Tarmo Kallio

Punasilmäkuvat

3 viestiä aiheessa

Miksi välillä tulee kuva, jossa ihmisillä on punaiset silmät? Kuvasin tänään todella paljon ja vain yhdessä kuvassa oli punaiset silmät. Kamera on Olympus ja kuvasin melkein jatkuvasti Olympus FL-36R salamalla. 

Vaikuttaako joku toinen samaan aikaan salamalla ammuttu kuva näin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli kokopäivän lisäsalama kiinni kameran varustekengässä, eli otin salamakuvat lisäsalamalla. Kuvasin salamalla aivan lähellä ihmisiä, sekä kauempaakin. Salaman asetukset ovat aina täydellä TTL-automatiikalla. Silloin salaman voimakkuus säädetään kameran objektiivin saaman tiedon mukaan. Salamassani lisäksi kameran objektiivin zoomaus muuttaa sähköllä samaan tahtiin salaman välähdyspään valokulmaa. 

No niitä "punasilmäkuvia" tulee onneksi todella harvoin. En muista viimevuodelta yhtään kuvaa. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Punasilmäkuva tulee, kun flässi on lähellä objektiivia ja valo siis heijastuu kuvattavan verkkokalvolta. Jos ihmissilmän iris on levällään esim. vallitsevan hämärän takia, ilmiö korostuu. Katseen suunta vaikuttaa ja minusta tuntuu, että tässä on yksilöllisiäkin eroja; itse näet olen yllättävän usein punasilmä vaikka muut kuvattavien joukossa eivät olisikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään