Jukka Nisula

Caudron-Renault C.R.714 "hävittäjä"

12 viestiä aiheessa

Kävin Vesivehmaalla kesällä ja ihmettelin kuinka pieni kone Caudron-Renault C.R.714 oikein olikaan ollut. Kyseisestä koneesta on vähän tietoa saatavilla, varsinkaan koelennoista Suomessa. Paras lähde on ollut Keskinen/Stenman Morane-kirja vuodelta 1975, jossa on myös Caudronien esittely ja koneiden historiat. Muistaakseni koneilla lennettiin vain muutamia tunteja per yksilö ja ne poistettiin vähin äänin.

Suomeen tuli 6 kpl:tta, koelennot alkoivat 3.9.1940 ja loppuivat 10.9.1940.

Koneet olivat nimetty CA-551-556.

 

Konetta ei pidetty soveliaana Suomen pienille ja lyhyille, pehmeille kentille, koska koneen laskunopeus oli liian suuri, sisäänvedettävät telineet ym.

Onko kellään enemmän tietoja koelennoista Suomessa, koelentäjien kertomuksia tai dokumentteja niistä? Olisi mielenkiintoista tietää, asia on vaivannut minua jo kauan.

Mihin koneet joutuivat? Romutettiinko kaikki muut paitsi tämä Vesivehmaan "hävittäjä" CA-556? ???

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvönen: Thulinista Hornetiin

 

C.714 kehitetty mallista C.710. Nopea kone paperilla, mutta heikko moottoriteho teki Suomen kentät sille liian pieniksi, eikä koneella ollut riittävää tehoreserviä liikehtimistä varten. Jos koneet olisi ostettu, olisi se kilpaillut ansiokkaasti Koolhoven F.K.31:n kanssa ilmavoimien huonoimman hankinnan tittelistä.

 

Muuten kirjan tiedot ovat samoja kuin SIH4:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvönen: Thulinista Hornetiin

 

C.714 kehitetty mallista C.710. Nopea kone paperilla, mutta heikko moottoriteho teki Suomen kentät sille liian pieniksi, eikä koneella ollut riittävää tehoreserviä liikehtimistä varten. Jos koneet olisi ostettu, olisi se kilpaillut ansiokkaasti Koolhoven F.K.31:n kanssa ilmavoimien huonoimman hankinnan tittelistä.

 

Muuten kirjan tiedot ovat samoja kuin SIH4:ssa.

 

Kiitos tiedoista, hyvää faktaa löytyy myös seuraavasta linkistä:

 

http://www.sci.fi/~fta/ca-fin-1.htm

 

Konetyypillä on muuten saavutettu ilmavoittojakin Ranskassa, peräti 12 kpl:tta (2-13.6. 1940) eli varsinainen sotakone, muttei meillä.

 

http://mapage.noos.fr/papeguay/avions.htm#CR714

http://lonestar.texas.net/~snolep/fighter/index10.htm

 

Edelleen kiinnostaisi nuo suomalaisten koelennot ja niistä mahdollisesti olevat jutut, mutta löytyykö mistään? ???

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen kiinnostaisi nuo suomalaisten koelennot ja niistä mahdollisesti olevat jutut, mutta löytyykö mistään? ???

 

Keski-Suomen ilmailumuseon arkistoista voisi löytyä koelentoraportit yms.

 

Ps. Stenmanin kirjasta on tullut uusi painos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keski-Suomen ilmailumuseon arkistoista voisi löytyä koelentoraportit yms.

 

Ps. Stenmanin kirjasta on tullut uusi painos

 

Tosiaan sieltähän voisi kysellä. Onko siinä uudessa Morane-painoksessa enää mukana Caudron? Ainakaan sen kannessa ei ole mainintaa... ???

 

http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

http://www.preservedaxisaircraft.com mukaan Pariisin museosta pitäisi löytyä

ex-suomalainen Caudron. Sivustoltahan löytyy paljon muutakin mielenkiintoista.

 

Caudron C.714     8537/5     France     RAC     CA-553     Musee de l'Air, Paris

 

terv. ARi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, Ranskasta löytyy sinne 1970-luvulla Suomesta kaupattu Caudron-Renault. Myyjänä oli tunetttu suomalainen ilmailuhistoria aktiivi, joka sai käsittääkseni maksuksi osia omaan koneprojektiinsa.

Sitä en muista missä kone on, mutta sen entisöinnin pitäisi olla pitkällä. Ilmailumuseoyhdistys ry:n jäsenet näkivät ko. koneen muutaman vuoden takaisella museomatkalla.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi Ranskassa lentävän yksi Caudron 714, tässä olisi kuvia:

 

http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/ite/c714.htm :)

 

Jukka

 

Kiitoksia hyvistä tiedoista ja linkeistä. Tuo lentävä Caudron 714 on tiettävästi "reproduction" eli uustuotantoa, ainakin Fly Past-lehden (elokuu 2004) mukaan, jossa oli kuva lentonäytöksestä.

 

Ja siellä Pariisin museossa on se entinen CA-553...Hyvä!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin sivuston, jossa on tähän asti tarkimmat suoritusarvokuvaukset Caudronista, mitä minä olen löytänyt. Siinä on muutkin ranskalaiset hävittäjät esitettyinä.

 

Caudronista pistää silmään tuo heikko moottoriteho, 450 hv, kokonaan puinen rakenne ilman mitään panssarointia (ohjaaja, moottori), bensatankit suojattomat. Eipä olis lentäjää käynyt kateeksi taistelutilanteessa, no onneksi suomalaiset luopuivat koneesta...

 

http://uncleted.jinak.cz/pdf/french.pdf

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään