Aarno Kansikas

"väärät liittimet"

3 viestiä aiheessa

EgyptAir MS804 19.5.2016 

"lentoperämies oli kytkenyt ohjaamossa väärään liittimeen iPhone 6s -puhelimen ja iPad mini 4 -tabletin. Se on saattanut aiheuttaa ylikuumenemisen, joka on voinut sytyttää tulipalon koneessa"

olisko jollain peräti kuvia tai muuta selitystä miten ihmeessä mahdollista?

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/lentaja-kytki-iphonensa-ja-ipadinsa-vaaraan-liittimeen-tuhoisan-lentoturman-syy-saattaa-selvita-6652841

 

29.5.2017 at 15.41, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Ranskalainen Le Parisien kertoo, että tutkinnassa on käynyt ilmi mahdollisuus, että EgyptAirin lentoturman syy saattaa liittyä Applen laitteisiin. Laite olisi tällöin sytyttänyt turmaan johtaneen tulipalon.

Englanniksi asiasta on uutisoinut muun muassa AppleInsider.

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/lentaja-kytki-iphonensa-ja-ipadinsa-vaaraan-liittimeen-tuhoisan-lentoturman-syy-saattaa-selvita-6652841

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuosta tunnu olevan oikein materiaalia olemassa. Talvella esitettiin epäily, että jos iphone/ipad ovat olleet lennolla kojelaudan päällä (jossa ne olivat lentoaseman valvontakamerakuvien mukaan ennen lähtöä) latauksessa, olisi auringosta tuleva lämpö saattanut johtaa thermal runawayhyn ("lämpökarkaamiseen") laitteen latauksen yhteydessä.

Tämä viimeisin kommentti väärästä liittimestä saattaa liittyä siihen, että esimerkiksi iPhonen lataamiseen ei manuaalin mukaan saa käyttää muita latureita, kuten vaikka ipadin laturia, joka (ainakin jotkin versiot) kykenee antamaan suuremman latausvirran kuin mille puhelin on suunniteltu. Kone oli A320-232 ja ainakaan sen perusversiossa ei ole usb-portteja ohjaamossa, jotka olisi kytketty suoraa koneen järjestelmiin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä voi liittyä aiheeseen: https://www.gov.uk/aaib-reports/aaib-investigation-to-airbus-a320-214-g-ezwm

 

"During the en-route climb, the caption AVIONICS SMOKE was displayed on the Electronic Centralised Aircraft Monitoring (ECAM) display and the crew could see smoke emanating from the right side of the centre console inside the co-pilot’s footwell. It was found that a component in a static inverter, powering electrical outlet sockets in the cockpit, had overheated. " 

En tiedä oliko varusteena tässä SU-GCC koneessa. Jossainpäin (lähde on vakuuttava:P) luki tuolle invertterille että "Airbus all models". Avionic istruments on tehnyt huoltotiedotteen aiheesta jossa käsketään vaihtaa kondensaattori C306.

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään