5 viestiä aiheessa

Hei! 

Kysymykseni koskee purjekoneella lentämistä. En itse sairauteni takia saa lentolupakirjaa, mutta minulla on (lähi)tulevaisuudessa mahdollisuus päästä purjekoneen kyytiin. Rakastan lentämistä yli kaiken ja 26. päivä lensin elämäni ensimmäisen pienkonelennon ja sain myös ohjata kyseistä konetta. Haluaisin tietää, tuleeko purjekoneessa helposti huono olo? Mikään muu asia ei ole ongelma, ainoastaan termiikeissä "pyöriminen" että saavatko ne useille ihmisille pahan olon tunteen aikaan? Olisi kiva kuulla kokemuksia, sillä pelkään, että  minulle tulee huono olo ja oksennan ilmailukouluttajan purjekoneeseen :D. Lentokoneessa (matkustaja- ja pienkone) ei tule huono olo. 

Kiitos vastauksista!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Isa-Melissa Ruokangas kirjoitti:

Hei! 

Kysymykseni koskee purjekoneella lentämistä. En itse sairauteni takia saa lentolupakirjaa, mutta minulla on (lähi)tulevaisuudessa mahdollisuus päästä purjekoneen kyytiin. Rakastan lentämistä yli kaiken ja 26. päivä lensin elämäni ensimmäisen pienkonelennon ja sain myös ohjata kyseistä konetta. Haluaisin tietää, tuleeko purjekoneessa helposti huono olo? Mikään muu asia ei ole ongelma, ainoastaan termiikeissä "pyöriminen" että saavatko ne useille ihmisille pahan olon tunteen aikaan? Olisi kiva kuulla kokemuksia, sillä pelkään, että  minulle tulee huono olo ja oksennan ilmailukouluttajan purjekoneeseen :D. Lentokoneessa (matkustaja- ja pienkone) ei tule huono olo. 

Kiitos vastauksista!

Tuo pahan olon tuleminen purjekoneessa on aika yksilöllistä. Matkustajat joita itse olen purjekoneella lennättänyt eivät yleensä ole tykänneet pitkästä pyörimisestä termiikeissä. Näin olen yleensä matkustajia kuljettaessani lentänyt termiikeissä loivempaa kaartoa ja en ole yleensäkään pyörinyt nostoissa niin pitkään. Kannattaa sanoa tuosta lentäjälle jo ennen lentoa jos sinulla on vaarana tulla huono olo. Näin hän tietää asian. Yleensä ilmailukerhojen ohjeistuksissa matkustajien lennätykselle onkin se, että koneella ei tehdä jyrkkiä kaartoja jos matkustaja on ensimmäistä kertaa purjekoneessa eikä termiikeissä yksinkertaisesti pyöritä niin pitkään, mikään ilmailukerho ei halua tahallaan aiheuttaa matkustajalle huonoa oloa.

Yleensä jos itse lentää konetta ei pahaa oloa edes tule vaan paha olo tulee usein silloin jos on kyydissä ja jos koko ajan pyöritään termiikeissä ja ajetaan jyrkkää kaartoa. Toiseksi jos mahdollista niin kannattaa valita lennätyspäiväksi mieluiten joku kesäinen iltakeli. Eli pyrkii lähtemään lennolle vasta klo 18 jälkeen. Illalla nostot ovat laajempia ja vähemmän voimakkaita kuin iltapäivällä, näin termiikeissä ei tarvitse pyöriä niin kauan tai niin jyrkkää kaartoa. Iltakeli on muutenkin tasaisempi ja rauhallisempi. Kaikesta huolimatta kannattaa silti ottaa se oksennuspussi mukaan jos sitä ei purjekoneessa jo ole. Lisäksi kesken lentoakin kannattaa sanoa tuntemuksistaan lentäjälle tietyin ennalta sovituin väliajoin jos vaikka paha olo uhkaa, näin hän voi lentää suoraa lentoa ja välttää pitkiä pyörimisiä termiikeissä. Jos paha olo silti iskee lennolla niin ota katse ensimmäiseksi vaikka horisonttiin ja tuijota sinne. Tämäkin saattaa yleensä auttaa. Yksi vaihtoehto on myös lähteä purjelennolle semmoisena päivänä jolloin on tyyntä ja jolloin ei välttämättä ole termiikkejä ollenkaan. Tämmöinen lento on yleensä lyhyt(10-20min, riippuen hinaustavasta/irroituskorkeudesta) eikä siinä saa todellista kuvaa purjelennosta mutta siinä ainakin pystyt rauhassa tutustumaan purjekoneeseen ja purjekoneella lentämiseen.

Mutta ne matkustajat joita itse olen lennättänyt eivät ole koskaan oksentaneet, ainakaan purjekoneeseen :D Eli kyllä se,tuleeko ihmisille paha olo purjekoneessa, vai ei on hyvin yksilöllistä. Alle 12-vuotiailla lapsilla tasapainoaisti ei yleensä ole vielä niin kehittynyt, että heitä kannattaisi lennättää purjekoneella hurjimmissa keleissä ja tehdä jyrkkiä kaartoja ellei lapsi satu olemaan oikea hurjapää jo pienenä :D

Muokattu: , käyttäjä: Olli Hänninen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten lisään vielä tarkennuksena seuraavan kohdan:

-Älä juo limua tai muita hiilihapollisia juomia ennen lentoa, juo ennen lentoa mieluiten vettä ja sitäkin vain sen verran, ettei tule nestehukkaa. Ota vesipullo vaikka lennolle mukaan.

-Älä syö mitään raskasta ennen lentoa. Pidä ainakin 2-3 tuntia aterian jälkeen väliä ennen kuin lähdet lennolle.

-Käytä hattua lennolla. Myös aurinkolasit kannattaa ottaa mukaan.

-Myös istuma-asento purjekoneessa kannattaa kouluttajan opastuksella säätää hyväksi jo ennen lentoa maassa. Kun istut koneessa mukavasti ja tukevasti istuinvöissä, ei paha olokaan tule niin helposti.

-Rentoudu ja nauti lennosta.

Siinä joitakin vinkkejä.

Muokattu: , käyttäjä: Olli Hänninen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus aikoinaan harrastusta aloittaessa jouduin tämän asian kanssa olemaan kuten varmaan jokainen tähän ryhtynyt. Itselleni toimi pari asiaa torjua pahaa oloa: termiikkikaarrossa pitää katseen suoraan eteenpäin suunnilleen horisontin korkeudella koko ajan eikä pyri seuraamaan maisemaa katseella. Toinen on lihasten jännittäminen sillä hetkellä kun kone lähtee ylös- tai alaspäin. En tiedä toimiiko nämä muille. Koneen pystyliikkeet kuuluu (varsinkin) purjelentoon, mutta ainakin mulla täydellinen tottuminen tapahtui noin 5 lennon jälkeen, eikä mitään pahoinvointia ollut enää sen jälkeen. Tämä oli hieman yllättävää, sillä alussa tuntui että pystyykö tämän harrastuksen kanssa olemaan lainkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan kun aloittelin, niin en muista mitään pahoinvointia, muuta sen muistan, kun lennonopettaja vei minut ensimmäistä kertaa tutustumislennolle, niin silloin oli mielessä se, kunhan täältä päästään alas, niin ei ikänä enää. Taisin sitten lennon aikana hieman rauhoittua, kun sain sinä kesänä lupakirjan taskuuni.:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään