Kim Vainionpää

OKAY 2/2005: Finnairin MD-11 korvaaja?

9 viestiä aiheessa

Pari vanhaa viestiketjua aiheesta on. Uusimmassa OKAY:ssa Suila kirjoittaa:" Kaikki siis hyvin? Valitettavasti ei. Tulostasomme on epätyydyttävä, eikä se riitä terveen tulevaisuuden varmistamiseen. Nykytahti ei riitä esimerkiksi tulossa olevien laajarunkokoneiden korvausinvestointien rahoitukseen. Me tarvitsemme siihen miljardin euron suuruusluokan rahat!"

 

Toisaalla Kimmo Soini sanoo:"MD-11 lentää vielä pitkään. Korvaavan koneen ei tarvitse välttämättä olla uusi vaan myös käytetyn hankinta tulee kysymykseen. Tällä hetkellä ovat uusien koneiden varteenotettavimmat vaihtoehdot A350 ja B7E7. Realistina olen sitä mieltä ettei ole hyvä olla ensimmäisiä uuden tyypin käyttäjiä. Jo tällä hetkellä markkinoilla olevien koneiden puolella tulisivat kyseeseen A330 tai A340 sekä B777, joka on suoritusarvoiltaan lähempänä MD-11 -konetta eli sopisi Finnairille liikenteellisesti erinomaisen hyvin."

" MD-11 on osoittautunut optimaaliseksi työjuhdaksi. Se jaksaa täysillä painoilla luotettavasti ja täsmällisesti kaukokohteisiin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taas "todiste" toimittajien asiantuntemuksesta ;) Vai olisikohan täälläkin mainitun Kauppalehti Option B787-artikkelin kirjoittaja esittänyt sittenkin vain mielipiteensä, kun väitti 777:aa "kovin järeäksi" Finskille.

 

Itse kyllä näkisin mielelläni triplaseiskan sinivalkoisissa väreissä. Mutta kuinkahan paljon loppujen lopuksi painoarvoa on poliittisella väännöllä, johon Kauppalehden jutussakin viitattiin. (Patria-Airbus -alihankinnat.)

 

t: (tyhjän?)toimittaja A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös moneen kertaan ole toitotettu, niinkun eilisessä KL Optiossakin, että A340 ei ole sopiva nykytilanteessa Finnairille?

A340-200 ja -300 ovat luutavasti poissuljettuja liian pienen rahtikapasiteetin vuoksi. Airbus myöskin on huhujen mukaan lopettamassa näiden valmistuksen.

A340-500 omaa turhan paljon rangea, ja -600 taasen on liian iso.

 

Kyseeseen voisi tulla B777-200 tai luutavimmin vielä -200ER versio, jotka ovat rahtikapasiteeltilään ja paikkalukumäärältään lähempänä Finnairin toiveita.

 

En ole kunnolla perehtynyt A350 tai B787 koneisiin, mutta olen saanut sen käsityksen että nämä olisivat turhan pieniä.

Korjatkaa saa ja pitää, jos olen väärässä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kunnolla perehtynyt A350 tai B787 koneisiin, mutta olen saanut sen käsityksen että nämä olisivat turhan pieniä.

 

 

A350:n osalta voi todeta, että paikkoja on 245 kolmessa luokassa. MD-11:ssa Finnairilla taitaa olla ~290 paikkaa(?). Eli tuo matkustajapaikkojen määrä tuskin tulee rajoitukseksi, koska 2:ssa luokassa se kasvaa tuosta 245:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Kyseeseen voisi tulla B777-200 tai luutavimmin vielä -200ER versio, jotka ovat rahtikapasiteeltilään ja paikkalukumäärältään lähempänä Finnairin toiveita.

 

En ole kunnolla perehtynyt A350 tai B787 koneisiin, mutta olen saanut sen käsityksen että nämä olisivat turhan pieniä.

Korjatkaa saa ja pitää, jos olen väärässä :)

 

Jep ja käytetty B777 tulee halvemmaksi kuin tehtaalta suoraan tilattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A350:n osalta voi todeta, että paikkoja on 245 kolmessa luokassa. MD-11:ssa Finnairilla taitaa olla ~290 paikkaa(?). Eli tuo matkustajapaikkojen määrä tuskin tulee rajoitukseksi, koska 2:ssa luokassa se kasvaa tuosta 245:stä.

 

Varmaan tarkoitat A350:n pienempää versiota. Isommassa A350-900:ssa on ~270 kolmessa luokassa. B777:ssa on himpun yli 300 paikkaa kolmessa luokassa eli joku 350 paikkaa kahdessa luokassa (Boeingin nettisivujen mukaan 400 paikkaa) joten se olisi isompi kuin MD-11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tarkoitat A350:n pienempää versiota. Isommassa A350-900:ssa on ~270 kolmessa luokassa. B777:ssa on himpun yli 300 paikkaa kolmessa luokassa eli joku 350 paikkaa kahdessa luokassa (Boeingin nettisivujen mukaan 400 paikkaa) joten se olisi isompi kuin MD-11.

 

Kyllä MD-11:eenkin taitaa mennä päälle 300 paikkaa kahdessa luokassa. Yksiluokkaisenahan sinne menee 403. Riippuu tietenkin että kuinka ahtaasti halutaan penkit sijoitella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairille taitaa olla aivan yhtä tärkeää se paljonko koneeseen menee rahtia sen jälkeen kun kaikki laukut on sisällä, ja pääseekö sillä sitten enää Tokioon asti. Nykyinen MD-11 vetäisee vielä aika roimasti kamaa sisään kun laukut on ensin pakattu. Finnair kuljettaa kuulemma muutenkin aika roimasti rahtia moniin muihin lentoyhtiöihin verrattuna. Tai siis, ei niistä kaukoidästä päivittäin saapuvista lähes sadastatonnista kovin moni jää Helsinkiin.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään