ExecuJet South Africa Embraer-505 Phenom 300 ZS-CSB

p> 

Welcome to Botswana!!!

1-dsc01215.jpg.cf4a06e399840d3a691b74e7ca00e9b9.jpg

 

Aikaste aamulla

1-dsc01261.jpg.334313f3e545060baa9559bfe6a02a44.jpg

 

Jos vaikka johonkin näistä

p> 

 

 

MANZINI, SWAZILAND (SHO)

 

Ihan uusi terminaali keskellä ei mitään

1-dsc01852-2.jpg.56e15d1e753ca3470951827e3c3e0206.jpg

 

Lienee kuninkaan oma terminaali

Kuninkaalla on tällä hetkellä 15 vaimoa. Voisi ottaa enemmänkin, jos haluaisi

p> 

Varsinaisesti Swazi Airwaysiä ei ole vielä olemassakaan, suunnitelmissa se on kyllä.

Edeltäjä Royal Swazi National Airwayskin lopetti toimintansa jo 1999.

1-dsc01829.jpg.2cd4db87d4b92e40ddc76b4797cdcaaa.jpg

 

Kolme lentoa arkisin ja viikonloppuisin neljä, kohteessa ei ainakaan vielä valinnanvaraa.

p> 

Ihan kivat näkymät platalle!  :thmbup:

1-dsc01840.jpg.81bb0697c3bf83aadb5b6adc386901a5.jpg

 

Hmm, vähän erikoisempi lentoyhtiö - Päiväntasaajan Guineasta!  :o

Ceiba Intercontinental Boeing 767-306ER 3C-LLU

p> 

 

1-dsc01837.jpg.db714158bd4407961ab5c6319b96a325.jpg

 

 

p> 

South African Airlink Embraer ERJ-145 ZS-SYB

1-dsc01847.jpg.b4a53e2131ddb52ce9f75396021ca756.jpg

 

Kutsuvat South African Airlinkkiä Swazimaassa jostain syystä nimellä Swazi Airlink, vaikka kone on kuitenkin SA Airlinkin kone.

On varmaan code-share -sopimus ja siksi haluavaisivat korostaa, että on ihan oma lentoyhtiö.

p> 

 

1-dsc01850.jpg.f6bacd7433f3f28bdadae3ee78fbaafc.jpg

 

Swaziland Air Force - Israel Aircraft Industries IAI-201 Arava 3D-DAn

Vanhalla Matsaphan lentokentällä oli vielä tällainen

p> 

 

 

MASERU, LESOTHO (MSU)

 

Lesotho on maailman korkeimmalla oleva maa.

Maan alin kohta on 1400 metrissä ja korkein noin 3500 metrissä.

Koska siellä on ainakin talvella kylmä, niin maassa on myös hiihtokeskus!  :o

1-1-dsc01954.jpg.046c30eca24d51ef4a1271119c6e45fb.jpg

 

Lesothon Maserussakin on vähän hiljaista

Paikallisen Maluti Sky -yhtiön toinen konekin näytti olevan parkissa Johannesburgissa.

Yhtiö meni yllättäen konkurssiin samalla viikolla!

p> 

Toisessa kerroksessa kiva terassi

1-dsc01964.jpg.4b1d6d6649847640a2b917d2d443f480.jpg

 

South African Airlink Embraer ERJ-140LR ZS-ALL

 

San Marinon ja Vatikaanin lisäksi Lesotho on yksi maailman kolmesta valtiosta, joka on täysin toisen valtion ympäröimä.

1-dsc02302.jpg.a2cf7d77699b5572fe2669408981fc5e.jpg

 

South African Airlink Embraer ERJ-135LR ZS-SNV

4b.jpg" />>1-dsc02307.jpg.8c681c838be59320e84e7b1d3fad5185.jpg

 

Lesothon autojen rekisterikilvet on aikoinaan suunnitellut suomalainen tyyppi!  :thmbup:

Kyse oli YK:n kehitysapuprojektista.

Hän oli valinnut kilpien väritykseksi sinisen ja valkoisen, koska Suomen ja Lesothon lipuissa (lippu jo vaihtunut muutamaan kertaan) on molemmissa sinistä.

1-dsc02033.jpg.48d6dadb0d98ea68e51e98272a51a2b5.jpg

 

 

>1-dsc00562.jpg.243a3cdbe60494e54173ad000778173f.jpg>1-dsc00905.jpg.42d9fbc6a35faddaf158e586b9353f70.jpg>1-dsc00915.jpg.0cbcc3c57f64dc4e0a72f90fcae3000d.jpg>1-dsc00919.jpg.cbc5bf247f67c35ff3d9742a55f9d845.jpg>1-dsc00999.jpg.0acb566d9236dbc88d7a90ed8c19da8d.jpg>1-dsc01009.jpg.8fb6425c83329c080ba4cffd1db112cc.jpg>1-dsc01013.jpg.01c9720dbd414b284558aa37bf84e95c.jpg>1-dsc01263.jpg.4b9d211b595c7656cffee649ff9b1d69.jpg>1-dsc01856-2.jpg.ba1ccb025cd808bc757e825d7e8a5cef.jpg>1-dsc01839.jpg.8458a9c385a22ab8e77a7589dfe4d791.jpg>1-dsc01835.jpg.60fa1195cb3d45ad49be78135699f1b5.jpg>1-dsc01836.jpg.23834562b1f264e1b91728be1ff72396.jpg>1-dsc01851.jpg.7717029ed803cccded8f080b67e89467.jpg>1-dsc01381.jpg.cc3c56ac6427b7156f7a83c862b3d27e.jpg>1-dsc01957.jpg.d5e9361031cb5ba56691f2f5354be1a7.jpg>1-dsc01970.jpg.a47bc5be155bb062f674b37fa5b1e1

			
		</div>

		
			
				

	<div data-controller='core.front.core.reputation' class='ipsClearfix ipsPos_right ipsResponsive_noFloat'>
		
			
		
	</div>


			
		

		<ul class='ipsComment_controls ipsClearfix' data-role=
  • Ah tuli itse käytyä 2012 Maputossa. Silloin tuo ulkomaanterminaali oli vasta avattu ja kiinalaiset rakentivat kotimaanterminaalia. Silloin vielä ei ollut noin paljoa liikennettä kentällä. Olikos vanhoja itäraudan raatoja vielä näkyvillä kentän laidalla? Hienoja kuvia

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Hienot kuvat ja hieno stoori! ERJ-145/135 ei tainnut olla mikään erityisen suosittu lopulta kun nämä uuden sukupolven potkuriturbinikoneet syrjäyttivät ne. Afrikassa näyttää silti olevan niitä jonkin verran käytössä. Erityisesti tuo ERJ-135 on semmoinen mitä ei kovin usein näe, taitaa olla sama kuin Legacy, mutta 135 on matkustajaversioksi kalustettu kun taas Legacy on business-jet. ERJ-135 suunniteltiin lyhyiden ja ohuiden reittien koneeksi mutta ATR-tyypin koneet syrjäyttivät nekin ihan täysin. Ei taida muutenkaan nuo ERJ:t olla kovin halpoja lentää ja ylläpitää varsinkin kun lyhyillä reiteillä esim. ATR on halvempi operoida eikä lyhyillä reiteillä ATR jää noille paljoa lentoajoissakaan. Mutta silti nuo ERJ:t ovat mielestäni todella kauniin näköisiä lentokoneita ja sulavalinjaisia.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Ah tuli itse käytyä 2012 Maputossa. Silloin tuo ulkomaanterminaali oli vasta avattu ja kiinalaiset rakentivat kotimaanterminaalia. Silloin vielä ei ollut noin paljoa liikennettä kentällä. Olikos vanhoja itäraudan raatoja vielä näkyvillä kentän laidalla? Hienoja kuvia

     

    Enpä nähnyt juurikaan raatoja siellä; tää yksi oli. Se oli niin huonossa kunnossa, että ei edes valokuva siitä onnistunut!  ;D

     

    1-dsc00899.jpg.1a660bcfc43ce071b070d3bca354877e.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Hienot kuvat ja hieno stoori! ERJ-145/135 ei tainnut olla mikään erityisen suosittu lopulta kun nämä uuden sukupolven potkuriturbinikoneet syrjäyttivät ne. Afrikassa näyttää silti olevan niitä jonkin verran käytössä. Erityisesti tuo ERJ-135 on semmoinen mitä ei kovin usein näe, taitaa olla sama kuin Legacy, mutta 135 on matkustajaversioksi kalustettu kun taas Legacy on business-jet. ERJ-135 suunniteltiin lyhyiden ja ohuiden reittien koneeksi mutta ATR-tyypin koneet syrjäyttivät nekin ihan täysin. Ei taida muutenkaan nuo ERJ:t olla kovin halpoja lentää ja ylläpitää varsinkin kun lyhyillä reiteillä esim. ATR on halvempi operoida eikä lyhyillä reiteillä ATR jää noille paljoa lentoajoissakaan. Mutta silti nuo ERJ:t ovat mielestäni todella kauniin näköisiä lentokoneita ja sulavalinjaisia.

     

     

    Juu, totta, ovat sulavan näköisiä!

    ATR:iä ei siellä hirveästi näkyny, mutta emppuja sitäkin enemmän!

    Taisi olla Air Botswana ainoa siellä päin, jolla oli ATR:iä.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla